یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به دلیل مشغله زیاد این هفته،‌ فرصت تهیه و تدوین فیلم برای درس جدید پیدا نكردم. بنابراین چاره ای نبود جز اینكه درس جدید را به طور زنده در كلاس ارائه كنم. این درس در ادامه بحث تابع به موضوع دامنه و برد اختصاص داشت. من تدریس را بدون استفاده از كتاب درسی با مقدماتی كه از بچه ها در موضوع تابع دریافت می كردم و قصد داشتم تا بدین ترتیب نقطه صفر آنها را یكسان كنم انجام دادم.
 پیش از انجام این كار یكی از دانش آموزان كه در مورد سوال امتیازی من كه مدت زیادی از آن می‌گذشت كار كرده بود، به ارائه یافته های خود پرداخت. وی در مورد تخمین ریاضی ارتفاع هنگامی كه دسترسی به پای ارتفاع نیست، بررسی كرده بود و نتیجه كارش را ارائه نمود. او برای ارائه خود هم از جئوجبرا استفاده كرده بود و هم ابزاری مهندسی با خود آورده بود. نكته جالب این بود كه وی نسبت به ارائه قبلی با تسلط بیشتر و كیفیت بهتری ارائه كرد. ایجاد فرصت‌های ارائه به رشد آنها در این خصوص منجر میشود.



به رغم تجارب مفیدی كه دانش‌آموزان در یادگیری همیارانه داشتند، ترجیح عموم دانش‌آموزان دورة دوم دبیرستان، اعمّ از دانش‌آموزان ممتاز یا ضعیف این بود كه تدریس مفاهیم درسی، نخست توسط معلّم صورت پذیرد و سپس در مقام حل مسأله یا رفع اشكال از كار گروهی بهره‌مند گردند. همچنین افزون بر اینكه اعتماد بیشتر به معلّم در مقام تدریس برای گروه‌های مختلف دانش‌آموزی عمومیت داشت، بعضاً دانش‌آموزان ضعیف‌تر برای پرهیز از سرخوردگی نزد همكلاسی خود (سرگروه)، و دانش‌آموز قوی‌تر برای محروم نماندن از بهره‌های بیشتر از معلّم، چنین ترجیحی را مطرح نمودند. این در حالی است كه استفاده از كار گروهی به منظور حل مسأله و رفع اشكال آن، با دلایل گوناگون اعم از هم‌زبانی، احساس راحتی و گسترة فرصت ایجاد شده برای آن كه پیشتر ذكر شد، مورد توافق اطّلاع‌رسان‌ها بود. در ادامه به بیان برخی مصادیق می‌پردازیم.

من در این روز با استفاده از گفتگوی با بچه ها به تدریس پرداختم. از آنها می خواستم كه در موضوعات مختلف اظهار نظر كنند و در این میان با دقت عبارات و واژه‌های به كاربرده شان را مورد بررسی قرار می‌دادم و سعی در رشد مهارت‌های كلامی آنها بدین ترتیب داشتم. بعد از آن فرصتی داشتند تا به رفع اشكال كتاب كار پرداخته و خود را برای كوییز نوزدهم آماده كنند. نكته جالب این بود كه به رغم تدریسی كه به طور زنده داشتم برخی سراغ از فیلم را می‌گرفتند. گویا آنها احساس می‌كردند كه مطالبی كه نفهمیده اند و احیانا از من سوال نكرده اند را از فیلم جویا شوند. اینكه فیلم آموزشی جایگاه و اتكایی برای بچه ها پیدا كرده است قابل توجه است.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 30 اردیبهشت 1396 02:34 ق.ظ
Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed
reading it, you will be a great author.I will make certain to
bookmark your blog and will eventually come
back in the future. I want to encourage continue your great posts, have a nice holiday weekend!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.