یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
روز گذشته بچه ها آزمون سوم گزینه دو خود را دادند. بچه های کلاس ریاضی در درس ریاضی همچنان رتبه نخست را احراز کردند. اگرچه در آزمون گذشته نیز آنها باز هم رتبه اول در میان سایر دروس را نیز شده بودند، اما این بار برای نخستین بار تراز بالای 8000 را احراز کردند. این در حالی است که اولا بچه ها با این میانگین تراز رتبه دوم مدارس شرکت کننده در درس ریاضی شدند، و ثانیا در میان تمام دروس دیگر پایه های مدرسه، بالاترین تراز را احراز کردند. لازم به ذکر است که احتمال احراز میانگین رتبه بالای 8000 در پایه های بالاتر به دلیل میانگین پایین تر شرکت کنندگان بیشتر است. مضاف بر آنکه کمترین درصد احراز شده در میان دانش آموزان 23 درصد بود که به نظرم بسیار قابل قبول است. 


خوشبختانه در دروس دیگری چون فیزیک و شیمی هم شاهد رشد نتایج بودیم. به گفته معلم شیمی استفاده از کار گروهی در کلاس درس و به ویژه در این مبحث اخیر، موجب رشد نتایج شده است. کارنامه کلی آزمون قبلی در ذیل آمده است.


گزارش کلی مراکز در آزمون 20 اسفند نیز نمایان است. در حالی که مدرسه رتبه 4 مدارس را احراز کرد، دانش آموزان در درس ریاضی رتبه 2 را به خود اختصاص دادند.


اما نکته ای که باید ذکر کنم، امروز با وارد شدن به فصل شش کتاب که به مبحث شمارش اختصاص داشت، من تدریس را به طور زنده برگزار کردم. خوشبختانه بچه ها با اصول جمع و ضرب به طور ضمنی در گذشته آشنا شده بودند و کتاب درسی هم به خوبی به این موضوعات پرداخته است. به هر روی حدود یک زنگ و نیم طول کشید که این درس را تمام کردم و بچه ها ظاهرا به خوبی یاد گرفتند. در تدریس این بحث به طور کامل با استفاده از نظرات بچه ها به صورت پرسش و پاسخ کار را دنبال می کردم. هنگامی که به فعالیت یا کار در کلاس درس کتاب برخورد می کردیم از آنها می خواستم که دقیقه ای خود آن را بخوانند و آن را در ابتدا انجام دهند. سپس پاسخ را از برخی مطالبه می کردم. به این ترتیب هم تدریس صورت گرفت و هم تنوع در ارائه انجام شد. اینجوری می توان مقایسه بهتری هم در رابطه با اثربخشی کلاس معکوس مشاهده کرد. در روزهای پایانی سال تحصیلی هم از با کمک آقای داودی سعی در انجام اولین مصاحبه کردیم. به یاری خداوند جمع آوری اطلاعات مربوط به این رویکرد را انجام خواهیم داد و آن را تبدیل به یک مدل برای همکاران میهنم خواهم کرد.
روز سه شنبه هم کلاس درس تشکیل نشد و به جای آن با بچه ها برای زیارت حضرت عبدالعظیم همراه شدم که بسیار خوب بود. اساسا همراهی با بچه ها در اردوهایی که فضای رسمی کلاس درس در آنجا نیست بسیار در تلطیف روابط و تالیف قلوب و ارتباطی عمیق تر، مهرورزانه تر و صمیمانه تر موثر است.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 3 خرداد 1396 01:47 ب.ظ
Nice blog here! Also your web site loads up fast!

What web host are you using? Can I get your affiliate link to your
host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.