یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
طبق قرار جلسه قبل، امروز نخست كوییز از بحث قبلی را گرفتم. این كار را به درخواست یكی از بچه های موجه تجربه كردم. قصدم هم این بود كه ضمن احترام به نظر او، ماحصل این تجربه را مشاهده كنم. در اینجا دانش‌آموزان فرصت پیدا می‌كنند كه خود را آماده‌تر كنند. البته آنهایی هم كه وقت خود را صرفا به انجام تكالیف درس بعد معطوف كنند معلوم نیست كه وقتی جدی برای كوییز گذاشته باشند.
به هر حال به نظر می‌رسد که اگر از این شرایط به عنوان پیش آزمون برای درس جدید استفاده کنیم بسیار مفیدتر خواهد بود تا اینکه به کوییز بعد از رفع اشکال پرداخته شود. انجام کوییز پایانی بعد از کار گروهی ضمانت اجرایی کیفیت فعالیت گروهی دانش آموزان را نیز در پی خواهد داشت.
بعد از اتمام آزمونک جواب سوال های آزمون را برای دانش آموزان بیان کرده ام آنها که حدود ۱۵ دقیقه وقت برای آن صرف کرده بودند با آمادگی ذهنی کامل پاسخ هارا به خوبی فرا گرفتند و به اشتباهات خود پی بردند بدین ترتیب فرصت خوبی برای یادگیری پیش روی آنها قرار گرفت.
بعد از آن بود که بچه ها را دعوت به انجام کار گروهی و رفع اشکال تمرین های امروز که شامل فعالیت ها و کار در کلاس کتاب ریاضی و همچنین کاربرگه هفته ی ۲۱ بود را به طور گروهی انجام دادند.
آنها بدین ترتیب تقریباً به طور کامل به رفع اشکال پرداختند و من هم در میان گروه ها به اشکالات احتمالی سرگروهها پاسخ می‌دادم.
وقتی از سوالهای کاربرگ بود که اغلب آنها پاسخی برای آن پیدا نکرده بودند در چنین جاهایی فرصت برای نمایش فرهمندی معلم و به تبع آن مشروعیت و مقبولیت معلم ایجاد می شود.
علاوه بر این نکته های مهم و خارج از کتاب گفته شده در لابلای صحبت ها به طور جمعی در پای تخته از سوی معلم بیان شد.
پس از آن بود که با آمادگی ذهنی دانش آموزان فرصتی ایجاد شود تا برخی سوالات نسبتاً دشوار را به عنوان سوال امتیازی و چالشی مطرح کنم تا دانش آموزان با سطوحی بالاتر از مبحث ترکیبیات مواجه و آشنا شوند.
نکته آخری که لازم به ذکر است و یک تجربه خوب در این جلسه بود این است که با دانش‌آموزان قرار گذاشتم که هر گاه من با چندضربه انگشتر خود به شیشه تابلو یا درب کلاس زدم آنها متوجه شوند که صدای گفت و گوی ایشان از حد مورد انتظار فراتر رفته است و لازم است که صدای کار گروهی خود را پایین‌تر آورند.
بدین ترتیب به مرور تجربه و عادت خواهند کرد که با صدای کمتر به فعالیت‌های هم یارانه اقدام کنند و فرهنگ کار گروهی خود را در سطحی بالاتر رشد دهند.
به رغم اینکه من تکالیف دانش آموزان را در غیاب دست یارم بررسی دقیق نکردم ولی با گذر از کنار گروه ها مشاهده می کرده ام که اغلب آنها پاسخ هایی را به سوالات داده اند و تقریبا دانش آموزی بدون تکلیف نداشتم.
در این حال عموم گروه ها به رفع اشکال درس می پرداختند و صحبت های حاشیه ای به چشم نمی خورد به نظر می رسد ‌که اکنون دانش‌آموزان به یک هماهنگی و همراهی مناسب با انتظارات خواسته شده رسیده اند.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 14 مرداد 1396 08:21 ب.ظ
Superb post however I was wanting to know if you could write a litte more on this topic?

I'd be very grateful if you could elaborate
a little bit more. Cheers!
پنجشنبه 22 تیر 1396 02:14 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but
I thought this post was great. I do not know who you are but
definitely you're going to a famous blogger if you aren't
already ;) Cheers!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:19 ق.ظ
I'll right away snatch your rss as I can't find your e-mail
subscription link or e-newsletter service. Do
you have any? Please permit me recognise so that I may subscribe.
Thanks.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.