یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بسم الله الرحمن الرحیم
باز هم صبح پنجشنبه ای دیگر به حضور سرگروه های علاقه مند برای یادگیری نکات تکمیلی در صبحگاهان پیش از آغاز رسمی کلاس های مدرسه.
امروز برای دانش آموزان تمرینهای ویژه علاقمندان از مبحث احتمال را حل کردم.
نکته جالب توجه بحث و تبادل نظر صورت گرفته در مورد سوال های بحث برانگیزی بود که روشهای مختلفی را بر اساس برداشت خواننده از صورت سوال ایجاب می کرد.
جالب است که دانش‌آموزان فهیم و ارزنده ی دبیرستان صلحا بدون مناقشه و خودنمایی و تبختر در این گفتگو شرکت می‌کردند.
من هم تصویر پاسخ های روی تخته را پرینت گرفته و در تابلوی اعلانات کریدور دبیرستان درج کردم.
به رغم آنکه بررسی این سوالات توسط غائبین را مشاهده نکردم لیکن امکان دسترسی به بروندادهای نشست های فوق العاده با سرگروه ها حساسیت دیگر دانش آموزان را کمتر برانگیخته خواهد کرد و واکنشهای بازدارنده یا ناصحیح را کمتر در پی خواهد داشت.




در کلاس های درس تنها کاری که در این روز پنجشنبه برای ما باقی مانده بود بررسی سوال های کتاب کار و کاربرگ از هفته ۲۳ در مبحث احتمال بود. از این روی دانش آموزان بی درنگ با اعلام آقا معلم مکان گروه های خود استقلال یافتند ضمن استفاده از پاسخ‌های تشریحی قابل مشاهده بر روی پرده کلاس با همیاری یکدیگر و با مدیریت سرگروه ها به رفع اشکال از سال های مربوطه پرداختند.



به راستی می توان اذعان کرد اغلب دانش آموزان از فرصت در اختیار برای یادگیری و حل مسائل و رفع اشکال خود بهره مند می شوند و سرگروه ها نیز با مسئولیت پذیری قابل توجه به انجام مناسب این کار اقدام می کنند. آنها از آقا معلم برگ‌های ای را که در آن ارزیابی عملکرد دانش آموزان در گروه ثبت می شود به نوعی جایگاه اقتدار خود را مستحکم می‌کنند.



برخی از سرگروه ها از آزادی در اختیار با حضور در پای تخته و استفاده از تخته سیاه در انتقال مهارت های حل مسئله برای اعضای گروه خود اقدام میکنند که در تصویر زیر نمونه از آن را ملاحظه می کنید.
نکته جالب توجه این است که سر گروه مزبور با موفقیت در آزمون مرحله اول المپیاد ریاضی کشور نمره ۲۰ مستمر درس ریاضی خود را تضمین کرده است و همچنین در آغاز سال تحصیلی از اینکه سرگروه شود استقبال نمی کرد و شانه خالی می نمود و مایل بود که از این مستند انصراف دهد. لیکن اکنون با اشتیاق و مسئولیت‌پذیری مثال زدنی به یاری دوستان خود می پردازد.




از آنجایی که سر گروه ها به توصیه آقا معلم البته خوی شایسته‌ای خود در نظر دارند که عضو گروه را تحقیر و تمسخر نکنند بنابراین اعضای گروه نیز با طیب خاطر و با اشتیاق تمام از همیاری سرگروه خود استقبال می کنند.



دانش آموزان این فرهنگ و این فرایند را پذیرفته اند و به عنوان هنجار های آموزشی و رویکرد آزمون پس داده و قابل اعتماد باور کرده اند. آنها در دو زنگ متوالی اینکار را انجام می دهند و هرگز احساس خستگی و بی ثمری نمی کنند.
برای یک معلم چه چیز از این گواراتر که هم میوه یادگیری به دست دانش‌آموزان برسد و هم این که همراه با فضایی فعال و با نشاط و هم یارانه چنین توفیقی محقق شود.




در اینجا دانش آموز سرگروه احساس خسران از اتلاف وقت نمی کند و خود را منتفع درمی یابد و دانش آموز زیر گروه نیز بهره خود را در یک فضای امن و بی تکلف می‌برد و به عبارتی دیگر ناظر بر بازی برد برد هستیم که همه را قانع و راضی نگه می دارد.



[http://www.aparat.com/v/aL6KZ]


در پایان این فعالیت از محتوای کارهای صورت پذیرفته در یک زنگ و نیم کلاس درس مطابق معمول کوییز به عمل آمد تاپ موجب دریافت بازخورد و متضمن کیفیت و دقت و جدیت در انجام کار گروهی باشد. همزمان با فعالیت بچه ها گاهی مجانی در اختیارم قرار می گرفت تا از آنها عکس هایی بگیرم یا فیلمهای ضبط کنم و هد تا همزمان با انجام کوییز دانش آموزان با در اختیار داشتن لپ تاپ و اینترنت آنها را در صفحه حاضر بارگذاری کنم و گزارش نقد حاضر را به نسیه آینده حداقل در مقام بارگذاری تصویر و فیلم به تعویق نیندازم.



[http://www.aparat.com/v/DNuRU]







نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.