یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امروز نخستین روز از هفته و اولین روز بعد از برگزاری نمایشگاه دو روزه پروژه های دانش آموزی دبیرستان صلحا بود. این کار ارزشمند ولی دشوار و طاقت فرسا موجب شده بود که بسیاری از دانش آموزان هنوز آثار خستگی و خواب آلودگی در سیمایشان نمایان باشد و بر کسالت صبح های شنبه افزوده شد.
با این وصف اجرای باشکوه این بزرگترین رویداد علمی کاربردی و مهارتی دانش آموزان و برپایی عرصه ای برای نمایش آنقدر بهره برای ایشان ایجاد می کرد که من هم تکالیف را کم کردم و هم بر آنها در کلاس نگرفتم.
در زیر برخی از تصاویر دانش آموزان رشته تجربی در غرفه زیست شناسی را مشاهده می کنید که آنها در حین انجام عمل تشریح یک خرگوش هستند.
تجربه ای شایسته که مهارت ها و دانایی های آنها را نمایان ساخته و به رخ بازدیدکنندگان می آورد.





گزارش تصویری از هجدهمین نمایشگاه پروژه های دانش آموزی دبیرستان صلحا
[http://www.aparat.com/v/m24qy]


در این حال قصد داشتم که آخرین مبحث از کتاب درسی را که به مبحث آمار در حد ابتدایی و مفاهیم اولیه می‌پردازند در این روز ارائه کنم. بنابراین ترجیح دادم به جای هر کاری دیگر ش‌آموزان را فرا بخوانم تا کتاب‌های درسی خود را در این بخش گشوده و با توضیحات من همراه شوند و شاهد مثال ها و فعالیت ها را از کتاب درسی با آن ها قدم به قدم انجام دهیم.
بدین ترتیب اغلب من گوینده بودم و سعی میکردم با پرسش و پاسخ های متعدد دانش آموزان را همراه کنم و ذهن ایشان را درگیر مفاهیم مربوطه کنم.
در شرایطی که اشاره کردم طبیعی بود که بیدار و با نشاط نگه داشتن بچه ها هنگام تدریس معلم محوری کاری دشوار باشد ولی به دلیل محدودیت های پیشرو به جهت زمانی چاره ای جز این کار نبود و بالاخره موفق شدیم تا آخرین برگ ها از کتاب درسی را که در آغاز مهرماه گشودیم اکنون آن را به پایان برسانیم.
برای من نکته‌ای که حائز اهمیت این است که چند نفر از دانش آموزان به اتفاق از آن می کنند هنگامی که یادگیری آنها مبتنی بر فیلم های آموزشی به سان فصول قبل  های گذشته صورت می‌گرفت آنها بهتر و بیشتر بهره‌مند می‌شدند.
به عبارتی دیگر رویکرد استفاده از کلاس معکوس در تعمیر بخشی به یادگیری دانش آموزان و احساس تسلط ایشان موثرتر واقع شده است.
تا با وجود آنکه من به طور دائم از دانش آموزان مختلف در قالب پرسش های نسبتاً عمیق بهره می گیرم و مثلا با دقت نظر و با استفاده از بار معنایی لغات می‌خواهم که به توصیف یا تعریف یا طبیعی نه برخی مفاهیم بپردازند با این وصف دایره مشارکت دانش آموزان برای هر یک از اعضای کلاس گسترده نیست گرچه نمای بیرونی مشارکت جلوه گر است همین امر موجب می‌شود که دانش آموزانی که مخاطب مستقیم معلم نیستند به حاشیه رانده شده و بهره یادگیری آنها کاسته شود.
از سوی دیگر با در اختیار داشتن از فیلم های آموزشی مربوطه امکان بازبینی برای آنها مهیا ست. در آخر به نظر می‌رسد صرف زمان دو کلاس ۴۵ دقیقه ای برای تدریس مبتنی بر کتاب درسی در مبحث آمار می توانست در قالب ارائه یک فیلم ۲۰ دقیقه ای و در خارج از کلاس درس همراه با شرایط غیررسمی و یادگیری بهتر رخ دهد و این فرصت ارزنده در کنار هم بودن بهره بیشتری را ایجاد کند.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 6 تیر 1396 06:49 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought this
post was great. I don't know who you are
but definitely you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
شنبه 9 اردیبهشت 1396 05:33 ب.ظ
عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.