یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
کلاس درس امروز همراه با یکی از همکاران امروز در مدرسه ای دیگر که سال آینده به عنوان دبیر ریاضی مدرسه صلحا در پایه دهم خواهد بود آغاز شد. جناب آقای سعیدی که چندین سال تجربه تدریس درس ریاضیات را داشته اند متواضعانه به منظور آشنایی بیشتر با رویکردهای آموزشی به ویژه در درس ریاضی، با هماهنگی قبلی افتخار حضور در کلاس درس آقا معلم را دادند.
امروز با توجه به اینکه تدریس کتاب و آخرین درس از فصل ۷ به انتها رسیده بود تمام زمان در اختیار کلاس، صرف رفع اشکال تکالیف امروز و برگزاری کوییزهای مربوطه شد. بنابراین به طور طبیعی با اعلام قبلی دانش آموزان در موقعیت های مربوط به گروه خود قرار گرفتند و به رفع اشکال هم یارانه مبادرت ورزیدند این در حالی بود که پاسخ تشریحی هم مانند گذشته در منظر دید ایشان بر روی پرده کلاس قابل مشاهده بود. لیکن از آن روی که بخش مربوط به آمار و مفاهیم مربوط به متغیرهای کمی و کیفی و انواع آنها، بعضاً بحث برانگیز بود، بنابراین در چند نوبت بچه ها را متوجه خود می‌کردم و برخی از اشکالات پاسخ تشریحی روی پرده و یا اشکالات عمومی دانش‌آموزان را پاسخ می‌دادم.
نکته قابل ذکر این است که سوالات، مناقشه آمیز و همراه با اختلاف نظرهای زیاد، خود به خود در فضای مباحثه اثر می گذاشت و به تبع آن سر و صداهای مربوطه را افزایش می داد. من بارها مجبور به زدن انگشتر به بدنه میز معلم می شدم تا آنها را متوجه سر و صدای بیش از حد قابل قبول کنم. وجود سر و صداهای زیاد، علاوه بر اینکه ایجاد اختلال در تمرکز گروه‌ها و بهره بیشتر از فرصت مغتنم مشارکت و یادگیری همیارانه می‌کند، انرژی دانش آموزان را به سرعت زیادتری تخلیه می کند. ضمن اینکه این عارضه به صورت تشدید یا رزونانس افزایش پیدا میکند تا صدای هم گروهی ها به یکدیگر برسد. بنابراین ارتباط کلامی با تُن صدای مناسب و غیر مزاحم هنوز به عنوان فرهنگ مناسب در میان دانش‌آموزان من حاکم نشده است.
من از همکار خوبم آقای سعیدی تقاضا کردم که به طور تصادفی از دانش آموزانم بازخورد دریافت کند و نظر آنها را در رابطه با رویکرد کلاس درس آقا معلم که برای ایشان متفاوت از رویکرد سالهای گذشته بود جویا شود. بدین ترتیب می تواند فضای حاکم بر کلاس درس را بهتر دریافت کند و خود را مهیاتر برای حضوری شایسته تر در سال تحصیلی آینده خواهد کرد. کار شایسته و ارزنده ی آقای سعیدی این بود که 
از کلاس درس آقا معلم به طور حضوری بازدید کرد و در این حال خود را همچنان مشتاق یادگیری و نیازمند رشد حرفه ای می دانست که البته مایه امیدواری و خرسندی زیادیست تا در آینده ای نه چندان دور شاهد شرایطی ویژه و مناسبتر از وی باشیم.
نکته آخری که در این روز برای من جالب توجه بود این است که در دو پایه مجاور یکدیگر و با اختلاف تنها یک سال شاهد بودیم که دانش آموزان سال سوم دبیرستان با پیش‌بینی و هماهنگی مناسب در میان خود برنامه باشکوه و به یادماندنی در جهت تجلیل از معلمان خود تدارک دیده بودند. به طوری که همکار باسابقه،  آقای شمسایی که امسال به جمع ما در مدرسه صلحا ملحق شده است اظهار داشت که در این ۳۵ سال همچون این برنامه شایسته‌، مشاهده نکرده است و او بسیار تحت تأثیر قرار گرفته بود. این در حالی بود که هیچیک از دانش آموزان پایه دهم اقدامی در جهت تجلیل از معلم خود و برپایی برنامه ای در شأن معلمانشان به بهانه روز معلم ترتیب نداده بودند. گفتنی ست که این دانش‌آموزان، به حق قدرشناس با ادب، نجیب و دوست داشتنی هستند و تنها تفاوت را میتوانم در این دو پایه بدین شکل توجیه کنم که در این پایه به سان پایه سوم دبیرستان، رهبران شایسته از جنس دانش آموز که مقبولیت و مشروعیت  و قدرت هدایت و مدیریت دانش آموزان همپایه ی خود داشته باشند وجود ندارد و شاید در اینجا تلنگرمعلم راهنما و جهت‌دهی او می‌توانست این نقیصه را جبران کند.
لیکن از آن روی که خود او معلم این دانش آموزان بوده و به نوعی ذینفع قلمداد می شود شایسته ندید چه شایسته ندید که در این حد نیز اعمال نظر و مداخله کند تا تلقی خاصی صورت نپذیرد. به به هر روی مشاهده این تفاوت برای آنها یک فرصت یادگیری است. البته  اگر لوازم جبران و اجرای آن در سال آتی مهیا شود.
به هر روی در این روز که روز معلم است کتاب درسی ریاضی پایه دهم نیز به انتها رسید و تدریس آن با شیوه ای بدیع همراه با نتایج درخشان و رضایتمندی عموم دانش آموزان و حتی والدینی که خود متخصصین و استادان دانشگاه در رشته ی علوم تربیتی هستند به سرانجام رسید و هذا من فضل ربی. اما در کنار این موضوع رخداد دیگری نیز حسن ختام شد و آن اینکه همکار ارجمندم در تدریس درس شیمی همین پایه نیز به جد و باورمند اقدام به یادگیری مشارکتی در کلاس درس کرد و نتایج مربوطه چنان او را به وجد آورده است که از هم اکنون طرح درس سال آینده خود را بر این اساس تنظیم کرده است. او من می‌گفت پیش‌تر تمامی نکات را به دانش آموزان منتقل می کردم ولی نتایج درخشانی در پی نداشت. اکنون تدریس خود را مبتنی بر کتاب و در حد کتاب درسی خلاصه می‌کنم و نکات تکمیلی و تسلط محتوایی دانش‌آموزان را به فعالیت های گروهی واگذار می کنم. بدین ترتیب هم نتیجه حاصل می شود و هم رشد دانش آموزان ایجاد خواهد شد و هم لذت یادگیری و لذت تدریس را مشاهده می نمایم.



لازم به ذکر است که در جلسات دو هفته پایانی به حل تست های تکمیلی و انجام سوالات جمع بندی و دوره ای اقدام خواهیم کرد. جمعه آینده نیز بچه ها آزمون جمع بندی گزینه دو نیز خواهند داشت. آنچنان که اطلاع یافتیم آزمون درس ریاضی پایه دهم در خرداد ماه به صورت هماهنگ استانی برگزار خواهد شد و سوالات از خارج از مدرسه طرح می شود. البته این امر فرصت مناسبی برای من و دانش‌آموزان خواهد بود. همچنین در هفته آخر در هر جلسه مجالی پیش روی است تا به عنوان تکمیل حلقه اقدام پژوهی خود با دانش آموزان به صورت گروهی مصاحبه کنم و به تکمیل داده ها بپردازم. ان شاءالله




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 15 مرداد 1396 06:57 ب.ظ
Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and
I will be waiting for your next post thanks once again.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 04:11 ق.ظ
Hi there would you mind sharing which blog platform you're working with?
I'm looking to start my own blog soon but I'm
having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something unique.
P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:16 ق.ظ
Hi there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are
you using for this site? I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform.
I would be great if you could point me in the direction of
a good platform.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.