یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
امروز صبح برای دانش آموزان علاقه‌مند حاضر در کلاس فوق برنامه ویژه سرگروه ها اسلایدهای را آماده کردم که در آن ۲۰ سوال از آزمون اخیر قلم چی به صورت کارگاه test تنظیم شده بود.



بدین ترتیب مشاهده کردم که جلسه ی اخیر تفاوت چشمگیری با جلسات قبلی داشت. در اینجا هم هیجان هم فعالیت و هم بر رقابت بین بچه ها فضای پرشور و نشاطی را مهیا کرده بود. اگرچه سطح سوالات مطرح شده در این کارگاه تست اغلب پایین تر از سوالات چالش برانگیز ای که ویژه علاقه مندان بود قرار داشت، لیکن به نظر می‌رسید که هم مفیدتر و هم مورد استقبال بیشتری حاضرین قرار گرفت. به نظر می‌رسد که هریک از این دو صورت اجرای کلاس کارکرد های خودش را دارد و بنابراین جمع این دو بازده بیشتری را به ارمغان می آورد. ناگفته نماند که در شرایط اخیر لازم است که وقت برای تهیه این اسلایدها پیش از برگزاری کلاس گذاشته شود.



بدین ترتیب دانش آموزان ۲۰ سال چند گزینه ای را پاسخ دادند. من هم از آنها خواسته بودم که تعداد پاسخهای درست خود را مشخص کنند و به صورت چوب سخت محاسبه نمایند تا در پایان مشاهده کنیم که چه تعداد از سوالات را توانستند به درستی پاسخ دهند و بدین ترتیب نفرات برتر شناسایی شود.
از سوی دیگر هر تست همراه با یک زمان سنج برای پاسخ گویی بود که هیجان خاصی را به دنبال داشت و آن ها را برای مدیریت هیجان به منظور پاسخ دهی به سوالات آزمونهای چند گزینه ای مانند کنکور یاری می رساند.



به هر روی چه دانش‌آموزانی علاقه‌مند و خود انگیخته در این کلاس ها حاضر می شود لیکن اگر در طراحی درس فعالیت ایشان نیز مورد توجه قرار بگیرد بهره و اقبال ایشان به استمرار این کلاسها افزون خواهد شد.
حسن انجام این کار این است که تمامی محتواهای ارائه شده قابل انتشار و انتقال به سایر علاقه‌مندان و از جمله خود حاضرین در کلاس می باشد. بدین ترتیب این سوالات که بخشی از تکالیف جلسه آینده دانش آموزان بود همراه با تسلط سرگروه ها و در این حال دسترسی به پاسخ های تشریحی آن در قالب فایل پاورپوینت ممکن شد.



بهره دیگری که دانش آموزان سرگروه تجربه کردند این بود که آنها به شایستگی دریافتند که یکسری تست را دوبار زدن بهره بیشتری خواهد داشت تا دو سری تست را یک بار زدن. به عبارت این کیفیت حل سوالات چند گزینه ای و حتا تشریحی چه بسا بیشتر از کمیت آن جلوه کند و اثربخشی آن  بیشتر نمایان شود.



بعد از آن نیز کلاس درس رسمی دانش آموزان آغاز شد. در اینجا نکته ای که لازم به ذکر است این است که بر اساس صحبت هایی که معلم راهنمای دانش آموزان در اردوی تفریحی آهار انجام شد دانش آموزان به صرافت تجلیل از معلمان خود افتادند و در آغاز هدیه ای را اعطا کردند.



دانش آموزان  برای امروز تعداد محدودی تست به عنوان تکلیف داشتند و نخست کلید آنها را برای شان قرائت کردم. بدین ترتیب که شماره سوال را من می‌خواندم و بچه‌ها به طور هماهنگ گزینه ی درست را اعلام می کردند. اگر هماهنگی در این میان بود که از آن با تایید زبان بدن گذر می کردم و اگر اختلاف نظر شنیده می شود گزینه درست را قرائت می کردم. سپس گروه ها شکل گرفتند و به رفع اشکال هم دیگر اقدام نمودند.
این کار در پایانه زنگ اول به اتمام رسید و برای زنگ دوم مجالی ایجاد شد تا دانش آموزان دفترچه ی سوالات آمادگی آزمون گزینه دو را که به عنوان تکلیف جلسه بعد بود دریافت کرده و از زمان باقیمانده برای انجام تکلیف در جلسه آینده استفاده کنند. کریمیان نیز اگر با اشکالی مواجه می‌شدند از سرگروه ها کمک دریافت می‌کردند. دبیر سرگروه هایی که در کلاس فوق العاده ی شب حضور داشتند با این تست ها آشنایی قبلی نیز داشتند و با تفهیم راه حل به تثبیت حل مسئله برای خود مبادرت ورزیدند.
بدین ترتیب تقریباً برای نخستین بار آنچه که در کلاس معکوس بدان تأکید می شود و عبارت بود از انجام تمرین و حل مسئله در کلاس درس به صورت هم یارانه در در این در این جلسه در این جلسه نمایان نمایان شد نمایان شد.
در پایان لازم به ذکر است که هنگام فعالیت دانش آموزان با گوشی همراه خود از برخی گروه ها سوالاتی به صورت مصاحبه در رابطه با بازخوردهای روش پیشرو مطرح کردم و اظهارات آنها دلالت بر خرسندی و اثربخشی این کلاس بوده است و جای دارد که خدای بزرگ را به خاطر این توفیق ارزشمند سپاس گفته و سجده شکر به خاطر این کامیابی به درگاهش داشته باشم.


[http://www.aparat.com/v/F2JOX]

لازم به ذکر است که در آغاز کلاس درس هنگامی که بچه ها برای من هدیه ای مادی و کادو شده اعطا کردند ضمن تشکر و قدردانی از این بذل محبت و قدرشناسی ایشان به منظور این که آنها در سطحی عالی تر به چنین کار زیبایی مبادرت ورزند به آنها توصیه کردم که شان معلم و قدردانی از روی را فراتر از هدایای مادی تلقی نمایند و جایگزین آن هدایای ارزشمند معنوی که حامل پیام های عاشقانه و قدرشناسانه و محبت آمیز است کنند.
به عنوان مثال کارت پستالی که بر روی آن عکس تمامی دانش آموزان قرار داشته باشد و در آن مانند چونین ابیاتی درج شده باشد

در نام معلم که به روی تو نهادند
بس نکته ی پنهانی باریکتر از موست

میم آیت مهر است که با عین درآمیخت
یعنی همه جا مهره تو با عشق تو هم خوست

لامش لب گویا میمش مهر رخسار
یعنی که جهان و رام تو ماه سخنگوست




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.