یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
روز هفتاد و از کلاس درس ریاضی پایه دهم دبیرستان صلحا. امروز دانش آموزان از مباحث مربوط به سهمی و نامعادله و تعیین علامت مجموعه ای ۴۰ تایی از تست های آزمون های گزینه دو به عنوان تکلیف داشتند.
نکته ای که در ابتدا خیلی به چشم خورد و موجب تاسف واقع شود نقص و فقدان تکلیف قابل توجهی از ایشان بود.
خوشبختانه معلم راهنمای و مقتدر پایه دانش آموزان خاطی را احضار کرد و ضمن اینکه تخلف انضباطی برای آنها ثبت نمود آنها را مجبور کرد که به حل مسائل خود در خارج از کلاس اقدام کنند.
این امر جمعی از نقش آفرینی برای حمایت و پشتیبانی از معلم برای تحقق فرجامی نیکو از فرایند تدریس در کلاس است. ولی چند نکته ی مهم تر پیدایش حین عمل و عوامل موجبه این کاستی و تخلف است. شاید بخشی از آن به خاطر هجمه نسبت آن بالا و شاید بخشی به خاطر دشواری سوالات بوده باشد. شاید دلیل دیگر آن تسامح اخیر در پیگیری و کنترل تکالیف بوده است. به هر روی وقوع این امر موجب ناخرسندی و باعث تاسف است و شناسایی عوامل آن و بررسی و رفع آن باعث عدم تکرار این ان خواهد شد.
اگرچه معلم راهنمای مربوطه ناگزیر از اخراج دانش آموزان به مدت یک زنگ از کلاس درس شد ولی نبود دانش آموز در کلاس درس به طور قطع آن برای وی سودمند نخواهد بود و بلکه زیان این دوگانه متوجه هم دانش آموز و معلم خواهد شد.
به هر روی در زمان این کلاس درس می‌توانست از سرگروه یا همگروه یا معلم خود برای اصلاح برخی کاستی هایش بهره ببرد و سوی دیگر اگر با پیامد کار نادرست خیر مواجه نشود ممکن است عامل بازدارنده ای برای تکرار آن ایجاد نشود.
برای امروز من اسلایدهای پاسخ تشریحی را یک به یک مهیا کرده بودند و تنظیم کرده بودم که به طور خودکار آنها به نمایش در آینده و در منظر دید بچه ها قرار بگیرند.
برای هر اسلاید زمان یک دقیقه را منظور کرده بودم ولی این زمان بسیار ناکافی و سریع بود و من متوجه این موضوع نبودم که قرار است که هریک از دانش آموزان به طور انفرادی پاسخ ها را مشاهده کنند و از آن در گذرند بلکه آنها نیازمند گفتگو و مباحثه حتا در رابطه با پاسخ های نمایش داده شده هستند البته برخی از دانش‌آموزان به کندی تغییر کرده و به تدریج به یادگیری نائل می شوند و تسلط پیدا می کنند.
به همین دلیل بود که زمان کافی برای رفع اشکال سوال های مربوطه ایجاد نشد و به رغم آنکه از برگزاری کوییز صرفنظر کرده بودم با این وجود نیمی از تستها بررسی نشده باقی ماند.



البته با توجه به این که من ۱۲ سوال چند گزینه ای برای آزمون آمادگی جهت برگزاری آزمون گزینه دو روزجمعه آماده کرده بودم بنابراین محتوای کوییز را به آزمون فردا حواله دادم و به آنها گفتم که ضریب آزمون فردا ۴ است. بدین ترتیب میخواستم اهمیت آزمون فردا را به منظور ایجاد آمادگی مناسب برای بچه‌ها القا کنم ولیکن پیامد آن ایجاد اضطراب برای دانش‌آموزان شد و من این موضوع را در زنگ نماز هنگام اظهار نظر آقای صدرنیا متوجه شدم.
برای من این موضوع ناراحت کننده بود قصد استرس برای بچه‌ها نداشتم بنابراین صبح فردای آن روز به وی گفتم که به بچه ها اعلام کنند که زری به آزمون دو واحد کاهش یافته و همچنین برای تبدیل نمره آزمون چند گزینه ای به نمره تشریحی ۱۵ درصد به نمره هر که از دانش آموزان افزوده خواهد شد.
به این دلیل که در آزمونهای چند گزینه ای نمره منفی وجود دارد در این حال زمان محدود است و این محدودیت ها در آزمون تشریحی بدین شکل وجود نخواهد داشت.
نکته آخری که باید در اینجا خاطرنشان کنم این است که بچه ها با فاصله افتادن حدود ۳ ماه از تدریس محتوای تکلیف بسیاری از مهارتها و ظرائف حل مسئله را از خاطرم برده بودند. من برخی از آنها را هزینه رفع اشکال عمومی بچه ها و حتا گروهی بین آنها یادآوری می کردند ولی به نظر می‌رسد برای سال آینده اگر همچین آزمونی به طور جامع در پایان سال پیش رو باشد باید پیش بینی های لازم از جلو تر صورت گیرد به دین شیخ که سوالاتی اگر چه اندک به صورت دوره ای همراه با تکالیف جاری بچه ها داده شود تا دانایی مورد نیاز برای حل مسائل از خاطر ایشان مهر نگردد.
برای دانش آموزانی که نمره بسیار حائز اهمیت است و گاه چنین است را باور می شود همچنین برای جبران مافات در احراز نمرات عالی برخی را به سمت ساخت فیلم و دریافت مثبت های درپی سوق می‌دهد استفاده از نمره برای جهت‌دهی و کنترل و انگیزه بخشی می توانددر حدی متعادل نافع باشد.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 7 خرداد 1396 01:54 ب.ظ
خیلی جالب بود.قلمتون همیشه مستدام.
شنبه 30 اردیبهشت 1396 01:35 ق.ظ
Keep on writing, great job!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.