یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امسال توفیق دارم که در خدمت همکار عزیزم آقای سعیدی در دو پایه دهم و یازدهم، درس ریاضی دانش آموزان را به شیوه کلاس معکوس دنبال می کنیم. آقای سعیدی تجربه ای جالب خلق کردند که برای من بسیار ارزشمند بود و حاکی از درایت و هوشمندی وی بود. من از کار او هم لذت بردم و هم یاد گرفتم. از این رو خواستم که آن را به رشته تحریر در آورد تا قابل نشر بشود. در ادامه تجربه وی به زبان خودش آمده است.
اولین جلسه کلاس برای دانش آموزان و دبیران خیلی مهم است. بسیاری از روابطی که دانش آموزان با دبیران خود برقرار می کنند در نگاه اول شکل می گیرد. من در جلسه ی اول می خواستم مفهوم و اهمیت یادگیری تعاملی و یادگیری معکوس را برای دانش آموزانم جا بندازم. البته اضافه کنم من همه ی کلاس هایم را با دعای قبل از مطالعه و یک صلوات جمعی آغاز می کنم. احساس می کنم این کار باعث تمرکز بیشتر خودم و بچه ها می شود و اینکه با صلوات نورانیت و انرژی مثبت وارد کلاس می شود.
در ابتدا به دانش آموزانم گفتم که علم و تکنولوژی در حال پیشرفت است. شما موبایل امروز را با کامپیوتر 50 سال پیش مقایسه کنید. ولی آموزش ما تو این 50 سال هیچ فرقی نکرده و هنوز معلم سخنران است و دانش آموز منفعل، فقط شاید تخته سیاه شده تخته وایت برد و هوشمند!!!
البته همواره بشر در مقابل تغییر مقاومت می کند. مثال زدم : وقتی موبایل های هوشمند آمد ما میگفتیم موبایل به این گندگی به چه درد می خورد هرچی کوچکتر بهتر . تا اینکه ویژگی های مثبت آن را درک کردیم و خودمان سمتش رفتیم.
پس وقتشه روش آموزش را تغییر بدیم. از مزیت های یادگیری تعاملی و معکوس برایشان گفتم مانند اینکه:
شما در خانه با لباس راحت و شرایط مطلوب فیلم را میبینید
اگر متوجه قسمتی نشدی میتونی برگردی
اگر مریض و غایب شدی جای نگرانی نیست
میتونی تو مدرسه با دوستان خودت مبحث را رفع اشکال کنی و هر سوال ساده ای هم که به نظرت میرسد بپرسی
کلاسها دیگر برایت کسل کننده نخواهد بود
و.......
برای شروع در زنگ دوم یکی از فیلم ها را پخش کردم و به آنها یاد دادم چگونه فیلم را ببینند. مثلا اینکه موقع دیدن فیلم باید یک چشمشان به فیلم باشد و یک چشمشان به کتاب و با معلم جلو بیایند و کتاب را کامل کنند. بعضی مثال ها باید توقف بزنند و خودشان حل کنند.
در همین بین اتفاق جالبی افتاد. دیدم موقع حل مثال ها بعضی ها سریع تمام کردند و بعضی دیگر هنوز سوال را نخوانده اند. دیدم تنور داغ است و گفتم بچه ها توجه!!! خودشان دیدند چه وضعیتی است. گفتم اگر من الان رد بشوم بعضی ها نرسیده اند و اگر صبر کنم ، وقت دیگری تلف شده است. از ویژگی های یادگیری معکوس این است که زمان دست شماست. هر موقع خواستی میتوانی ادامه بدی و هرجا مشکل داشتی میتوانی صبر کنی.
الان که دو هفته از کلاس هایم می گذرد خیلی سریع تاثیر این روش یادگیری را در کوییز بچه ها دیده ام. و بنظرم می رسد که نه تنها دانش آموزانم در برابر این تغییر مقاومت نمی کنند بلکه کمال همکاری را دارند.
امیدوارم خداوند در ادامه ی این روش و ارائه هر چه بهتر آن ما را یاری نماید.
پایان





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 18 مهر 1396 09:29 ب.ظ
بسیار جالب بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.