یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 27 مهر 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
صبح روزهای پنجشنبه از ساعت 6:45 و قبل از شروع رسمی مدرسه، کلاسی ویژه سرگروه ها در مدرسه تشکیل می دهم. در این کلاس‌ها که به نوعی ارج نهادن سرگروه ها و همچنین تشویق ایشان و انگیزه بخشی آنها را در پی دارد فعالیت‌های متنوعی صورت می‌گیرد. در دومین جلسه از این کلاس ها در سال جاری، سرگروه ها مانند جلسه گذشته از کتاب های کمک درسی متنوع در اختیارشان نکته های تکمیلی و اضافی پیدا کردند. برخلاف به نوبت قبلی که نکات و یافته هایشان را بر روی تخته کلاس می نوشتند این بار بر روی برگه های A3 با ماژیک هایی که در اختیارشان قرار داده شد درج می‌کردند. پس از آن با اسفاده از چسب‌های آدامسی جزوات دیواری را در راهروی کلاسها نصب کردند تا سایر دانش‌آموزان از یافته‌های آنها بهره‌مند شوند و همچنین محتواهای تولید شده آنها در معرض نمایش قرار گیرد و موجب تشویق های ایشان شود. سرگروه ها این کار را نیز به صورت گروهی در میان خودشان انجام دادند.




اما در این جلسه اخیر دانش آموزان کارگاه تست داشتند. کارگاهی که بر اساس محتوای کوییز پایان امروز آنها تنظیم شده بود و بنابراین آنها احساس نیاز عاجل بدان کردند.
این بار زمان محاسبه شده برای هر یک از تست ها برخلاف گذشته که توسط تصویر دایره‌ای که ب
ه صورت چرخشی در حال محو شدن بود و حواس پرتی و اضطراب را ایجاد می‌کرد توسط اعدادی که پس از ۳۰ ثانیه یا یک دقیقه تذکر به کاستن آنها می داد نمایش داده می شد.


در پایان زمان مقرر یا پیش از آن دانش‌آموزانی که به پاسخ رسیدند با استفاده از انگشتان خود گزینه مربوطه را نمایش می‌دادند. طبیعی بود که اختلاف نظر بین آنها صورت می گرفت و خیلی مشتاقانه منتظر بودند تا پاسخ درست را مشاهده کنند و به اشکالات احتمالی خود پی ببرند ناخواسته یک فضای رقابت و جوشش بین آنها پدیدار می‌شود که برای آنها جذاب بود. این کار در سایت دبیرستان انجام شد و تقریباً تمامی سرگروه ها به طور داوطلبانه در این کلاس حضور پیدا کردند.


به نظر میرسد که ایده های جذاب برای دانش آموزان بسیار لذت بخش و اثربخش است لیکن بهترین ایده ها در صورت تکرار ممکن است ملال‌آور شود و این امر از آثار آن بکاهد. معلمان خلاق و هنرمند، از بعد مثبت برای دانش آموزانشان قابل پیش بینی نیستند و هر لحظه برای آنها تدارک فعالیت های نوین و متنوع می بینند. این امر موجب می‌شود که دانش‌آموزان مشتاقانه و کنجکاوانه در کلاس معلم حاضر شوند.




نوع مطلب : کلاس حسابان1 سال تحصیلی 97-96، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.