یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امروز قرار بود بنده بعنوان پژوهشگر پایان نامه خود با موضوع یادگیری معکوس،  سرکلاس درس آمار توصیفی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه اسلامشهر که با حضور دکتر نیرو برگزار می شد، اولین جلسه تحقیق خود را آغاز کنم.

با وجود اینکه ساعت 6:45 دقیقه از خانه خارج شدم ولی حدود 8:10 دقیقه با کمی تاخیر جلوی درب دانشگاه بودم. قبل از ساعت 8 بود که استاد مثل همیشه که حامی و یاری دهنده دانشجویان خود هستند، با من تماس گرفتند که جلوی دانشگاه منتظر بنده هستند، اما از آنجایی که من در ترافیک مانده بودم از ایشان خواستم تا معطل نمانند. بعد از چند دقیقه دوباره تماس گرفتند که با نگبانی ورودی صحبت شده و من می توانم از قسمت اساتید و کارکنان وارد شوم. بعد از پارک ماشین که مشکلی هم از کمبود جا وجود نداشت خودم را به طبقه چهارم دانشکده علوم تربیتی رساندم .

همین که به کلاس رسیدم با چهره گشاده استاد و دانشجویان مواجه شدم، سلامی عرض کردم و استاد معارفه من و دانشجویان( یا بهتر بگویم دوستان، چون قرار است تا مدتی بنده را تحمل کنند) را انجام داند. نشستم تا با دقت آنچه را که می بینم و می شنوم یادداشت و ضبط کنم. دوربینم را روشن کردم و با کمک استاد در محل مناسبی از کلاس قرار دادم تا بتوانم تمام فعالیتهای کلاس را ضبط کنم.قبل از این کار ،استاد دانشجویان را از نیت و کار تحقیقی من آگاه کرده بودنند و می توان گفت کسب اجازه از کلاس کردیم.

برای شروع کلاس آمار که از ساعت 8 تا 11 ادامه داشت، با تقسیم بندی دانشجویان به گروه های چهار نفره و با حضور یک فرد که بر اساس پیشینه تحصیلی ورشته های مرتبط  با ریاضی به عنوان سرگروه برای هر یک از گروه ها آغاز شد. در ابتدا چون تمام دوستان نبودند ،یک گروه جهار نفره و دو گروه سه نفره داشتیم که بعد از پیوستن من به یکی از گروه ها و وارد شدن یکی دیگر از دانشجویان به کلاس تعداد گروه ها تکمیل شدند. قرار شد یک بازبینی یا ریویو از فصل گذشته( فصل سوم) داشته باشیم. به همین منظور تمام اعضای هر یک از گروه ها با تعامل و همکاری و مشارکت با یکدیگر مشغول  رفع اشکال  تمرین های درس آمار که قبلا می بایست در خانه ( چه غلط، چه درست )انجام شده باشد، شدند.

موضوع از این قرار است که استاد فیلم آموزشی که خودشان در خانه تهیه و ضبط نموده اند را  قبلا در اختیار دانشجویان قرار داده اند تا آنها در بیرون از کلاس ( خانه، محل کار، مدرسه...)آن را مشاهده و بعضی از تمرینهای لازمه را انجام دهند. سپس دانشجویان با فهم از موضوع مورد نظردر کلاس حاضر شده و در گروه های سه یا چهار نفره به بحث و گفتگو به منظور رفع ایراد و اشکال و یادگیری مشارکتی بپردازند.در این حین نیز استاد با رفت و آمد بین گروه ها مسائل و مشکلات آماری آنها و یا اشتباهات فردی ،که موجب گج فهمی شده بود را برطرف نمایند. بعد از تمام شدن زمان مشخص شده توسط استاد( حدودا 30 دقیقه )نمایندگانی از هر گروه  برای نوشتن جواب تمرین ها برروی تابلو  توسط استاد فراخوانده شدند.

استاد در گوشه تابلو نام گروه ها و اعضایشان را یاد داشت کرده بودند تا به آنها  پاداش گروهی در قالب مثبت های اعطایی (+)  به جواب درست آنها  بدهند به منظور ترغیب و وابستگی درون گروهی مثبت .

بعد از اتمام این مرحله قرار شد، فصل جدید ( فصل چهارم ) را که استاد هفته گذشته فیلم آموزشی که خودشان ساخته  و برای دانشجویان ارسال کرده  بودنند و آنها می بایست آن را دیده باشند بپردازیم.

از همان گروه ها هر یک از اعضا یکی از مطالبی که  توسط استاد برروی تابلو ، مربوط به آخرین فیلم آموزشی نوشته شده بود(فصل چهار) را انتخاب کردنند.( برای مثال یک نفر مبحث واریانس، یک نفر انحراف استاندار، یک نفر دامنه تغییرات. و....)  و به مدت  15 دقیقه فرصت داشتند تا  هر کس مطلب مربوط به خود را از کتاب  مطالعه کند. و سپس به مدت 20  دقیقه از گروه های خود جدا شده و با تشکیل یک گروه چهار نفره از اعضای گرو های دیگر، با موضوع واحد ،  گروه های تخصصی را تشکیل دهند و به تعبیر استاد متخصص از گروه خارج شوند. آنها سعی می کنند حول مطلب مشخص شده تمام اشکلات خود را با همکاری و مشارکت دیگر اعضا برطرف کرده و به یادگیری عمیق تر خود کمک کنند.

بعد از اتمام زمان مشخص شده، بازگشت اعضای متخصص هر مبحث به گروه های خود، کار نقل و انتقال مباحث آماری  به مدت 25 دقیقه شروع می شود. هر کدام از اعضا آنچه را که آموخته اند به ترتیب به دوستان هم گروهی خود بازگو می کنند.

من هم در این میان بین دو تا از گروه ها فعالیت داشتم . هر چند بسیاری از مطالب آمار را فراموش کرده بودم ولی با دیدن دوباره آنها و قرار گرفتن در این گروه ها یادآوری می شد.حتی استاد از من خواسته تا بعنوان یکی از اعضا در گرو ه ها فعالیت پویایی داشته باشم.

وقتی همکاری و مشارکت دوستان را می دیدم و از اینکه با کمک یکدیگر و حضور استاد مطالب و تمرینات به ظاهر سخت و گیج کننده آمار را یاد می گیرند، خیلی دلم می خواست ما هم این تجربه شیرین و کارآمد را داشتیم. حتی یکی از دانشجویان گفت: الان فهمیدم چی شد، تمام اشکالاتی که در خانه بعد از دیدن فیلم و در حال تمرین داشتم از بین رفت.

شاید بتوان گفت، وقتی فیلم آموزشی استاد را در خانه داری که  می توانی چندین مرتبه و هر زمان که خواستی ، آن را ببینی و یا حتی به عقب برگردانی ،بدون از دست دادن نکته ای و حل و تکرار تمرینها در کلاس با کمک همکلاسی ها و استاد، لذت بخش و مفید خواهد بود

هر از گاهی دوربینم را بر روی گروه ها می چرخاندم تا از نزدیک شاهد فعالیت فشرده و موثر آنها باشم.

تمام این سه ساعت در فعالیت و استفاده بهینه گذشت. استاد همچنان تمام ساعتها را ایستاده و بین گروه ها قدم میزند تا در صورت لزوم به آنها کمک و یاری رسانند.

برگردیم به گرو های پر جنب و جوش، هرجند گرد صندلی های به سختی تغییر پذیر نشسته بودنند ولی کاملا می شد این تکاپو را احساس کرد.حالا بعد از رد و بدل شدن اطلاعات اعضا به یکدیگر وقت آن رسیده که در این باب تمرینی آزمایشی که توسط استاد در کلاس بیان شده است، حل شده و بعد از اتمام زمان معلوم، توسط یکی از اعضا برروی تابلو نوشته شود.

استاد نیز تکالیف مربوط به خانه و تماشای فیلم ارسالی در هفته پیش رو را با خطی بسیار زیبا که نشان از تمرین خشنویسی ایشان می داد ، برروی تابلو نوشتند.

ساعت 11:05 است و در این زمان کلاس معکوس درس آمار به پایان رسیده و دانشجویان با رضایتی که می شد در چهر ه اشان دید کلاس را ترک می کنند. با اجرای کلاس معکوس دیگر این دلنگرانی که خدایا حالا چگونه تنهایی با مباحثی که نمی دانم یاد گرفته ام یا نه تمرین هایم را حل کنم ، آیا چلسه بعدی کلاس برای حل تمرین ها و رفع اشکال زمان لازم وجود دارد، آیا استاد فرصت بررسی تمام تمرین ها را دارند، وجود نداشت.





نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.