یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با اتمام آزمون های نیم سال اول و بعد از برگزاری آزمون گزینه دو و اردوی بازدید از مناطق دفاع مقدس دانش آموزان پایه یازدهم، عملاً تدریس نیمه دوم کتاب درس آغاز شد.
البته برخلاف نیمسال نخست که فیلم ها را در تابستان قبل از سال تحصیلی آماده کرده بودم در اینجا باید قبل از تدریس هر درس فیلم را آماده کنم و آن را در اختیار بچه‌ها قرار دهم.
از آنجا که در هر یک از دو کلاس به خاطر یک دانش آموز که در انجام تکالیف کوتاهی می کردند و نمره مستمر آنها را  منوط به نتایج  آزمونها کرده بودم و ذهن و روانم مکدر شده بود، تصمیم گرفتم در اولین جلسه تذکراتی را به عموم دانش آموزان بدهم. بدین منظور موارد زیر را به آنها گوشزد کردم:
نخست آنکه هدف ما یادگیری دانش آموزان است و یادگیری نیازمند تعامل است. تعامل معلم با دانش آموزان در قالب پرسش و پاسخ و تعامل بچه ها با یکدیگر در قالب کار گروهی. اجرای اثربخش تعامل همتراز دانش‌آموزان، مستلزم دیدن فیلم و انجام شایسته تکالیف است که تثبیت و تسلط ایشان را در پی خواهد داشت.
 به آنها عرض کردم که بنده ارائه طریق می کنم و راهنمایی من از جنس ایصال الی مطلوب نیست و این دانش آموزان هستند که باید مسئولیت‌پذیر باشند و وظایف خود را به شایستگی انجام دهند. به آنها خاطر نشان کردم که تعداد قابل توجهی از دانش آموزانی که صرفاً با انضباط و الزام بیرونی به انجام کار درسی پرداخته اند در ترم های نخست دانشگاه مشروط می‌شدند.
عرض کردم اکنون در مواجهه با ایشان ایده خوراندن داروی تلخ را برای شفای درسی لازم نمی بینم، بلکه می خواهم هر کسی نتیجه عمل خود را مشاهده کند و من در تعارض بین نتیجه و شأن و شخصیت دانش آموزان، دومی را برمی‌گزینم و حاضر نیستم با تهدید و تنبیه و تحقیر کسی را وادار به درس خواندن بکنم تا با اصلاح و بهبود نتیجه او نتیجه خود را نمایان کنم.
سعی کردم آنها را به هدف های به افق های بالاتر توصیه کنم و از گرمای اردوی جنوب استفاده نموده و انگیزه‌های عالی در جهت خدمت به اسلام و مسلمین را با احراز نتایج ممتاز و طی تحصیلات شایسته در مراحل عالی سوق دهم و آنان را در این مسیر به صبوری دعوت کنم.
خوشبختانه نتیجه آزمون گزینه دو دانش آموزان نیز بار دیگر در درس حسابان دارای ترازی ممتاز و متفاوت از سایر دروس شد اگرچه به طور کلی با افت عمومی ایشان مواجه بودیم. گفتی که فکر می کنم هم به خاطر حضور رقبای شایسته در این آزمون و هم به خاطر حال و هوای اردو بود و اینکه آنها یک روز قبل از روز جمعه آزمون برگزار کردند و بلافاصله رهسپار خوزستان شدند این افت را شاهد بودیم.


اسامی خاطره انگیز بچه ها و مثبت هایی که دریافت کرده بودند و در مستمر ایشان لحاظ گردیده است.





نوع مطلب : کلاس حسابان1 سال تحصیلی 97-96، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 19 بهمن 1396 09:48 ب.ظ
سلام اقای نیرو، صحبتها و نوشته هاتون جذاب هستند. اما کاش کمی به دانش آموزانی که در متنِ سختی های مدارس زندگی می کنند توجه کنید. کمی مدارس بدون امکانات رو ببینید. کمی هم برای معلمانی راهکار بدین که تنها یک بسته گچ و یک تخته گچی دارند.
محمد نیرو

سلام
درست می فرمایید.

لیکن من تجارب خودم را می نویسم و همکاران گرانقدری که در آن مدارس هستند باید در این باب همت کنند.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.