یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 :: نویسنده : محمد نیرو
با سلام خدمت جناب آقای دکتر نیرو!
در ابتدا بر خودم لازم می‌دانم به جهت لطفی که در حق این جانب نمودید تا تلاش‌های حضرت‌عالی را از نزدیک مشاهده کنم تشکر کنم. با عنایت به درخواستی که نمودید مبنی بر نوشتن ملاحظات شخصی خود از مشاهداتی که داشتم، چند نکته‌ای را برای شما تقریر می‌کنم.
1) نظم دانش‌آموزان برای انجام کارگروهی بسیار قابل تامل بود. این نظم برای من در چند مصداق نمود داشت. در هنگام ورود به کلاس همه دانش‌آموزان مشغول کار خود بودند، در میانه کلاس که به جهت مشاهده برنامه پایه دهم از کلاس خارج شدیم باز هم دانش‌آموزان بدون تغییر در رفتارشان مشغول کارشان بودند، حضور تقریباً دو ساعتی بنده اصلاً باعث اختلال توجه دانش‌آموزان _حداقل در ظاهر_ نبود. بارها سعی کردم عملکرد دانش‌آموزان را زیر نظر داشته باشم و تقیرباً هیچ موردی مشاهده نشد که به جای انجام وظایف شخصی بنده را به عنوان یک عنصر خارجی تحت نظر قرار دهد و ...
وجود این موارد که در این مجال اندک موارد معدودی را ذکر کردم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی دوستان این موارد را به دلیل ویژگی‌های شخصی دانش‌آموزان می‌دانند تا شیوۀ جدید اجرا شده ولی به نظر می‌رسد اینکه به چه دلیل این اتفاق می‌افتد حائز اهمیت نیست. نکته ارزشمند «خلق» این باور است که در دانش‌آموزان مدرسه صلحا به نحو خوبی مشاهده شد.
2) در کنار روش اجرایی کارگروهی نکته جدیدی برای من جذاب بود. وجود فیلم‌های آموزشی که جناب‌عالی از آن تحت عنوان «آموزش معکوس» یاد می‌کردید. این موضوع از چند سال قبل برای من قابل توجه بوده است که به چه روشی می‌توان دانش‌آموز را با ذهنیت قبلی یا با سوال‌هایی که در ذهنش خلجان می‌کند وارد کلاس نمود. این مورد هم جدای از روش یادگیری تعاملی بسیار جالب نظر بود.
3) در چند مورد صحبت کردن با دانش‌آموزان و پرسیدن چند سوال تنها نکته منفی که به نظر بنده می‌رسد این است که در این روش راهی به سمت عمق مفاهیم نخواهیم برد. در سال‌های دهم و یازدهم که مفاهیم بسیار پیچیده و ریشه‌ای ریاضیات از قبیل تابع، حد و ... وجود دارد به نظر می‌رسد که اجرای این روش بایستی همراه با تدابیر دیگری صورت گیرد. چون این مباحث از نظر محاسبه بسیار ساده ولی از نظر مفهوم بسیار پیچیده هستند. و بسیار نمونه‌ها وجود دارد که به راحتی می‌توانند مسائل محاسبه حد، رفع ابهام و ... را حل کنند ولی دریافت درستی از مفهوم حد ندارند. در سوالی که از یکی از سرگروهان داشتم مبنی بر این که چرا صفر بر روی صفر مبهم است توضیح خاصی را ارائه نکرد. یعنی گویی حتی به عنوان یک مقدمه ساده به این موضوعات پرداخته نشده است.
4) آخرین موضوعی که نتیجه‌ای از آن دریافت نکردم ولی هنوز سوال‌های از آن در ذهن دارم تاثیر این روش بر روی ایجاد خلاقیت در بین دانش‌آموزان است.
برای جمع بندی بایستی عارض شوم که به نظر می‌رسد این روش در ایجاد مهارت برای حل مسائل، ایجاد انگیزه (خلق حس خودباوری) و ایجاد علاقه به درس توفیقات بسیار ارزشمندی را کسب کرده است. و این موارد  خود از ارزش بسیار بالائی برخوردار است. ولی پیرامون تدریس به نظر می‌رسد که هنوز نیازمند ایده‌های جدیدی باشیم.
با نهایت احترام
سید حسین نیری‌پور
3 اردیبهشت 1397





نوع مطلب : کلاس حسابان1 سال تحصیلی 97-96، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.