یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

به نام خداوند جان و خرد
•    مقدمه
یادداشت حاضر به بیان اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع یادگیری تعاملی در مدرسه می‌پردازد و تصویر کلی را از فرایند و پیامدهای حاصله ترسیم می‌کند. نگارنده با نزدیک به سه دهه معلمی، بیش از پنج سال است که این موضوع  را مورد تجربه و پژوهش قرار داده و از تابستان 1396 تاکنون ده‌ها کارگاه و سخنرانی در این خصوص ارائه کرده است.

کلیپی از کارگاه یادگیری تعاملی

[http://www.aparat.com/v/mJAQ9]

برخی از مدارس متقاضی ارائه در تهران عبارت بودند از: مجتمع‌های آموزشی صلحا، دخترانه امام صادق (ع)، فضیلت، مدارس سلام، مدارس سروش تهران و تنکابن، سبحان، اندیشه صفا؛ دبستان‌های نیکان، روشنگر سعادت‌آباد، رشد، نور قائم(عج)؛ دبیرستان‌های دوره یک پیام هدایت، مفید 2، فجر صادق؛ دبیرستان‌های دوره دو مفید 1، فرزانگان 4، روشنگر ولنجک، هدی، نرگس، فرهنگ بانو امین، شاهد معلم.
همچنین مجتمع‌های آموزشی التکامل در بغداد، کاظمین و کربلا، برخی از مدارس اسلامی کشور تانزانیا، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و دوره حضوری و مجازی طرح کرامت (تربیت دبیر تراز انقلاب اسلامی) در دانشگاه امام صادق (ع) و بالاخره کارگاه یادگیری تعاملی چهارسوق.




•    مسأله چیست؟
معمولاً در كلاس‌های درس، برخی از دانش‌آموزان به خوبی یاد نمی‌گیرند. یادگیری که هدف تدریس است و لازمۀ رشد ایشان و تحقق آرزوهایشان است. این امر اغلب برخاسته از سطوح درسی متفاوت فراگیران است که در آموزش‌های مرسوم برای معلم مسأله‌آفرین می‌شود. از این رو گاه سلامت روانی این دانش‌آموزان با كاهش خودباوری، احساس ناتوانی، بی‌انگیزگی و ناامیدی به مخاطره می‌افتد و معلم نیز از احساس توفیق و رضایت‌مندی کمتری بهره‌مند می‌شود. 


•    چه نگرانی وجود دارد؟
نارسایی ذکر شده دو تهدید جدی را که یکی متوجه مدیران و دیگری متوجه معلمان به ویژه در مدارس غیردولتی است ایجاد می‌کند. در شرایطی ‌که مدیران به دنبال جذب حداکثری دانش‌آموزان کیفی، با ارتقاء سطح آموزش در مدارس هستند، ناکامی در یادگیری عمومی، موجب اُفت تراز درسی و آفت بقاء شایستۀ مدرسه خواهد بود. از سوی دیگر معلمانی که توفیق یادگیری و جلب رضایت عموم دانش‌آموزان را پیدا نکنند، مشروعیت و مقبولیتشان کاسته شده و عرصۀ امکان و اقبال مدارس به آنها کاهش می‌یابد. در این میان، از آنجا که برخی از مدارس و معلمان، به سرعت مسیر تعالی و رشد حرفه‌ای را طی می‌کنند، این عوارض بیشتر خود را نمایان می‌سازد.


•    یادگیری تعاملی چه معجزه‌ای دارد؟!
یادگیری تعاملی، راهی را پیش روی مدرسه و معلمان قرار می‌دهد تا بستری مهیا نمایند كه تمامی دانش‌آموزان در سطوح گوناگون اعم از ضعیف، متوسط و قوی به خوبی و همراه با سهولت و لذت یاد بگیرند! در این حال ضمن گشایش در وقت و رفع اتلاف زمان
کلاس درس، بهره‌های جانبی زیادی از جمله رضایت‌مندی دانش‌آموزان و رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباط اثربخش و گفتمان مستدل ایشان را در پی خواهد داشت. اجرای این رویکرد در برخی از مدارس و احراز نتایج مزبور، شاهدی بر این مدعاست. اگرچه شاید نتوان گفت که یادگیری تعاملی بهترین شیوه یادگیری برای همه و در همه جاست، لیکن می‌توان مدعی شد که این شیوه بهترین انتخاب برای مدارسی است که خواستار تحول آموزشی همراه با معلمان تغییرپذیر هستند. چرا که اجرای آن ساده، کم‌هزینه، سریع و تجربه‌شده همراه با مدل بومی است که ارائه دهنده خود آن را تجربه و طراحی نموده و مورد تأیید مراکز علمی در سطح رساله دکتری بوده است.






•    یادگیری تعاملی چگونه است؟
این نوع فرایند یاددهی-یادگیری برگرفته از نظریه اجتماعی-فرهنگی است که یادگیری را اساساً در گرو تعامل می‌داند و بنابراین فعالیت‌های مشاركتی و كارهای گروهی دانش‌آموزان را مورد تأكید قرار می‌دهد. نكتۀ حائز توجه این است كه به رغم آشنایی و تجربه اغلب معلمان با فعالیت‌های گروهی، بسیاری از ایشان از اصول و ویژگی‌های اجرای موثر آن آگاه نیستند. به این دلیل كه وقتی در کارگاه‌ها از آنها سوال می‌کنم كه در انجام این امر به چند نكته توجه می‌كنند؟ اغلب از بیان چند یا چندین نكته فراتر نمی‌روند. این در حالی است كه در این میان ده‌ها نكته مهم وجود دارد كه توجه‌كردن یا نکردن به آنها، اثربخشی اجرای آن را بسیار متفاوت و گاه متعارض می‌کند. بنابراین بی‌توجهی به اصول و نکات مربوطه، نه تنها موجب بهره‌مندی کمتر از نتایج ممکن می‌شود، بلکه آفاتی چون حاشیه‌روی در گروه‌ها، اتلاف وقت، بی‌انضباطی و هرج و مرج، نارضایتی و سواری مفت برخی از دانش‌آموزان و بی‌رغبتی برخی از معلمان را نیز بدان در پی خواهد داشت. برخی از این موارد در قالب هشت یادداشت مجلات رشد معلم در سال تحصیلی 97-96 به چاپ رسیده است که فایل‌های پی‌دی‌اف آنها در قسمت بایگانی سایت مجله قابل دسترس است.


•    ویژگی‌های این کارگاه چیست؟
در این كارگاه پانزده ساعته ضمن بیان مبانی نظری و ایجاد فرصت‌های خودارزیابی با استفاده از پرسش‌نامه‌ها و گراف‌های مربوطه، نكته‌های لازم برای اجرای صحیح یادگیری تعاملی همراه با فعالیت‌های گروهی ارائه خواهد شد. نکته‌هایی که اغلب برخاسته از مطالعات و به ویژه تجارب زیسته و پژوهش‌ نگارنده در طی 5 سال تحصیلی است و بنابراین دلالت‌های کاربردی زیادی خواهد داشت. از آنجا که ارائه‌دهنده خود معلم است، از این رو زبان و دغدغه مشترک با شرکت‌کنندگان در کارگاه را دارد.
همچنین با توجه به این‌که بنیان اصلی یادگیری تعاملی بر کارهای گروهی استوار است و اغلب معلمان این مفهوم را تجربه کرده‌اند، امکان همذات‌پنداری و رغبت و همراهی ایشان بیشتر خواهد بود. گفتنی است در صورت ضرورت و محدودیت‌، می‌توان موارد قابل استفاده‌ای از محتوا را نیز در قالب 4 ساعت سخنرانی ارائه نمود. سخنرانی 20 دقیقه‌ای نگارنده در نشست دهم چهارسوق، موجزترین حالت با صرف‌نظر کردن از بسیاری نکات بود که از طریق لینک مربوطه قابل دریافت است. به طور طبیعی این کارگاه نیازمندی‌ها، هماهنگی‌ها و هزینه‌هایی دارد که در صورت تقاضا برای اجرا اعلام خواهد شد.


•    نتیجه این کارگاه چیست؟
در پایان دوره، شركت‌كنندگان ضمن افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به یادگیری تعاملی، قادر خواهند بود كه كلاس درس خود را مبتنی بر این رویكرد طراحی نموده و خود، دانش‌آموزان و مدرسه را از بهره‌های آن منتفع نمایند.



نمونه‌‌ای از نظرات شرکت‌کنندگان در کارگاه یادگیری تعاملی اردیبهشت 97






نوع مطلب : اطلاعیه‌ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 11 خرداد 1397 04:53 ب.ظ
سلام و درود
کارگاه های شماهمیشه پر از تجربه ونکاتی که گفته می شود همه کاربردیست.
همیشه پر نیرو باشید
در پناه خدای مهربان ...
محمد نیرو

همکار گرامی سلام
بسیار از لطف شما سپاسگزارم
پنجشنبه 10 خرداد 1397 10:39 ب.ظ
استاد نیرو، سپاسگزاریم که تجربیات عالی و ارزشمند خود را در اختیار همگان قرار می دهید، روش یادگیری تعاملی ، به جهت یادگیری روش مفید و کارآمدی است .خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.