یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مرحله دیگر از برگزاری کارگاه دیکوم در دبیرستان صلحا سپری شد. در این مرحله قرار بود مشاغلی غیر از معلم راهنمایی که قبلا این مرحله را سپری کنند وارد این جریان شوند. آقای جوراستی از فارغ التحصیلان مدرسه که اکنون به عنوان همکار و دستیار معاون آموزشی دبیرستان دوره دوم مشغول به کار هستند چنین گزارش کردند:


باسمه تعالی

جلسه‌ی پیرامون روش دیکوم

جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر داودی آغاز شد، صحبت‌هایی که خیلی طولانی نبودند ولی به صورت جسته گریخته موضوع جلسه را روشن کردند و مشخص شد که قرار است مسئولین مربوط به هر بخش با چالشی جدی روبرو شوند.
با ورود دکتر نیرو به بحث، معلمین و مربیان با اصل موضوع دیکوم و جزئیات آن به صورت دقیق‌تری آشنا شدند. پیش از آن به این مهم دست یافتیم که در شغل معلمی، دانش و مهارت که اصلی‌ترین جایگاه را دارد قابل ارتقاست و در صورتیکه این ارتقا مطابق نیاز‌های جامعه آموزشی نباشد به تدریج موجب حذف افرادی می‌شود که گامی در راستای این ارتقا برنمی‌دارند.

اما دیکوم.
یکی از روش‌های ارتقای مهارت روش دیکوم است.
روشی که شاید اسم پیچیده‌ای داشته باشد اما قطعاً همه در فعالیتی به یک شکلی و به یک اسم دیگری از آن استفاده کرده‌اند. یکی از مهمترین چیزهایی که در دیکوم می‌بینیم، آشنایی مجدد و مرور وظایف اصلی و فرعی هر بخش از مجموعه است که هر چقدر بیشتر به داخل آن نفوذ کنیم به وظایفی پی خواهیم برد که شاید مسئول آن بخش هرگز اقدامی در آن چارچوب نکرده باشد.
افراد طبق وظایفی که در طول سال بر عهده دارند به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند که به آن‌‌ها رسته گویند. مانند: رسته سمعی و بصری _ رسته آموزش _ رسته پرورشی _ و...
با آغاز بخش اصلی جلسه و روند پیاده سازی دیکوم ابتدا به وظایف اصلی هر رسته اشاره خواهد شد.
در این میان افرادی به نام تسهیل‌گر که بخشی از دوره‌ی دیکوم را پیموده‌اند و آشنایی کافی با موضوع را دارند، در اجرای این فعالیت برای هر رسته یاری‌دهنده هستند و به نوعی در اجرای امور این روش نقش کاتالیزگر را اجرا می‌کنند. در ادامه بخش اصلی و مشخص شدن وظایف اصلی هر رسته به چالشی بر می‌خوریم که شاید بخشی از وظایف مطرح شده با یکدیگر هم‌پوشانی دارند؛ اما کاری که باید انجام داد آن است که وظایف اصلی باید تا جای امکان با یکدیگر تلفیق شوند تا بعد‌ها به چند دسته‌ی فرعی تقسیم شوند. وظایف اصلی شامل وظایفی می‌شود که امورات اصلی هر رسته پیرامون آن وظایف می‌گذرد.
اما وظایف فرعی، وظایفی هستند که زیر شاخه‌هایی از وظایف اصلی هستند؛ هر کدام شامل فعالیت‌هایی می‌باشند که به فراخور اتفاقاتی که در طول سال می‌افتد به زیر گروهی از وظایف اصلی تبدیل می‌شوند.
برای مثال در رسته آموزش یکی از وظایف اصلی، تعامل با مدیریت می‌باشد که در طول سال با توجه به فعالیت‌ها و اتفاقاتی که در مجتمع رخ می‌دهد مسئولین واحد آموزش موظف به ارائه گزارش آن رخداد به مدیریت هستند که این بخش یعنی "ارائه گزارش به مدیریت" از وظایف فرعی و زیر مجموعه وظیفه "تعامل با مدیریت" می‌باشد.
در انتها و پس از مشخص شدن وظایف فرعی و اصلی و ارتباطشان با یکدیگر باید همین روند برای وظایف فرعی نیز طی شود.
برای مثال در رسته آموزش در بخش "تعامل با مدیریت" یکی از زیر شاخه‌ها "ارائه گزارش به مدیریت" می‌باشد، حال خودِ بخش ارائه گزارش به چند دسته تقسیم می‌شود. مانند: ارائه گزارش آزمون‌های سراسری هر مقطع، گزارش عملکرد معلمین پاره وقت و ...
اما در جلسه‌ای که گذشت قرار بر این بود فقط تا پایان بخش مشخص کردن وظایف اصلی و فرعی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر جلو برویم تا در جلسات آینده به تفصیل به زیر شاخه‌های آن‌ها نیز پرداخته شود.
یکی از نکات خوب این جلسه آن بود که در میانه‌ی جلسه زمان استراحتی داده شد تا هم نفس‌ها تازه شود و هم افراد هر رسته از فعالیت‌های دیگر رسته‌ها نیز استفاده کنند که نکته‌ی مثبتی در راستای آشنایی بیشتر افراد هر گروه با سیر اجرایی دیکوم بود.
در پایان جلسه و پس از مشخص شدن وظایف فرعی و اصلی و اتمام کار، عکس یادگاری‌ توسط اعضای هر رسته، تسهیل‌گر و جناب آقای دکتر نیرو گرفته شد تا حاصل زحمات آن جلسه ثبت گردد.

به امید ارتقای دانش و مهارت
برای مجموعه‌ای جوان‌تر با دانشی جوان‌تر














نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 21 تیر 1397 08:51 ب.ظ
سلام و درود
بسیار عالی
خدا قوت
پاینده باشید.
محمد نیرو

سلام و سپاس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.