یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به نام خدا
خلاصه مطالب همایش راه کارهای شروع سال تحصیلی برای معلمان و دبیران
آقای محمد حافظی نژاد

نویسنده: سرکار خانم رازقی


موضوعات مطرح شده در این همایش به شرح زیر می باشد.
1- مدیریت در روزهای اول (آیا باید گربه را دم حجله کشت).
2- کدام روش تدریس ها برای شروع سال مناسب هستند؟
3- چگونه گروهبندی کنیم؟
AGILE یعنی چابک بودن.
دو حالت وجود دارد .
یک محصول آرمانی داریم یا اینکه آموزش ما حالت agile دارد یعنی چابک است.
محصول آرمانی بدین صورت است که ما پس از ده سال فکر کردن یک محصول فوق العاده شیک و بدون عیب و نقص می سازیم و آن را تقدیم مشتری می کنیم. یا یک معلم طرح درس عالی می نویسد و همان سال همان را تقدیم مخاطبینش می کند. مدت زمانی که بگذرد دیگر agile بودن در دنیای امروز جواب نمی دهد. چون شما در سال 1397 با زحمت محصولی را ارایه دادید اما پس از گذشتن چندین سال با ارایه آن دیگر بازخورد خوبی نخواهید داشت.بنابراین تدریس هم باید همین گونه باشد.
برای تدریس ما مقدماتی ایجاد می کنند که به فراخور مخاطب و فراخور شرایط بازخورد می گیریم و تغییر می دهیم که به آن agile می گویند که به معنی چابک می باشد.
مثلا وضع کردن قانون برای اعلام وضعیت مخاطب, شادی و نشاط آن ها و مثال زدن های شنونده


در کلاس درس مثال زدن آموزگار خلاقیت مخاطب را کم می کند؛ چون از ذهن کمتر کار می کشند در حالی که مهم ترین قسمت کلاس صحبت مخاطب است.
سوال مطرح می شود , در کلاس درس دانش آموزان در نگاه اول به چه چیزی دقت می کنند؟



میمیک صورت – زبان بدن – میزان انرژی آموزگار – ظاهر – لباس – شکل و شمایل – حس مهربانی یا خشم – لبخند
به طور کلی در نگاه اول موارد زیر قابل ذکر است.


1- راه رفتن: مدل راه رفتن می تواند نشانگر شخصیت افراد باشد. بهتر است سر بالا و قفسه سینه جلو باشد اما موقع رفتار مهربانانه می توان کمی به جلو خم شد البته زیاد خم شدن نشانه اعتماد به نفس پایین اوست. توصیه می شود هنگام قدم برداشتن حرکات اضافه و تیک حذف شود.
2- پوشش: دو حالت است . کاملا رسمی یا کاملا اسپرت و به روز. این گونه به نظر می رسد که در حالت دوم احساس صمیمیت بیشتر و به هم ریختگی در کلاس بیشتر خواهد شد لذا آموزگارانی که در مدیریت کلاس کمی مشکل دارند بهتر است از پوشش رسمی استفاده کنند.
3- دست دادن:قبل از کلاس باید با خود تصمیم بگیریم که با مخاطبین خود دست می دهم یا خیر.
• آنقدر به بچه ها نزدیک شویم که خودمان جنبه آن را داشته باشیم.
• باید شخصیت خودمان را نیزدر نظر بگیریم.
• معلم باید تشخیص دهد دانش آموزان چقدر می توانند جنبه داشته باشند.
• بهتر است ابتدای سال از صمیمیت همیشگی که قرار است با ان ها پیش روی داشته باشیم کاسته شود. و به مرور صمیمیت نشان داده شود.
• آنقدر نزدیک شویم که بتوانیم بعدش را کنترل کنیم.
نکته قابل توجه این که به دانش آموزان آموزش داده شود که سلام کردن با کوچکتر ها و دست دادن با بزگتر ها آغاز می شود.
4- مدل خندیدن
5- کفش ها: اولین نقطه ای که خانم ها به آن توجه می کنند کفش هاست ,البته توصیه می شود آموزگاران کفش راحت و بدون ایجاد صدا استفاده کنند.
6- دندان ها: خرج کردن برای داشتن دندان هایی سالم سرمایه گذاریست. ساعت – انگشتر – کیف و گوشی هم بی تاثیر در دقت دانش آموزان نیست.
بهتر است پوشش آموزگار از دانش آموزان بهتر باشد البته تعویض هر روز لباس نباید باعث حسرت دانش آموزان گردد و هم چنین از لباس فرم استفاده نشود.
جملات ممنوعه:
• من امروز با شما درس دارم؟
• حرف منفی و انتقاد( گفتن مسایل منفی جامعه و اتفاقات ناگوار آن روز )
• به جای گفتن حس منفی بهتر است از دانش آموزان تعریف شود. مثلا بگوییم از معلم سال قبلتان شنیدم بچه های بسیاری در کلاس هستند که در ریاضی یا در ورزش فوتبال موفق هستند.
• شخص دیگری قبل از شروع کلاس از ما تعریف کند.
خوش تر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
• و یا اینکه به مرور متوجه مقام , تجربیات , و مدارک آموزگار خود شوند.


سوالات خوب و یخ شکنی:
• از آن ها پرسیده شود...من معلمی را دوست دارم که ...؟ دوست دارید در پایان سال چه چیزی در کلاس دریافت کنید...؟
• قوانین کلاس گفته شود , یادداشت و در جایی در کلاس مشخص شود.
• از پیشنهادات خوب دانش آموزان استفاده شود.
• سه مدل روش در کلاس معرفی شود و یکی از آن روش ها در کلاس به انتخاب دانش آموزان اجرا شود . حتی در مورد آزمون ها و ارزشیابی.


مدیریت کلاس:
• شناسایی محور های شرارت.
• در جلسات اول توبیخ و تنبیه نکنیم, لذت توجه و خنده بچه ها بیشتر از تنبیه و تحقیر معلم است.
• گاهی تنبیه باعث قهرمان سازی می گردد.
• پچ پچ دانش آموزان در به اشتراک گذاشتن تجارب خود مربوط به موضوع درس باعث یادگیری ست.
• اگر حال کلاس خوب باشد نیازی به فکر کردن به مدیریت کلاس نیست.
• ارتباط زیاد با یک دانش آموز باعث نفرت مابقی دانش آموزان نشود.


نوع برخورد ما در مدرسه جدید باید چگونه باشد؟
• ادب اینگونه حکم می کند تا از ما سوالی نپرسیدند حرفی نگوییم. بهتر است از قبل مطلب جالبی آماده کنیم تا بعد از پزسش از آن سخن بگوییم.
• بحثی به نام مدرسه پنهان وجود دارد که 70 درصد آموزش ها در آن اتفاق می افتد. 30درصد آموزش در کلاس و 70 درصد مربوط به رفتارها , رفاقت هاست. در مدرسه پنهان دانش اموزان برای شما جایگاه انتخاب خواهن کرد.


عقده ای نباشیم:
خاطرات, تجربیات و عقده های کودکی خود را سر دانش آموزان خالی نکنیم.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.