یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

یاد گرفتن نام دانش آموزان:
• می توان طی گذر زمان تک تک نام دانش اموزان را یاد گرفت.
• برای تعداد زیاد دانش آموزان بهتر است نام آن ها مرور شود.
• در صورت اکان آموزگاران پایه های اول و دوم قبل از شروع سال تحصیلی با خانواده ها تماس بگیرند و با دانش آموزانشان گفت و گو کنند. این کار باعث خوشحالی فرزندان و اولیا خواهد شد.
• یاد گرفتن نام دانش آموزان به مدیریت کلاس کمک می کند.
• گرفتن عکس از دانش آموزان و نوشتن نام آن ها روش دیگری برای بیاد سپاری نام آن ها می باشد.

بهداشت صدا:
• اگر تدریس جذاب باشد دانش آموزان پر شور می شوند و آن ها تولید صدا می کنند و نیازی نیست آموزگار دایما برای ساکت کردن بچه ها صدایش را به بالا ببرد. به جای بالا رفتن صدای معلم اجازه دهیم آن ها سرو صدا کنند.
• گرم کردن صدا
• نوشیدنی های خیلی سرد و خیلی گرم قبل از سخنرانی و صحبت کردن ممنع. بهتر است ماست و شیر و پنیر سرخ کردنی ها تخمه و مواد غذایی تند که به تارهای صوتی آسیب می زند کمتر مصرف شود. به جای آن از چای دارچین و عسل که خواص دارویی دارد به صورت ولرم استفاده شود.

تسط معلم به تکنولوژی
• علاقه به کار, برای آموزگار ایده ایجاد می کند و برای هدفش زحمت می کشد
• سعی در ساختن وسیله جدید آموزشی ,استفاده از وسایل کمک آموزشی به طوری که وسایل اختراع شده مجدد ساخته نشود , می توان با ذکر منبع از آن ها استفاده کرد.

گروه بندی
به چندین روش می توان گروه بندی کرد.
تصادفی – بر حسب سن – بر اساس عملکرد( افراد به اصطلاح ضعیف و قوی) - علایق – گروه های دوستی
با توجه به موضوع و مفهوم درس می توان دانش اموزان را به روش های ذکر شده گروه بندی کرد.
سرگروه در گروه ها نقش خیلی مهمی دارند که معلم به عنوان مدیر باید به آ ن ها کمک کند.
به دانش آموزان تند و توانمند تر که کارشان را از دیگر دوستانشان زودتر انجام می دهند کار جدید بدهیم, از آن ها بخواهیم به بقیه کمک کنند.
بهتر است نام ضعیف و قوی روی دانش آموزان نگذاریم چون ما فقط یک قسمت از زندگی بچه ها را مشاهده می کنیم. اگر تدریس با بازی انجام شود افراد ضعیف موفقیت هایی کسب می کنند که به اصطلاح دانش آموزان زرنگ عقب بمانند در این صورت او حس می کند در برخی زمینه ها فوق العاده است و در برخی از دروس کمی عملکرد ضعیف تری دارد.
نکته قابل توجه اینکه درس را به شخصیت و زندگی افراد ربط ندهیم بلکه به او کمک کنیم تا باور کند در این زمینه توانایی کمی و در زمینه دیگر توانایی های بسیاری دارد.قرار نیست افراد به اصطلاح ضعیف برای همیشه ضعیف شناته شوند
اگر دیدگاه معلم به دانش اموزانش این باشد که همه آن ها توان مندی های خاص خودشان را دارند , آن ها نمایندگان و بندگان خدا بر روی زمین هستند کاملا دیدگاهش به مخاطبینش تغییر خواهد کرد.
نخبگانی در جلو هستند که لکوموتیوهای جامعه را روی ریل مشخصی می کشند و همه والدین تمایل دارند فرزندانشان آن لکومو تیو شود درحالی که این طور نیست و مسیر مشخصی وجود ندارد.
در دنیای آینده تک تک افراد شبیه ماشین هایی هستند که چرخ های پر قدرتی دارند و هر کدام در هر مسیری که تشخیص دهند می توانند حرکت کنند. موفقیت نقطه مشخصی نیست که با مدرک خاصی گرفته شود به طوری که تمام طول این مسیر می تواند پر از عشق و موفقیت باشد.این دیدگاه را که به بچه ها اجبار می شود درس بخوان تا موفق شوی را باید از دانش آموزان گرفت.
گاهی ما آموزگاران به محض دیدن عدم اعتماد به نفس دانش آموز در ریاضی , به اشتباه عزت نفس او را هم از بین می بریم. عزت نفس حس دوست داشتن خود فرد است , اما اعتماد به نفس یک مهارت است. گاهی دانش آموز برای انجام کاری اعتماد به نفس ندارد اما چون عزت نفس دارد می تواند آن را به دست آورد.
باید توانمندی های فوق العاده او را جستجو کنیم , کاری که در آن مهارت بسیار دارد و البته این موارد در بحث آموزش خانواده نیز باید مطرح گردد تا به طور جدی به آن پرداخته شود.

روش تدریس پازلی
اعضای گروه: از این روش برای مرور محتوا یا تدریس مطالب خواندنی در دوره متوسطه 1 و 2 استفاده می شود.
مراحل این روش بدین شرح می باشد.
1- محتوا را به قسمت های مساوی تقسیم کنید. سمت 1..قسمت 2..قسمت3..
2- گروه ها را مشخص کنید به طوری که تعداد افراد گروه باید با تعداد قسمت های محتوا یکی باشد.
3- قسمت 1 به نفر اول گروه...قسمت 2 به نفر دوم گروه و....
4- نفر اول قسمت 1 را مطالعه کند, تحلیل کند , سوال طرح کند و تسلط کامل روی آن داشته باشد.
5- قسمت اولی ها کنار هک بنشیند و با هم همان قسمت را مرور و بررسی کنند تا رفع اشکال شود. به همین ترتیب قسمت های دوم ...سوم...و...
6- همه افراد به گروه های خود برگردند و ر فردی قسمت مربوط به خود را برای دیگر افراد گروه توضیح دهد.
7- بک آزمون تستی گرفته شود که بچه ها برگه ها را خودشان تصحیح کنند و نمره دهی در هر قسمت کاملا مشخص باشد.
8- در مرحله بعد معلم جواب سوالات را می دهد یا می تواند کلاد سوالات را در اختیار آن ها قرار دهد. جدول کشیده شود و نمره گزاری شود.
نمره های هر قسمت نشان دهنده میزان یادگیری افراد از قسمت مربوطه می باشد.

5 تکنیک
1- احساسات به تدریس اضافه شود.
• افراد , با احساس می خرند و با منطق توجیه می کنند.
• هدف فقط انتقال مطالب نباشد.احساسات را به کلاس درس بیاوریم.
2- مطالب ساده شود. با تصویر مطالب ساده و شیرین شود.
3- خلاصه کردن مطالب.( حذف مطالب غیر ضروری).
4- بازی و تحرک را به کلاس درس بیاوریم. پچ پچ و همهمه کلاس . بازی نقطه عطف کلاس خواهد بود. برای یادگیری باید مخچه را فعال نگه داشت. یک فرد عادی فقط می تواند 19 دقیقه بدون تحرک یک جا بنشیند.
5- سازنده گرایی: تصاویر برای توزیع موارد پیچیده می تواند کمک بزرگی به ما کنند.
آموزش سنتی یعنی دانش آموز و دنیایی از اطلاعات که باید در ذهن او گنجاند. اما سازنده گرایی می گوید دانش آموز وجود دارد اما نقطه مهم فکر اوست که دارای اهمیت است. به عبارت دیگر تصور این شخص از این دنیا برای ما مهم و ارزشمند است. افراد به پدیده های مختلف نگاه متفاوت دارند. به طوری که یک موقعیت ثابت برداشت های متفاوتی خواهد داشت.
در قرآن آمده حضرت موسی خطاب به خداوند می فرماید : ارنی یعنی خودت را به من نشان بده.
خداوند می فرمایند: لن ترانی ... هرگز مرا نخواهی دید.



1- درگیری اولیه: قصه برای درگیر کردن بچه ها معجزه می کند. مثل قصه شخصی.
پرسش – ورود یک متخصص به کلاس – آوردن لوازم مختلف به کلاس – پخش فیلم – تماس تلفنی با شخصی خارج از کلاس که تخصص او مرتبط با موضوع درس است. – نوشتن کلمات مبهم به صورت درشت – بالا و پایین بردن صدا
برهم زدن تعادل به یادگیری کمک می کند.

2- اکتشاف: در این مرحله باید وسایل در اختیارشان قرار گیرد. کتاب مطالعه کنند. باید توجه کرد بدون کمک ما دانش آموز چه چیزی از کناب می فهمد.
در این قسمت جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است, نه خود اطلاعات.
نکته...جستجو در اینترنت باید به بچه ها آموزش داده شود.

3- توضیح: استفاده از بارش فکری و مسخره نکردن ایده ها و نظرات بچه ها. بازی با تنئ صدا. آموزش این موارد مهم تر از آموزش مطلبی ست که باید فراگرفته شود چون باعث اعتماد به نفس دانش آموزان می شود.

4- گسترش: شنیدن نظرات و ایده های دیگران. توضیح مستقیم به دانش آموز ممنوع است اما می توان مثال زد. افکار و استدلال های نادرست در این مرحله باید گفته شود.

5- ارزشیابی: هدف از ارزشیابی این است که خودش بفهمد در چه مرحله ای قرار دارد.
این خود ارزیابی در گروه و اینکه چه چیزهایی کشف کردند مهم است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.