یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 30 مهر 1397 :: نویسنده : محمد نیرو
امسال توفیق یافتم که در دانشگاه علوم و تحقیقات در خدمت دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت و آموزش بهسازی منابع درس روشها و فنون تدریس را تدریس کنم. با توجه به اینکه به اغلب مخاطبانم معلم هستند سعی ام بر این است که اغلب فرایند کلاس را مبتنی بر نیازهای ایشان قرار دهم. به عنوان مثال یادگیری مشارکتی را که خود بدان باور دارم در کلاسهایم اجرا می کنم. تصویر ذیل صحنه ای از این جریان است که نشان می دهد با وجود نزدیک به 30 نفر دانشجو در کلاسی که صندلی های به هم چسبیده دارد و تغییر ساختارش دشوار است ولی مراد ما حاصل شده است.




در زیر یادداشت هایی از دانشجویان درباره این کلاس آمده است. این یادداشت ها بخشی از فعالیت دانشجویان است. آنها باید در طی جدول مشخصی روزانه یک تجربه در گروه تلگرامی که دارند درج کنند. این کار به منظور تجربه تجربه نگاری انجام می شود و اینکه ایشان عادت به این کار کنند و ترسشان از این امر بریزد. برخی از ایشان کلاس های تدریس خود را مبنا قرار دادند و برخی نیز کلاس حاضر را گزارش کردند.





موضوع : خاطرات جلسه اول کلاس روشها و فنون تدریس 
 با سلام خدمت استاد گرامی و همکلاسی های عزیزم ، طبق دستوری که استاد فرمودند قرار شد من خاطرات جلسه اول کلاس را بنویسم که هم گروهی های عزیزی هم که در جلسه اول حضور نداشتن در جریان برنامه کلاس قرار بگیرند .  فقط قبل از بیان از استاد عزیز و تمام کسانی که این نوشته را مطالعه می کنند عذرخواهی می کنم بابت فراموش شدن بعضی از مطالب .
 شروع کلاس با معرفی بود که اول استاد خودشان را معرفی کردند و طبق روش جالبی که داشتند از بچه ها خواستند که هر کسی با نفر کناری خودش حدود ۵ دقیقه صحبت کند ، آشنا شود و بعد او را معرفی کند بعد راجع به نحوه ارزیابی  کلاس صحبت کردند و گفتند که از ۲۰ نمره پایانی ۱۴ نمره مربوط به آزمون پایان ترم می شود به این شکل که ۱۰ نمره از محتوای کتاب روشها و فنون تدریس ( نوشته : دکتر وکیلیان ) سوال می آید و ۴ نمره از مطالبی که در کلاس مطرح می شود ، شش نمره بقیه مربوط به فعالیت در طول ترم ، مشارکت فعال در کلاس ، ارائه ، دیدن و نقد کردن  فیلم های گذاشته شده در گروه می شود . 
بعد یک سری کتاب معرفی کردند از جمله کتاب آقای معلم ( انتشارات پیکان نوشته فرانک مک کورت ) ، کتاب مدیر مدرسه (نوشته جلال آل احمد) و کتاب استادان و نااستادانم ( نوشته دکتر غلامحسین آذرنگ ) .
در ادامه راجع به مطالب ذیل در کلاس صحبت شد از جمله :
این که معلم می تواند چراغ راه انسان باشد و در رابطه با این موضوع یک فیلم دیدیم از افرادی که معلم هایی داشتند که باعث تغییر مسیر زندگیشان و رشدشان در طی زندگی شده بودند و بعد از گذشت سالها با معلم هایشان رو به رو می شدند و بازخورد شان که خیلی جالب بود و نتیجه آن این بود که معلمی هم علم می خواهد هم هنر می‌طلبد هم عشق جستجو می کند و هم به دنبال خلاقیت است .
بعد راجع به آمار جالبی صحبت شد که از کل افراد یک جامعه فقط ۲۰% دنبال یادگیری هستند و از این ۲۰ درصد هم فقط ۲۰ درصد به مطالبی که یاد گرفته‌اند عمل می‌کنند یعنی فقط ۴ درصد افراد یاد می گیرند و عمل می کنند که این موضوع جالب ولی تاسف آور است در حالی که افراد یک جامعه موفق باید در تمام عمر دنبال کسب دانش و مهارت باشند و به آن عمل کنند.
 در ادامه راجع به این موضوع صحبت شد که هدف از تدریس یادگیری است و یادگیری وقتی روی میدهد که تغییر روی دهد . تغییر در سه حوزه دانش ، نگرش و کنش . و این موضوع که تغییر دانش راحت تر از تغییر نگرش و تغییر نگرش راحت تر از تغییر کنش است .
بعد راجع به هرم یادگیری صحبت شد و نتیجه ای که از این هرم می توان گرفت که اگر آموزش فقط به صورت سخنرانی باشد ۵ درصد مطالب ، اگر به صورت خواندن باشد ۱۰ درصد مطالب ، اگر به صورت رسانه‌های تصویری باشد ۲۰ درصد مطالب، اگر به صورت نمایش باشد ۳۰ درصد مطالب ، اگر به صورت بحث گروهی باشد ۵۰ درصد مطالب ، اگر به صورت تمرین و انجام عملی باشد ۷۵ درصد مطالب  و در صورتی که به شکل یاد دهی به دیگران باشد ۹۰ درصد مطالب در ذهن باقی می ماند که استاد زحمت کشیدند عکس هرم را در همین گروه گذاشتند .
 در پایان کلاس استاد خواستند که هر کسی قولی دهد و تا پایان ترم به آن عمل کند و اینکه هماهنگ شد همه افراد طبق تاریخی که مشخص شده تجربه کاری یا دانش آموزی خود را راجع به برنامه های آموزشی در گروه ارائه دهند .
 در ضمن از استاد بابت مطالبی که تا اینجا به ما آموزش داده اند واقعاً متشکرم مخصوصاً استفاده از امکانی که گوشی های اندروید دارند در صحبت کردن و تبدیل شدن آن به نوشته چون دقیقا این نوشته را من با این روش آماده کردم .



خانم موسوی


با عرض سلام و وقت بخیر خدمت استاد ارجمند و همه دوستان عزیز
امیدوارم آخر هفته خوبی رو سپری کرده باشید بنده تصمیم گرفتم بجای بازگویی خاطره و تجربه ای از کلاسی که خود معلم آن هستم از کلاسی بگویم که در آن نقش شاگرد را دارم ، خاطره ای داغ داغ؛
کلاسی بود جذاب و پویا و عملی، میشد، میشد استادی داشته باشم مانند خیلی از معلمان دیگر که به همان روش های قدیم درس های عملیاتی و کاربردی را کاملا تئوری بیان کنند و در آخر ترم امتحانی بگیرند و من خوشحال باشم از پاس کردن این درس ، اما در آخر این سوال برایم باقی بماند که خب!؟ حالا چطور این همه دانسته را در عمل بکار ببندم !؟ این درس هم مانند بقیه دروسی که خواندم کجا بکارم میاید!؟ اما خداروشکر استاد این درس گویی درد دانشجو را فهمیده و پی درمانش رفته است.
کلاسی داشتم که وقتی از در آن بیرون آمدم میتوانستم حداقل ده نکته از مطالبی را که یادگرفتم درجا بیان کنم و بگویم کجا استفاده میشود و حتی به دیگران هم انتقال بدهم ، خوب که فکر میکنم میبینم کلاس با همان مطالبی که در آن یاد گرفتم، مطابقت داشت . مثلا شروع خوب کلاس، همان ابتدا استاد اپلیکیشنی را معرفی کردند بسیار جالب و برای بنده جدید. (حالا اینکه چطور از آن میتوان استفاده کرد را اگر تمایل داشتید حضوری خدمتتان عرض میکنم)
بعد از آشنایی با اپلیکیشن و آموزش استفاده از آن رفتیم سراغ یه کار گروهی متفاوت، از نحوه ی گروه بندی و چینش کلاس گرفته تا نوع مطالعه و مباحثه و ارائه مطالب . کار بعدی هم به نوبه خود جالب بود اینکه شما با استفاده از یک سری سوالات به مفاهیم برسی و بتوانی آنهارا تعریف و تحلیل کنی شیوه کاملا اثرگذاریست. خلاصه که هرچه داشتم آموزش میدیدم را همزمان عمل میکردم و این فوق العاده بودو برای منی که رشته ام فیزیک بود شیرینی کلاسهای عملی و آزمایشگاه را تداعی میکرد و از شروع تا خاتمه اش ذره ای خسته نشدم و حتی گذر زمان هم متوجه نشده بودم. 
بله دوستان کلاس روز دوشنبه 1397/7/23 درس روش ها و فنون تدریس برای دیگران را نمیدانم ولی برای من اینطور گذشت ، پرنشاط و جذاب و فعال . ومن همچنان منتظر تجربه های خوب دیگر از این کلاس هستم.
 به امید روزی که تمامی معلمان سرزمینم بذر دانش و پیشرفت را با عشق و شیوه های تدریس موثر در قلب فرزندان ایران بکارند و ایرانی سرآمد در همه ی عرصه ها داشته باشیم.




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.