یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نویسنده: خانم بابامرادی

۹۷/۷/۲۵ جلسه ی سوم 
نقش معلم در روش نوین :
در این جلسه روش نوین و سنتی را از جهات  مختلف بررسی و مقایسه کردیم . در یک نمونه مثلا" اگر در یک کلاس ، درس به شکلی داده شود که فقط معلم محور باشد و دانش آموزان هیچ مشارکتی در بحث تدریس نداشته باشند در اینجا نه تنها درصد یادگیری دانش آموزان پایین می آید بلکه باعث خواب آلودگی و خستگی دانش آموزان می شود و برعکس اگر عمل تدریس در کلاس دیگر به صورت گروهی باشد و شاگردان هم نقش موثر در امر تدریس داشته باشند و معلم فقط به عنوان راهنما در کنار دانش آموزان باشد و سوال دانش آموزان را با سوال جواب دهد نه تنها درصد یادگیری بالا میرود بلکه دانش آموزان سرکلاس درس احساس خستگی نمیکنند.


در روش سنتی همیشه معلم خود وسیله ای است برای رساندن مطلب بطور مستقیم به دانش آموزان ، ولی در روش نوین معلم حکم پلکان ، مسیر درست و یا کمک برای دست پیدا کردن به هدف و یادگیری صحیح و بهتر برای دانش آموزان است .

مقایسه روشهای سنتی و نوین 
۱_ روش سنتی (غیرفعال):
فراگیران مفاهیم ، تجربه ها و قوانین را می خوانند و حفظ می کنند و می کوشند که بخاطر بسپارند .
_ روش نوین (فعال):
فراگیران ضمن انجام فعالیت ها و با کسب تجربه ، در تولید مفاهیم شرکت دارند و بطور مستقیم نتایج هر تجربه را بدست می آورند .

۲_ روش سنتی (غیرفعال): 
فراگیران هرچه بطور امانت ، به ذهن خود سپرده اند ، پس میدهند و هنگام آزمون ، امانت های دریافتی را مسترد می دارند . 
_ روشهای نوین (فعال) : 
فراگیران با تمام افراد گروه به بحث و گفت و گو می پردازند ، باهم کار میکنند، نظرات خودرا با یکدیگر مقایسه و به تصحیح اشتباهات خود میپردازند و به فراگیری دانش یاری میرسانتد .

۳_ روش سنتی (غیرفعال):
معلم اغلب با روش سخنرانی تدریس میکند و نقش حل مسائل را ایفا میکند(تمرین میدهد به حل تمرینها کمک میکند ، با مثال مسائل را توجیه میکند .)
_ روشهای نوین (فعال): معلم راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسشها ، میکوشد تا با پرسشهای متعدد از فراگیران ، آنها را به پاسخهای صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن ترغیب کند .

۴_ روش سنتی (غیرفعال):
معلم در صحنه ی آموزش کاملا" فعال است و فراگیران ساکت هستند .
_ روشهای نوین (فعال): 
فراگیران در صحنه ی آموزش فعالیت میکنند و معلم ، راهنمای فعالیت های آنها است .

۵_روش سنتی (غیرفعال): 
هدف یاد دادن است و تکیه بر محفوظات و کسب دانستنی های ضروری و غیر ضروری.
_ روش های نوین (فعال): 
هدف یادگیری است . فراگیران به یادگیرندههای مادام العمر تبدیل میشوند .


یادگیری مشارکتی بر ۵ستون استوار است :
۱_ وابستگی مثبت
۲_ مسئولیت پذیری فردی
۳_ تعاملات هم افزاینده
۴_ مهارت های بین فردی 
۵_ فرآیندهای گروهی

تایلر : 
فراگیران آن چیزی را خوب یاد میگیرند که تجربه کرده اند .



سطوح شناختی : 
۱_ دانستن
۲_ فهمیدن 
۳_ کاربرد 
۴_ تجزیه و تحلیل 
۵_ ارزشگذاری
۶_ خلق کردن


جلسه ی چهارم ۹۷/۸/۲ ادامه ی جلسه سوم
هدف از تدریس یادگیری می باشد. شاید یکی از راه های شناخت یادگیری باشد ، زیرا امام علی ع  می فرمایند : هر حرکتی که شما می کنید نیازمند شناخت می باشد. یکی از مصادیق یادگیری این است که ما بفهمیم فراگیران چطوری یاد میگیرند .
_ بچه ها چطور یاد میگیرند؟ این سوالی است که یک خط بیشتر نیست ولی پاسخش یک دریاست .


در مورد یادگیری نظریه های مختلفی گفته شده است که میخواهیم یک مورد را مورد بررسی قرار دهیم .
- نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی


کلیدواژه ترین این نظریه تعامل است. 
 رشد شناختی دانش آموزان به تعامل وابسته می باشد .
رشد شناختی دانش آموزان به آدمای دنیای پیرامون ، جایی که زندگی می کنند وابستگی متقابل دارد حتی دانش ، نگرش وکارکردهای اجتماعی هر کسی بستگی به محیط پیرامونش دارد .


این نظریه میگوید یادگیری که ما دنبالش هستیم اساسا" گرو تعامل میباشد .
بچه ها با تعامل یاد میگیرند و یادگیری همیارانه اینجا مورد تاکید است .
۱- وابستگی مثبت 
۲- مسئولیت پذیری فردی
۳- تعاملات هم افزاینده
۴- مهارت های بین فردی 
۵- فرآیندهای گروهی
- اسم دیگر یادکیری همیارانه ، یادگیری مشارکتی میباشد .

پرسش های هدایت گر اینجا خیلی مورد تاکید است . 
تعامل بین دانش آموز و معلم و یا هم گروهیش این همیاری میتواند خیلی سهم بیشتری در یادگیری داشته باشد . 
خاصیت کلاس های مشارکتی این است که همه از هم یاد میگیرند .


یک مفهوم بسیار مهمی است که خاص این نظریه میباشد بنام دامنه ی تقریبی رشد .
ویگوتسکی روی این دامنه خیلی تاکید دارد . 
میگوید یادگیری در این منطقه حاصل میشود .
-دایره مرکزی که شعاع کمتری دارد میگوید اون چیزایی که میتوانم انجام بدهم و چیزایی که بلد هستم در حیطه ی فعالیت باالفعل من  است .
یک ناحیه ی دیگری هم هست که نشان دهنده ی این میباشد نه بلد هستم و نه می توانم انجام دهم ، مال شرایط کنونی من نیست .
بطور طبیعی چیزهایی که نمیدانیم از چیزهایی که میدانیم در این ناحیه بیشتر میباشد . 
- ویگوتسکی میگوید یادگیری بین این ۲ناحیه صورت میگیرد در ( دامنه ی تقریبی رشد )
در جعبه ابزار یادگیری زبان یکی از ابزارهای بسیار مهم میباشد.
رو دیالوگ خیلی تاکید هست ولی روی مونولوگ تاکید نیست .
- کلا مهم حامل پیام است هم عامل تفکر و اندیشه میباشد ، کلام عامل تفکر ، اندیشه و اندیشیدن است بخاطر همین است برخی از صاحب نظران تفکر کردن را هیچ چیز جز سخن گفتن بی صدا و کلام درونی نمیدانند.


و در آخر پرداختیم به خودارزیابی 
- تحقیق : گفت و گو با گفتمان چه فرقی دارد؟




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.