یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نویسنده: خانم بابامرادی

جلسه ششم ۵/ ۸ /۹۷
یادگیری معکوس 
به کمک نرم افزار بحث مورد نظر را که برای تدریس لازم داریم آماده کرده و به دست دانش آموزان می رسانیم. دانش آموزان این فیلم را در منزل نگاه کرده تا جایی که به قدر کافی به موضوع درس تسلط پیدا کنند و آماده وارد کلاس شوند. در کلاس ایرادهای خود را از معلم خود پرسیده و رفع اشکال میکنند و تایم کلاس را بیشتر به حل مسائل می پردازند.
مراد از برنامه درسی در اینجا ناظر بر نقشه و عمل استاد همه تتجربه هایی ست که دانشجو در ارتباط با دانشگاه کسب می کند.

انواع برنامه ریزی درسی
 آشکار :‌همین برنامه درسی می‌شود که معلمان سر کلاس از آنها استفاده می کند. پنهان :برنامه ای می باشد در هنگام تدریس پیش می آید .
خنثی :چه باشد و چه نباشد در تدریس تاثیری ندارد ولی باعث بالا بردن اطلاعات می شود.
برنامه ریزی درسی را می توان از چند حیث مورد بررسی قرارداد :
۱ _ از حیث سطوح 
۲ _ از حیث سطوح 
۳ _ ازحیث جهت‌گیری 
۴ _ از حیث عناصر 
۵ _از حیث ساختار 
۶ - از حیث تولید
تعاریف مختلف برنامه ریزی درسی از حیث ماهیت:
۱_ برنامه درسی به عنوان درس یا دروس، محتوای دروس،فعالیت های یادگیری برنامه ریزی شده،بازتولید فرهنگی،مجموعه ای از صلاحیت ها،عامل بازسازی اجتماعی
۲_ از حیث سطوح:برنامه درسی در سطح،آرمانی یا توصیه شده،مکتوب،حمایت شده،انتخاب شده، آزمون شده
۳- از حیث جهت گیری: موضوع محور بودن برنامه درسی،فراگیر محور بودن برنامه درسی،جامعه محور بودن برنامه درسی
۴_ از حیث عناصر:فراوانی هر یک از عناصر در بیست و یک تعریف،اهداف،محتوا سازماندهی روش ها، ارزشیابی مواد و وسایل،اثبات استدلال و مدلل ساختن هدف ها
۵_  از حیث ساختار :متمرکز،نیمه متمرکز و نامتمرکز
۶_ از حیث تولید:سهم مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان و دیگر ذینفعان،مراحل تولید برنامه درسی

اون چیزی که ما می خواهیم روش متمرکز شویم و کار کنیم سه سطر برنامه ریزی درسی می باشد.
۱ -برنامه درسی قصد شده 
۲ -برنامه درسی اجرا شده
۳- برنامه درسی  کسب شده

این سطوح چند ناحیه دار ؟ ۷ ناحیه 
ناحیه۱ بهترین ناحیه می باشد چون هم قصد میشه هم اجرا میشه و هم کسب می شود.

ناحیه ۲ :
ممکن است هدف های آموزشی برنامه درسی قصد شده توسط استاد اجرا می شود، تحت تاثیر عوامل گوناگونی به نحو مطلوب در فراگیران محقق نشود . دو مدرس با ۲ رفتار متفاوت با یک نوع برنامه درسی ممکن است نتایج یادگیری متفاوتی را ایجاد کند ، سابقه تدریس و کاری استاد ، رتبه دانشگاهی او ، تسلط علمی مدرس بر مطلب مورد تدریس ، تحصیلات رسمی ، درک دانشجو و تعامل صحیح و توجه استاد به تفاوت های فردی دانشجویان ، ارتباط اخلاقی و عاطفی او با دانشجویان تاثیر گذار است.

ناحیه ۳ :
اهداف وزارت علوم تحقیقات و فناوری
 ۱ - توسعه علوم تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و ترویج فکر خلاق و ارتقاء سطح فرهنگ و علوم در جامعه
 ۲ - اعتلای موقعیت آموزشی علمی و فنی کشور 
۳ - تعمیر و گسترش علوم معارف ارزش های انسانی و اسلامی و اعتلای جلوه های هنر و زیبایی شناسی و میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی
 ۴- تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور
 ۵ - ارتقای سطح دانش و مهارت های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه 
۶ - حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاه ها مراکز علمی و تحقیقاتی

ناحیه ۴:
 اگر یک درس دو واحدی باشد حدود دو جلسه را استاد نمی‌آید و حدود دو جلسه را دانشجویان تعطیل می کنند و یک جلسه هم استاد می‌آید کنفرانس را مشخص میکند و بقیه هم یک دانشجو می آید کنفرانس میدهد که بقیه بچه ها هم گوش نمی کنند ؛ استاد هم هیچی نمیگه نه بحثی و نه نقدی؛ تا اینکه دانشجو صحبتش تمام بشه و بیاید پایین و بعد دستی

ناحیه ۵:
نقل یکی از دانشجویان رشته برق:
 من اول که می آیم احساس می کنم که در دانشگاه بر خلاف مدرسه باید درس بخوانم. حتی دانشجو روز اول که وارد میشود برای یک درس می خواهد که کتاب های اضافی بخرد؛ اما استاد جزوه ای دارد که اصلاً دارد پاره میشود و معلوم می شود که مال بیست سال قبل است.

ناحیه ۶:
وجود برخی ساختارها ، قوانین ، مقررات ، فضا و فرهنگ حاکم در دانشگاه موجب ایجاد برخی از اهداف آموزش عالی از جمله کمک به تحقق هدف های اجتماعی ،  پرورش مهارتهای لازم در دنیای کار و برقراری ارتباط اجتماعی در افراد ، پرورش شهروندان متعهد و مسئول ، کمک به حفظ ارزش های انسانی ،  آزادی و استقلال ، تقویت نگرش نقادانه 
تقویت حس علم دوستی با حضور در فضاهای کتابخانه ، آزمایشگاه ، جلسات دفاع و معماری خاص دانشگاه ، همچنین مفهوم طبقات اجتماعی ، نظم و ترتیب در کار ، مشروعیت سلسله مراتب، عنصر قدرت تقویت می‌شود.
جدا از تحویل راهنمای تحصیلی دانشجو مشتمل بر اطلاعات و مقررات آموزشی ، دانشجویی و انضباطی و بعضاً ریز واحدها ؛ در اختیار ندادن غایات و انتظارات به طور تخصصی و متناسب با هر رشته به گونه ای مدون موجب کاهش هویت علمی دانشجویان می شود.

ناحیه ۷:
تاثیر روابط بین فردی دانشجویان و فشار گروه ایشان برهم رنگ شدن دانشجویان بی تاثیر نیست.
مورد توجه قرار دادن نظر دانشجویان ترمهای بالاتر در انتخاب شیوه مطالعه و برخورد با جنبه های علمی نیز از جمله مواردی است که دانشجویان را از حیث هویت علمی و از همان بدو ورود محیط دانشگاه تحت تاثیر قرار می دهد .
پایان




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic