یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نویسنده: خانم بابامرادی

جلسه هفتم 12/ ۸ /97

برنامه درسی پنهان :
برنامه ای می باشد که از قبل هیچ گونه برنامه ریزی یا فکری راجع به آن موضوع نکرده باشیم و در لحظه اتفاق می افتد.
در کل تمام تجربه های قصد شده از گذشته تا به حال می باشد ولی اگر در مرحله اجرا باشد دیگر معنی پنهان نمی‌دهد.


در کلاس های سنتی معلم گوینده و  دانش‌آموزان شنونده میباشند ، بعد میروند خانه و محتوای تدریس شده را میخوانند و به حل تمرین میپردازند .


در کلاس های معکوس مدرس خودش وجود ندارد ولی در فیلم آموزشی حضور دارد ، دانش آموز فیلم آموزشی را قبل از شروع کلاس میبیند.
در اینجا دانش آموز با اطلاعات وارد کلاس میشود و در کلاس میتوان روی مطالب بیشتری کار کرد ‌
نیازی نیست معلم در جلوی کلاس حضور داشته باشد میتواند در کنار دانش آموز بصورت کمک در آنجا باشد.


هر چیزی به ضدش شناخته میشود.


در یادگیری مستقیم گل کار در کلاس انجام میشود ولی در تدریس معکوس گل کار در کلاس انجام میشود.


در تدریسی که خود دانش آموزان مشارکت داشته باشند بیشترین یادگیری حاصل میشود.
در تدریسی که خود دانش آموزان مشارکت داشته باشند بیشترین یادگیری حاصل میشود.

نقش معلم در روش سنتی همش در فکر یاددهی و پیدا کردن مطلب برای گفتن است  . (معلم به مصداق معلم است همش درحال فکر کردن است مطلب پیدا کند برای گفتن).

در یادگیری معکوس معلم در فکر یادگیری دانش آموز میباشد که چگونه چگونه بهتر یاد میگیرد . (معلم نقش تحصیل گری دارد)
کارش طراحی کردن فعالیت میباشد .



در تدریس سنتی مکان تدریس کلاس درس میباشد ولی در معکوس میتواند همه جا باشد .


در تدریس سنتی ارائه مطالب یکسان میباشد و تعامل وجود ندارد .
 ولی در یادگیری معکوس لازم نیست مطالب یکسانی ارائه شود. میتوان بنا به نیازهای فردی مطالب گفته شود وتعامل وجود دارد .


در روش سنتی تمام محتوا تدریس میشود و توجهی به یادگیری دانش آموز نمیشود .
ولی در یادگیری معکوس بیشتر به یادگیری توجه میشود و این خود باعث یادگیری بیشتر دانش آموزان میشود .


دلیل بهتر بودن یاگیری معکوس چیست؟
۱- عدم آمادگی ذهنی، جسمی و روانی برخی از دانش آموزان .
۲- خجالت و ترس از تقاضای تکرار تدریس از سوی برخی از دانش آموزان .
۳- ایجاد کاهش در تعامل گروهی دانش آموزان با صرف زمان تدریس معلم
۴- عقب ماندگی غائبینو بخثه تبع آن اختلال در روند پیشرفت عمومی تدریس
۵- حجم زیاد مطالب کتاب هاو زمان محدود در اختیار


راه حل برای کاهش این مشکلات اجرای کلاس معکوس با استفاده از فیلم های آموزشی که معلم خودش میسازد میباشد .


فواید کلاس معکوس :
۱- صرفه جویی در زمان تدریس
۲- امکان بازبینی برای دانش آموزان و بهره مندی غائبین
۳- حرکت در بهره جویی از رسانه های پرشمار
۴- سهولت در ایجاد بازنمایی های مختلف مفاهیم 
۵- رفع عوارض عدم تمرکز و آمادگی
۶-گشایش زمان کلاس برای ایجاد تعامل
۷- ایجاد تسلط محتوایی معلم
۸- مقبولیت و محبوبیت معلم نزد دانش آموزان
۹- پویایی و رشد معلم
۱۰ - مطالبه و قضاوت دانش آموزان بعداز دریافت تجربه قبلی 
پایان




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.