یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گزارشگر: سرکار خانم اسماعیلی
گزارش جلسه پنجم کلاس روشها و فنون تدریس: 
در ابتدا استاد مروری بر مطالب جلسات گذشته با طرح سوال و پاسخ گرفتن از بچه ها داشتند بعد راجع به نحوه خلاصه کردن توضیحاتی را ارائه کردند و قرار شد فایلی که مربوط به خلاصه کردن به روش درختی است را در گروه بارگذاری کنند تا همه با آن آشنا شده و مطالب برنامه درسی پنهان را با روش درختی خلاصه کرده و بیاورند.


 در مرحله بعد استاد گروه های ۴ نفره تشکیل دادند و اینکه گروه ها مشغول به بحث و صحبت راجع به برنامه درسی پنهان شدند و بعد از پایان بحث به هر گروهی پنج دقیقه فرصت دادند تا در رابطه با برنامه درسی پنهانی که در کلاس روشها و فنون تدریس و در دانشگاه علوم و تحقیقات وجود دارد صحبت شود و در انتها هر گروهی یک نمونه از این موارد را ذکر کرد و قرار شد هر کسی تا پایان ترم جاری یک مجلد از این بحث تهیه کرده و به استاد تحویل دهد.
 در ادامه راجع به یادگیری معکوس صحبت کردند که منظور از کلاس معکوس این است که جای کلاس درس با تکلیف در منزل عوض می شود یعنی به جای اینکه دانش آموز در کلاس بیاموزد و تکالیف را در منزل پاسخ دهد معلم با ساختن فیلم های آموزشی و ارائه آن به بچه ها این فرصت را برای دانش آموز به وجود آورد که درس را در منزل بیاموزد و در کلاس فقط به رفع اشکال آن پرداخته شود و اینکه استاد نرم افزاری راجع به ساختن فیلم های آموزشی معرفی کردند و قرار شد تا هفته آینده هم فایل آن را در گروه بارگذاری کنند هم فلش برده و فایل آن را برای بچه ها بریزند تا با نحوه ساخت فیلم آشنا شوند. از طرفی دو کتاب راجع به یادگیری معکوس معرفی کردند از جمله کتاب یادگیری معکوس اثربرگمن انتشارات مرات و کتاب یادگیری معکوس در دوره ابتدایی ترجمه محمود امانی انتشارات تیک و قرار شد به روش یادگیری معکوس مطالب گذاشته شده در گروه با موضوع کلاس معکوس را در منزل مطالعه کرده وهفته آینده در کلاس راجع به آن بحث شود.


 در ادامه گروه های هفت نفره با استفاده از برنامه کلاس دوجو تشکیل دادند و به هر نفر از گروه یک قسمت از کتاب مدرسه نامرئی محول شد و مدت ۱۷ دقیقه زمان داده شد تا هر کسی روی قسمت خودش مسلط شود بعد در گروه های تخصصی که شامل ۳ نفر از افراد مشترک در قسمت مربوطه بودن بحث و تبادل نظر شد تا آن قسمت به خوبی درک شود و به هر نفر در گروه ۳ دقیقه فرصت داده شد تا مطلب مربوط به قسمت خودش را برای هم گروهی هایش توضیح دهد و آنها را در جریان آن قسمت قرار دهد ( روش جیک ساگو در گروه بندی ) و در نتیجه با این روش یک کتاب در مدت زمان ۳۰ دقیقه در کلاس توسط افراد مطالعه شد و همه افراد کلاس در جریان موضوع کتاب قرار گرفتند و قرار شد تا هفته آینده گروه‌های تخصصی سوالات مربوط به قسمت خودشان را که استاد در گروه قرار می دهند جواب داده و آن را در گروه برای اطلاع بقیه افراد بگذارند.


بعد استاد دو سایت راجع به پیدا کردن مقالات معرفی کردند از جمله  SID.ir و بانک magiran و قرار شد تا هفته آینده هر کسی یک مقاله راجع به برنامه درسی پنهان پیدا کرده و آن را پرینت گرفته و مطالعه کند و هفته آینده به مدت ۵ دقیقه آن را در کلاس ارائه دهد و اینکه فایل pdf آن را برای جلوگیری از تکراری بودن در گروه بارگذاری کنند تا همه در جریان موضوع مقاله انتخاب شده قرار بگیرند. از طرفی توضیحاتی راجع به گرفتن مقاله به روش رایگان از بانک magiran ارائه کردند و با توجه به اینکه این بانک مقالات را به صورت پولی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند با مراجعه به سایت تخصصی آن مقاله می توان از آن مقاله به صورت رایگان استفاده کرد .
در انتها قرار شد برای هفته آینده فیلم مشق شب توسط همه افراد دیده شده و نفرات گروه 2 تحلیل آن را نوشته و در گروه بارگذاری کنند.




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.