یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گزارشگر: جناب آقای مهندس طبیب‌زاده

یکی از مهم‌ترین و اولین تغییراتی که برای ارتقای آموزش و پرورش کشور باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح و ارتقای الگوی تدریس معلم‌هاست؛ زیرا اصلی‌ترین بخش حضور دانش‌آموزان در مدرسه، در کلاس‌های درس رقم می‌خورد و اصلی‌ترین فعالیت در کلاس‌ها، تدریس توسط معلم‌هاست. گذار از روش‌های تدریس معلم محور که به شیوه‌ی سخنرانی انجام می‌شوند به روش‌های دانش‌آموز محور که به روش‌های فعّال یا روش‌های نوین تدریس نیز شناخته می‌شوند بسیار ضروری است.

یادگیری تعاملی، یکی از روش‌های نوین تدریس است که مبنای نظری آن نظریه اجتماعی - فرهنگی است که بر اساس دیدگاه‌های روان‌شناس روسی به نام ویگوتسکی[1] شکل گرفته است. نظریه اجتماعی- فرهنگی به ما می‌گوید رشد شناختی کودک، عموما به کسانی که در دنیای کودک زندگی می‌کنند وابسته است و هرگونه دانش، نگرش و ارزش‌های فرد در تعامل با دیگران تحوّل می‌یابد. در واقع، رشد شناختی فرد، بدون در نظر گرفتن محیط اجتماعی - فرهنگی او، قابل درک نخواهد بود. بر مبنای این نظریه، یادگیری در تعامل اجتماعی افراد با یکدیگر شکل می‌گیرد؛ یعنی کارکردهای ذهنی افراد منشأ اجتماعی دارند. اینجاست که یادگیری تعاملی (همیارانه)، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد (مجله رشد معلم، دوره‌ی 36، یادداشت شماره 1، دکتر محمد نیرو).

پس از آنکه جمع محدودی از برترین معلم‌های مقاطع ابتدایی منطقه آزاد ماکو شناسایی شدند و با برگزار موفقیت‌آمیز دوره‌ی مجازی تربیت مربی میزان برای حدود 100 نفر از معلم‌های منطقه، اولین کارگاه حضوری در منطقه آزاد ماکو با هدف ارتقا و اصلاح الگوی تدریس معلم‌ها، با عنوان "یادگیری تعاملی" با حضور حدود 40 نفر از فعال‌ترین و خلاق‌ترین معلم‌های سه شهرستان منطقه آزاد ماکو برگزار شد. این کارگاه 10 ساعته، روزهای پنجشنبه و جمعه (1 و 2 آذر) توسط جناب آقای دکتر نیرو (برجسته‌ترین مدرس یادگیری تعاملی در کشور، مدرس دانشگاه و معاون پژوهشی دبیرستان صلحاء) در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ماکو اجرا شد.

در این کارگاه که شاخص‌ترین خصوصیات آن موارد زیر است، شرکت‌کنندگان با مبانی یادگیری تعاملی، اصول و تکنیک‌های کارِ گروهی آشنا شدند و فعالیت‌های کارگاه را بصورت تعاملی انجام دادند:

·        مدرس کارگاه، معلم است و نزدیک به 30 سال سابقه تدریس دارد و صحبت‌های ایشان ضمن آنکه مبنای علمی دقیق دارند، کاملا کاربردی و عملیاتی هستند و تماما در کلاس درس اجرا شده اند و نتایج شگفت‌انگیز آن آزموده شده است.

·        طراحی و اجرای کارگاه نیز بر مبنای همین روش است و سخنرانی، جزء اندکی و البته گریز نا‌پذیر کارگاه بوده است به‌گونه‌ای که حاضران، ضمن آشنایی با مبانی نظری، یادگیری تعاملی و اثربخشی آن در کارگاه را، خودشان تجربه می‌کنند.

این کارگاه آموزشی، با ارتقای دانش، مهارت و اشتیاق معلم‌های خوب منطقه برای ایجاد تحولات مثبت، گامی برای ارتقای الگوی تدریس آنها بوده است.

کارگاه‌های دیگری در ادامه برای این معلم‌ها تدارک دیده شده است که گزارش‌های آنها در آینده ارائه می‌شود.



[1] Lev Semenovich Vygotsky







نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.