یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  اكثر تعاریف برنامة درسی پنهان، بر یادگیری‌های قصد نشده و غیرآكادمیكی كه جزئی از اهداف و برنامه های درسی آشكارِ نظام آموزشی نیستند، تأكید دارند.
ت یادگیری‌های پنهان، غالباً در حیطة ارزش‌ها، نگرش‌ها، هنجارها، تمایلات، عواطف و مهارت‌های اجتماعی هستند.
اگرچه محیط شناختی، مانند دروس و موضوعات مختلف درسی و محیط فیزیكی مدرسه دارای پیامدهای قصدنشده هستند؛ لیكن این یادگیری‌‌ها عمدتاً متأثر از محیط اجتماعی حاكم بر مدرسه، خصوصاً روابط و مناسبات میان دانش‌آموزان، و بین دانش‌آموزان و معلّمان در مدرسه و كلاس درس می‌باشند.
عمقِ پنهان بودنِ یادگیری‌های قصد نشده به زمانی مربوط می‌شود كه دانش‌آموز،‌ معلّم، برنامه‌ریز و سایر دست‌اندركاران نظام آموزشی، از آن ناآگاه باشند. بدیهی است برای كسانی كه این برنامه را كشف نموده و نسبت به آن شناخت دقیق پیدا می‌كنند، آن بخش از برنامه، آشكار شده و دیگر برنامة درسی پنهان تلقی نمی‌شود. به عبارت دیگر پنهان بودن یادگیری‌های قصد نشده جنبه نسبی دارد نه مطلق.
آثار برنامة درسی پنهان بر روی افراد مختلف متفاوت است. این آثار هم جنبة مثبت و هم جنبه منفی دارد؛‌ لیكن آثار منفی آن بیشتر و تأثیرأت نامطلوب آن پایدارتر است.
بر اساس دیدگاه نظریّه‌پردازان معاصر، دانش‌آموزان در مقابل برنامة درسی پنهان نقش ‌فعّال دارند و می‌توانند از خود مقاومت نشان دهند. به عبارت دیگر آنها می‌توانند ضمن تعبیر و تفسیر امور و پدیده‌های مختلف، مفاهیم مناسب را بیاموزند و حتی در بعضی از پدیده‌ها و وقایع، تغییراتی را به وجود آورده و فرهنگ خاصّ خود را شكل دهند.
به زعم اكثر صاحب‌نظران،‌ این برنامه در بسیاری از جنبه‌ها از برنامة درسی آشكار مؤثرتر، ‌آموخته‌های آن پایدارتر و از گسترگی فراگیرتری برخوردار است.
یادگیری‌های ناشی از برنامة درسی پنهان با یادگیری‌های ناشی از روش‌های آموزشی غیرمستقیم و غیر رسمی، كه با اهداف آگاهانه و از قبل تعیین شده صورت می‌گیرند، متفاوتند.
پیامدها و نتایجی را كه از ناحیة قرار گرفتن دانش‌آموزان در متن نظام آموزشی و برنامة درسی رسمی مدرسه حاصل می‌شود، برنامة درسی پنهان می‌نامند؛ لذا هر یادگیری اتّفاقی و بدون برنامه خارج از مدرسه را نمی‌توان برنامة درسی پنهان نامید؛ جز اینكه با یادگیری‌های غیرعمدی همراه باشد.










نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.