یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
در دنیاى پیچیده امروزى، رضایت‌ از‌ زندگى زناشویى و رضایت شغلى، دو مقوله مهم زندگى بشر به شمار مى‌روند. رضامندی زناشویی یكی از مهم‌ترین شاخص‌هایی‌ است كه بر میزان سلامت روانی، میزان رضایت از زندگی و حتی میزان درآمد، موفقیت و رضایت از شغل زوجین نیز تأثیر می‌گذارد.
رضامندى‌ زناشویى‌ سنگ بناى استحكام خانواده است كه‌ در كانون گرم آن‌، انسان‌هایى‌ به رشد و بالندگى مى‌رسند كه‌ هریك‌ مى‌توانند سرنوشت خود، اطرافیان ‌ ‌و جامعه‌اى را كه در آن زندگى مى‌كنند، دچار تغییرات‌ مثبت‌ و اساسى سازند.
عوامل زیادى بر رضایت زناشویى‌ تأثیرگذار‌ است از جمله: سن ازدواج، مدت زمان ازدواج، فرزندان، تناسب تحصیلات، مسائل مالی، مسائل جنسی، اقوام و آشنایان، اعتقادات مذهبی، ویژگی‌های شخصیتی، توانایی درك همسر، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، تعهد و مهارت‌های ارتباطی.
اشتغال نیز بخش‌ مهمى‌ از‌ هویت اجتماعى افراد‌ را‌ مى‌سازد و از مباحث عمدة‌ محافل‌ و جوامع در عصر كنونى است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه رضایت شغلی و رضایت زناشویی، رابطة دوسویة معنی‌داری با یكدیگر دارند و همچنان‌كه ذكر شد، ارتباط مؤثر زوجین در ایجاد رضایت فی‌مابین، نقش به سزایی دارد.
برای معلمان و مربیان حرفه‌ای که می‌خواهند در رشته خود پیشرفت کنند، همسر می‌تواند منبع مهمی از توصیه، دلسوزی و حمایت باشد. این امر جز در سایه‌سار ارتباط مؤثر زوجین ممكن نخواهد شد.

چندی پیش جلساتی با عناوین ارتباط موثر زوجین و خانواده متعادل با حضور استادان حجت الاسلام تراشیون و دكتر قویدل در دبیرستان صلحا برگزار شد. این جلسات به زعم همكاران بسیار اثرگذار و مفید بود. هدف اصلی این جلسات هم این بود كه با استحكام و تقویت بنیادین خانواده‌های همكاران،‌ شاهد رشد كیفی حرفه‌ای ایشان باشیم. از سوی دیگر به نظرمان رسید كه تحقق همین امر در میان خانواده‌های دانش‌آموزان نیز به تربیت بهتر فرزندان كه محصول و هدف مشترك خانه و مدرسه است منجر خواهد شد.
بر این اساس بعد از اتمام این جلسات، مسابقه‌ كتبی غیرحضوری را برای همكاران و والدین گرامی با عنوان سیاق خوشبختی ترتیب دادیم تا انگیزه بیشتری برای دیدن و توجه دقیقتر به صحبت‌ها ایجاد شود. سوالات این آزمون به كه به صورت چندگزینه‌ای تنظیم شده است، بر اساس گفته‌های این جلسات طرح شده است.

اساساً هر هدف آموزشی اگر در حیطه ارزشیابی دیده نشود، تضمینی برای تحقق آن نخواهد بود.

[http://www.aparat.com/v/9LlyR]





ادامه مطلب


نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 24 دی 1394 :: نویسنده : محمد نیرو


دانش‌آموزان ممكن است كتاب‌ها و جزوه‌های خود را خارج از مدرسه در گوشه‌ای رها كنند، اما همیشه و همه جا جسم خود را همراه دارند. بنابراین، یافتن روش‌هایی كه به دانش‌آموزان كمك می‌كند تا فرایند آموزش را به صورتی ناخودآگاه انجام دهند، در افزایش یادسپاری و شناخت آن‌ها بسیار مؤثر است.
واكنش‌های بدنی: از دانش‌آموزان بخواهید تا با استفاده از بدن خود، به عنوان وسیله‌ای برای ببیان احساسات، نسبت به نحوة تدریس مطالب واكنش نشان دهند. یكی از ساده‌ترین شیوه‌ها كه از آن بسیار استفاده می‌شود این است كه از دانش‌آموزان بخواهیم تا دست‌های خود را به علامت درك مطالب بالا ببرند یا در حین صحبت‌های معلم: «اگر صحبت‌های مرا متوجه می‌شوید، انگشت خود را روی شقیقه بگذارید و چنانچه متوجه نمی‌شوید، با انگشت سر خود را بخارانید»
نمایش‌های كلاسی: برای اینكه از دانش‌آموزان خود تعدادی هنرپیشه بسازید، از آنان بخواهید تا متون ،مسایل و سایر مطالب آموخته شده را به صورت نمایشنامه درآورند
مفاهیم حركتی: نمایش سیاه‌بازی به دلیل روشی كه شركت‌كنندگان برای بیان دانش و شناخت خود به طرق نامعمول و بدیع، به چالش می‌طلبد همواره یكی از امور مورد علاقه میهمانان به شمار می‌آموده است. در روش «مفاهیم حركتی» یا معلم، خود با كمك حركات بدنی، به معرفی و ارائه مفاهیم می پردازد، و یا از دانش‌آموزان می‌خواهد تا مفاهیم خاص یا عبارات درس را با پانتومیم نشان دهند.
تفكرهای عمل مدار: برای دانش‌آموزانی كه دارای هوش حركتی- جسمانی هستند باید فرصت‌هایی فراهم كرد تا از طریق لمس كردن اشیاء یا ساختن اشیاء با دست خود، به دانسته‌های خود بیفزایند. بسیاری از معلمان چنین فرصت‌هایی را از طریق به‌كارگیری ابزار ملموسی جهت تدریس ریاضیات و بردن دانش‌آموزان به آزمایشگاه برای انجام آزمایش فراهم كرده‌اند.
نقشه‌های بدنی: بدن انسان را می‌توان در حوزه‌های خاصی از دانش به عنوان ابزاری آموزشی مورد استفاده قرار داد. یكی از معمول‌ترین مثال‌های این شیوه استفاده از انگشتان برای شمارش و محاسبه است. می‌توان نقشه حوزه‌های علمی دیگر را نیز روی بدن پیاده كرد. برای مثال در جغرافیا بدن می‌تواند حكم كشور ایران را داشته باشد (چنانچه سر را دریاچه خزر فرض كنیم آنگاه كرمان در كجا واقع شده است؟)


ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 24 دی 1394 :: نویسنده : محمد نیرو


نكات اصلی نظریه هوش‌های چندگانه
1-    تمام افراد از هر هشت مقوله بهره‌مندند.
این تئوری مدعی است تمام افراد از قابلیت هایی در هریک از مقولات هشتگانه هوش بهره‌مندند. هر چند آن‌ها برای هر یک از افراد به گونه‌ای خاص برای هرکس ظهور و بروز می‌یابد. برای برخی افراد، تمام یا بیشتر این موضوعات در سطح بالایی پدیدار می‌گردد مثل شاعر، سیاستمدار، دانشمند، طبیعی دان و فیلسوف آلمانی جان ولف گنگ ون گوته (Johann Wolfgang Von Gotte) و برخی جز ابتدایی‌ترین جنبه‌ها، فاقد تمام این هوش‌ها می‌باشد مانند برخی افراد در مراکز بازپروری و بیشتر ما در بین این حالت قرار داریم.
2-    تمام افراد می‌توانند هر یك از هوش‌های خود را به سطح مناسبی از توانایی برسانند.
اگرچه ممكن است برخی، نقص‌ها و مشكلاتشان را ذاتی تصور كنند، اما گاردنر معتقد است چنانچه فرد از آموزش، تشویق و استغنای كافی برخوردار باشد قادر خواهد بود تا حد زیادی تمامی هشت مقوله‌ی هوش خود را تا حد بالایی از عملكرد توسعه دهد.


3-    مقوله‌های هوشی معمولاً به كلی پیچیده با یكدیگر همكاری می‌كنند.
گاردنر جز در مواردی نادر معتقد است هیچ نوع مقوله‌ی هوشی به تنهایی موجودیت نمی‌یابد و هر یك از آنها همواره بر یكدیگر تأثیر می‌گذارند. مثلاً كودكی كه مشغول بازی با توپ است، برای شوت زدن نیازمند هوش حركتی جسمانی(برای دویدن، گرفتن و زدن توپ)، هوش مكانی(برای تعیین جهت و پیش‌بینی محل افتادن توپ) و هوش زبانی و میان‌فردی(برای موفقیت در درگیری‌های جریان بازی) است.در تئوری MI مقوله‌های هوشی صرفاً جهت بررسی‌ ویژگی‌های اصلی و بهره‌مندی از آنها به‌طور مستقل فرض می‌شوند.
4-    برای هوشمندی در هر مقوله چندین راه وجود دارد.
تئوری MI بر تنوع فراوانی روش‌هایی تأكید می‌كند كه با آنها افراد می‌توانند استعدادهای خود را درون محدوده‌ی هوش‌ها نشان دهند و هیچ ویژگی استاندارد‌ی برای اینكه فردی در زمینه خاصی هوشمند تلقی شود، وجود ندارد. مثلاً فردی ممكن است قادر به خواندن نباشد، اما از هوش زبانی بالایی برخوردار بوده و قادر باشد داستان‌های خاص بگوید یا واژگان زیادی را بداند.

خلاصه هشت روش یادگیری



معلم كلاس‌های MI با معلم كلاس‌های سنتی تفاوت زیادی دارد. در كلاس‌های سنتی، معلم معمولاً روبروی دانش‌آموزان می‌ایستد و سخن می‌گوید، چیزهایی را روی تخته می‌نویسد، از دانش‌آموزان سؤالات مربوط به مطالب خوانده شده، می‌پرسد و منتظر می‌ماند تا دانش‌آموزان تكالیف نوشتاری خود را به پایان برسانند؛ اما در كلاس‌های MI، معلم به طور مرتب روش تدریس خود را از روش زبانی به مكانی و از مكانی به موسیقیایی و همین‌طور تا آخر،تغییر می‌دهد و اغلب با روش‌های مختلفی، به تركیب این مقولات هوشی می‌پردازد.
این تئوری در حوزه‌ی گسترده‌ای با بافت‌های آموزشی قابل اجراست؛ از محیط‌های بسیار سنتی، جایی كه معلمان زمان زیادی را صرف سخن گفتن می‌كنند تا محیط‌های باز، با جایی كه دانش‌آموزان بخش اعظم فرایند یادگیری را خودشان ترتیب می‌دهند. حتی شیوه‌ی تدریس سنتی سخنرانی را می‌توان با استفاده از روش‌هایی انجام داد كه موجب برانگیخته شدن هوش‌های هشت‌گانه افراد شود. آموزگاری كه بر تدریس به شیوه‌ی موزون تاكید دارد(موسیقیایی)، برای روشن شدن مطلب، به كشیدن تصاویر روی تخته اقدام می‌كند(مكانی)، در حین صحبت از حركات نمایشی استفاده می‌كند(حركتی- جسمانی)، در بین صحبت‌هایش مكث می‌كند تا دانش‌آموزان فرصت تأمل داشته باشند(درون‌فردی)، سؤالاتی می‌پرسد كه دانش‌آموزان را سر ذوق آورد(میان‌فردی)، و در صحبت‌هایش از منابع طبیعی استفاده می‌كند(طبیعت‌گرا)؛ در حقیقت اصول تئوری MI را با روش سنتی، در هم آمیخته است.

در ادامه، تكنیك‌های آموزشی مبتنی بر هر یك از هوش‌ها در طی هشت روز (هر روز برای یك هوش) تقدیم خواهد شد.

  تئوری MI دریچه‌ای را به روی انواع مختلفی از شیوه‌های آموزشی می‌گشاید كه می‌توان به راحتی آن‌ها را در كلاس درس اجرا كرد. در بیشتر موارد، این شیوه‌ها، همان شیوه‌هایی هستند كه مدت‌ها توسط معلمان خوب اجرا شده‌اند. تئوری MI بیان می‌كند كه هیچ‌یك از شیوه‌های آموزشی، به طور دائم روی همه دانش‌آموزان كارایی ندارد. هر یك از كودكان قابلیت‌های توانایی‌ها متفاوتی در زمینة مقولات هوشی برخوردارند و از همین رو می‌توان گفت كه برخی از شیوه‌ها روی گروهی از دانش‌آموزان، بسیار موفیت‌آمیز و روی گروهی دیگر، هیچ تأثیری ندارند. به دلیل وجود همین تفاوت‌های فردی میان دانش‌آموزان به معلمان توصیه می‌شود تا حوزه وسیعی از شیوه‌های آموزشی را در مورد دانش‌آموزان خود به‌كار گیرند. این شیوه‌ها طوری طراحی شده‌اند كه بتوان آن‌ها را برای هر مقطع تحصیلی به‌كار گرفت و در عین حال، شما نیز می‌توانید شیوه‌های دیگری را به این فهرست اضافه یا از شیوه‌های موجود، یكی را اتخاذ كند.


ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




روزهای جمعه، زمانی است كه همكاران ما در گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، مجالی برای طرح مطالب خود پیدا می‌كنند. از این روی مطالبی كه توسط ایشان در مقوله هوش‌های چندگانه مطرح شده است را در ذیل تقدیم همكاران و علاقمندان می‌كنم.
 نخست گزارشی كه مربوط به یكی از تحقیقات آقامعلم در موضوع هوش‌های چندگانه بوده است.

مسئله تحقیق:
در شیوه سنّتی، معلم برای آموزش ریاضیات به فعّال كردن هوش‌های منطقی- ریاضی و كلامی- زبانی دانش‌آموزان اكتفا می‌كند.
طبق تحقیقات  حدود 20 تا 25 درصد دانش‌آموزان از این هوش در سطح بالایی برخودارند.
آیا می‌توان در آموزش ریاضی با استفاده از نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر، عملكرد دانش‌آموزان با هوش منطقی- ریاضی پایین را، به دانش‌آموزان با هوش منطقی– ریاضی بالا نزدیك كرد؟

سوال تحقیق:
آیا میزان تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر، در پیشرفت تحصیلی ریاضی، بین دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان با هوش منطقی- ریاضی بالا و پایین، متفاوت است؟

جامعه آماری:
جامعه آماری این تحقیق، دانش‌آموزان پایه اول یكی از دبیرستان‌های دولتی واقع در منطقه یك آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-88 بوده و نظر به محدودیت تعداد دانش‌آموزان این پایه (40 نفر)، نمونه‌ها به صورت تمام شماری انتخاب و به صورت گمارش تصادفی، كلاس‌بندی ‌شدند.


ابزار گردآوری داده‌ها:
پرسشنامه سنجش هوشهای چندگانه و سوالات استاندارد ریاضی در مبحث توان

روش تحقیق:
ابتدا با استفاده از پرسشنامه سنجش هوشهای چندگانه، نیمرخ هوشهای چندگانه دانش‌آموزان را اندازه گرفتم و دو گروه با هوش بالا و پایین منطقی ریاضی را در نظر گرفتم بدون آنكه آنها را در فرایند تدریس جدا كنم. سپس با پیش آزمون دانش اولیه و با پس آزمون پیشرفت تحصیلی آنها را اندازه گرفتم.
در این میان هم یكی از مفاهیم ریاضی را با استفاده از هوشهای چندگانه در چند جلسه تدریس كردم.



ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






همچنانكه پیشتر اعلام شد، آقامعلم در سوپرگروه آموزش پژوهی صلحا به درج مطالبی در خصوص نظریه هوش‌های چندگانه پرداخته است. به منظور بهره‌جویی سایر همكاران و علاقمندان، مطالبی كه در طی هر هفته در این موضوع درج شده است نیز از این طریق تقدیم جامعه معلمان میهن عزیزمان می‌شود.



پیش از هرچیز از علاقمندان دعوت می‌كنم كه فیلم 20 دقیقه‌ای زیر را ملاحظه فرمایند تا شمای كلی این نظریه را دریافت نموده و نگرشی نو را در ذهن خود از این نظریه ایجاد نمایند.

[http://www.aparat.com/v/Ii2wK]


معلمان به خوبی از این حقیقت آگاهند كه كلاس، پر از دانش‌آموزانی است كه با یكدیگر در جنبه‌های گوناگون فرق دارند. پیش زمینه فرهنگی و اقتصادی هر یك، سطوح متفاوتی از علاقه، روش‌های متفاوت ابراز وجود و نقاط ضعف متفاوت را ایجاد می كند. هاوارد گاردنر(مبدع نظریه هوش‌های چندگانه) می‌گوید: این خیلی مهم است كه معلم تفاوت‌های فردی میان دانش‌آموزان را خیلی جدی بگیرد. آگاهی از تئوری هوش‌های چندگانه، معلمان را بر می‌انگیزد تا روش‌های متفاوتی برای كمك به همه دانش‌آموزان كلاسشان بیابند. معلم باید آگاه باشد هر دانش‌آموز نیمرخ هوشی منحصر به فرد خودش را دارد كه می‌تواند بر یادگیری وی تاثیر بگذارد.

در كلاس‌های سنّتی با دانش‌آموزان به صورت یك گروه مشابه برخورد می‌شد، تمرینات مشابهی به همه دانش‌آموزان داده می شد و انتظار داشتند در زمان یكسان، جواب مشابهی تولید شود. از دانش‌آموزان انتظار می رفت طی یك زمان محدود و یكسان، دانش ارائه شده به وسیله معلم را فرا گیرند، و اكثر دانش رسمی با استفاده از زبان و تحلیل منطقی- ریاضی ارائه می‌شد، و به وسیله‌ی روش‌های محدود و آزمون‌های مكرر مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، كه به موجب آن، بهترین نمره به دانش‌آموزی اختصاص داده می‌شد كه بالاترین توانایی را برای محفوظات داشت.


از نظر گاردنر، هوش‌های چندگانه‌ می تواند (به‌خصوص در كلاس درس)، نقش زیادی در یادگیری و آموزش دانش‌آموزان داشته باشد. بر طبق گفته‌ی گاردنر، دانش‌آموزان در روش‌هایی كه منش شناختی آن‌هاست، یاد می گیرند. معلمان می‌توانند اجازه دهند، دانش‌آموزان با اطمینان در روش‌های گوناگون بیاموزند و كشف كنند. آن‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را به طرف خودآموزی هدایت كنند. معلمان از تنوع كلاس‌هایشان آگاه هستند و باید چیزهایی را درباره‌ی دانش‌آموزانشان بیاموزند تا در آموزش و روند یادگیری آن‌ها، سرمایه‌گذاری مؤثرتری انجام دهند.

اصل تفاوت‌های فردی كه مورد وفاق عموم معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت است، در سند تحول ملی آموزش و پرورش نیز به تصریح بدان اشاره شده است. این اصل، خاستگاه دو نظریه سبك‌های یادگیری و هوش‌های چندگانه است. چنانچه بخش عمده نظریه‌های مدیریت آموزشی توسط مهندسان! و مدیران صنعتی ظهور یافت، به نظر می‌رسد برخی آفات یكسان‌انگاری و تدریس مشابه رویكردهای سنتی كه روز گذشته بدان اشاره شد، برخاسته یا متاثر از نگاه‌های تولید انبوه انقلاب صنعتی و باورهای مكانیكی باشد.
حال آنكه مكتب ما، ارزش یك انسان و احیاء او را معادل احیاء كل آدمیان برمی‌شمرد. لذا در ادامه با نگاهی ارگانیكی، به هر دانش‌آموز به دیده یك سوژه یكتا نگریسته می‌شود.



 تئوری گاردنر شیوه‌ای را از یادگیری و یاددهی خلاّق و اثربخش ایجاد می‌کند که می‌توان به وسیله‌ی آن، نه تنها روش‌های تدریس دانش‌آموزان، بلکه شیوه‌ی ارزشیابی را با قرار دادن آن‌ها در یک طرح درس خلاق و بهره‌برداری آموزشی از هشت مقوله‌ی هوشی و ذهنی متفاوت، بازنمایی خلاق کرد.
معلّم، به ویژه معلّم ابتدایی باید بداند که روش‌های تدریس برخاسته از یک هوش، روش معمولی غیرخلاّق است، ولی اگر در آن روش تدریس، از سه تا پنج هوش استفاده شده باشد، توسعه یافته و نوآورانه می باشد و اگر از پنج تا هشت هوش استفاده کند، روش تدریس خلاّق و کاملاً ابتکاری خواهد بود. بنابراین کاربرد هوش‌های چندگانه هاوارد گاردنر، نه تنها باعث خلاق‌تر شدن یاددهی معلّم در سر کلاس می شود، بلکه در یادگیری معلّم در دوره‌های ضمن خدمت و یادگیری دانش‌آموزان نیز تأثیر خلاّقی خواهد داشت.



 دلایل خلاّق بودن یادگیری- یاددهی از طریق هوش‌های چندگانه‌ی پروفسور هاوارد گاردنر عبارتند از:
✔️یادگیری از طریق هوش های چندگانه لذّت بخش تر و شادتر است.
✔️شاگرد و معلّم درفرایند یادگیری– یاددهی هوش‌های چندگانه خسته نمی‌شوند.
✔️کیفیت آموزشی از طریق یادگیری به وسیله ی هوش‌های چندگانه بیشتر است.
✔️پایداری یادگیری و توانایی ترکیب آموخته‌ها دراین روش بیشتر است.
✔️شاگردان امکان یادگیری ابعاد مختلف هوش خود را دارند.
✔️معلّمان امکان ارائه‌ی بهترین روش تدریس را دارند.
✔️رضایت‌مندی آموزشی شاگردان دراین روش بالاتر است.
✔️فراگیری و فرادهی در این روش دوطرفه است.
✔️شاگردان و معلّمان در این روش یادگیری، فعال‌ترند.




خلاصه‌ای از مطالب كتاب انتشارات مدرسه در جزوه زیر قابل دانلود و مطالعه است.

هنگامی که واژه «هوش» به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب‌هوشی (IQ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاوارد، ارائه گشته است.

برای ادامه مطلب در این زمینه روی تصویر بالا كلیك كنید



























نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امسال آخرین سالی است كه درس آمار و مدل‌سازی برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود. چرا كه از سال بعد، پایه دهم با كتاب‌های جدید تعریف می‌شود. این درس فرصتی را ایجاد می‌كند كه دانش‌آموزان مقدمات تحقیق و دریافت علمی‌ اطلاعات را تجربه كنند. و به راستی تجربه مهمترین عامل یادگیری است. به خصوص یادگیری مسئله محور و عینی- كاربردی. خوشبختانه ساختار رسمی این درس هم چنین اقتضایی را ایجاب می‌كند. یعنی 14 نمره به آزمون اختصاصی و 6 نمره را به پروژه آماری تخصیص می‌یابد. حدود یك هفته بعد دانش‌آموزان آقامعلم آزمون آمار دارند. نمونه سوالاتی كه در ذیل آمده برای ایشان مطرح شده و به آنها تصویر روشن‌تری از آنچه پیش روی دارند به ترسیم می‌نماید.

نمونه آزمون1


نمونه آزمون2



نمونه ای از كار عملی آمار بچه ها نیز در ذیل آمده است. بچه ها قرار است متغیری كه به نوعی مرتبط با مجتمع صلحا است را در نظر بگیرند و داده‌هایی را برای آن جمع‌آوری نموده و بر اساس آنچه كه تاكنون از این درس آموخته‌اند، آنها را تحلیل نمایند. دانش آموزان پروژه های خود را تا روز آزمون تحویل خواهند داد. انشاءالله كارهای شایسته ایشان پس از آن معرفی خواهد شد.



به منظور یا به بهانه كمك به نمره مستمر دانش‌آموزان، از دانش‌آموزان به عنوان یك كار امتیازی خواسته بودیم كه در صورت تمایل، فیلمی از تدریس فصول كتاب آمار تهیه كرده و تحویل دهند. غرض اصلی تجربه تولید محتوا در قالب یك فایل ویدئویی و مهم‌تر از آن تسلط بر فصلی كه تدریس می‌كنند بود. در زیر برخی از این تولیدات مشاهده می‌شود.

[http://www.aparat.com/v/sCk9X]


[http://www.aparat.com/v/M4SyJ]


[http://www.aparat.com/v/S5NFO]


[http://www.aparat.com/v/40fHk]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوره آزمون‌های نیمسال اول و دوم برای مدارس، دانش‌آموزان و والدین بسیار حائز اهمیت است. این حساسیت ناشی از آن است كه بر اساس ارزشیابی‌های رسمی صورت گرفته در این برهه، بسیاری از نتایج عملكرد دانش‌آموزان و همكاران نمایان می‌شود. از یك سو، ارزشیابی، متضمن تحقق اهداف آموزشی است و از سوی دیگر پرداختن به نظام ارزشیابی شایسته از ضرورت‌های مهم است. چرا كه بر اساس آن، قضاوت‌ها، ارزش‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها صورت می‌پذیرد.

در دبیرستان صلحا، فرایند تهیه سوالات و برگزاری آزمون‌ها واجد سیاقی خاص است. نخست آنكه طبق آیین‌نامه‌ای، از همكاران تقاضا شده تا سوالاتشان را با توجه به سطوح دشواری و حیطه شناختی كه شرح مختصری از آن بیان شده، در برگه‌هایی مشخص تدوین نمایند.


به این ترتیب هر آزمون دارای شناسنامه خاصی خواهد شد. گاهی اطلاعات مربوط به سوالات به اختصار در جدول زیر درج می‌شود و پیش‌بینی میانگین نمرات دانش‌آموزان نیز توسط معلم در آن وارد می‌شود. بدین ترتیب به یك نگاه به تركیب سوالات و سطح انتظار معلم همراه با شناخت اولیه‌ای كه از عملكرد بچه‌ها در نظر دارد پی برده می‌شود.


اما در ایام امتحانات رسمی نیم‌سال‌، اطلاعات كامل‌تری را برای هر یك از سوالات،‌ از دبیران گرامی تقاضا می‌شود. این كار ضمن ایجاد امكان بررسی، فرصتی بهتری را برای تأمل و تعمق معلم برای طراحی و تدوین سوالات خود فراهم می‌كند.


در این برگه طرح سوال، ضمن تدوین صورت و پاسخ سوال، بارم، زمان پاسخ‌گویی، هدف اصلی سوال، سطح دشوار و حیطه شناختی آن درج می‌شود. نمونه‌ای از برگه‌های تكمیل شده در زیر آمده است.


ضمن آنكه برای دروس اختصاصی، دو آزمون مجزا در دو سطح كتاب و كلاس برگزار می‌شود. نمره آزمون بیست نمره‌ای سطح كتاب در كارنامه رسمی آموزش و پرورش درج می شود و ده نمره از آن همراه با نمره آزمون ده نمره‌ای تكمیلی كه مربوط به سطح كلاس است برای كارنامه داخلی مدرسه كه ملاك عمل خواه بود لحاظ می‌شود.



پس از برگزاری آزمون، گزارشی به تفكیك هر سوال به معلم داده می‌شود و در آن كارنمایی از عملكرد دانش‌آموزان در رابطه با هر سوال و تفاوت‌های احتمالی كه نسبت به عملكرد دانش‌آموزان و پیش‌بینی همكاران برای هر سوال حاصل شده است، نمایان خواهد بود. این گزارش كه ضمیمه نمونه سوال معلم است، امكان شناخت بیشتری از میزان متوسط یادگیری دانش‌آموزان در مفاهیم مختلف مطروحه در آزمون را فراهم می‌كند.
ضمن آنكه با تكمیل برگه‌های خودارزیابی توسط معلمان و ارزیابی معلمین راهنما و معاون آموزشی، بازخوردی از عملكرد معلم هم تقدیم ایشان می‌شود.




شاخص‌های خودارزیابی معلم، دارای چهار مقوله كلی و حدود بیست زیرمقوله است كه از چهل گویه در پرسشنامه مستخرج می‌شود.
از سوی دیگر، نظر به اهمیت تحلیل آزمون توسط خود دانش‌آموزان، ضمن تبیین و نحوه انجام آن، از ایشان انتظار می‌رود كه با دریافت نتایج و برگه‌های تصحیح شده‌شان، كاستی‌های خود را در سوالاتی كه ناقص یا غلط پاسخ داده‌اند دریافته و آنها را در دام ثبت و نگارش قرار دهند تا از بازتكرار خطای خود مصون بمانند. گاهی برای تسهیل این امر برگه‌هایی به صورت زیر تقدیم بچه‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، به منظور ترغیب، تهییج و تشویق عموم دانش‌آموزان در هر كلاس، نظام رتبه‌بندی مرسوم به آیین‌نامه رتبه طلایی در مدرسه وجود دارد كه در آن دانش‌آموزان بر اساس تراز دروس مختلف در سه سطح تقسیم‌بندی می‌شوند و در هر آزمون، رتبه‌های برتر هر سطح تقریبا تا قبل از آزمون بعدی مشخص و درج می‌شود. این كار شور و هیجان خاصی را ایجاد می‌كند و امكان دریافت رتبه خوب برای هر سطحی وجود دارد. آیین نامه‌ آن كه نیازمند مداقه است در ذیل آمده است.


در دوره دو، نفرات هر سطح با ذكر نام مشخص می‌شود. نمونه ای از جدول مربوطه در ذیل مشخص است.



در دوره یك به جای نام بچه‌ها، كدهای ایشان كه تنها خود از آن واقفند درج می‌شود. البته سلیقه زیبای معاون آموزشی دو، جناب آقای جوادزاده، همیشه در ارائه‌ای آراسته عیان است.



شور زایدالوصفی كه همین اطلاعات ایجاد می‌كند دیدنی و مثال‌زدنی است.



البته به تجربه دریافتیم كه این لیست‌ها باید به مقدار كافی در ارتفاع واقع شود تا مانع از دشواری‌ها و مشكلات احتمالی شود.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برخی از مدارس در دوران امتحانات كه كلاس‌های درس تعطیل است به برگزاری دور‌های دانش‌افزایی یا مهارت‌افزایی همكاران می‌پردازند. به عنوان مثال امسال در دبیرستان صلحا، به جای برگزاری جلسه دپارتمان ریاضی كه در آن معلمان ریاضی صرفا به بیان نقطه نظراتشان بپردازند و دست آخر معلوم نیست كه راهكار عملیاتی نیز از آن صادر شود، كارگاه آموزش و استفاده از نرم‌افزار جئوجبرا برگزار می‌شود. همچنین برای گروه فیزیك نیز قصد بر این است كه یكی از همكاران به نمایش فیلم‌های آموزشی و آزمایش‌های مختلف فیزیك بپردازد تا همكاران هم‌گون ترغیب شوند تا از این روش در كلاس‌های خود بهره‌مند شوند.
در همین راستا مدارس سلام به طور جدی چندسالی است كه این كار را در دو مقطع پایان هر نیمسال با اهداف: زمینه‌سازی کاربرد تئوری‌های آموزشی در مدارس - تغییر نگرش کارکنان - به‌روز کردن دانش و آگاهی‌های کارکنان برگزار می‌كنند. آقامعلم توفیق داشته است كه در چند دوره، در خدمت همكاران مدارس سلام درس‌های خویش را پس دهد. در زیر لینك یكی از این فیلم‌ها موجود است. انشاءالله با این هدف و در سطح محدودتر در خدمت همكاران مجتمع دانش و روشنگر خواهم بود.



امسال نیز در این مجموعه گروه زیادی از استادان با موضوعات مختلف حضور به هم رسانده و معلمان این مدارس مانند انتخاب واحد، به انتخاب كلاسهای مورد علاقه‌شان می‌پردازند. باعث افتخار اینجانب است كه امسال علاوه بر كارگاه هوش‌های چندگانه، در موضوع برنامه درسی پنهان انجام وظیفه خواهم نمود.



این برنامه همراه با تشریفات خاصی شروع می‌شود، پذیرایی‌های شایسته‌ای صورت می‌پذیرد، استادان مبرزی دعوت می‌شوند و از آنها تجلیل و قدردانی می‌شود و نمایشگاه‌ كتابی هم در حاشیه برپا می‌شود تا به ایجاد تغییر نگرش در حوزه تعلیم و تربیت و توجه به روش‌های نوین و کارآمد در این حوزه برای معلمان منجر شود.
















نوع مطلب : تولید محتواها، تجربه زیسته، 
برچسب ها : دانش‌افزایی معلمان، برنامه درسی پنهان، هوش‌های چندگانه،
لینک های مرتبط : سلام آكادمی،




سایت ریاضی‌سرا شامل مطالب گسترده‌ای در موضوعات ریاضی دبیرستان است. اخیرا با ارتباطی از تلگرام با ایشان پیدا كردم، فایلی كه برای دانش‌آموزان سوم دبیرستانم تهیه كرده بودم را برایشان ارسال نمودم و ایشان آن را نیز در سایت خود قرار دادند.





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها : اسلاید ریاضی،
لینک های مرتبط : سایت ریاضی سرا،




نمی‌دانم تاكنون برای ارائه خود از نرم‌افزار Prezi استفاده كرده‌اید یا خیر؟ برای استفاده از این نرم‌افزار، لازم نیست كه آن را بر روی سیستم خود نصب كنید! كار با این نرم‌افزار ساده است و به صورت آن لاین هم دسترسی به محیط طراحی است و هم طراحی‌های شما بر روی اینترنت باقی می‌ماند و همیشه در هرجا كه به اینترنت وصل باشید می‌توانید به آنها دسترسی پیدا كنید. نكته جالب توجه این است كه Prezi خروجی با پس‌وند exe می دهد كه بر روی همه رایانه ها قابل اجرا خواهد بود. فیلم زیر ارائه دانش‌آموزانی در درس تاریخ است كه توسط همین نرم افزار تهیه شده و از نمایش آن، فیلم گرفته شده.


[http://www.aparat.com/v/VzDd8]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 3 دی 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امسال جلسه والدین در دبیرستان صلحا بر مدار رسانه آغاز شده است. این امر هم ناشی از ضروریت‌های ایجاد شده در خصوص سواد رسانه‌ای است. این كه مدرسه انتظاراتش را به طور صریح با گروه هدف خود در میان گذاشته و آن را تبیین نماید، مخاطبین هم تكلیفشان را بهتر و روشن‌تر در می‌یابند. به هر روی مسكوت نگه‌داشتن عوارض پیش روی دانش‌‌‌آموزان تغافلی نابخشودنی است. بر این اساس تیم مشاوره مدرسه با محوریت دكتر میرمحمدصادقی از اردیبهشت امسال به انجام یك پژوهش در خصوص آسیب‌شناسی این امر و رصد كمّ و كیف آفات رسانه در میان بچه‌ها بودند. در تابستان امسال نیز جلساتی با حضور همكاران ترتیب داده شد تا به یك وفاق و سیاست‌گذاری واحد در این خصوص منتهی شود. گزارش این جلسات در لینك روی عكس زیر آمده است.


در همین راستا در جلسه آموزش والدین به مبحث اینترنت و رسانه های نو پرداخت. در جلسه اول، مسئله اینترنت و آسیب‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه دوم، چهارچوب عملی برای تربیت در حوزه ابزارهای رایانه‌ای و ارتباطی مورد مطرح گردید.
این جلسه منتهی به پروتكلی مطابق جدول زیر با عنوان «راهنمای دوره‌های سِنّی ابزارهای رایانه‌ای و اینترنت» ارائه، تبیین و بررسی شد.



در جلسه آتی قرار آقایان دکتر میرمحمدصادقی و مرتضوی، به موضوع راهکارهای کاهش آسیب در حوزه رسانه‌های ارتباطی و اینترنت، خواهند پرداخت. همچنین تلاش می‌شود تا علاوه بر بررسی راه حل‌های عمومی موجود، پیشنهاداتی برای آن دسته از والدینی که تاکنون در این زمینه معیارهای لازم را مدّ نظر قرار نداده‌اند، ارائه شود.











نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 1 دی 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
اخیرا در خدمت برخی از همكاران در موضوع برنامه درسی پنهان، سخن از عامل تعامل معلمان و دانش‌آموزان به میان آمد و در ارتباط با آن، به تیپولوژی معلمان پرداختیم. آنجا به هشت شاخه از سنخ‌های مختلف معلمان اشاره داشتیم كه در تصویر زیر نمایان است.



معلمان فراگیرنگر فردی به شناخت فردفرد  دانش‌آموزان توجه نشان داده و سپس با هر یك متناسب با ویژگی‌های فردیش رفتار می‌كند.
معلمان فراگیرنگر جمعی توجه خود را بیشتر معطوف به جمع دانش‌آموزان و نه تك‌تك آنان كرده و پیشرفت كلی ایشان را درنظر دارند و توجه چندانی به عواطف و خواسته‌های فردی دانش‌آموزان نشان نمی‌دهند.
به طور كلی معلمان فراگیرنگر، دانش‌آموز را محور اصلی تعلیم و تربیت دانسته و او را هسته مركزی فعالیت‌های خویش قرار داده و به رشد همه‌جانبه او توجه نشان داده و مواد درسی و انتقال دانش را بیشتر به منظور پرورش دانش‌آموز به كار می‌برند. به عبارت دیگر، در اندیشه‌ها و فعالیت‌ها و رفتار چنین معلمانی به جای عشق به دانش، عشق به پرورش موج می‌زند.
معلمان درس نگر علمی بیشتر شیفته رشته‌های علمی بوده بدین سبب به علت وسعت اطلاعات، توجه دانش‌آموزان را به سهولت به سوی خود جلب می‌كنند. تأثیر چنین معلمانی بر دانش‌آموزان نه به خاطر شخصیت بلكه به سبب كثرت دانش است. از این رو، نتیجه چنین تأثیری بیشتر تعلیمی است تا تربیتی.
معلمان درس نگر فلسفی درست است كه به درس بیشتر از دانش‌آموزان اهمیت می‌دهند اما به دلیل آنكه اكثراً مسائل اجتماعی و اخلاقی را در كلاس مطرح می‌سازند، كلاس‌هایشان گیرایی خاصی پیدا كرده و مانند مغناطیس دانش‌آموزان را جذب می‌كند به طوری كه آنان این قبیل معلمان را به راحتی الگوی خود قرار می‌دهند. از محدودیت‌های قابل ذكر تیپ درس‌نگر فلسفی آن است كه دانش‌آموزان ممكن است بدون درنظر داشتن قابلیت‌ها و توانایی‌های خود به طور دربست تمام عقاید، اندیشه و رفتار معلم خود را الگو قرار داده و هیچ‌گونه ابتكار و خلاقیتی از خود بروز ندهند.
معلمان اقتدارطلب كسانی هستند كه دوست دارند بر دیگران تسلط داشته باشند و همه چیز مطابق میل و اراده آنان باشد. از این رو در جزئیات تدریس و رفتار دانش‌آموزان دخالت می‌كنند. در صحبت از معلم اقتدار طلب دو نوع رفتار را باید درنظر داشت: یكی رفتاری كه بیشتر دستوری و آمرانه است، ولی ناشی از نیك‌خواهی و دلسوزی است و نه خشم و خصومت (اقتدار طلب مثبت)، دیگری رفتار آرمرانه معلمی كه چندان علاقه و توجهی به دانش‌آموز ندارد و به طور كلی عصبی و ضغیف است (اقتدارطلب منفی)
معلمان رفاقت‌طلب برخلاف اقتدارطلب، از امرو نهی و رهبری صریح چشم می‌پوشند. آنان دانش‌آموزان را از آزادی فراوان برخوردار كرده و به ایشان مجال می‌دهند تا خود مسائل گوناگون را دریابند و درباره آنها تصمیم بگیرند. معلمان رفاقت‌طلب دربند جلب احترام نبوده و برخلاف معلمان اقتدارطلب، بیشتر با محبت حكومت می‌‌كنند.


به فیلم زیر در این زمینه توجه فرمایید.
[http://www.aparat.com/v/f6pbA]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :