یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
روز گذشته در خدمت والدین و دانش‌آموزان پایه نهم دبیرستان سبحان با موضوع انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بودم.

انتخاب صحیح رشته تحصیلی،

 پشتوانه موفقیت دانش آموزان است.


هر كس در زندگی بارها دست به انتخاب می‌زند. چرا كه انتخاب یكی از مهمترین فعالیت‌های انسان است. انسان با انتخاب‌های خود مسیر زندگی‌اش را تعیین می‌كند انسان آزاد آفریده شده است و به او این اختیار داده شده است كه در بسیاری از موارد آنچه را كه مناسب می‌داند، برگزیند.
انتخاب رشته تحصیلی اهمیت فراوانی دارد زیرا انتخاب نادرست رشته تحصیلی سبب افت علمی كشور، تضییع منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی در زندگی فردی و اجتماعی دانشجو می گردد.
برای یک انتخاب رشته درست باید ویژگی های خود دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی ، نمرات تحصیلی او ، تعیین نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف ، بررسی علایق و استعدادهای او در زمینه رشته‌ها و مشاغل مورد بررسی قرار گیرد و والدین در این زمینه می توانند با دادن اطلاعات فراوان و واقعی و همچنین ایجاد روحیه عالی و اعتماد به نفس قوی در فرزند خود این توانایی را در او به وجود بیاورند تا بتواند بهترین رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.
دانش آموزان برای انتخاب رشته باید کاملا آزاد باشند و خودشان شخصا براساس استعداد و علاقه درونی خودشان تصمیم بگیرند و طوری نباشد که دانش آموزی فقط برای رضایت والدین و یا اطرافیانشان رشته خود را انتخاب کنند.
نکته مهم در انتخاب رشته در دبیرستان علاقه و میزان پیشرفت درسی و انگیزه خود جوش هر دانش آموز به درس های اصلی آن رشته تحصیلی است ، یعنی دانش آموزان از خواندن و مطالعه درس های آن رشته شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند.

در زیر فیلمی از اسلایدهای ارائه شده تقدیم همراهان آقامعلم می شود.

[http://www.aparat.com/v/KpIm6]


فایل صوتی جلسه





نوع مطلب : تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش در مدرسه صلحا، جلسه‌ای با حضور همكاران كادر مجتمع برگزار شد كه در آن میان از جناب آقای آزین (مدیر مجتمع آموزشی سراج و دانشجوی دكترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی) برای ایراد سخن دعوت به عمل آمد. ایشان در سخنرانی خود مطالب انتقادی نسبت به نظام آموزش جاری در كشور مطرح كردند.
پس از آن نقطه‌ نظراتی در تایید و نقد سخنان مطرح شده ایجاد شد كه جسته و گریخته به گوش رسید و البته مجال پرداختن به آنها مهیا نشد.


 از آنجا كه به نظر می‌رسد مطالب مهمی در این بین به میان آمده است، توصیه می‌كنم كه عزیزان این صحبت 22 دقیقه‌ای را شنیده و نظراتشان را مطرح نمایند.
گفتنی است كه با طرح و تقاضای قبلی، خود آقای آزیندر مباحث ورود پیدا كرده توضیحات لازم را بیان خواهند فرمود.











ادامه مطلب


نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 19 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو


نحوه ایجاد طرح درس MI
بهترین روش ایجاد برنامه‌های درسی مبتنی بر هوش‌های چندگانه، اندیشیدن به راه‌های انتقال و تبدیل مطالب درسی از یك مقوله هوشی به مقوله هوشی دیگر است. در ادامه، یكی از روش‌های هفت مرحله‌ای ایجاد طرح درس با استفاده از تئوری MI اشاره شده است.
1-  تكیه بر یك موضوع یا هدف خاص.
ممكن است بخواهید برنامه‌های درسی طولانی‌مدت ایجاد كنید یا برای دست‌یابی به اهداف آموزشی خاص، برنامه‌ای ترتیب دهید. اطمینان حاصل كنید كه هدف خود را به طور كاملاً واضح بیان كرده باشید. این هدف یا موضوع را در وسط برگه‌ای مطابق شكل روبرو بنویسید.
2-  پرسیدن سؤالات اساسی MI.
انواع سؤالاتی را كه باید هنگام ایجاد برنامه درسی به منظور دستیابی به یك هدف خاص، از خود بپرسید، می‌توانید در جدول مقابل مطالعه كنید. این سؤالات كمك می‌كنند كه موتور متحرك مراحل بعدی، به حركت افتد
.


3-  در نظر گرفتن احتمالات.
سؤالات تصویر فوق و فهرست تكنیك‌ها و موضوعات MI را در جدول خلاصه هشت روش آموزشی را مطالعه كنید. به عقیده‌ی شما كدام روش یا اطلاعات، به نظر مناسب‌تر می‌آید؟ به سایر احتمالاتی كه در این فهرست نوشته نشده‌اند، اما می‌تواند مناسب باشد، بیندیشید.
4-  مشكل‌گشایی گروهی.
با استفاده از برگه برنامه‌ریزی MI شروع به نوشتن تمام شیوه‌های آموزشی ممكن برای هر مقوله هوشی كنید. در پایان كار، فهرستی مانند شكل زیر خواهید داشت. «قانون شصت» (The rule of Thumb) در مشكل گشایی گروهی «یعنی هر چیزی را كه به ذهن می‌رسد وارد فهرست كن» حداقل یك یا دو و حداكثر بیست تا سی مورد، در هر مقوله هوشی بنویسید. مشورت با دیگران می‌تواند در این راه به شما كمك كند.


5-  انتخاب فعالیت‌های مناسب.
از میان مواردی كه در برگه‌ی برنامه‌ریزی خود نوشته‌اید، دور فعالیت‌هایی كه به نظر بیشترین كارایی را در  برنامه‌های آموزشی شما دارد خط بكشید.
6-  تنظیم یك برنامه زنجیره‌ای.
با استفاده از شیوه‌های انتخابی خود به طرح‌ریزی یك برنامه یا واحد درسی درباره اهداف یا موضوعات انتخاب شده بپردازید.
7-  اجرای طرح.
اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و چارچوب زمانی مشخص را تعیین كنید و سپس به اجرای طرح درسی خود بپردازید. می‌توانید در صورت لزوم و برای در برگرفتن تغییراتی كه ممكن است در طول اجرا روی دهد، در طرح، اصلاحاتی انجام دهید.

نمونه‌ای از طرح درس MI در موضوع علائم نشانه‌گذاری (علائم سجاوندی) در مقطع ابتدایی در زیر آمده است.
لازم به ذكر است كه در اغلب كارگاه‌ها، همكاران ارجمند سوال مشتركی را می پرسند مبنی بر اینكه مگر ما فرصت داریم یك مفهوم را در هشت نوبت تدریس كنیم؟! پاسخ آن همان است كه گاردنر نیز اشاره می‌كند و آن اینكه لازم است روش‌های تركیبی به كار بست به این معنی كه با اتخاذ شیوه‌ای تعداد قابل توجهی از هوش‌ها به كار گرفته شود و مثلا با دو یا سه بار ارائه تمامی هوش‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
همچنانكه تقریبا میتوان اذعان داشت كه هیچ فعلی از آدمی سرنمی‌زند كه صرفا برخاسته از یك هوش باشد.


هدف: شناخت كاربرها و تفاوت‌های میان چهار علامت سجاوندی: علامت سؤال، نقطه، ویرگول و علامت تعجب

  1.  هوش زبانی: دانش‌آموزان به توضیحات شفاهی مربوط به كاربرد علائم سجاوندی گوش فرا می‌دهند، جمله‌هایی را می‌خوانند كه نمونه‌هایی از این علائم در آن‌ها استفاده شده است و تمرین‌هایی در مورد این علائم انجام می‌دهند.
  2.  هوش دیداری- فضایی: معلم روی تخته، تصاویری را ترسیم می‌كند كه از نظر معنا و شكل با یكی از علائم سجاوندی هماهنگی دارد. (علامت سؤال= قلاّب، زیرا سؤالات ما را با «قلاّب» می‌گیرند و ملزم به یافتن پاسخ می‌كنند؛ علامت تعجّب= چوب‌دستی، كه وقتی از چیزی تعجّب می‌كنید آن‌را به زمین می‌كوبید؛ نقطه= نوك پیكان، زیرا شما مطلب خود را ساده و روشن بیان كرده‌اید و ویرگول= ترمز، زیرا باعث می‌شود به‌طور موقت در وسط جمله توقف كنید.). دانش‌آموزان می‌توانند از تصاویر دلخواه خودشان در این مورد استفاده كنند و آن‌ها را در جمله ها به‌جای علائم مربوطه قرار دهند (هر علامت با رنگ خاصی مشخص می‌شود).
  3.  هوش حركتی-‌ جسمانی: معلم جمله‌هایی را می‌خواند و دانش‌آموزان اشكال مختلف علائم سجاوندی را كه باید در آن‌ها قرار گیرد، با استفاده از بدن خود، نمایش می‌دهند(برای مثال، خم‌كردن بدن برای نشان دادن علامت سؤال)
  4. هوش موسیقیایی: دانش‌آموزان برای هر علامت، صدای خاصی از خود در می‌آورند، سپس در حالی كه تعدادی از دانش‌آموزان به خواندن جمله‌های خاصی كه این چهار علامت در آن‌ها استفاده شده است، می‌پردازند؛ تعدادی دیگر از آنان، به طور هماهنگ، صدای مربوطه را تولید می‌كنند.
  5.  هوش منطقی- ریاضی: دانش‌آموزان به گروه‌های چهار یا شش نفری تقسیم می‌شوند. به هر گروه جعبه‌ای داده می‌شود كه به چهار بخش تقسیم شده و در هر بخش، یكی از علائم سجاوندی قرار داده شده است. سپس این گروه‌ها، جمله‌هایی را كه علائم انتهایی آن‌ها برداشته شده است، با استفاده از علائم داخل جعبه‌های خود، تكمیل می كنند(هر فرد یك جمله).
  6.  هوش میان‌فردی: دانش‌آموزان، گروه‌های چهار و شش نفره تشكیل می‌دهند. به هر دانش‌آموز چهار عدد كارت داده می‌شود كه روی هر یك از آن‌ها، یكی از علائم سجاوندی نوشته شده است. سپس معلم جمله‌هایی را كه نیاز به علائم سجاوندی دارند، یكی پس از دیگری نمایش می‌دهد. دانش‌آموزان به محض دیدن جمله‌ها، باید كارت مربوطه را در وسط دایره‌ی گروه بیندازند. اولین دانش‌آموزی كه كارت را به‌طور صحیح پرت كند 5 امتیاز و نفر دوم 4 امتیاز می‌گیرد و به همین ترتیب از تعداد امتیازها كم می‌شود.
  7.  هوش درون‌فردی: از دانش‌آموز خواسته می‌شود تا سؤالاتی را بنویسد و علائم سجاوندی مربوط به آن‌را نیز بگذارند. این جمله‌ها باید با زندگی شخصی آنان ارتباط داشته باشند(برای مثال، سؤالی كه همواره دوست دارند كسی به‌ آن‌ جواب دهد یا مطلبی كه احساسات شدیدی را در آن‌ها برمی‌انگیزد و یا حقیقتی كه دوست دارند دیگران از آن آگاه شوند).
  8. هوش طبیعت‌گرا: از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا برای هر علامت سجاوندی، یك نوع حیوان و صدای مربوط به آن را درنظر بگیرند(برای مثال، برای نقطه، سگی را در حال پارس كردن؛ برای ویرگول، اردكی را در حال راه رفتن؛ برای علامت سؤال، گربه‌ای را در حال میو میو كردن و برای علامت تعجب، شیری را در حال غرّش كردن). سپس همان‌طور كه معلم یا یكی از دانش‌آموزان به خواندن متنی می‌پردازند، دانش‌آموز دیگر صدای مربوط به هر علامت را در می‌آورند.


ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 19 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
معلم كلاس‌های MI با معلم كلاس‌های سنتی تفاوت زیادی دارد. در كلاس‌های سنتی، معلم معمولاً روبروی دانش‌آموزان می‌ایستد و سخن می‌گوید، چیزهایی را روی تخته می‌نویسد، از دانش‌آموزان سؤالات مربوط به مطالب خوانده شده، می‌پرسد و منتظر می‌ماند تا دانش‌آموزان تكالیف نوشتاری خود را به پایان برسانند؛ اما در كلاس‌های MI، معلم به طور مرتب روش تدریس خود را از روش زبانی به مكانی و از مكانی به موسیقیایی و همین‌طور تا آخر،تغییر می‌دهد و اغلب با روش‌های مختلفی، به تركیب این مقولات هوشی می‌پردازد.


این تئوری در حوزه‌ی گسترده‌ای با بافت‌های آموزشی قابل اجراست؛ از محیط‌های بسیار سنتی، جایی كه معلمان زمان زیادی را صرف سخن گفتن می‌كنند تا محیط‌های باز، با جایی كه دانش‌آموزان بخش اعظم فرایند یادگیری را خودشان ترتیب می‌دهند.

حتی شیوه‌ی تدریس سنتی سخنرانی را می‌توان با استفاده از روش‌هایی انجام داد كه موجب برانگیخته شدن هوش‌های هشت‌گانه افراد شود. آموزگاری كه بر تدریس به شیوه‌ی موزون تاكید دارد(موسیقیایی)، برای روشن شدن مطلب، به كشیدن تصاویر روی تخته اقدام می‌كند(دیداری)، در حین صحبت از حركات نمایشی استفاده می‌كند(حركتی- جسمانی)، در بین صحبت‌هایش مكث می‌كند تا دانش‌آموزان فرصت تأمل داشته باشند(درون‌فردی)، سؤالاتی می‌پرسد كه دانش‌آموزان را سر ذوق آورد(میان‌فردی)، و در صحبت‌هایش از منابع طبیعی استفاده می‌كند(طبیعت‌گرا)؛ در حقیقت اصول تئوری MI را با روش سنتی، در هم آمیخته است.

در تئوری هوش‌های چندگانه ابزار آموزشی بی‌شماری وجود دارد كه با شیوه‌های قدیمی آموزش كاملاً متفاوت است. در شیوه‌های قدیمی، معلمان، تنها متكلمان كلاس محسوب می‌شدند. در فهرست زیر، بررسی جامع، ولی ناقصی از تكنیك‌ها و مطالب آموزشی تئوری هوش‌های چندگانه انجام گرفته است.






ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به اطلاع همكاران گرامی می‌رساند كه محتواهای ارائه شده در  شش هفته گذشته در موضوع نظریه هوشهای چندگانه در لینك‌های زیر آمده است.
مدارس زیادی در دنیا مدل آموزشی خود را از نظریه گاردنر وام گرفته اند. از جمله www.spectrumschool.org - www.ncrel.org -
www.gardnerschool.org
مدرسه نیوسیتی نیز قریب به 20 سال است كه نظریه هوشهای چندگانه را مبنای كار خود قرار داده است. www.newcityschool.org





آقای تام هاور تجارب خود را در این زمینه در كتابی به نام Becoming a Multiple Intelligences School درج نموده است كه با كلیك بر روی تصویر آن تقدیمتان خواهد شد.



مقدمه گاردنر در دیباچه كتاب هاور. جالب است كه خود گاردنر اذعان می‌كند كه از این كتاب چیزهای زیادی فراگرفته است!



در فیلم زیر وی به معرفی مدرسه خود و فرایند صورت گرفته در آنجا می پردازد.

[http://www.aparat.com/v/b0znE]



ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 15 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
دو روز گذشته، یكی از خوانندگان یادداشت‌های آقامعلم، كامنتی را در پست قبلی گذاشتند كه از یك طرف موجب خنده و از طرفی دیگر موجب شرمندگی آقامعلم شد. حرف به جای این خواننده ناشناس را عیناً در ذیل آورده ام و با تذكر ایشان، برای پست‌های بلند از ادامه مطلب، مدد گرفتم تا مانند این خواننده صادق و صریح، به زحمت زیاد نیفتند.

آقا معلم شما با امکانی به نام "ادامه مطلب" اصلا آشنایی دارید؟ اصلا اعتقاد دارید؟!
راستش تو صفحه اول وقتی می خوایم وبلاگو بخونیم، مثلا اگه بخوایم بریم مطلب پایین صفحه، مجبوریم به قاعده ی چرخ خیاطی، دستمونو رو اسکرول موس متمادیا و متوالیا سر بدیم! کاننا راکضان علی التردمیل!
برای مراعات حال خواننده هاتون خواهشا ترتیب اثر بدهید!





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پروفسور حسابی:
22 سال درس دادم؛

1- هیچگاه لیست حضور و غیاب نداشتم. (چون کلاس باید اینقدر جذاب باشد که بدون حضور و غیاب شاگردت به کلاس بیاید)

2- هیچگاه سعی نکردم کلاسم را غمگین و افسرده نگه دارم! (چون کلاس، خانه دوم دانش آموز هست)

3-هر دانش آموزی دیر آمد،  سر کلاس راهش دادم! (چون میدانستم اگر 10 دقیقه هم به کلاس بیاید؛ یعنی احساس مسئولیت نسبت به کارش)

4- هیچگاه بیشتر از دو بار حرفم را تکرار نکردم. (چون اینقدر جذاب درس میدادم
که هیچکس نگفت بار سوم تکرار کن)

5- هیچگاه 90 دقیقه درس ندادم! (چون میدانستم کشش دانش آموز متوسط و کم هوش و باهوش با هم فرق دارد)
6- هیچگاه تکلیف پولی برای کسی مشخص نکردم!
(چون میدانستم ممکن است بچه ای مستضعف باشد یا یتیم..)
7- هیچگاه دانش آموزی درب دفتر نفرستادم.
(چون میدانستم درب دفتر ایستادن یعنی شکستن غرور)

8- هیچگاه تنبیه تکی نکردم
و گروهی تنبیه کردم! (چون میدانستم تنبیه گروهی جنبه سر گرمی هست ولی تنبیه تکی غرور را میشکند)
 9- همیشه هر دانش آموزی را آوردم پای تخته، بلد بود.
(چون میدانستم که کجا گیر میکند نمیپرسیدم! )

ده ویژگی معلمان امروزی از دیدگاه یونسکو:


1- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما نمی دانیم اما با هم می آموزیم

2- معلمان امروزی می دانندکه در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند نه معلم کتب درسی

3- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند

4- معلمان موفق امروزی می دانند که اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست

5- معلمان موفق امروزی می دانند زنگ تفریح وبازی حق مسلم کودکان است

6- معلمان موفق امروزی می دانند برداشتن دیوارهای میان کلاس درس وجامعه از اهداف آنهاست

7- معلمان موفق امروزی می دانند کلید قرن اخیر یادگیری مداوم است

8- معلمان موفق امروزی می دانند بایدفرصت های مناسب برای احساس امنیت در دانش آموزان- دانشجویان فراهم نمایند

9- معلمان موفق امروزی می دانند سهم هر دانش آموز/دانشجو از یادگیری اهمیت دارد

10- معلمان موفق امروزی می دانند آنها علاوه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی هم دارند.




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 8 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
چندی پیش در خدمت همكاران ارجمند مجتمع روشنگر بودم. بر روی دیوار نمازخانه آنجا تصویری نظرم را جلب كرد. از استعاره بصری كه در ترویج نماز اول وقت به كار گرفته شده بود لذت بردم. استفاده از این تصاویر همسو با هوش دیداری- فضایی دانش‌آموزان به طور ضمنی پیام‌های اخلاقی را به شكلی شایسته‌تر به مخاطبان القاء می‌كند.



البته همكار بنده جناب آقای جنیدی دبیر محترم شیمی نظر دیگری داشتند:
به نظر حقیر این تصویر بد آموزی دارد چون فضیلت نماز اول وقت بالاتر است ولی چه در اول وقت و چه در اواخر وقت خدا از رگ گردن به ما نزدیك تر است این تصویر اختلاف فضیلت را نشان نمیدهد بلكه میزان دسترسی ما به خداوند رو تداعی می‌كند.
به نظر حقیر در خلق یك تصویر آموزشی همه جانبه نگری امری مهم است زیرا در ذهن بچه ها این نكات حك می‌شود.




نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش یكی از دانش‌آموزانم در پی انجام یك فعالیت آماری، به بررسی میزان سهم زمانی معلم و دانش‌آموزان در فرایند یاددهی- یادگیری دو درس عربی و شیمی (به عنوان یك درس عمومی و یك درس اختصاصی) در یكی از پایه‌های مدرسه پرداخت. گزارشی كه وی ارائه كرده بود در زیر آمده است.
در باب اعتبارسنجی روش تحقیق وی نمی‌خواهیم وارد شویم. همین بس كه وی در  جلسات متعددی كه اطلاعاتش در ذیل آمده، با استفاده از یك زمان‌سنج و تعاریف عملیاتی كه كرده بود، به اندازه‌گیری سهم زمانی مربوطه پرداخت.
اینكه چه میزان تدریس به صورت معلم محوری ارائه می‌شود و چه میزان موضوعات به حاشیه می‌رود، محل تأمل است.
به نظر می‌رسد كه این معلمان نیز واقف به تاثیر شگرف مشاركت دانش‌آموزان در یادگیری هستند اما...
فكر می كنم كه ما خیلی زود جوگیر می شویم ولی خیلی دیر تغییر كرده و عوض می‌شویم.
از دانش‌آموزان شنونده، مصرف‌كننده و منفعل، چه انتظاری برای تفكر خلاق می‌رود؟!



بد نیست سیاق مختلف تدریس برخی معلمان را در كلیپ چند دقیقه‌ای زیر مشاهده نمایید.

[http://www.aparat.com/v/HTILr]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 8 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
چندی پیش یكی از همكاران فیلمی را از خلاقیت یك پسربچه روستایی ارسال كردند كه بسیار دیدنی است.
جای بسی تامل و تاسف است كه روش‌های آموزشی ما در مدارس ممتاز با دانش‌آموزانی شایسته و خانواده‌هایی تابع و امكانات شهری، اغلب به چنین نبوغ خلاقانه‌ای منتهی نمی‌شود. گویا در خلاقیت‌زدایی موثرتر و هنرمندتریم تا خلاقیت زایی.

[http://www.aparat.com/v/01pkK]


فیلم زیر به رغم تداعی اغراق‌آمیز آن، ولی گویا به برخی شیوه‌های  آموزشی مرسوم نزدیك‌تر است. در چنین فضاهایی ناظر بر مرگ تفكر، به ویژه تفكر انتقادی و خلاق خواهیم بود.

[http://www.aparat.com/v/8GpW6]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 8 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
یكی از گام‌های مهم در استفاده از تئوری MI تعیین ماهیت و كیفیت این هوش‌ها و یافتن روش‌هایی برای توسعه آنها در زندگی شخصی فرد خواهد بود.
بهترین روش برای سنجش هوش‌های چندگانه برداشت واقع‌بینانه از نحوه انجام وظایف، فعالیت‌ها و تجربیات مربوط به هر مقوله هوشی است كه از فهرست ذیل می‌توان كمك گرفت مشروط بر درنظر گرفتن دو نكته:
اول اینكه نباید این فهرست را یك آزمون در نظر گرفت.
دوم آنكه اطلاعات كمّی (مانند تعداد دفعات بررسی هر مقوله هوشی) با تعیین هوش در هر یك مقوله ارتباطی ندارد. بلكه هدف این فهرست ارتباط دادن فرد با تجربیات واقعی زندگی او به كمك این هشت مقوله هوشی است.
مطالبی را كه در مورد هر مقوله هوشی عنوان شده است مورد بررسی قرار دهید. البته مطالب بیشتری را كه لزوما به موارد ذكر شده مربوط نمی‌شود را می‌توانید به آنها اضافه كنید.





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




این روزها دانش آموزان و فرزندان ما و حتی خود ما گویی در فضا و دنیایی دیگر نیز زندگی می‌كنیم. دنیایی كه تعبیر second life نیز از آن شده است. حضور رسانه‌ها سبك زندگی جدیدی را برایمان ایجاد كرده است. در این میان آفات برخی از آنها محل تدقیق و تهدید است. در فیلم‌های كوتاه زیر به برخی از آسیب‌های شبكه‌ها، بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها اشارتی می‌شود. البته آنچه كه در اینجا آمده است، مشتی از خروار است و امید می رود كه بیننده گرامی، به فراشناخت رسیده و تحلیلی صحیح از عرصه‌های مشابه پیدا كند. ان فی ذلك لعبرة لاولی الابصار.

آسیب‌های برخی شبكه‌های اجتماعی

وایبر
[http://www.aparat.com/v/A21Lx]

واتس‌اپ
[http://www.aparat.com/v/6QHpF]




ادامه مطلب


نوع مطلب : تولید محتواها، پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مطالب همكار گرامی سركار خانم رازقی معلم پایه دوم ابتدایی

استفاده از هوش دیداری فضای
(تکالیف خانه)


ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 7 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
چندی پیش یكی از اعضای گروه به صورت تلفنی صحبت می كردم. وی كه از همكاران دبیرستان دوره 1 یكی از مدارس ارزنده است، تقاضا داشت كه ابزاری را برای شناسایی هوش‌های چندگانه دانش آموزان مدرسه شان تقدیم كنم.

بنده مطالبی را به ایشان تقدیم كردم كه ضمن بیان آنها در اینجا، به همین بهانه موضوع هفته را به شناسایی هوش‌های چندگانه افراد تخصیص خواهیم داد.
در مورد تقاضاهای مشابه چند نكته در میان است كه پیش از هر اقدامی متولیان امر باید پاسخی به آنها برای خود داشته باشند.
1 شناسایی نیم‌رخ هوش‌های چندگانه دانش‌آموزان به چه منظور صورت می‌پذیرد؟ به عبارتی از نتایج حاصله چه استفاده ای قرار است بشود؟
2 به هر صورت وقتی دانش آموزان مشاهده می كنند كه با ابزاری قرار است اطلاعاتی از آنها مشخص شود، انتظار به جایی ایجاد می شود كه ایشان در جریان نتایج آن قرار بگیرند. آیا این نتایج به دانش آموزان داده می‌شود؟
3 چنانچه این نتایج به بچه ها داده شود، چه واكنش یا بهره‌ای مورد انتظار خواهد بود؟ آیا ظرفیت فهمیدن یا بهره‌جویی مناسب برای بچه‌ها یا والدین آنها ایجاد شده است؟
4 اگر این نتایج قرار است كه در اختیار معلمان قرار گیرد تا آنها در تدریس خود موفق تر عمل كنند، آیا آگاهی و تمهیدات لازم برای استفاده مطلوب مهیا شده است؟ آیا بیم آن نمی رود كه اسباب برچسب‌زنی یا سوگیری در مودر دانش آموزان ایجاد شود؟
5 به واقع معلمان ما كه در كلاس تدریس را به سمت فردی شدن سوق نداده بلكه به طور عام تدریس می‌كنند، دانستن اینكه چه كسی چه هوش سرشاری دارد، اطلاعاتی از این دست چه دخلی در تدریس وی ایجاد می كند؟
6 به تجربه عرض می كنم كه نتایج حاصله برای هر كلاس درسی غیر از این نخواهد بود كه گونه‌های مختلف نیمرخ‌های هوشی در هر كلاس است و این چه اطلاع خاصی است كه در كار معلم مدخلیت یابد جز اینكه تاییدی دیگر بر فرض بدیهی تفاوت‌های فردی بچه‌ها است؟
7 آیا آگاهی والدین و دانش‌آموزان مبنی بر اینكه این نظریه شیوه‌های خاص تدریس را برمی‌تابد، خود به خود استعلای توقعات را موجب نمی‌شود و آیا اساساً ما برای همكارانمان چنین ظرفیت و تجربه‌ای را مهیا ساخته‌ایم؟

توصیه اینجانب این است كه پیش و بیش از اینكه به شناخت نیم‌رخ هوش‌های بچه‌ها بپردازیم به ظرفیت‌سازی و بسترسازی استفاده از این نظریه برای همكاران پرداخته شود و سپس به چنین اقداماتی نائل شویم.
البته یك نكته باقی می ماند و آن اینكه اگر مشاوری حاذق در این زمینه وجود دارد، برای سوژه‌های خاص با وجود یا ایجاد سناریوی خاص، خوب است كه نیم‌رخ هوشی سوژه را واكاود.

در این زمینه اگر روان‌شناسان تربیتی حاضر در گروه، آقایان دكتر قویدل و دكتر میرمحمدصادقی یا دیگر عزیزان بزرگوار، چنانچه نظری دیگر دارند، تقاضامندم اظهار نظر فرمایند.


برنامه ‌آموزشی كه برای كلاس‌های درس انتخاب می‌كنید، كاملاً به خصوصیات فردی شما ارتباط می‌یابد و نمی‌توانید آنرا از جایی كپی‌برداری كنید.
رودلف استینر(1964)
یكی از گام‌های مهم در استفاده از تئوری MI تعیین ماهیت و كیفیت این هوش‌ها و یافتن روش‌هایی برای توسعه آنها در زندگی شخصی فرد خواهد بود.
لازم به ذكر است كه هیچ‌گونه آزمونی كه بتوان ماهیت و كیفیت هوش‌های افراد را به كمك آن شناسایی كرد وجود ندارد و به گفته گاردنر آزمون‌های استاندارد شده، تنها بخش كوچكی از حوزه گسترده توانایی اشخاص را ارزیابی می‌نماید.
ما در اینجا برای شناخت همان بخش كوچك، به ساده‌ترین روش و با استفاده از سوالات مربوط به آزمون خانم تیل اشاره می‌كنیم.

همكاران علاقمند از میان28 جفت تصاویری كه هریك به فعالیتی مشغولند، یكی را برحسب ترجیح وعلاقه خود برگزیده و درخصوصی اینجانب ارسال كنید.مثال:1A




ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





هوش موسیقیایی لزوماً در استفاده از آلات موسیقی خلاصه نمی‌شود. در زیر تدریس دو همكار ریاضی و دینی را با استفاده از این هوش ملاحظه كنید.
[http://www.aparat.com/v/K4A2R]


[http://www.aparat.com/v/j6SMf]



ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




گزارش اردوی تفریحی دانش‌آموزان پایه هشتم دبیرستان صلحا در منطقه خجیر
نویسنده: سیدعلی مرتضوی

در باب تربیت از طریق بازی سخن‏ها بسیار است و هیچ‏کس نمی‏تواند قدرت اعجاب‏انگیز بازی را در القای مفاهیم تربیتی نادیده انگارد و از طرف دیگر شور و شوق متربی نیز در این زمینه نسبت به سایر زمینه‏های تربیتی دوچندان است.
این جملات بیار ساده و کوتاه، بزرگترین ایده‏های تربیتی را می‏تواند در سفیدی‏های بین خطوط خودش پنهان کند که طمع مربیان را برای دست‏یابی به خویش به دنبال دارد. اگر مربّی، حریص بر پیدا کردن شیوه‏های نو باشد هیچ‏گاه از این مقوله چشم نمی‏پوشد و طرح‏واره‏های خود را با بازی‏های مختلف رنگ‏آمیزی می‏کند تا قدرت القایی حداکثری یابد  و چه مطلوب است بازی‏هایی که از رمز و راز نیز برخوردار باشند چرا که حسّ کنجکاوی و جستجوگری (که یکی از نیازهای تربیتی کودک و نوجوان است) را پرورش می‏دهد با این چند سطر مقدمه وارد اصل موضوع می‏شویم. شاید ایده‏ای باشد برای هواداران بازی‏های پر تعلیق اردو محور.




ادامه مطلب


نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 1 بهمن 1394 :: نویسنده : محمد نیرو


هوشهای چندگانه و عوامل محیطی در كلاس

تئوری MI برای عوامل كلاسی كه موجب اختلال یا ارتقای یادگیری شده‌اند و همچنین عواملی كه در كلاس درس وجود ندارند، ولی می‌توانند موجب تسهیل روند یادگیری دانش‌آموزان در كلاس درس شوند، شرایط لازم را فراهم می‌كند.


عوامل محیطی هوش زبانی
1.    واژگان گفتاری چگونه در كلاس درس مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ آیا معلم از واژگان بسیار پیچیده و دشوار، در گفتار خود استفاده می‌كند یا از واژگان ساده و یا اینكه مورد استفاده را مطابق درك دانش‌آموزان انتخاب می‌كند؟
2.    كلمه های نوشتاری چگونه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود؟ آیا كلمه‌ها روی دیوار از طریق پوستر یا نقل قول روی دیوار نمایش داده می‌شوند؟آیا كلمه‌ها از طریق منابع اصلی به دانش‌آموزان معرفی می‌شود؟
3.    آیا میزان آلودگی زبانی(Linguistic Pollution) در كلاس بسیار زیاد است(مواجهه مستمر و تقلیدآمیز از عبارات و جمله‌های كلیشه‌ای)، یا اینكه دانش‌آموزان، خود ملزم به افزایش اطلاعات زبانی خویش هستند؟




ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








مقاله بالا به موضوع هوش‌های چندگانه می‌پردازد به طوری كه شیوه اجرایی تدوین طرح درس به شكل كاربردی و نمونه‌ای از مبحث توان در ریاضی بر اساس هوش‌های چندگانه درج شده است.




ادامه مطلب


نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :