یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در مدرسه زندگی، تمام نیازهای بچه‌ها در كنار هم دیده می شود و برای هر كدام برنامه‌ای تدارك دیده می شود. بعد از سه هفته پركار بچه‌ها، حالا با درخشش و نتایج ارزنده گزینه دو،‌ مجالی است كه دانش آموزان در یك اردوی دو روزه به استراحت و شادی بپردازند. این كار در اردوگاه مجتمع روزبه در جاجرود انجام شد. در آنجا بچه ها تا توانستند بازی كرده و در یك نوبت هم با هم جوجه كباب درست كردند و نوش جان كردند. كاش می شد آقامعلم در میان آنها بود تا در این فرصت فرحناك سهیم میشد. به هر حال خوشحالی بچه‌ها یعنی خوشحالی ما. در زیر یكی دو عكس از اردو آورده شده است. تجربه جدیدی كه من در آن دیدم شكستن قولنج دوستان به شیوه‌ای كاملا علمی و صحیح بود! در آخر نفهمیدم كه كمر بچه‌ها یا قولنج، كدام شكست؟!








[http://www.aparat.com/v/1nwNE]






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




روز جمعه دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان صلحا در آزمون گزینه دو شركت كردند. برای موفقیت در این آزمون، معلم راهنمای پایه، طی یك برنامه آزمون‌های دوره‌ای، دانش‌آموزان را آماده می‌كرد. در طی سه هفته قبل از آزمون، دانش‌آموزان در یك فشار درسی با كمترین فشار روانی، همراه با فضایی رقابتی در میان اغلب ایشان، خود را مهیای آزمون گزینه دو كردند. چنین آماده‌سازی نتیجه بخش شد و به لطف خدا ایشان بسیار خوش درخشیدند. به طوری كه در میان 302 دبیرستان شركت كننده رتبه دهم را احراز كرده و در سهمیه منطقه یك كشور رتبه چهارم شدند.


نكته‌ای كه حائز توجه است رتبه افتخار آمیز دانش‌آموزان در درس ریاضی است. در سه آزمون برگزار شده گزینه دو، به طور معناداری تراز ریاضی ایشان رشد كرد. به طوری كه در آخرین آزمون، با تراز 8697 و با پیشرفت بالغ بر 700 واحد تراز نسبت به آزمون گذشته، با اقتدار رتبه اول مدارس را احراز كردند. گفتنی است كه دانش‌آموزان رتبه اول فیزیك و رتبه سوم شیمی را نیز از آن خود كردند.

در تحلیل آزمون‌های گزینه دو، تراز بالای 8500 عالی تلقی می‌شود. بنابراین علاوه بر نیمی از دانش‌آموزانمان كه تراز عالی كسب كردند، میانگین تراز صلحا (8697) نیز عالی تعریف می‌شود. اولا این توفیق بزرگ تماما عنایت الهی است. دوم اینكه این امر مرهون رویكرد تعاملی و معجزه یادگیری مشاركتی است كه ریشه در نظریه‌ اجتماعی- فرهنگی رشد دارد و امسال محور كلاس درس آقامعلم قرار گرفته است.


آقامعلم ضمن تقدیر از زحمات معلم راهنمای ارزنده، سخت‌كوش و دقیق پایه اول، جناب آقای محمدی و دانش‌آموزان دوست‌داشتنی و تلاشگر پایه اول، به عرض می‌رساند كه این اجرای این رویكرد مستلزم توجه به مقوله‌هایی است كه در دیاگرام ذیل آمده است.





در میان نتایج دانش‌آموزان، هفت نفر از ایشان در میان بیش از 11500 نفر شركت كننده رتبه دو رقمی را احراز كردند كه نوید نتایجی ارزنده‌تر را در كنكور سراسری سه سال آینده می دهد. از باب تجلیل و تقدیر از ایشان، كارنامه‌هایشان را در اینجا آورده‌ام.









[http://www.aparat.com/v/5bfQ4]





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 18 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
ششمین نشست چهارسوق روز پنجشنبه 14 اسفند 93 در سالن همایش های پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید. در این نشست ۶ سخنرانی ارائه گردید. عنوان پنجمین سخنران این نشست پیش­برد پروژه های دانش آموزی در فضای مجازی بود.

این سخنرانی توسط آقای داوودی ارائه شد. ایشان مدیر دبیرستان صلحا، مولف کتاب های ریاضی و نظریه پرداز پیشبرد پروژه های دانش آموزی تبیان را در رزومه خود دارند.

آقای داوودی در ابتدا بحث به معرفی و علل تحول کتاب علوم در دهه ۷۰ پرداختند که به علت تغییر در رویکرد آموزش علوم در نظام تعلیم و تربیت بود. سپس با این مقدمه و الگوی آموزش نوین به جشنواره پروژه های پژوهشی تبیان رسیدند و پس از معرفی این جشنواره به این مسئله پرداختند که هدف اصلی این جشنواره عملی کردن همان تئوری های آموزشی نوین در تعلیم و تربیت بوده است.

پس از سخنرانی آقای محمدحسین جدیدی نژاد (دبیر علمی ششمین نشست چهارسوق) طی مراسمی لوح و تندیس چهارسوق را به رسم یادبود و به منظور بزرگداشتِ حضور آقای داوودی در چهارسوق؛ تقدیمشان کردند.


 


[http://www.aparat.com/v/wtfK2]





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
استاد سیدمجتبی حسینی از علما و معلمان مبرّزی هستند كه روزهای یكشنبه هر هفته در دبیرستان صدیقین واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پیچ شمیران، خیابان حقوقی، كوچه مستوفی الممالك، دبیرستان صدیقین بعد از نماز مغرب و عشا سخنرانی می كنند. در روز یكشنبه قبل از سخنرانی ایشان یكی از حاضرین لحظاتی در تقدیر از استاد به مناسبت روز معلم سخن گفتند و بعد از آن، ایشان مطالب ارزنده‌ای را در مورد معلم بیان داشتند. همچنین استاد هاشمی نژاد از سخنرانان شهیر شهرمان، در حدود دو دهه گذشته نیز سخنانی را پیرامون حق معلم در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام بیان داشتند كه هر دو سخنرانی را می توانید از لینك‌های زیر بشنوید.
توصیه اكید می كنم كه این دو سخنرانی را از دست ندهید.





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




حضور فعال در محافل علمی و انجام پژوهش مستمر، برای معلمان پویایی كه به بهبود عملكرد و رشد حرفه‌ای خویش نظر دارند، امری لازم است. به لطف الهی امسال نیز سه مقاله به همایش ملی آموزش ارائه داشتم كه دوتا از آنها برای پوستر و مقاله بررسی عملكرد مدیران مدارس بر اساس مدل بازخورد 360 درجه به صورت ارائه شفاهی پذیرش شد.

پژوهش حاضر به منظور بررسی شایستگی‌های مدیران یكی از مجتمع‌های آموزشی پسرانه غیردولتی شهر تهران كه شامل سه مدرسه در مقاطع مختلف است، بر اساس مدل بازخورد۳۶۰ درجه[1] صورت گرفت. بازخورد۳۶۰ درجه  به عنوان یكی از بهترین نظام‌های نوین ارزیابی مبتنی بر منابع چندگانه، مورد استفاده بسیاری از سازمان‌های برتر دنیاست؛ كه با گردآوری نظرات از ذی‌نفعان متفاوت، ارزیابی صحیح‌تر و واقعی‌تری از عملكرد و توانمندی‌های افراد و به ویژه مدیران ارائه می‌‌دهد. این پژوهش به روش توصیفی و میدانی در بهار 1392 انجام گرفت. جامعه پژوهش را مدیران، همتایان مدیران و كاركنان زیر مجموعه ایشان را در مدارس مجتمع تشکیل می‌دادند. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد شرکت R.E.BROWN صورت گرفت که در زمینه بررسی شایستگی های عمومی مدیران طراحی شده و شامل پنجاه و چهار سوال در قالب هشت مؤلفه (ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، كنترل، رهبری، تصمیم گیری و كار تیمی) است كه قبلا روایی و اعتبار آن سنجیده شده است. داده‌های به دست آمده از طریق 67 پرسشنامه تکمیل شده با استفاده از نرم افزار آماری spss تحلیل شد و برای مقایسه میانگین امتیازات به دست آمده٬ ضمن استفاده از آمار توصیفی از آزمون t تك نمونه‌ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد كه تنها میان خودارزیابی یكی از مدیران و سایر كاركنان و همتایان در اغلب مقوله‌های مورد ارزیابی، اختلاف معناداری وجود ندارد و در دیگر مدیران، میان پنداره ایشان از عملكرد خویش و اظهارات دیگر منابع، تفاوت معناداری وجود داشته كه عمدتاً ناظر به قضاوت بهتر مدیر از عملكردش است.

 

 

واژه‌های كلیدی: ارزیابی عملكرد، بازخورد 360 درجه، شایستگی مدیران.



[1] 360 Degree Feedback

اسلایدهای ارائه شده را از لینك زیر می توانید دانلود نمایید





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
دانلود اسلایدهای كارگاه تست





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در كتاب ریاضی سال اول،‌ شش روش برای حل معادله درجه دو پیشنهاد شده است. یكی از این روش‌ها حدس و آزمون است كه مقدار تقریبی یك ریشه را دنبال می كند و روش دوم كه بسیار مهم است استفاده از نمودارهای سهمی و خط است. دانش آموزان دبیرستان صلحا،‌ برای انجام این كار، با استفاده از نرم افزار جئوجبرا، به ترسیم نمودار سهمی پرداخته و طول محل برخورد سهمی با خط راست را به عنوان ریشه معادله در قالب تكلیف در منزل تجربه كرده و حاصل آن را برای معلم خود ایمیل كردند.
همچنین در محیط اكسل، به یافتن مقدار تقریبی ریشه پرداختند كه نمونه‌هایی از كار برخی از دانش‌آموزان در زیر آمده است. آقامعلم با انجام این كار قصد داشت كه دانش‌آموزان خود تجربه مشاهده و ترسیم نمودار و بهره‌های مختلف آن از جمله یافتن ریشه معادله و همچنین نوع آن از حیث مضاعف بودن یا ساده بودن ریشه را دریابند تا در سال‌های بعد كه به طور جدی‌تر با نمودارها سروكار خواهند داشت بتوانند به مسائل و نیازهایشان در درس ریاضی2، حسابان و دیفرانسیل عینیت بخشیده و درك بهتر و حل سهل‌تر مسائل را پیش روی خود قرار دهند.
از همه دوستانی كه در انجام فعالیت خواسته شده زحمت كشیده و به موقع كارشان را ارسال كردند صمیمانه سپاسگزارم.








نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :







افتتاحیه


جناب آقای جوادزاده معاون آموزشی دبیرستان دوره اول و مسئول نمایشگاه


سالن شماره یك نمایشگاه


حضور اساتید دانشگاه و اعضای هیئت امنای مجتمع در نمایشگاه


دانش آموزان دیروز به عنوان مهندسان و مربیان امروز در نقش راهنمای پروژه های دانش‌آموزان


دانش‌آموزان در كنار پروژه‌ها و غرفه‌های خود



































نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





با زحمت و همت دانش آموزان و مربیان دبیرستان صلحا، امسال نیز مطابق سال‌های گذشته، نمایشگاه پروژه های دانش آموزان با حضور والدین، مدیران و دست‌اندركاران تعلیم برگزار شد. آنچه مشاهده می شد، شور و نشاط و انگیزه و اهتمام علمی است كه در سراسر نمایشگاه متبلور بود. در ظاهر امر، دانش آموزانی در غرفه‌هایی را مشاهده می كردی كه به توضیح در مورد محصول علمی برخاسته از كلاس های پروژه خویش در طی سال تحصیلی می پردازند و بازدیدكنندگانی كه با دقت، لبخند و كلمات محبت آمیز ایشان را تشویق می نمودند. اما به آیا واقع تمام داستان همین است؟!


آقا معلم مایل است با طرح مقدمه‌ای به برخی جنبه‌های ناپیدای این جریان بپردازد.
مقدمه:
انسان برای رشد و رفع نیازهای خویش، نیازمند یادگیری است. آدمی كه ذاتاً كمال‌گرا است، با وجود نیازهای متغیر و گاه روزافزون، گریزی از یادگیری ندارد. اساساً تشكیل نظام تعلیم و تربیت و ایجاد مدارس در پی تحقق چنین امری است. امروزه مدرسه همچنان مهمترین كانون نظام‌مند یادگیری بچه‌هاست. مدرسه هم برای بهبود مستمر فرایند یاددهی- یادگیری خویش نیز نیازمند یادگیری است. از این رو مدارس پیشرو، شعار مدرسه یادگیرنده (Learning School) را جامه عمل پوشانده‌اند و بستر یادگیری مادام العمر (Life Long Learning) را برای خود و فراگیرانش به منصه ظهور گذاشته‌اند.
یادگیری یعنی چه؟
یادگیری یعنی ایجاد تغییر در دانش‌آموز. تغییری كه در تمام ابعاد سه گانه دانش، نگرش و توانش وی می تواند ظهور و بروز كند. تغییری كه هم ذهن و هم دل و هم عمل او را در بر بگیرد (Head & Heart & Hand).


اگر برنامه درسی را مطابق همسو با پیشرفت‌گرایان، مجموعه همه تجاربی كه دانش‌آموز در ارتباط با مدرسه می‌یابد، در نظر بگیریم و قائل باشیم كه دانش‌آموزان تنها آن چیزی را فرا می گیرند كه خود تجربه كرده‌اند، از این روی می توانیم از نظرگاه دیگری نیز به موضوع نگاه كنیم. گروهی از صاحب‌نظران برنامه درسی را در سه سطح مطرح كرده اند. برنامه درسی قصد شده كه مراد آن طرح و نقشه ای است كه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آن را تدوین می كنند. سطح دیگر، برنامه درسی اجرا شده است كه عمدتا توسط معلمان و مربیان صورت می‌پذیرد. و سطح آخر برنامه درسی كسب شده است و مراد كلیه یادگیری‌ها و پیامدهایی است كه عاید دانش آموز می شود. بر اساس میزان هم‌پوشانی این سطوح از برنامه درسی می توان هفت ناحیه را متصور شد.
سطحی از برنامه درسی قصد شده توسط معلم اجرا می‌شود بخشی دیگری كه اجرا نمی‌شود. رویدادهایی كه در كلاس توسط معلم رخ داده و در برنامه دیده نشده است. در دایره پایین كه برنامه درسی كسب شده است، می توان پیامدها و یادگیری‌هایی را در نظر گرفت كه یا در سطوح قصد شده و اجرا قرار دارد، یا قصد شده و اجرا نشده است،‌ یا قصد نشده و اجرا شده است و مهمتر اینكه قصد نشده و اجرا نشده است. در این سطح عوامل مختلفی در شكل‌گیری آن نقش دارند كه عمدتا عواطف و ارزش‌های بچه‌ها را نشان كرده است. مثلا عوامل شناختی مانند توجه بیشتر به دروس ریاضی در برنامه هفتگی یا محتوای كتب و تصاویر مندرج در آن، یا محیط فیزیكی كه از نحوه چیدمان میزها و صندلی‌ها در كلاس گرفته تا تابلو‌ها و تزیینات و نور و رنگ و امكانات و غیره را در بر می‌گیرد، یا قوانین و مقررات انضباطی و قواعد دیوانسالارانه مدرسه.
ولی مهمترین عامل شكل‌گیری این امر به عوامل اجتماعی و تعاملات میان عوامل انسانی مدرسه بر می‌گردد. از جمله مهمترین آنها، تعامل معلم با دانش آموزان و تعاملات میان خود دانش آموزان. به واقع به خاطرات دوران مدرسه خویش قدری نظر بیفكنیم، خواهیم دید كه مهمترین خاطرات تلخ و شیرین و اثربخش‌ترین آنها كه آثارش عمیق‌تر و ماندگارتر بوده است، اصلا مربوط به برنامه درسی رسمی یا قصد شده مدرسه نبوده است. بلكه در یك ارتباط غیر رسمی با معلم یا هم كلاسی‌هایمان رقم خورده است. این پیامدهای عمیق و ماندگار، هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته است.
شب گذشته بر اساس آنچه كه در اخبار 20:30 اعلام شد، حدود یك درصد از دانش آموزان ما مصرف كننده مواد مخدرند. این درصد یعنی بالغ بر صد و بیست هزار دانش آموزان ایرانی! مسلما شیوع این امر عمدتا برخاسته از دوستان ناباب حاضر در همان مدارس بوده است كه البته نه در برنامه قصد شده مدرسه و نه در برنامه اجرا شده معلم بوده است. به عبارتی بسیاری از ریزش‌ها و رویش‌های تعیین كننده در قالب همین پیامدهای قصد نشده شكل می گیرد كه از آن به عنوان برنامه درسی پنهان یاد می‌شود.


راستی اگر قرار باشد مدرسه عامل شكوفایی استعدادها و توانایی دانش‌آموزان و رافع نیازها و متوجه به علائق دانش‌آموزان باشد، آیا ظرف برنامه درسی رسمی آموزش و پرورش متمركز ما، گنجایش چنین مظروفی را دارد؟ آیا برنامه‌های تدوین شده و محتوای تولید شده یكسان در كشور، پاسخ‌گوی شایسته برای تمام دانش‌آموزان با تفاوت‌های عدیده و گسترده هست؟
پرواضح است كه در این مقوله خلائی اساسی حاكم است و مدارس دوراندیش و ممتاز باید خود آستین بالا زده و كمر همت ببندند و با در قالب فوق برنامه‌هایی چنین كاستی‌ای را مرتفع نمایند.
این نقیصه تا حدودی در دبیرستان صلحا، با كلاس‌های انتخابی در قالب پویش، پروژه و پژوهش رفع شده است كه شرح این داستان، خود پستی مفصل را می‌طلبد و البته در یكی از جلسات مدیران كانون مدارس اسلامی شمال تهران به طور مبسوط بدان پرداخته شده و در فیلم زیر آمده است.

[http://www.aparat.com/v/VP2km]

اكنون پس از این مقدمه، می خواهم به برخی پیامدهای پروژه‌های دانش‌آموزی صلحا بپردازم كه ماحصل پیدای آن را ساعاتی در نمایشگاه به بازدید نشستیم. لازم به ذكر است كه حدود بیست هفته‌، دانش‌آموزان در قالب دو زنگ در هفته بدان پرداختند؛ به عبارتی بالغ بر سی، چهل ساعت صرف انجام آن شد. پروژه‌هایی كه گروه‌های دو تا چهارنفره را شامل می‌شد. همچنین هدف از اجرای این طرح، فرایند پروژه بود، نه فراورده و نمایشی تبلیغی. به عبارتی محصولات رونمایی شده در نمایشگاه، سهم نازلی از نتایج جامع این كار را به خود تخصیص داده كه نسبت به پیامدهای ذیل، سهم ناچیزی است. و بالاخره آنچه بدان اشاره خواهد شد،
حاصل برداشت‌های شخصی و  مصاحبه‌هایی است كه با چندنفر از دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان، یكی از مربیان (جناب آقای وفا) و مدیر مدبر مدرسه و مبدع و مبلغ این طرح، جناب آقای داودی بوده است و قصد دارم حسب امر دوستان عزیز و همكاران ارجمندم، آنها را در جلسه اختتامیه نمایشگاه تقدیم والدین و دیگر بازدیدكنندگان كنم.

[http://www.aparat.com/v/YKI9C]

به نظر می‌رسد آثار و پیامدهای قصدنشده یا پیامدهای پنهان موضوع پروژه‌های دانش‌آموزی به ویژه در دبیرستان صلحا واجد چهار مقوله و حدود سی زیرمقوله زیر باشد.
  1. آثار مهارتی
  2. آثار اجتماعی
  3. آثار نگرشی
  4. آثار هویتی

1- آثار مهارتی:

همچنان كه گفته شد دانش‌آموزان صرفاً آنچه كه خود تجربه كنند را یاد می‌گیرند. مثلا همه ما در كتاب حرفه‌وفن زمان خودمان مطالب فنی را خوانده بودیم و حتی تصاویر برخی از آنها را در كتاب مشاهده كرده بودیم،‌ ولی مادامی كه خود دست به آچار نشدیم و تجربه كسب نكردیم و با مسأله‌ای مواجه نشده و در پی حل آن بر نیامدیم، مهارتی را در عمل كسب نكردیم. به یاد دارم كه در زمان دبیرستان ما، طرح كاد مطرح بود. طرحی كه برخاسته از دو كلمه كار و دانش بود و دانش آموزان پسر یك روز در هفته را به محل‌هایی برای انجام كار می رفتند. من به تعمیرگاه ماشین وانت نیسانی می رفتم كه پدرم در آنجا مشغول به كار بود. در آنجا كاربراتور ماشین را باز می كردم و قطعات آن را جدا كرده و با بنزین می شستم، فیلرگیری را تجربه می كردم و به نوعی تنظیم موتور می كردم و البته گا انعامی هم از مشتریان دریافت می كردم. همان تجربه و خاطره سی سال گذشته، الان جرات آچار دست گرفتن و بالازدن كاپوت ماشین را به من داده است.

برای بچه ها نیز چنین بستری، زادگاه چنان تجربه‌ای نیز شده است. اكنون بچه‌ها جرات، توان و مهارت استفاده از ابزارهایی چون دریل، آچارهای مختلف و غیره را دارند. حتی جرات برش و شكستن برخی قطعات به شكل مورد نظر را پیدا كرده اند. چیزی كه پیشتر نه تجربه اش را داشته اند و نه جرات و زمینه‌اش را. برخی با چالش‌ها و مسأله‌هایی در عمل مواجه می شدند. مثلا برای خم كردن لوله مسی، بارها با شكسته شدن آن، چاره‌ای برای این امر یافتند كه با خلق و كشف آن،  برایشان ماندگار شد. یا نحوه سمباده زدن، یا رنگ زدن و تمایز رنگ روغن و پلاستیك و  قلموهایی كه خشك می شد و برای استفاده از هر دوی آنها باید از حلال مربوطه استفاده می كردند. یا آنانكه در كار رباتیك و یا كمیكار بودند مهارت دقتشان افزایش می یافت. چرا كه با كوچكترین خطایی محصولشان كار نمی‌ك رد و باید بارها آن را واكاوی و رفع خطا می كردند. و یا با علت یابی از كارافتادگی پروژه‌شان و یافتن نسبت تركیب اسیدهای مختلف برای به راه‌افتادن ماشین خود یا تفكر عمیق برای یافتن برنامه‌نویسی مناسب نرم‌افزار خود و قس علی هذا

این گزارش ادامه دارد...





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امروز و جلسه گذشته به همان سیاق سنتی، با نقش محوری معلم كار تدریس معادله درجه دوم و نكات تكمیلی آن را دنبال كردم. در این روش، فعال ما یشا، معلم است! بچه ها فقط ناظر و شنونده بوده و گاه مطالب مندرج بر روی تخته را یادداشت می كنند و سوالی كه معلم پای تخته می نویسد و از ایشان می خواهد تا پاسخ بدهند را حل می كنند.


برای بنده محرز است كه در این روش تنها دهك یا حداكثر چارك بالای كلاس بهره شایسته‌ای می‌برند و برای سایرین در كمترین بازده انجام می‌شود. به این نشانی كه برخی از بچه ها به زحمت خود را بیدار نگه می داشتند و برخی هم كه رسماً لحظاتی را در عالمی دیگر سیر می كردند!
رویكرد مشاركتی و تعاملی برای همه دانش آموزان بهره‌برداری بانشاط، مثبت و فعال را به ارمغان می آورد. لكن صرفا برای برخی دانش‌آموزان ممتاز كه هم به سیاق سنتی وفادار و خود را در آن روش منتفع‌تر می‌یابند، كار را چنین دنبال كردم. به هر روی باید جانب اعتدال، اعتماد و رضایتمندی حداكثری را در نظر گرفت، گرچه ممكن است ناچار شوی برخی از باورهایت را برای مدتی نادیده بگیری.
امروز روز اول اردیبهشت و دومین روز ماه رجب است و مطالب اضافی را به عنوان هدایای رجبیه تقدیم كردم. اینجاست كه فرهنگ و ارزش‌ها را با مطالب محتوایی كلاس می شود آمیخت و رنگ و بوی ارزشی بدان ایجاد نمود.


این روزها دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان صلحا، تحت فشار آموزشی زیادی هستند. از یك سو آزمون‌های روزانه و آمادگی برای آزمون جامع گزینه دو، از یك سو استمرار تدریس و حركت معلمان به سوی اتمام كتاب‌های درسی و به تبع آن تمرین‌ها و تكالیف مربوطه، از یك سو دارا بودن فضای رقابت سالم و سازنده. از این روی برخی از ایشان زحمات زیادی را متحمل شده و تا پاسی از نیمه شب نیز به انجام كارهای خویش مبادرت می ورزند.
این فرهنگ سخت‌كوشی و اهتمام و جدیت، مرهون پی‌گیری‌های معلمان و به ویژه معلم راهنمای پایه و جوّ درسی حاكم بین ایشان است. این در حالی است كه ایام نمایشگاه پروژه‌های ایشان نیز نزدیك است. خوشبختانه در دبیرستان صلحا به طور معناداری نیازهای عمده بچه ها مورد توجه قرار می گیرد. نیازهایی چون نیاز به توجه و احترام با تكریم اغلب معلمان و كادر مدرسه، نیازهای درس های رسمی و غیر رسمی در قالب كلاس‌های درسی و فوق برنامه و مطالب تكمیلی اعطایی،‌ نیازهای تفریحی و ورزشی با در اختیار داشتن روزانه سالن‌های سرپوشیده و زمین باز بازی. به لطف خداوند نتایج آزمون های بچه ها نیز نوید یك سرانجام افتخارآمیز را می دهد.




نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :