یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 28 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو




نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




26 خرداد ماه 1394 برای انقلاب اسلامی و برای دبیرستان صلحا، روز به یادماندنی شد. در این روز مردم شهیدپرور و قدردان تهران، شهدای غواصی را تشییع كردند كه مظلومانه به شهادت رسیده بودند.

و دانش‌آموزان دبیرستان صلحا نیز كارنامه پایان سال تحصیلی خود را توسط پدرانشان دریافت كردند. طبیعی بود كه در این جلسه نخست یاد و خاطره این شهیدان گرامی داشته شود. اما بعد از تلاوت قران، كلیپی هشت دقیقه‌ای از اردوها و برخی فعالیت های علمی بچه ها برای پدران پخش شد. پدرانی كه در سال تحصیلی در دو نوبت پایان نیمسال اول و دوم، به طور اختصاصی دعوت به مدرسه می شوند.

[http://www.aparat.com/v/wQHhS]


بعد از آن مطابق معمول جناب مهندس میرهادی مدیر مجتمع، برای پدران ایراد سخن كرده و فرصتهای پیش روی تابستان و شرایط بهره‌وری شایسته و نقش پدران در این خصوص را یادآور شدند. پس از آن معاون آموزشی دبیرستان به توضیحاتی در خصوص برنامه‌های تابستان و استمرار سال تحصیلی در آن پرداختند. لازم به ذكر است كه در تابستان دانش‌آموزان دبیرستان هم برنامه‌های درسی و هم برنامه‌های ورزشی از جمله استخر و آموزش شنا در كنار كلاس‌های انتخابی پویش خواهند داشت.
در ادامه به توضیحات بسته كارنامه پرداخته شد. دانش آموزان دبیرستان صلحا بسته جامعی را دریافت كردند. در این بسته پنج نوع گزارش ارزشیابی آورده شده بود.
1- كارنامه اصلی كه شامل نمرات مستمر نیمسال دوم و نمره خرداد و نمره نهایی كه تركیبی از آن دو بود در كنار تراز مربوطه
2- كارنامه كانون زبان كه برای دانش آموزان اول به صورت نمره و سطح و نتیجه چهار ترم گذشته بود.
3- كارنامه انضباطی كه شامل كلیه موارد انضباطی و تاخیر و غیره با دقت زیاد بود
4- كارنامه پویش كه شامل كلاسهای مختلفی كه دانش آموزان از هشت مرحله گذشته سپری كرده بودند و بعضا پدران از آن آگاه نبودند و همچنین گزارش ارزشیابی مربوط به مرحله آخر بود.
5- كارنمای اعتقادی كه ویژه دانش‌آموزان شركت كننده در جلسات اعتقادی بود كه در آن منابع و موضوعات و حضور غیاب دانش آموز در آن درج شده بود
در كنار موارد مزبور چند دی وی دی شامل سیاق عاشقی (برنامه دهه اول محرم دبیرستان) و نمایشگاه پروژه های دانش آموزی و فیلمها و عكس های پایه مربوطه هر دانش آموز جهت یادبود تقدیم شده بود. همچنین در بسته جاری برگه ثبت نام و یا جدول آزمون های جبرانی (ویژه نمرات اختصاصی كمتر از 14) و یا برنامه ملاقات با معلم راهنما درج شده بود. در این بسته نوید ایجاد رشته تجربی در دبیرستان صلحا از سال آینده نیز درج شده بود.
لازم به ذكر است كه نامه برنامه و ثبت نام كلاس های تابستان دانش آموزان كه پیشتر توسط بچه ها تقدیم شده بود نیز برای تقدیم اسناد مربوط به ثبت نام توسط اولیا یادآور شد.
در انتها نیز از دانش آموزان برگزیده نیمسال دوم در پنج گروه تجلیل شد. اول دانش آموزان برتر نیمسال دوم. دوم بالاترین پیشرفت های معدل نسبت به نیمسال اول، سوم برترین های انضباطی و اخلاقی، چهارم برگزیدگان رتبه طلایی و بالاخر كسانی كه كلاس های اعتقادی اختیاری را بدون غیبت و به طور فعال حضور داشته اند.
اهدای تندیس های شایسته و زیبای این مرحله نیز توسط پدران دانش آموزان با حضور معلمان محترم راهنما صورت گرفت. در این بین فرصتی نیز دست داد تا برخی از بچه ها به نشان قدردانی دستان پدرانشان را در حضور جمع بوسیده و خود و پدرش را بالاتر ببرد.
در حاشیه نیز دستاوردهای دوره های آموزش پژوهی صلحا نیز جهت اطلاع و استفاده پدران ارجمند به نمایش گذاشته شد.



























[http://www.aparat.com/v/VJ91a]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بنا بر اظهار برخی صاحب‌نظران، مدرسه نهادی است كه در پی شكوفا نمودن استعدادها و رافع نیازهای دانش‌آموزان بوده و متوجه به علایق ایشان است. لكن به نظر می‌رسد كه ظرف محدود برنامه درسی رسمی، در ساختار متمركز آموزش و پروش ما، به دلیل وجود تفاوت‌های فردی گستردة دانش‌آموزان، گنجایش پرداختن مناسب به این مهم را ندارد. بسیاری از مدارس، از فوق‌برنامه‌های درسی برای جبران این كاستی، بهره می‌جویند.

در همین راستا، دبیرستان صلحا اقدام به برقراری كلاس‌های انتخابی تحت عنوان پویش نموده است. هر دانش آموز در هر ترم از میان كلاسهای متعدد و متنوع ارائه شده، دو كلاس را بر حسب علاقه و نیازش بر می گزیند. این كلاس ها نیز مورد استقبال بچه ها قرار گرفته و در آخر مانند هر فرایند آموزشی دیگر مورد ارزشیابی و ارائه بازخورد به دانش آموزان قرار می گیرد. فیلم ده دقیقه‌‌ای زیر، گزارشی از مراسم اختتامیه دوره آخر سال تحصیلی گذشته بود كه در جلسه كارنامه دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان صلحا به نمایش در آمد.

[http://www.aparat.com/v/cwFQp]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 13 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
به مناسبت پایان سال تحصیلی و كلاس‌های خاطره‌انگیز ریاضی1 پایه اول دبیرستان صلحا و سبحان، تابلوی خوش‌نویسی زیر را كه آقامعلم در سال 1372 به رشته تحریر در آورده بود، تقدیم همه دانش‌آموزان عزیزم می كنم. امیدوارم كه این تدریس و یادگیری ما در این سال مقبول حضرت حق و مشمول امضای تایید امام زمانمان قرار گرفته باشد.





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 13 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
خوشبختانه توانمندسازی معلمان، به عنوان یك امر ضروری و برنامه سازمان‌یافته و اساسی در میان برخی از مدارس كشور نهادینه شده است. در این میان، مجموعه مدارس سلام نیز شش دوره آموزشی را برگزار كرده است. از دوره پنجم، طرحی سازمان یافته‌تر و متنوع‌تر با حضور اساتید ارزنده حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد. خوشبختانه فیلم‌های این كلاس‌ها تدوین و در فضای مجازی بارگذاری شده كه می تواند مورد استفاده كلیه علاقمندان قرار گیرد. آقامعلم نیز به عنوان یكی از مدرسان این دوره حضور داشت.

برای دیدن فیلمهای آموزشی سلام آكادمی بر روی تصویر زیر كلیك كنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 10 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در آخرین روز از كلاس درس ریاضی از دانش‌آموزانم در دبیرستان صلحا خواستم كه به برخی سوالاتم به صورت مكتوب پاسخ دهند.
سوال اول این بود كه چند درصد از كار گروهی به حاشیه می رفت؟
اظهارات متفاوتی بیان شد. از 5 درصد و 15 درصد داشتیم تا 50 درصد و بالاتر. ولی بیشتر نظرات حول و حوش 20 الی 30 درصد بود. البته بچه‌ها این حاشیه روی را عمدتا در پایان ساعت كه خستگی بر ایشان عارض می شد اظهار داشتند. در عین حال این امر را در برهه‌های مختلف سال متفاوت ارزیابی كرده بودند. مثلا اوایل سال به دلیل آشنا نبودن و در اواخر سال شاید به دلایلی دیگر این حاشیه پردازی برای برخی گروه‌ها بیشتر شده بود. همچنین به نظر می رسد كه در تركیب‌های مختلف گروه‌ها این درصد تغییر می كند. اما نكته جالب توجه این بود كه به هر روی غالبا به این موضوع اذعان داشتند كه مقدار كم تمركز در كار گروهی، بهره‌های سرشاری را عاید می ساخت.
نكته جالب این بود كه یكی از بچه‌ها نوشته بود 75% مفید بود و 15% حاشیه روی داشت. بنده نفهمیدم كه ده درصد


سوال دوم مبنی بر این بود كه چرا در اوایل سال بچه‌ها نسبت به این رویكرد مقاومت می كردند؟
جوابها عمدتا ناشی از این بود كه در ابتدا با این طرح آشنا نبودند و مسبوق به سابقه نبود. همچنین فكر می كردند كه این كار بی ثمر است و علافی است. همچنین عدم اعتماد به دبیر و آگاه نبودن از تجارب علمی و عملی وی علاوه بر آشنا نبودن برخی از بچه‌ها با یكدیگر از همراهی نخستین بچه‌ها كاسته بود. بعد از دیدن ماحصل آن (یكی از بچه ها نوشته بود ماه عسل آن) یعنی نتایج آزمون‌های گزینه دو، همراهی ایشان بیشتر شد. البته از جو سازی برخی عناصر موثر و حمایت‌های مسئولین مدرسه نباید عبور كرد.


در سوال بعدی از ایشان خواسته بودم كه نقش كار گروهی را در یادگیری ریاضی و بهره‌های جانبی بیان كنند.
برخی آن را منوط به همگروهی خود كرده بودند كه چه میزان با او راحتند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دانش‌آموزان دبیرستان صلحا در پایه اول در سال تحصیلی گذشته، در سه مرحله در آزمون‌های گزینه دو شركت كردند. آنچه مشخص است ترازهای بالا در دروس اختصاصی است و ترازهای كمتر در دروس عمومی است. درست است كه در كنكور هم دروس اختصاصی ضریب سه نسبت به ضریب یك دروس عمومی دارند، لیكن در رقابت تنگاتنگ سال‌های اخیر، به ویژه در سطوح بالاتر، همین دروس عمومی مغفول نقش تعیین كننده دارند. از این رو، دانش‌آموزان دوراندیش باید از دروس عمومی غافل نشوند.
اما در اینجا نكته‌ای ظریف نهفته است. دروس عمومی نیز نزد بچه‌ها و شركت كنندگان، به دلیل سادگی بیشتر نسبت به دروس اختصاصی، میانگین كل بالاتری دارند. و از آنجا كه تراز، شاخص مقایسه‌ای شركت‌كنندگان نسبت به میانگین است، لذا با وجود داشتن میانگین درصد نسبتا بالا در دروس عمومی دبیرستان صلحا، به طور طبیعی فاصله‌ای كه با میانگین شركت‌كنندگان در این دروس ایجاد می‌شود،‌ كمتر از فاصله همین دانش‌آموزان با شركت‌كنندگان در دروس اختصاصی است. بنابراین بخشی از این تفاوت سطح ترازهای میانگین دروس عمومی نسبت به دروس اختصاصی بدین ترتیب توجیه‌پذیر است.
برای ما روشن است كه همین دانش‌آموزان در سال بعد، ترازهایی بهتر را احراز خواهند نمود. انشاءالله



رشد چشمگیر دانش‌آموزان پایه دوم نیز كاملا مشهود است.


دانش‌آموزان پایه سوم و كنكوری‌های سال بعد هم كه از ابتدا خوش درخشیدند.



دانش‌آموزان سال چهارم هم كه به اقتضاء سال آخر و كنكور سراسری، بمباران آزمون شدند و در میان خیل گسترده رقبا، نتایج خوبی را به ارمغان گذاشتند. در این میان رتبه یك شركت كنندگان در میان بیش از 17هزار داوطلب را در میان خود داشتند.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 9 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
آخرین برگ از كتاب خاطرات سال تحصیلی جاری آقامعلم، با برگزاری آزمون نهایی و تصحیح آن نیز ورق خورد و به این ترتیب كار ریاضی سال اول دبیرستان صلحا نیز به سرانجام رسید. به لطف خداوند و همت دانش‌آموزان، همانطور كه پیش بینی می شد، این مرحله هم به خوبی سپری شد.
در دبیرستان صلحا، دروس اختصاصی در دو مرحله نهایی مورد ارزشیابی قرار می گیرند. یك مرحله آزمون در حد كتاب است و دیگری در حد كلاس كه به عنوان آزمون تكمیلی معرفی شده است. جمع نتایج این دو آزمون نمره داخلی را رقم زده و نمره آزمون در حد كتاب در كارنامه رسمی آموزش و پرورش درج می شود.
بین این دو آزمون معمولا زمانی برای تنفس دانش آموزان در نظر گرفته می شود. امروز كه مقارن با میلاد حضرت علی اكبر علیه السلام و روز جوان بود، تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان نیز در نظر گرفته شده بود كه با آن خود را برای مرحله تكمیلی آزمون مهیا كردند. در آغاز آزمون‌ها معمولا كلیپ زیبایی از تلاوت آیه الكرسی در سالن بر روی پرده سالن به نمایش گذاشته می شود و با صدای زییای تلاوت قاری، بچه ها هم خوانی می كنند.

[http://www.aparat.com/v/3B2sk]

بعد از تلاوت قرآن آزمون سطح كتاب برگزار شد. سوالات این آزمون از انتهای كتاب راهنمای معلم ریاضی 1 برگزیده شده بود. فرض آقامعلم بر این بود كه سوالاتی كه تیم تالیف كتاب درسی تنظیم كنند، از همه لحاظ شایسته تر خواهد بود. البته به واقع اكنون این مطلب را صد در صد تایید نمی كنم. به واقع برخی از سوالات كج‌تابی در ذهن بچه‌ها ایجاد كرده بود كه ناچار به تبیین سوال در جلسه پرداختیم.


این آزمون به مدت 90 دقیقه برگزار شد و تقریبا كسی با كمبود وقت مواجه نشد. بچه‌ها هم خوشحال و با روحیه از جلسه خارج شدند. پس از یك ربع تنفس و پذیرایی، مرحله دوم آزمون شروع شد. در این مرحله دانش‌آموزان با ده نمره سوال مواجه بودند كه مجموع سی نمره دو آزمون در دو سوم ضرب شده و نمره نهایی ایشان مشخص خواهد شد.
همانند نیمسال، طراحی سوالات آزمون در دبیرستان صلحا در قالب فرم طرح سوالی است كه در آن اطلاعات كامل مربوط به هر سوال درج می شود تا مقدمه ای برای گزارش تحلیلی آزمون توسط معاونت آموزشی شده و در اختیار همكاران ارجمند قرار گیرد.


در دبیرستان صلحا بر اساس آیین نامه 8 ماده‌ای، رتبه‌های برتر دانش‌آموزان در سطوح سه گانه، بلافاصله بعد از آزمون مشخص می شود. برخی از این رتبه ها، طلایی هستند كه شرح آن در آیین نامه آمده است. اجمالا تحرك و رقابت شایسته ای را با خود همراه می كند. لذا ما معلم‌ها ناچار هستیم بلافاصله بعد از آزمون برگه ها را تصحیح كنیم. برای آقامعلم نتایج بچه‌ها به نوعی نتیجه خودش نیز هست. چرا كه او رویكرد جدیدی را در پیش گرفته بود و قصد داشت علاوه بر آزمون‌های گزینه دو، در امتحان نهایی خرداد نیز آن را رصد كند.





باعث خوشحالی است كه با افتخار به عرض برسانم در آزمون نخست، هفت نفر از بچه‌ها نمره 20 دریافت كرده و نیمی از دانش‌آموزان، نمرات 18 و بالاتر احراز كرده اند. میانگین نمرات كل دانش‌آموزان 17.25 شد. این میانگین قابل قبول است. البته با احتساب آزمون داخلی كه طبعا دشوارتر بوده است، میانگین نهایی به حدود 16.5 رسید كه باز هم قابل قبول است. میانگین آزمون ده نمره‌ای بالای 7 شد كه از این بابت خدای را شاكرم و از همه دانش‌آموزان عزیزم در این سال تحصیلی تشكر و قدردانی میكنم. ناگفته نماند كه چهارنفر آخر لیست، به تنهایی نیم نمره از میانگین پایه 50 نفری را پایین كشیده بودند!
برای همه دوستان خوبم بهترین توفیقات را آرزومندم.
آقامعلم در روزهای آتی و ایام مبارك نیمه شعبان و ماه مبارك رمضان از تمامی دانش‌آموزان، همكاران و همراهان وبلاگ التماس دعای خیر دارد و تا شروعی دیگر از فعالیت‌های مدرسه (كلاس‌های تابستانی) و شاید آغاز سال تحصیلی آتی از همه عزیزان رخصت طلبیده و همه را به خدای بزرگ می‌سپارد.
یا علی




نوع مطلب : تجربه زیسته، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در آخرین جلسه از كلاس درس ریاضی پایه اول دبیرستان سبحان، دانش‌آموزان علی نیا و اهرابی نیا صحنه‌هایی از كلاس را فیلمبرداری كردند كه در فیلم پانزده دقیقه‌ای زیر قابل مشاهده است.این فیلم و این جلسه برای آقامعلم بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود چرا كه هم مطلع رویكرد مشاركتی و دانش‌آموز و فعالیت محوری در كلاس درس امسالش بود و هم به سیزده سال حضور فعالش در مجموعه سبحان خاتمه داد. كلاسی كه دانش‌آموزان بامحبت و دوست داشتنی در آن بوده است.

[http://www.aparat.com/v/jK4OF]


همچنین مطابق سنوات گذشته و در كلاس‌های دیگر، بچه ها در آخرین جلسه به تقلید از آقامعلم پرداختند. در این جلسه آقای رفیعی دوست دیرین من و معاون آموزشی دبیرستان سبحان نیز حضور داشت. او در این جلسه خاطراتی از دوران دفاع مقدس بنده و یكی از همكلاسی‌های شهیدمان نیز ارائه كرد كه برای ما گوارا بود.

[http://www.aparat.com/v/NaSu5]




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 6 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
آزمون ریاضی خردادماه دانش‌آموزان سال اول دبیرستان صلحا در راه است. ما در مدرسه صلحا برای دروس اختصاصی دو آزمون برگزار می كنیم. یك آزمون در سطح كتاب و یك آزمون هم در سطح كلاس. مجموع آنها برای نمره داخلی و آزمون كتابی هم برای كارنامه خارجی دانش‌آموزان لحاظ می شود.
برخی از سوالات
آزمون سطح كتاب مفهومی است كه در كلاس‌ درس، به ویژه در هنگام تدریس به آنها اشاره شده ولی پس از آن بیشتر به مسائل محاسباتی و تكنیكی پرداخته‌ایم. چیزی كه بیشتر برای سال‌های آتی مورد نیاز بچه‌هاست. سوال مفهومی هم لاجرم به معنای سوال تعریفی و دانشی نیست. خوشبختانه كسی كه كتاب درسی را خوب مطالعه كرده و فعالیت‌ها، مثالها، كار در كلاس‌ها و تمرینهایش را انجام داده باشد، به سادگی از پس آن بر خواهد آمد. پس از آن به كتاب كمك درسی مرآت مراجعه كرده و كلیه مسائل مربوط به فصول 5 به بعد را مسلط شوید تا از پس سهم عمده‌ای از آزمون تكمیلی بر آمده و در ادامه به پلی‌كپی های ارائه شده بپردازید به ویژه پلی كپی های مربوط به مثلثات و معادله خط.
به هر روی امیدوارم كه مانند گذشته شاهد درخشش دوباره دانش‌آموزان ارزنده‌ام باشم.





نوع مطلب : تجربه زیسته، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 6 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در آخرین فرصت صحبت در نمازخانه دبیرستان صلحا و در ادامه مطالب برگزیده از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، به عنوان حسن خاتمه پایان سی جلسه سخنرانی، دو نامه‌ای را برای دانش آموزان قرائت كردم. برخی از دانش‌آموزان تقاضای دریافت متن آن را داشتند كه برای ایشان و سایر علاقمندان،‌ متن آنها را در ذیل تقدیم می كنم.


بنام خداوند بخشنده مهربان

خدمت خواهران عزیز و گرامیم در مجله مفید و پربار زن روز

سلام من را از این فاصله دور پذیرا باشبد. آرزو می كنم كه در تمام مراحل زندگیتان مومن و مؤید و سلامت باشید. قبل از همه چیز لازم است از زحمات شما بخاطر فراهم آوردن این مجله مفید و سودمند تشكر و قدردانی كنم و باور كنید بدون تعارف و تمجیدهای دروغین مجله زن روز بهترین مجله خانوادگی در سطح كشور و بهترین نشریه از بین نشریات مؤسسه كیهان است.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 6 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
چندین سال است كه از بچه ها می خواهم تا در آخرین روز از كلاس درس، نقش آقامعلم را در كلاس ایفا كنند. این كار هم آرزوی دوست داشتنی بچه‌ها را به طور مشروع محقق می سازد، هم با فضای نشاط و خاطره‌ای جالب كلاس به سرانجام می رسد و از همه مهمتر كاستی‌ها یا توجهات خاصی در آیینه حركات بچه‌ها شناسایی می‌شود تا به اصلاح و رفع آنها بیانجامد.
نكته جالب توجه، ادب ایشان و احساس شرمساری و اعتذار و رخصت طلبی بازیگران بود كه البته به دور از انتظار نیز نبود. تعداد قابل توجهی از همكاران و حتی دانش آموزان كلاس دیگر در حضور در عرصه نمایش بود كه امكان پذیر شد. خدای را به داشتن چنین دانش آموزان ارزنده، فهیم، كوشا، با ادب و قدرشناس شاكرم و برای همه ایشان بهترین توفیقات را آرزومندم.

[http://www.aparat.com/v/YLb1t]




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :