یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :











[http://www.aparat.com/v/WskyY]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در ادامه پست پشت پرده نمایشگاه پروژه های دانش آموزی دبیرستان صلحا گزارشی را برای ماهنامه اندیشه تربیت با همكاری آقای طاهری تنظیم و تدوین كردیم كه در شماره اخیر آن به چاپ رسید. نگاه كلی نگارندگان برای خوانندگان، توجه به لایه‌های پنهان آثار فرایندها و رویدادهای حیطه تعلیم و تربیت است. به عبارتی گذار از سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی به ژرف‌نگری در آموزش. همان كه به نوعی تعبیر به برنامه درسی پنهان می شود.

گزارشی تحلیلی از شانزدهمین نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی دبیرستان صلحا

بنا بر اظهار برخی صاحب‌نظران، مدرسه نهادی است كه در پی شكوفا نمودن استعدادها و رافع نیازهای دانش‌آموزان بوده و متوجه به علایق ایشان است. لكن به نظر می‌رسد كه ظرف محدود برنامه درسی رسمی، در ساختار متمركز آموزش و پروش ما، به دلیل وجود تفاوت‌های فردی گستردة دانش‌آموزان، گنجایش پرداختن مناسب به این مهم را ندارد. بسیاری از مدارس، از فوق‌برنامه‌های درسی برای جبران این كاستی، بهره می‌جویند.

در همین راستا، دبیرستان صلحا اقدام به برقراری كلاس‌های انتخابی، انجام پروژه‌های علمی و تحقیقات نظری در قالب فرایند "پویش، پروژه و پژوهش" كرده است كه هر یك واجد اهداف و رویكرد خاصی است. شانزدهمین نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی دبیرستان صلحا كه در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار گردید، حاصل تلاش‌ یك‌سال تحصیلی دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و اول دبیرستان و در زنگ پروژه‌ها بود. چنین ثمری، در پی فرایندهای اجرایی هر یك از پایه‌ها، به شرح ذیل ایجاد شد.

برای دانش‌آموزان پایه هفتم در دو ماه ابتدای سال تحصیلی، كارگاه‌هایی برگزار گردید تا ایشان برای انجام پروژه‌های خود آماده شوند. كارگاه‌هایی نظیر ایده‌پردازی، آشنایی با ابزار، آشنایی با قطعات و غیره. در طول برگزاری كارگاه‌ها، دانش‌آموزان ایده‌های خود را با مسئولین كلاس مطرح می‌كردند تا موضوع نهایی انتخاب شود. از آنجا كه این دانش‌آموزان، هنوز با علوم مختلفی چون فیزیك، شیمی و الكترونیك آشنا نبودند، عمدتاً‌ موضوعات در حوزه دست‌سازه‌های سادة مكانیكی بود. پس از آن و در فرصت باقیمانده، دانش‌آموزان باید ایدة خود را به یك محصول تبدیل می‌كردند.

برای پایه هشتم در ابتدای سال تحصیلی، پنج گرایش فیزیك، شیمی، الكترونیك، مكانیك و بازی‌سازی معرفی شد و دانش‌آموزان گرایش مورد علاقه ی خود را انتخاب كردند. در دو ماه ابتدای سال، بچه‌ها ضمن اینكه برخی آموزش‌های عمومی گرایش انتخابی خود را فرا می‌گرفتند، موضوعاتی را برای پروژه‌های خود پیشنهاد می دادند تا موضوع نهایی ایشان انتخاب شود. از این پس آنان نیز مانند دانش‌آموزان پایه هفتم، تا روز نمایشگاه باید یك دستاورد عملی از ایده ی خود ارائه دهند.

دانش‌آموزان اول دبیرستان عمدتاً‌ با هدف شركت در جشنواره‌های برون مدرسه‌ای، به پنج گرایش هوافضا، ماشین های شیمیایی، روباتیك، برنامه‌نویسی و فناوری نانو تقسیم شدند. در پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان علاوه بر حضور در نمایشگاه داخلی مدرسه، در جشنواره‌های تبیان و خوارزمی شركت كردند.

                        

پروژه‌های دانش‌آموزی علاوه بر نتایج ملموس و قصد شده، آثاری ضمنی نیز برای دانش‌آموزان در بر داشت. این آثار بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه با دانش‌آموزان و مربیان ایشان شناسایی گردید كه در قالب 4 مقوله و 24 مؤلفه طبقه‌بندی شده است كه در ذیل به شرح مختصر یا برخی مصادیق آنها پرداخته می‌شود.













نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :












نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بالاخره آخرین قسمت از مقاله ای كه در مورد آثار القایی زیارت با تاكید بر زیارت حضرت رضا علیه السلام به رشته تحریر در آمده بود در شماره تیر ماه ماهنامه اندیشه تربیت به چاپ رسید. البته فایل PDF كلیه شماره ها، در سایت نشریه موجود است.





نوع مطلب : تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مدت‌ها بود كه قصد داشتم تجارب خودم را در زمینه وبلاگ نویسی بر اساس تجربه زیسته كلاس و در محوریت تعلیم و تربیت بنویسم تا اینكه تقاضای استاد ارجمندم جناب آقا دكتر عطاران،‌ این الزام و ابرام را ایجاد كرد و حاصل آن یادداشتی شد كه برای مجله رشد مدرسه فردا تقدیم گردید. در اینجا آثار ضمنی مشاهده شده در قالب مدل ذیل به خوانندگان همراه یادداشت های آقامعلم تقدیم  شده و شرح آن در ادامه آمده است.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 1 تیر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امسال نیز شبكه آموزش در لحظات بعد از افطار به پخش برنامه‌ای با عنوان نان و نمك اقدام كرده است. سال گذشته در همین ایام، ایشان میهمان دبیرستان صلحا بودند و برنامه خویش را با آقامعلم رقم زدند. دیدن این فیلم برای آقامعلم یادآور خاطرات خوش روزهای آغازین حضور وی در مجتمع فخیم صلحا است.

[http://www.aparat.com/v/TJH5k]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :