یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
برای دانش‌آموزان بسیار مهم است كه معلم در جلسات آغازین، نام ایشان را در خاطر داشته باشد و آنها را به اسم خطاب كند. برای این منظور برخی مدارس لیست مصوری از عكس‌های دانش‌آموزان در اختیار دبیران قرار می‌دهند. امسال تابستان، آقا معلم در مدرسه‌ای حضور یافت كه چنین لیستی را در اختیار نداشت. ناگفته نماند اكنون كه سومین روز از كلاسم سپری شده، هنوز لیست اسامی بدون عكس را نیز دریافت نكردم. لكن برای این منظور در اولین جلسه در لابلای كلاس درس، از هر میزی با گوشی موبایلم كه كیفیت متوسطی دارد عكس گرفتم. دانش آموزان همزمان كه مشغول حل مثالهای مطرح شده بودند، آقامعلم عكس‌ها را به لب تاپش بلوتوث می كرد. همچنین چهره هر یك را كراپ كرده و در جدولی مشابه ترتیب نیمكت‌ها و محل استقرار دانش آموزان كلاس قرار داد. در زمان های آخر كلاس، همچنان كه لب‌تاپ به دیتاپروژكتور وصل بود و اسلایدهای مربوط به جزوه ریاضی را به نمایش گذاشته بود، بچه ها با جدولی از چهره‌های خود مواجه شدند. آنگاه به ترتیب اسامی خود را بیان كرده و همزمان من ذیل هر عكس تایپ می كردم و ایشان نیز مشاهده می كردند.
قبل از جلسه دوم، من پرینتی از آن صفحه گرفته بودم و به حفظ كردن اسامی و تطبیق با تصویرشان پرداختم. به این ترتیب در دومین جلسه همه دانش‌آموزان را (بجز غائبین در جلسه نخست) به اسم صدا می‌زدم و هنگام تدریس به تعامل با آنها می پرداختم. حتما بچه‌ها تمایزی بین معلمی كه اسم آنها را در دومین جلسه میداند  با آنكه نمی داند قائل می‌شوند. آنها به اهمیت هویتشان نزد معلم و علاقمندی وی به ایشان و كارش واقف خواهند شد. ضمن اینكه سرعت عمل در به كارگیری تكنولوژی آموزشی و رسانه‌ای را توسط معلم خواهند ستود. ناگفته نماند كه حفظ و ذكر اسامی كوچك، به ایجاد ارتباط صمیمی تر كمك بیشتری خواهد كرد. هرچند مانند دانش‌آموزان آقامعلم در پایه سوم دبیرستان باشند. خوشبختانه با مشاهده اسامی كوچك دانش‌آموزان، می توان اصالت و تدین و تقید خانواده‌ها را حدس زد. از این روی، امسال بسی مایه خرسندی اینجانب است كه باز هم در خدمت فرزندان از خانواده‌های اصیل و معتقد هستم.
در جلسه نخست توفیق زیارت دانش‌آموزان: مكرمی، حسینی و عبدالرحیم‌خان را نداشتم و لذا عكس زیبایشان را در جدول زیر ندارم.





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جناب آقای دكتر یزدان منصوریان از استادان مبرّز روش تحقیق كیفی هستند كه آقامعلم مفتخر است كه در جریان پژوهش خود، ایشان را به عنوان مشاور همراه دارد. از این استاد ارزنده، یادداشت‌های بسیار و قابل استفاده‌ای در وب‌سایت ایشان قابل حصول است كه همراهان یادداشت‌های معلم را دعوت به مطالعه آنها می‌كنم.





سرکار خانم توران میرهادی در کتاب «گفتگو با زمان» با اشاره به شیوه خلاقانهء تدریس زنده یاد استاد جبار باغچه بان می‌نویسد: «کافی است معلمی یک ساعت در کلاس درس و با ابتکار تدریس کند، اثر آن بر دانش‌آموزان برای تمام عمر باقی خواهد ماند» (ص. 56). به نظرم رویکرد مشارکتی در آموزش یکی از همین ابتکارهاست که می تواند زمینه ساز رشد مهارتهای ذهنی، زبانی و اجتماعی دانش آموزان شود. اثربخشی این روش، هم پشتوانهء نظری و منطقی دارد و هم به سرعت می توان دستاوردهای عینی و عملی آن را دید. کلاسی که از این رویکرد بهره می گیرد مکان برای یادگیری و گفتگوست و فضایی برای تعامل اجتماعی فراهم می آورد. ضمن آنکه اثربخشی آموزش را نیز بسیار ارتقاء خواهد بخشید. تلاش شما برای ترویج و به کار بستن شیوه های خلاقانه در تدریس، قابل تقدیر و تحسین است و برایتان آرزوی موفقیت و بهروزی روزافزون دارم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








جای تعجب نداشت كه كارگاه رویكرد مشاركتی در آموزش به صورت مشاركتی برگزار شود. برای این منظور چنیش میزها تغییر كرده بود و همكاران از ابتدا به صورت گروهی نشستند. در ادامه یادداشتی دو صفحه ای به ایشان داده شد و زمانی تخصیص یافت كه به صورت انفرادی مطالعه كنند. محتوای این یادداشت مربوط به نظریه اجتماعی-فرهنگی بود كه مبنای نظری این رویكرد به حساب می آمد. سپس قرار شد كه افراد در گروه نسبت به آنچه مطالعه كردند مباحثه كنند تا فهم دقیق‌تری نسبت به آن پیدا كنند. به این ترتیب خود حلاوت بهره‌جویی از این رویكرد را به طور ضمنی احساس كردند. پس از آن، سخنران خود این دوصفحه را بازخوانی كرد و توضیحاتی در مورد آن بیان داشت.
سپس قرار شد گروه‌ها با تدوین جدولی به مقایسه روش‌های سنتی و نوین در آموزش پرداخته و آن را ارائه كنند. در ادامه فیلم ده دقیقه‌ای از كلاس ریاضی دبیرستان صلحا كه به صورت تعاملی برگزار شده بود به نمایش درآمد. مقرر شد كه همكاران نكات مربوطه را از فیلم استخراج كنند و بعد از نمایش، ضمن تكمیل آن در گروه خود، به اشتراك سایر همكاران قرار دهند.
پس از استماع نظرات دوستان، سخنران جلسه خود نكته‌های مستخرج از آن را كه مرتبط با موضوع كارگاه بود بیان داشت. در همین زمینه فیلم ده دقیقه‌ای نیز از جناب بیل‌گیتس كه در TED در سال 2013 ارائه شده بود، به نمایش درآمد.
دلالت‌ها و جمع‌بندی بحث، پایان كارگاه بود. ویژگی اصلی این كارگاه، فعالیت همكاران و تنوع محتوای ارائه شده بود كه به رغم گذشت بیست دقیقه از اتمام ساعت مقرر، ایشان را همچنان همراه نگه داشته بود.

[http://www.aparat.com/v/7mgYq]


[http://www.aparat.com/v/b8WkU]




















نوع مطلب : تجربه زیسته، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




قرار است انشاءالله در یكشنبه آینده، در خدمت همكاران دبیرستان صلحا، بحث رویكرد مشاركتی در آموزش را مطرح نمایم. البته طبق برنامه‌ریزی كه صورت دادیم، این كار را می خواهم به صورت مشاركتی با سه نفر دیگر از همكاران عزیز انجام دهم. در این میان به نظرم رسید كه گزارش كوتاهی از كلاس درس خودم كه این رویكرد را در یك سال تحصیلی مبنا قرار داده بودم، به نمایش بگذارم. فیلم ده دقیقه‌ای زیر را به همین منظور تدوین نموده‌ام. فكر می‌كنم شاید برای دیگر همكارانم در سایر مدارس نیز مورد استفاده باشد. نكته حائز توجه، نتایج بسیار شگفت آزمون گزینه دو در درس ریاضی است كه من به اعجاز بهره‌جویی از این رویكرد تعبیر می‌كنم. آنچه كه در كلاس درسم در سال تحصیلی گذشته انجام دادم مبتنی بر مبانی نظری بوده‌است كه از دیدگاه‌های ویگوتسكی در نظریه اجتماعی- فرهنگی نشأت می‌گیرد. برای استفاده علاقمندان، مطالبی از آن را كه در آخرین مقاله‌ام درج نموده‌ام را ادامه مطلب تقدیم حضور علاقمندان می‌كنم.

[http://www.aparat.com/v/7mgYq]


ادامه مطلب


نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





[http://www.aparat.com/v/5FQ9I]

روز گذشته در خدمت همكاران دبیرستان صلحا، یكی از موضوعات مهم در حیطه برنامه درسی را به میان آوردم كه فكر می‌كنم در حساسیت‌زایی و دغدغه‌آفرینی به یكی از موضوعات مهم تعلیم و تربیت منجر شد. برنامه درسی پنهان ناظر بر یادگیری‌های قصدنشده مدرسه است كه بعضاً معلمان و دانش‌آموزان، هر دو نسبت به آن آگاهی ندارند؛ ولی اتفاقاً به دلیل حضور تمام عیار دانش‌آموز در دل آن، یادگیری‌های ناشی از آن (كه می‌تواند مثبت یا منفی‌ باشد) عمیق‌تر و ماندگارتر است. توجه به برنامه درسی پنهان، دست‌اندركاران عرصه تعلیم و تربیت را از سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی، به ژرف‌نگری نسبت به موضوعات و رویدادهای مدرسه سوق می‌دهد. در زیر امكان دانلود كردن اسلایدهای آن موجود است. همچنین دقایقی از فیلم یك و نیم ساعتی جلسه آورده شده است. در آخر نیز مطلبی در همین رابطه از نشریه رشد معلم جهت استفاده علاقمندان آورده شده است.







[http://www.aparat.com/v/Gwqse]





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پس ‌ ‌‌‌از‌ شـناخت نگرش یک گروه یا نگرشهای موجود در مدرسه،اینک نوبت‌ آن است که ایجاد تغییر‌ در‌ این‌ نـگرشها را مـورد تـوجه قرار دهیم.پیش از پرداختن به‌ روشهای تغییر در نگرش باید به این نکته‌ توجه‌ قرار کنیم که در صورتی کـه بتوانیم‌ تغییر مؤثری در نگرشهای دانش‌آموزان‌ ایجاد کنیم،تا حد‌ بسیار زیادی به مقصود خویش‌ در‌ جهت هدایت صـحیح نوجوانان‌ نایل آمده‌ایم.در اینجا بـهتر اسـت باتوجه به‌ مفهوم دیگر پیروی و خودپیروی،نقش‌ تغییر نگرش در هدایت و کنترل نوجوان را مورد بررسی قرار دهیم.

برخی روانشناسان که به بررسی مسایل‌ تحولّی پرداخته‌اند،برای دورهء‌ نوجوانی‌ ویژگیهایی برشمرده‌اند و با عبارات و دیدگاه‌های گوناگون،بر استقلال‌طلبی‌ نوجوان در مقایسه با دورهء کودکی تـأکید کرده‌اند یکی از مفاهیمی که بر این استقلال‌ تأکید دارد،طرح مفهوم«خودپیروی»در دورهء نوجوانی در مقایسه با«دیگرپیروی» در دورهء دبستان و«ناپیروی»در سالهای‌ اولیه‌ زندگی‌ است که«ژان پیاژه»، روان‌شناس و شناخت‌شناس فقید سوئیسی‌ مطرح کرده است.به باور پیاژه کودک در سالهای اولیه زندگی از هـیچ قـاعده و قانونی‌ تبعیت نمی‌کند و این دور،«دورهء ناپیروی» است.سالهای بعد،بویژه سنین دبستانی، سنین«دیگرپیروی»است.به این معنا‌ که‌ کودک‌ در این دوره تابع قانونمندیها و مقررات اجتماعیی است که از سوی دیگران‌ به او ابلاغ می‌شود.به همین سبب دورهء نوجوانی،یعنی از حدود 11 تا 12 سالگی،فرد به دورهـ‌ای قـدم می‌گذارد که‌ تمایل دارد‌ آنچه‌ که عمل می‌کند،چیزی‌ باشد که خود مایل به انجام آن است؛به‌ عبارت دیگر،می‌خواهد به قوانین مقرراتی‌ گردن نهد که خود او آن را باور دارد و خواستار آن است.این دوره،«دورهء ناپیروی»نامیده می‌شود.به این ترتیب، برای‌ تغییر‌ نگرش‌ نـوجوان بـهتر آن است به‌ گونه‌ای‌ عمل‌ کنیم‌ که با مهارت و هنرمندی‌ تربیتی،در درون او تغییری ایجاد کنیم و از این طریق،او را به پاسداری از آن تغییر ملزم سازیم.خلاصه آنکه اگر بخواهیم‌ برای کودک‌ دبستانی‌ رفتارهای مـنظم و مـنضبطی تـدارک ببینیم،باید محیطی منظم‌ و منضبط ایـجاد کـنیم.ولی بـرای نوجوان، ایجاد چنین محیطی کفایت نمی‌کند.بلکه‌ باید تغییرات مناسب را‌ در‌ درون‌ خود نوجوان نیز ایجاد کنیم.به این‌ منظور،روشهایی را مورد بحث قرار می‌دهیم که‌ می‌توان به کمک آن بـه‌ زمینه‌های مـناسب بـرای تغییر مطلوب‌ نگرش نایل آییم.این روشها عبارت است‌ از:تربیت عـقلانی،واقعیت‌شناسی، تصحیح اطـلاعات و تزریق‌ اطلاعات.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پس از بحث دربارهء ساخت گروهها در مدرسه نامرئی اینک لازم است‌ نگرشهای‌ حاکم‌ بر‌ این گـروهها نـیز شـناخته شود و در صورت نیاز،تغییراتی در آنها ایجاد گردد.

نگرش از سه جزء‌ شناخت،عاطفه و حرکت تشکیل می‌شود.در مورد یک‌ پدیدهء خاص،قضاوتی کـه از نظر شناختی‌ در مورد آن‌ می‌کنیم عنصر شناختی نگرش‌ را‌ می‌سازد.موضع‌ عاطفی که در مقابل آنـ‌ اتخاذ می‌کنیم،یعنی میزان خوشایندی و خـشنودی یـا میزان ناخوشایندی و ناخوشنودی ما از آن پدیده،تشکیل‌دهندهء عنصر عاطفی نگرش ماست.سرانجام، واکنشی که از نظر علمی در مقابل آن پدیده‌ از خود نشان می‌دهیم‌ جزء حرکتی نگرش‌ را می‌سازد.آنچه که موضع ما را در مقابل‌ یک پدیده حائز اهمیت می‌سازد،نحوهء نگرش ما و در نهایت واکـنشی است که در مقابل آن از خود نشان می‌دهیم.زیرا تنها شناخت و نحوهء قضاوت‌ ما‌ در مقابل یک‌ پدیده،به تنهایی اهمّیّت زیادی ندارد.

شاید اگر از بسیاری از دانش‌آموزان در موردپاکسازی محیط مدرسه از عوامل‌ فساد برانگیز سؤال کنیم،همه یا اکثریت‌ قریب به اتّفاق اظهار کـنند کـه محیط مدرسه‌ باید از‌ این‌گونه‌ عوامل پاک شود.ولی‌ هنگام موضع‌گیری عملی اگر بخواهیم‌ یکی از عوامل شایع‌کنندهء فساد را معرفی‌ کنند،چه بسا اکثر آنان از چنین عملی‌ خودداری کنند.زیرا عنصر عاطفی در مورد ناخوشایندی افشای اسرار دوستان و همکلاسان در‌ میان‌ نوجوانان مـانع افـشای‌ اعمال و رفتارهای نادرست هریک از آنان‌ می‌شود.به این ترتیب،بهتر است برای‌ پی بردن به آنچه که در میان گروههای‌ مدرسهء نامرئی رایج است نگرشها و تغییر احتمالی آنها را بشناسیم.به‌ عبارت‌ دیگر، ضمن‌ اینکه از خود می‌پرسیم این‌ اعضا‌ در مـورد‌ یـک پدیده چه نظری دارند،از خود بپرسیم که هنگام عمل و مواجهه با شرایط عینی از خود چه واکنشی نشان خواهند داد؟به این ترتیب،بهتر‌ است‌ مباحث‌ آتی‌ خود را تحت در عنوان شناخت نگرش و تغییر نـگرش پی بگیریم.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شاید یکی‌ از‌ سؤالهایی‌ که در مسیر بحث در مورد مـدرسهء نـامرئی پیـوسته به‌ ذهن خطور کرده است،این سؤال باشد که‌ چگونه‌ و از چه راههایی م‌توان در مدرسهء نامرئی نفوذ کرد؟شاید بسیاری از مـا،چه‌ در موقعیت‌ یک پدر یا مادر‌ و یا در جایگاه‌ یک معلّم و مربّی،تمایل داشته باشیم که بر آنچه در درون مـدرسهء نامرئی می‌گذرد تأثیر بگذاریم و عـناصر مـنفی درون آن را حذف و یا اصلاح کنیم.در این قسمت تلاش‌ خواهیم کرد مهم‌ترین‌ عناصر برای مداخله‌ مؤثر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

اوّلین نکته‌ای که باید در این زمینه مورد توجّه قرار گیرد،تفکیک بین ساخت و نگرش در مدرسهء نامرئی است.

ساخت و نگرش در مـدرسهء نامرئی:ما برای‌ یک‌ مداخلهء مؤثر باید ابتدا مشخص‌ کنیم می‌خواهیم کدام بخش از مدرسهء نامرئی را تغیی دهیم؟مقصود از ساخت‌ نحوهء ترکیب اعضا و عدهء آنهاست.هر مدرسهء نامرئی از دو یا چند دانش‌آموز تشکیل شده است و این‌ دانش‌آموزان‌ به‌ نوعی در تعامل با یکدیگر قـرار می‌گیرند.جایگاه هـر فرد در مدرسهء نامرئی‌ تشکیل‌دهندهء بخشی از ساخت آن مدرسه‌ است.به این ترتیب،وقتی که سخن از ساخت مدرسهء نامرئی به میان می‌آید،مراد ترکیب این گروهها و تعداد‌ اعضای هریک‌ از گروهها و نحوهء ارتباط اعضا با یکدیگر است.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکی از مطالبی که در مدرسه نامرئی مورد بحث قرار مـی‌گیرد ویـژگی‌های افرادی است که بیشتر و بهتر‌ می‌توانند‌ در این مدرسه مشاکرت داشته باشند.این مشارکت ارتباط نزدیکی با ویژگیهای شخصیتی اعضا دارد.برای عضویت در مدرسه نامرئی،نوجوان باید ویژگی‌های داشته باشد:

1-از نظر هوشی در حد متوسط و بـالاتر‌ از آن بـاشد و به عبارت دیگر،باید بتواند در تعامل معمولی با سایر جوانان شرکت داشته باشد و این مورد،مسلتزم داشتن هوش متوسط یا بیشتر از آن است.

2-عضو‌ مدرسه‌ نامرئی‌ باید دارای سازگاری متوسطی باشد.سازگاریهای‌ اجتماعی‌ مستلزم‌ درک نـسبتا درسـت قانونهای محیط اجتماعی و نیز درک دیدگاه افراد دیگر و داشتن توانایی برای نشان دادن واکنش مناسب در‌ مقابل‌ دیگران‌ است.افرادی که این خصوصیات را در حد متوسط‌ دارند،می‌توانند‌ در مدرسه نامرئی مشارکت داشته باشند.

3-احساس نیاز بـه تـعلق داشـتن، به‌عنوان یک نیاز غالب:اعضای مـدرسهء نـامرئی مـی‌باید نیاز‌ به‌ تعلق‌ داشتن را به عنوان یک نیاز غالب احساس کنند.چنین افرادی‌ نشان می‌دهند که باید به عده‌ایی وابسته باشند و مـعمولا در مـحیط مـدرسه، بدون ارتباط با دوستانشان،نمی‌توانند موقعیت‌ رضایت‌بخشی‌ داشته‌ بـاشند.این نـکته نباید به‌عنوان یک نکته منفی تلقی شود،زیرا نیاز به‌ تعلق‌ داشتن نیازی طبیعی است و انسانها از این طریق بسیاری از پیـوندهای اجـتماعی را بـه وجود‌ می‌آورند‌ و متسحکم می‌کنند.بیان این مطلب به‌عنوان توضیح یکی از ویـژگیهای روانی اعضای مدرسه‌ نامرئی‌ صورت‌ می‌گیرد و نه از باب بیان یک خصوصیت منفی.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




محور دیگری کـه در مورد مدرسهء نامرئی‌ باید مورد توجّه قرار گیرد،چگونگی‌ شکل‌گیری،اطلاعات،راههای شایع شدن‌ آن‌ و زمینه‌هایی است که سبب شیوع هرچه‌ بیشتر این اطلاعات می‌شود.در مباحث‌ گذشته،به گوشه‌هایی از این بحث اشاره‌ داشته‌ایم و اینک باید این مطلب را از زاویهء دیگری مورد تـجزیه و تـحلیل قرار دهیم.برای‌ انجام دادن‌ این‌ کار،بهتر است به نمونه‌ای از این اطلاعات،که برای ما بزرگ‌ترها نیز شناخته شده است،اشاره کنیم.برخی‌ لطیفه‌ها،از جملهء این اطلاعات به شمار می‌آیند.بعضی لطیفه‌ها کاملا جنبهء خصوصی دارد و تنها در جمعهای محدود و برگزیده مـطرح‌ مـی‌شوند.هریک‌ از این لطیفه‌ها به عنوان واحدی از اطّلاعات در مدرسهء نامرئی،در نظر گرفته می‌شود که روزی شکل‌ می‌گیرد،و شایع می‌شود.و بعد از چند صباحی نیز مستحیل می‌گردد و تازگی خود را از دست‌ می‌دهد. بررسی‌ روند‌ شکل‌گیری،شایع شدن و مستحیل شدن‌ این‌گونه‌ مطالب،موضوع‌ بحث‌ ایـن شـمارهء ماست.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




اطلاعات در مدرسه نامرئی از کجا نشأت می‌گیرد؟قطعا‌ آنچه‌ که‌ مواد ارتباطی‌ مدرسه نامرئی را مـی‌سازد از جـایی‌ سرچشمه مـی‌گیرند.این سرچشمه‌ها به‌ طور عمده عبارت‌اند از:

1-زنجیرهء نسل تولد‌ فرزندان در یک‌ جامعه در سالها و اوقات گوناگونی صورت‌ می‌گیرد و همین مسئله بـاعث‌ به وجود آمدن‌ زنجیرهء نسل‌ می‌شود.هر‌ کودکی،حلقه‌ ای از این زنجیره است به گونه‌ای که کـودک‌ یا کودکان بزرگت‌تر از خود را بـه کـودک یا کودکان کوچکتر از خود متصل می‌کند. این زنجیره باعث می‌شود که هر فرد در زندگی خود تنها‌ با یک مقطع سنی از افراد هم‌سن‌وسال خود مواجه نباشد.بلکه با افرادی که دارای سنین متفاوتی هستند، ارتباط برقرار کند.حتی دانش‌آموزان یـک‌ پایهء تحصیلی نیز بخشی از زنجیره نسل را می‌سازند،زیرا در هر کلاس ممکن است‌ کودکی‌ که‌ در شهریور یک سال متولد شده‌ است با کودکی که در مهرماه سال قبل به‌ دنیا آمده است،در یک کلاس بنشینند.که‌ این دو حدود یکسال بـاهم تـفاوت سنی‌ دارند.حالا اگر دانش‌آموزان مردودی را نیز در‌ این‌ مجموعه در نظر بگیریم،ممکن‌ است تفاوت سنی به دو یا سه سال و یا بیشتر برسد.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مدرسه جایگاهی برای رشد و تربیت همه جانبهء فرزندان یک‌ جامعه است‌ و مدارس،بنابر‌ ضرورتی کـه در زمـینهء تـعلیم و تربیت‌ کودکان و نوجوانان احساس می‌شود،تأسیس شده‌اند.هر مدرسه علاوه بر داشتن‌ امکانات مادی،اعم از فضای آموزشی و فضاهای مناسب بـرای تعلیم و تعلّم ابزارهایی از‌ قبیل تخته و گچ، دارای‌ عناصر‌ دیگری است که آن را به عنوان یـک محیط مناسب‌ برای تعلیم و تـربیت شـکل می‌دهد.وجود معلم،مدیر،کتاب‌ درسی،برنامه آموزشی و اهداف تعلیمی و تربیتی از جمله عناصر بسیار مهم در کار تعلیم و تربیت‌ در مدرسه است.مدرسه برای‌ اکثریت قریب به اتفاق انسانهایی که در سنین تعلیم و بعد از آن قرار دارند،شناخته شده است و همه از وجود چنین نهادی در سـراسر جهان مطلع هستند.اما آنچه که‌ ما‌ در اینجا قصد تجزیه و تحلیل آن‌ را داریم،مدرسه‌ای است درون مدارس رسمی که آن را مدرسه‌ نامرئی نامیده‌ایم.در این مدارس،تعلیم و تربیت جریان دارد و صورت می‌پذیرد.اما دارای خصوصیات و ویژگیهای آشکار‌ و بارزی‌ نیست که بتوان آن را بـه سـادگی تشخیص داد،در حقیقت، مدارس نامرئی،فرزندان یک کشور از طریق ارتباط با یکدیگر اطلاعات را دریافت می‌کنند و در جریان تعلیم و تربیت خاصّی که‌ معمولا‌ برنامه‌ریزی‌ نشده و از پیش تعیین نشده است،قرار می‌گیرند.برای اینکه کارکرد این مدرسه را دقیق‌تر بررسی کنیم، آن را در قـالب ارتـباط اطلاعاتی بین عناصر موجود در مدرسه، یعنی همان دانش‌آموزان،مورد بررسی قرار‌ می‌دهیم.اما‌ قبل‌ از پرداختن به نحوه ارتباط و تبادل‌ این‌ اطلاعات توصیفی کلی از این‌ مدرسه به دست می‌دهیم:«مدرسه نامرئی»مدرسه‌ای درون‌ مدارس رسمی ماست.

ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امسال دبیرستان صلحا برای نخستین بار پایه سوم تجربی را تجربه می كند. جمع پنج نفری این عزیزان در میان دانش آموزان ریاضی، كلاس نیمه خصوصی را برای درسهای تخصصی ایشان فراهم كرده است. خوشبختانه دو یا به عبارتی سه دانش‌آموز شایسته و با انگیزه جمع متقاضیان صلحایی را مزین كرده اند.
آقا معلم قرار است امسال معلم ریاضی این دوستان باشد. جلسه اول به سان همیشه به مقدمات و معرفی افراد از زبان دیگری سپری شد. اولین عكس از اولین جلسه كلاس ایشان به همراه اظهاراتی كه در معرفی هر یك صورت گرفت در اینجا درج شده است. البته جای علیرضا خالی است كه انشاءالله در آینده پر خواهد شد.




ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :












نوع مطلب : اطلاعیه‌ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :