یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
یکشنبه 29 شهریور 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
بعد از طرح درس به عنوان مهمترین مهارت پیش از تدریس، اكنون به مهارت‌های ضمن تدریس اشاره می شود. این مهارت‌ها شامل یازده مورد است.



مگر Education بدون Relation امكان‌پذیر است؟ به نظر من مهم‌ترین هنر معلم ایجاد ارتباط است. در مثل مناقشه نیست. اگر كمند بر گردن مركب انداخته شود، مركب در اختیار سوار است. سوار او را به هر جایی می‌تواند حركت دهد. وگرنه سوار در اختیار مركب است و باید به دنبال او حركت كند. این كمند، همان ارتباط است كه میان معلم و شاگرد ایجاد می‌شود.
عوامل مخل و مزاحم در كلاس درس متعددند و طرقی كه برای برطرف شدن آنها پیشنهاد گردیده به قرار زیر می‌باشد:
حرکت معلم در کلاس
توجه دادن کلامی و غیر کلامی
ایجاد تنوع در برقراری رابطه بین افراد کلاس
سکوت
به کارگیری حواس مختلف

معلم با توجه به موضوع درس و در نظر گرفتن موقعیت می تواند از حواس بینایی، شنوائی، بویایی، لامسه، چشایی، استفاده کند و از این طریق نیز توجه دانش آموزان را به درس کلاس جلب نماید به عنوان نمونه نشان دادن یک عکس، آویختن نقشه ی جغرافیا به دیوار، تشخیص تفاوت نرمی و زبری اشیا و با لمس کردن و...

سکوت نیز یکی از فنونی است که می تواند حواس دانش آموزان را به تدریس معلم تمرکز بخشد. سکوت بنا به موقعیت و تشخیص معلم می‌تواند چند ثانیه و یا بیشتر طول بکشد.

معلم با ایجاد تغییر در شکل رابطه ی متقابل بین افراد کلاس می تواند توجه دانش آموزان را به جریان تدریس جلب کند. در کلاس درس معمولا روابط زیر می تواند ایجاد شود: معلم با شاگرد- معلم با شاگردان- شاگرد با شاگرد- شاگرد با شاگردان و گروهی از شاگردان با گروه دیگری از شاگردان.

توجه دادن کلامی و غیر کلامی: با استفاده از حرکات کلامی و غیر کلامی می توان توجه دانش آموزان را به سخنان معلم جلب کرد.
نمونه های کلامی: «به تابلو نگاه کنید»، «چه کسی جواب این سوال را می داند» و...
نمونه های غیر کلامی: استفاده از اشاره تکان دادن سر و دست به مقاصد مختلف
نمونه های کلامی و غیر کلامی: کوبیدن روی تخته با گچ و تاکید با صدای بلند که مثلا حرف اصلی در اینجاست.

جا به جایی و حرکت معلم در کلاس یکی از فنونی است که توجه دانش آموزان را به خود جلب می کند و موجب برقراری ارتباط بهتر با آنان می شود.



در خور فهم باشد
رسا و دلنشین باشد
آهنگ (تن) صدا متغیر بوده و یکنواخت و کسل کننده نباشد
حالت‌های عاطفی صدا رعایت شود
هر جمله به اقتضای معنا و ساخت دستوری آن بیان شود یعنی جمله های سوالی، خبری، منفی، تاکیدی و غیره به صورت خاص خود بیان شود
صدا با موقعیت مکانی شنوندگان مطابقت داشته باشد بطوری که همه صدای معلم را بشنوند.



هدف از آماده سازی عبارت است از: تمرکز حواس دانش آموزان معرفی ضمنی موضوع درس، ایجاد علاقه، انگیزه و کنجکاوی و دانش آموز برای یادگیری مطلب جدید كه به صورت معاشرتی و درسی مطرح می‌شود.
فواید آماده سازی:
- آماده سازی علاقه و شوق یادگیری ایجاد می کند.
- آماده سازی، دانش‌آموزان برای شرکت فعال در درس کلاس آماده می‌کند.
- آماده سازی توجه دانش آموزان را از درس جلسه قبل که ممکن است از درس فعلی متفاوت باشد به مطلب جدید جلب می کند.
- در مرحله‌ی آماده سازی، دانش آموز از هدف درس آگاه می شود و درس برایش معنی و مفهوم پیدا می کند.
- آماده سازی موجب یادآوری معلومات قبلی دانش آموز می گردد و ناراحتی ها را به دانسته ها پیوند می دهد.



از طریق پرسش كردن‌های به موقع و حساب شده معلم قادر می‌گردد دانش‌آموزان را به سوی یادگیری مطلوب سوق دهد.
نكاتی كه در طرح پرسش‌ها باید در نظر داشت به قرار زیر می‌باشند:
1- پرسش‌ها نباید صرفاً مبتنی بر سنجش حافظه و معلومات باشد.
2- پاسخ پرسش‌ها نباید به صورت بلی یا خیر باشد.
3- باید برای دانش‌آموز به منظور پاسخ دادن وقت كافی در نظر گرفت.
4- دانش‌آموزان باید از طریق سؤال‌های پیگیر به سوی نتیجه مورد نظر سوق داده شوند.
5- كلیه دانش‌آموزان در پاسخ‌گویی به پرسش‌ها به طور یكسان شركت داده شوند.
6- پرسش‌ها باید به صورتی مطرح گردند كه دانش‌آموزان برای پاسخ‌گویی به آنها به تفكر بپردازند.
7- پرسش‌هایی كه خارج از موضوع درس مطرح می‌شوند باید در جهت درس هدایت گردند.



1- لبخند زدن
2- اشاره با چشم
3- بالا بردن ابروان به علامت پاسخ منفی
4- بالا بردن دست به علامت داشتن سؤال
5- تكان دادن انگشتان
6- تكان سر و دست
7- زیرچشمی نگاه كردن
8- ضربه زدن به تابلو یا روی میز
9- قیافه متفكرانه به خود گرفتن
10- اخم كردن



توضیح به مفهوم روشن کردن مشکل درسی دانش‌آموز توسط معلم به هنگام ارائه‌ی مطلب به منظور درک بهتر آن، آمده است.
توضیح خوب مطالب، می تواند شنونده را بر سر شوق آورد. به خصوص اگر این شنونده یک دانش آموز در کلاس درس باشد. معلمان با تجربه و کارآزموده، زمینه کار را چنین فراهم می سازند که دانش‌آموزان قادر گردند در موقعیت‌های مختلف مطالب را به خوبی توضیح دهند.



تشویق و ترغیب یکی از مهمترین اصول آزمایش شده روان‌شناسی تجربی است که در سالهای اخیر معلمان در کلاس درس برای تدریس بهتر به استفاده از آن روی آورده اند.
اشكال تشویق در کلاس
1 - گفتاری (خیلی خوب )
2 - غیر گفتاری (لبخند زدن )
3 - اصواتی (آهان، هان)

آثار تشویق بر دانش‌آموز
1- به موقع و به طور مرتب در کلاس درس حضور یابد.
2 - با دقت به توضیحات معلم گوش دهد.
3 - با جدیت تمام، تکالیف محوله را انجام دهد.
4 - با شوق زیاد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی مطالب درسی خود بگردد.
5 - در نتیجه، پیشرفت چشمگیری نصیب وی گردد.




دیدگاه‌های گوناگون در مورد تنبیه:

در قرون وسطی با این تصور که به هنگام تولد کودک، شیطان در جسمش جلوه نموده و علت شرارت و شیطنت کودک بدان سبب است، تنبیه کردن کودک برای خارج کردن شیطان از جسمش رایج بود که این امر تا زمان حاضر نیز در بسیاری از خانوده ها و مدارس ادامه پیدا کرده است.

[http://www.aparat.com/v/Jc2BE]


خطرات تنبیه
کاربرد هر گونه تنبیهی می تواند به رابطه‌ی معلم- شاگرد آسیب شاید دائمی برساند.
کودک ممکن است برای اجتناب از تنبیه به راهبردهایی نظیر دروغگویی متوسل شودکه نه تنها برای رشد بلند مدت شخصیت کودک بالقوه زیانبار است، بلکه بی اعتمادی بین معلم و شاگرد را سبب می شود.
تنبیه این درس نامطلوب را به کودک می آموزدکه قوی می تواند ضعیف را به مجازات برساند.
دیدگاه انتقامی
در آن تنبیه صرفاً به معنای انتقام گرفتن مورد استفاده قرار گرفته و از لحاظ تربیتی کاملاً بی ارزش است.
دیدگاه پیشگیری
بر اساس این دیدگاه، با ایجاد ترس و تهدید، زمینه‌ای مهیا می گردد تا از خطاکاری فرد جلوگیری به عمل آید و گاه با تنبیه کردن وی در حضور دیگران موجبات عبرت فراهم آورده می شود.
دیدگاه ریشه‌ یابی
بر طبق این دیدگاه هر گونه خطا و خلاف عللی دارد و تا هنگامی که آن علل ناشناخته بماند احتمال خطا و خلاف وجود خواهد داشت. لذا در این شیوه کشف علل رفتار و طریق رفع آنها دارای اهمیت بسزایی می باشد.
دیدگاه تادیبی
در آن فرد وادار می شود به منظور کسب احترام و حیثیت در نزد افراد جامعه، بکوشد. از این رو، به خاطر دستیابی به ارزشهای لازم و حفظ شخصیت خود، از هر نوع عمل خلاف دوری می جوید.



انضباط به مفهوم رعایت صحیح روابط اجتماعی با توجه به مقررات و سنن و ارزشهای تربیتی آمده است با این شرط که فعالیتهای هیچ یک از دانش‌آموزان کلاس باعث اختلال در جریان تعلیم و تربیت نگردد.
عوامل بی انضباطی
1 - وضع جسمانی، چون رشد ناموزون
2 - زمینه های فكری و احساسی و ذهنی، مانند عقب ماندگی تحصیلی، حالت هیجانی و خودخواهی.
3 - عوامل اجتماعی، نظیر معاشرت با بدان، فقدان سرپرست دلسوز و عدم توفیق در جلب توجه و احترام دیگران.
4 - عوامل فیزیکی و روانی، چون وجود محیطهای خفقان آور، كلاس‌های خسته‌كننده و بی‌روح، عدم انطباق درس با توانایی‌ها و ذوق و شوق دانش‌آموزان.

معلم نخستین مسئول مستقیم حفظ و رعایت نطم و ترتیب و انضباط كلاس محسوب می‌شود. وی باید مدیر باشد، توانایی اداره كلاس و دانش‌آموزان به نحو مطلوب را دارا باشد، از فنون مختلف اداره كلاس آگاه باشد، صدایش رسا و گیرا و در صورت لزوم آمرانه باشد، بتواند نابسامانی‌ها را رفع و متمردان و سركشان را به طور منطقی تحت فرمان درآورد و در هنگام برخوردها و ایجاد تنش‌ها قادر باشد كلاس درس و دانش‌آموزان را بدون اینكه نیازی به فریاد و كشمكش باشد، مهار كند.
معلم باید به یاد داشته باشد كه با تهدید و تحقیر نمی‌توان انضباط را در كلاس برقرار ساخت. بلكه باید با تهیه قبلی طرح درس، به كارگیری روش‌های جالب تدریس و اداره كلاس و پرورش شخصیت سالم خویش، از پیدایش هرگونه بی انضباطی در كلاس درس جلوگیری به عمل آورده و با اتخاذ روش كار مناسب، به طور طبیعی زمینه‌ی ایجاد نظم و انضباط را در كلاس درس فراهم آورد.


  قوانین فونتانا در برقراری انضباط و اداره و كنترل مطلوب كلاس


1 - کلاس را علاقه‌مند کنید.
2 - منصف باشید.
3 - شوخ طبع باشید.
4 - وقت شناس باشید.
5 - از خشم اجتناب کنید.
6 - از خودمانی شدن بیش از اندازه پرهیز کنید.
7- برای قبول مسئولیت به کودکان فرصت دهید.
8 - توجه کلاس را متمرکز کنید.
9 - از تحقیر کودکان پرهیز کنید.
10- هشیار باشید.
11- از واژه های مثبت استفاده کنید.
12- به خودتان اطمینان داشته باشید.



مهمترین هدفهای مطالعه از نظر متخصصان
 
1 - برانگیختن ابتکار و ذوق دانش آموزان
2 - استقلال در کار و احساس مسئولیت
3 - ازدیاد تجارب دانش آموزان
4 - استفاده صحیح از اوقات فراغت
5 - گسترش فعالیتهای آموزشی از مدرسه به خانه

در دادن تمرین، پرورش جنبه‌های زیر را باید در دانش‌آموزان مورد تأكید قرار داد:
1- جنبه خلاقیت: تا دانش‌آموز قادر گردد با استفاده از آموخته‌های خود به طرح مسائل جدید بپردازد.
2- جنبه كاربردی: تا دانش‌آموز بتواند آنچه را آموخته به كار گیرد.
به عنوان یك مهارت معلم باید:
1 - تمرینات را در حد توانایی دانش آموز انتخاب نموده و به این وسیله در آنان ایجاد رغبت کند.
2 - انجام تمرین و تکرار را روی نقاط ضعف دانش آموزان متمرکز گرداند.
3 - تفاوتهای فردی را در نظر داشته باشد.




جمع بندی به آن دسته از فعالیتها اطلاق میشود که به وسیله معلم طراحی می گردد تا با کمک دانش آموزان کلاس، آنچه را وی به عنوان محتوا برای رسیدن به هدفی ارائه داده است به نتیجه‌ای مناسب و پایانی مطلوب برساند.
بدون جمع بندی که معمولاً در کلاس به قصد آموزش و یادگیری صورت می گیرد، آگاهی از میزان تسلط دانش آموزان بر مطالب ارائه شده میسر نخواهد بود.
اهداف جمع بندی
 1 - متمرکز ساختن حواس دانش آموزان بر مطالب آموخته شده.
2 - پایان بخشیدن به یک واحد کاری مختصر یا طولانی.
3 - آسان سازی، یادگیری مفاهیم یا اصول جدید.
4 - ایجاد حس موفقیت و کسب مهارت در دانش آموزان.
 اساس جمع‌بندی بر دو ركن استوار است:
1 - خلاصه کردن
2 - تمرین



تکلیف شب یا تکالیف شب یا تکالیف خانه آن دسته از فعالیتها را شامل می گردد که در راستای یادگیریهای کلاسی به منظور انجام و تمرین آنها در خارج از مدرسه برای دانش آموزان تعیین می گردد.
دیدگاه‌ها در زمینه تکلیف شب
برخی از متخصصان دادن تکلیف شب یا خانه را ضروی نمی دانند. به نظر آنها یادگیریهای انجام شده در کلاس، در بسیاری از موارد، برای دانش‌آموزان کافی است.
بعضی از متخصصان بر دادن تکالیف متعدد و زیاد اصرار ورزیده و بر این باورند که تکلیف شب یا خانه یکی از مهمترین فعالیتهای دانش آموزان به شمار می رود.
گروهی از متخصصان تکلیف شب یا خانه را ضروری شمرده بر کیفیت میزان و نوع توجه و دقت خاصی نشان می دهند.

نكات قابل توجه در تكلیف شب:
1 - تکالیف باید مطابق استعداد و علاقه‌ی دانش‌آموز و در راستای نیازهای او تعیین گردند.
2 - در دادن تکلیف، همواره باید ابتکار و خلاقیت دانش آموز مد نظر باشد.
3 - چنانچه قسمتی از تکالیف خانه یا شب به صورت همگانی و یکسان تعیین شود. پسندیده است که بخش دیگری بر اساس نیازهای هر دانش آموز تعیین گردد.
 
4 - تکالیف شب نباید در حد و اندازه‌ای تعیین گردند که تمام وقت دانش آموز را به خود اختصاص دهند، به خصوص در دوره راهنمایی و دبیرستان که چندین معلم تدریس دروس مختلف را به عهده دارند، در این صورت، تبادل نظر و هماهنگی بین معلمان یک ضرورت می باشد.
5- سرپرستی و بررسی تکالیف انجام شده امری لازم بوده و بایستی کار دانش‌آموز به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
6 - تکالیف شب یا خانه نباید جنبه تحمیلی داشته یا به صورت یک جریان ماشینی و مکانیکی درآید.
7 - نحوه‌ی برخورد و دیدگاه معلم در دادن تکالیف به دانش آموزان نباید به صورتی جلوه کند که موجب اضطراب و هیجان آنان گردد.
8 - تکالیف شب یا خانه ممکن است به صورت الزامی و یا انتخابی، مشخص و تعیین گردند.
9 - معلمان در دادن تکلیف به دانش آموزان باید ترتیبی اتخاذ کنند که آنان مجبور نگردند برای انجام آنها به افراد خانوده متوسل شوند.






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 28 شهریور 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
شب گذشته برنامه خندوانه را در كنار خانواده ام مشاهده می كردم و شاهد هنرمندی امین حیایی در مسابقه دور دومش بودم. حركاتی هنرمندانه كه تحسین و خنده بینندگان و حضار را در پی داشت.

[http://www.aparat.com/v/K0Zlq]


اما نكته جالبی كه در مصاحبه پشت صحنه اش بیان كرد، مطلبی است كه در دقیقه 3 فیلم زیر قابل مشاهده است. وقتی از او سوال شد كه: چه طور بود؟ نسبت به قبلی راضی تر بودید؟ او گفت: استرسم كمتر بود، به هر حال آمادگیش رو داشتم و می دونستم قراره چی اجرا كنم و امیدوارم كه دوست داشته باشند مردم عزیز و می رم كه خودم را آماده كنم (اگر برنده شدم) برای استند آپ كمدی بعدی.
این در حالی است كه در ثانیه 40 همین فیلم از او پرسیده شد: استرس اون دفعه بیشتر بود؟ حیایی گفت: آخه اون دفعه چیزی آماده نداشتم ولی الان آماده ام و میدونم می خواهم چه كار كنم. ... طراحی كامل ...

[http://www.aparat.com/v/kvVIE]


با این مقدمه می خواهم مطلبی را عرض كنم. نخست اینكه كار معلم هم به نوعی هنرمندی است. معلم شایسته باید مانند یك آكتور حرفه‌ای مثل حیایی گاه ایفای نقش كند. هدف معلم یادگیری است و نقش‌آفرینی وی در كنار نقش انبیا تعریف می‌شود (نقشی فراتر از ادخال سرور و خنداندن مخاطبین كه بسیار ارزشمند است)، لذا اگر یادگیری با چنین هنرنمایی‌هایی عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شود، لذا چرا معلم هنرمند نباشد؟ معلمان قدیم ما از جمله مرحوم نیرزاده چنین هنرنمایی‌هایی را داشتند. مانند فیلم زیر از كلاس درس وی.

[http://www.aparat.com/v/dvpwS]


اما نكته دیگر اینكه امین حیایی در ارائه دوم كه حساس‌تر بود، با تسلط و اعتماد به نفس بیشتر و استرس كمتری حاضر و ظاهر شد. علتش را خود توضیح داد و آن اینكه: آمادگیش بیشتر بود و طراحی كارش را كرده بود.
به راستی آمادگی معلم نیز در كلاس درس چنین اعتماد به نفسی را می‌دهد و چنان آثاری را در مخاطب قرار می‌دهد. تنظیم طرح درس این نقشی را ایفا می‌كند. و این امر یكی از فواید و بركات داشتن طرح درس است كه قبل از تدریس صورت می‌پذیرد.


طرح درس در واقع مانند نمونه بالا عبارت است از:پیش بینی و انتخاب روش‌ها و ترتیب مواد آموزشی در شرایط ویژه با هدف نیل به نتایج یادگیری مطلوب و مؤثر
فوائد داشتن طرح درس عبارت است از:

1- به معلم فرصت می‌دهد تا رابطه‌ای تنگاتنگ و محكم بین تدریس خود و هدف‌های كلی درس برقرار كند.

2- معلم را یاری می‌كند كه به منظور نیل به هدف‌ها از روش‌ها و وسایل مناسب استفاده كرده و اهمیت روش‌های اتخاذ شده و وسایل به كار گرفته شده را در تحقق اهداف ارزیابی نماید.

3- به معلم امكان می‌دهد كه با توجه به نیازها و علائق دانش‌آموزان، زمینه هرچه بیشتر الهام بخشی و تحریك ذوق آنان را فراهم آورد.

4- به معلم فرصت می‌دهد كه با پیش‌بینی مسائل مختلف تدریس، ضمن صرفه جویی در وقت و به حداقل رساندن میزان اشتباهات احتمالی، حداكثر نتیجه مطلوب را به دست آورد.

5- به معلم، به دلیل دنبال كردن فعالیت‌های مختلف آموزشی بر طبق برنامه و اجتناب از اتفاقات و تصادفات آزار دهنده، اعتماد به نفس بیشتری می‌بخشد.

6- دانش‌آموزان احساس احترام فزون‌تری به معلم پیدا كرده و زحمات شبانه‌روزی او را در طرح‌ریزی فعالیت‌های گوناگون كلاسی، دال بر توجه و علاقه وی به درس و دانش‌آموزان دانسته و پیشرفت‌های حاصله خویش را مرهون دوراندیشی و نظم معلم می‌دانند.

7- به معلم فرصت می‌دهد كه از لحاظ فعالیت‌های مختلف روزانه از جمله طرز تفكر، انتخاب روش تدریس مناسب و تعیین نوع اقدامات گوناگون آموزشی، روز به روز احساس پیشرفت و موفقیت نماید.

8- و سرانجام موجب افزایش شور و شوق و علاقه در معلم شده و بلای یكنواختی را كه در فعالیت‌های روزمره گریبانگیر بسیاری از معلمان است را بر طرف می‌سازد.


در عین حال باید مراقب بود كه از معایب و اشكالات طرح درس ایمن بود. منظورم موارد ذیل است:

معلم را مجبور می‌سازد كه در بیشتر مواقع از فرصت‌های واقعی كه برای یادگیری اثربخش پیش می‌آید صرفنظر كند، زیرا اگر راهنمای تعلیماتی یا هركس دیگری كه به كلاس وی وارد شده و او را در حال انجام فعالیتی به غیر از آنچه كه در طرح درس مطرح است مشاهده كند وی را معلم شایسته‌ای نخواهد دانست.
نظر به اینكه تهیه طرح درس امری دقیق و وقت‌گیر می‌باشد لذا ممكن است معلم طرح درسی را كه برای یك بار تهیه كرده، سالیان متمادی مورد استفاده قرار دهد كه در این صورت به طور قطع، امكان آموزش توأم به ابتكار و خلاقیت تقلیل خواهد یافت.




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




هفته گذشته در خدمت گروهی از همكاران در موضوع مهارت‌های تدریس بودم. در آنجا به نظریه اجتماعی- فرهنگی اشاره كردم و كاربرد آن را در كلاس درس تبیین نمودم. بر اساس آن فیلمی از كلاس درس آقامعلم هم به نمایش گذاشتم و به نكات مستخرج از آن پرداختم. برای استفاده همكاران گرامی در این قسمت به مطالب برگرفته از آن اشاره می شود.
بخشی از كارگاه و اسلایدهای آن در ذیل آمده است.



معلمی نوعی هنر محسوب می‌شود و معلم خوب و شایسته فردی است که علاوه بر داشتن علم و دانش کافی، به رموز و ریزه کاری‌های این فن کاملاً آشنا بوده و بداند چگونه تدریس کند، چه هدفی را دنبال نماید و برای رسیدن به آن اهداف از چه وسایلی استفاده کند.

میلیاردها انسان در جهان متولد شده اند اما هیچ یك اثر انگشت مشابه نداشته اند. اثر انگشت تو، امضای خداوند است كه اتفاقی به دنیا نیامده ای و دعوت شده ای. تو منحصر به فردی. مشابه یا بدل نداری. تو اصل اصل هستی و تكرارنشدنی/ وقتی منتخب بودن و منحصر به فرد بودنت یا یادآوری كنی، دیگر خودت را با هیچ كس مقایسه نمی كنی و احساس حقارت یا برتری كه حاصل مقایسه كردن است از وجودت محو می شود.




تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار معلم و فراگیر بر پایه طراحی منظم و هدفدار معلم برای یادگیری فراگیر.

یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر آن كه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ دهد.

این تغییر در سه حیطه دانش و نگرش و كنش است.

یادگیری هدف، و تدریس وسیله رسیدن به این هدف است. با وجود این وابستگی، یادگیری و تدریس دو فرایند مستقل به شمار می‌روند.


1- فراگیران مفاهیم ، تجربه ها و قوانین را می خوانند و حفظ می‌کنند و می کوشند که به خاطر بسپارند.

1- فراگیران ضمن انجام فعالیت ها و یا کسب تجربه ، در تولید مفاهیم شرکت دارند و به طور مستقیم نتایج هر تجربه را به دست می آورند.

2- فراگیران هر چه به طور امانت ، به ذهن خود سپرده اند، پس می دهند و هنگام آزمون، امانت های دریافتی را مسترد می‌دارند.

2- فراگیران با تمام افراد گروه به بحث و گفت و گو می‌پردازند، با هم کار می کنند، نظرات خود را با یکدیگر مقایسه و به تصحیح اشتباهات خود می‌پردازند و به فراگیری دانش یاری می رسانند.

3- معلم اغلب با روش سخنرانی تدریس می کند و نقش حل مسائل را ایفا می کند. (تمرین می دهد، به حل تمرین ها کمک می کند، با مثال مفاهیم را توجیه می کند.)

3- معلم راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسش‌ها، می‌کوشد تا با پرسش‌های متعدد از فراگیران‌، آنها را به پاسخ های صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن  ترغیب کند.

4- معلمان اغلب جزوه می‌گویند، مطالب کتاب را خلاصه می‌کنند و فراگیران را به سوی استفاده از کتاب های حل مسائل سوق می‌دهند.

4- معلمان به فراگیران پاسخ کلیشه ای نمی دهند، پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند که قابل بحث باشد و فرصت گفت و گو را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

5-  معلم به کلاس تکلیف می‌دهد و فراگیران در این فرایند به عنوان تماشاگر هستند.

5-  معلم، هر فراگیر را تشویق می کند که از دیگران کمک بگیرد، برای نظریه های خود وسائلی بسازد، تجربه کند و نتیجه را گزارش دهد.




6-  معلم کلاس را کنترل می‌کند.

6-  حضور و غیاب کار سرگروه و معلم نظارت می‌کند.

7-  معلم در صحنه‌ی آموزش کاملاٌ فعال است و فراگیران ساکت هستند.

7-  فراگیران در صحنه ی آموزش فعالیت می‌کنند و معلم‌، راهنمای فعالیت‌های آنها است.

8-  معلم تمرین می دهد، تمرین حل می کند، پاسخ پرسش ها را می دهد، رفع اشکال می کند، تدریس می کند و جزوه می‌گوید.

8-  در این شیوه شاگردان با اعضا گروه بحث می کنند و معلم در صورت لزوم آنان را به طرح پاسخ صحیح هدایت می کنند.

9-  هدف یاد دادن است و تکیه بر محفوظات و کسب دانستنی‌های ضروری و غیر ضروری.

9-  هدف یادگیری است،  فراگیران به یادگیرنده‌های مادام العمر تبدیل می شوند.

10-  بیشتر تکالیف، رونویسی و... می باشد.

10-  تکالیف جمع آوری اطلاعات می‌باشد.





در ادامه فیلم زیر پخش شد



سپس ده برداشت از فیلم صورت گرفت. نخست اینكه نصب دوربین در كلاس فرصت بازبینی كلاس درس توسط معلم و امكان خودارزیابی را مهیا می‌كند.


در همین راستا به مبانی درس پژوهی و كاربست آن پرداخته شد.



در ادامه به مقالات جدیدی كه به این نظریه و تاكید بر استفاده از مفاهیم كلیدی آن از جمله گفتگو و تعامل پرداخته شد. یادآور می‌شود كه از حدود 1000 سال گذشته با تاسیس حوزه علمیه نجف، طلبه‌ها همین مقوله را در قالب حلقه‌های مباحثه به كار می‌گرفتند.



گفت‌و‌‌‌‌گوی درست و با کیفیت بین معلّمان و دانش‌آموزان، می‌تواند محرّکی قوی برای ارتقا توان استدلال‌كردن و بهبود و عملکرد علمی دانش‌آموزان باشد.
در محیط‌های کلاسی، به خصوص در مقطع متوسطه، معمولاً گفتار یك‌سویة معلّم حاكم بوده و تبادل نظر و تعامل با دانش‌آموز، در قالب سؤالات بسته صورت می‌پذیرد تا پاسخ درست و کوتاهی دریافت شود



مقدار محدود مکالمه بسیاری از کلاس‌ها و در بسیاری از کشورها نیز، نتیجه فرهنگ مرسوم آنجاست.



به منظور فهم بهتر دامنه تقریبی رشد (ZPD) مثال زیر زده شد. طبیعی بود كه ایشان در بادی امر به حل آن نائل نشدند. سپس با راهنمایی اینكه خطوط لازم نیست میان دو نقطه محدود شود، موفق به حل شدند. این یعنی طرح سوال در محدوده ZPD و نقش معلم به عنوان راهنما، كه فراگیران را به حل مسئله سوق می‌دهد.



در آخر نیز به نكاتی كه در كاربست این نظریه مورد توجه است پرداخته شد.






نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دانش‌آموز خوش ذوقم، آقامهدی قاآنی، كلاس درس ریاضی سال گذشته را در قالب یك اینفوگرافیك به صورت زیر ترسیم نموده است. از ایشان تشكر می‌كنم.





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



















نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برای بهبود عملكرد و تغییر مستمر (كایزن) در مدرسه، لاجرم باید به رشد همه‌جانبه همكاران پرداخته شود. رشد حرفه‌ای معلم و رضایت شغلی وی، ملازم به رشد و رضامندی روابط زناشویی وی است. مسلماً معلم با فضای امن و آرام خانوادگی، می‌تواند كلاسی امن و آرام و موثر را برای شاگردان به ارمغان آورد. البته رضایتمندی شغلی و زناشویی، تاثیر دوسویه بر هم دارند.
دبیرستان صلحا برای این منظور اقدام به برگزاری جلسات تخصصی ارتباط موثر زوجین ویژه كاركنان مدرسه و همسران ایشان ترتیب داده است. در ذیل متن دعوتنامه آن كه حاوی پیام‌های قابل توجهی است، آمده است.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 4 شهریور 1394 :: نویسنده : محمد نیرو

سکوت سازمانی پدیده ای است که در آن کارکنان سازمان به علل مختلف از اظهار نظر در مورد مسایل سازمان خودداری کرده و سکوت اختیار می کنند. سکوت یک علامت بسیار مهم بیماری، استرس، پیری، افسردگی و یا ترس در سازمان به شمار می رود و مدیران باید در اولین فرصت عامل آن را ردیابی و برطرف نمایند.
بی توجهی به این موضوع می تواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود.

  •   مهمترین علل سکوت سازمانی عبارتند:


1- ترس از عواقب اظهارنظرها مشتمل بر تنبیهات، بی نصیب بودن از امتیازات، برکناری از سمت و پست سازمانی و....
-2
ترس از بی توجهی مدیر ارشد و بلا استفاده ماندن نظریات و ایده ها.
در بدترین حالت مدیران ممکن است حتی نظریات ارائه شده را نخوانند و در بهترین حالت ممکن است مدیر ارشد این نظریات را بخواند؛ ولی با دلایل ناکافی یا مصلحت های غیر قابل توجیه؛ اقدام به رد ایده ارائه شده بنماید.
3- بدون پاداش گذاشتن ایده ها. وقتی که سازمان برای ایده های ارائه شده که مورد استفاده هم قرار گرفته و اثر بخش بوده اند؛ پاداشی پرداخت نمی کند.
همان گونه که می بینید احساس ترس و ناامنی؛ مهمترین علت سکوت در سازمان تلقی میگردد.
4- شکل بسیار بدتر سکوت سازمانی وقتی است که کارکنان سازمان به ظاهر فعال و پر سر و صدا هستند ولی آنها از اظهارنظرهای واقعی و اقدامات مناسب و کارشناسی شده خودداری می کنند؛ و در برخوردها چیزی را می گویند یا کاری را انجام میدهند که مدیر ارشد سازمان می خواهد.

متخصصان علم مدیریت از پدیده سکوت سازمانی با عباراتی چون خطرناک یا مضر نام می برند.

  •   با توجه به نوع انگیزه کارکنان سکوت در سازمانها به ٣ دسته زیر قابل تقسیم بندی است:

1- سکوت مطیع: انگیزه این نوع سکوت کناره گیری، تسلیم بودن و رضایت دادن به هر چیزی است.
-2
سکوت تدافعی: انگیزه این نوع سکوت خود حفاظتی است؛ یعنی علت سکوت کارمند در سازمان ترس است.
3- سکوت دوستانه: انگیزه این نوع سکوت؛ علاقه به دیگران و ایجاد فرصت برای نشر یک مساعی می باشد.


  •   دلایل سکوت مطیع:

-1باور داشته باشد که صحبت کردن بی فایده است .
2-از توانایی های شخصی خود برای نفوذ در شرایط، نا مطمئن باشند.

  •   دلایل سکوت تدافعی:

1- به دلیل اشفته شدن افراد
-2
ایجاد پیامد های منفی برای خود فرد.

  •   دلایل سکوت دوستانه :

1-سود بردن از نظرات دیگران
2-خودداری از ارائه اطلاعات به دلایل سری و محرمانه بودن

  •   عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی:

اما پدیده سکوت سازمانی پدیده ای چند بعدی است و از چند جهت قابل بررسی می باشد.

  •   از جمله می توان دلایل و عوامل سکوت سازمانی به شرح زیر دسته بندی نمود:

1- عوامل مدیریتی
2- عوامل سازمانی و محیطی
3- عوامل گروهی
4- عوامل فردی

  •   عوامل مدیریتی:

1- باورهای ضمنی مدیران نسبت به سکوت سازمانی
2- اقدامات مدیریتی
3- سبک رهبری مدیریت سازمان
4- ترس از بازخورد منفی
5- تفاوتهای جمعیت شناختی مابین کارکنان و مدیران
6- ایجاد جو بی اعتمادی و سوء ظن در سازمان

  •   عوامل سازمانی:

1- سکون شغلی
2- سیاست ها و ساختارهای سازمانی
-3
فقدان مکانیزم باز خورد از پایین به بالا
4-تصمیم گیری متمرکز

  • عوامل فرهنگی، اجتماعی و گروهی:

1- همنوایی با جمع (انطباق با گروه(
2- گروه اندیشی
3- اثر بخشی فرهنگ آداب و رسوم خانواده بر نحوه ارتباط فرزندان با بزرگتر ها.

  •   عوامل فردی:

-1حفظ موقعیت کنونی
2-بی اعتمادی و بد بینی به مدیر
3-احساس ناتوانی در ایجاد تغییر
4-ترس از ارائه نظرات و بیان مشکلات
5-مصلحت اندیشی

  •   پیامد های سکوت سازمانی:

1-محدود شدن داده ها و اطلاعات
2-عدم تجزیه و تحلیل ایده ها و دلیل های تصمیم گیری
3-کاهش اثر بخشی تصمیم گیری
4-کاهش توانایی سازمان برای شناسایی و اصلاح اشتباهات
5- تضعیف تعهد و عرق سازمانی و اعتماد کارکنان
6-احساس عدم کنترل کارکنان
7-کاهش انگیزش کارکنان و افزایش نارضایتی
8-ناهماهنگی شناختی کارکنان
9-کاهش مشارکت و خلاقیت در بین کارکنان





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






گزارش ذیل را جناب آقای نصیری، همكار گرانقدر مدرسه صالحین اصفهان و هماهنگ كنند‌ه گروه بازدید كننده، سه روز بعد از بازدید تدوین كرده و ارسال فرمودند. از ایشان و همه دوستان عزیز همكار اصفهانی صمیمانه تشكر می‌كنیم.

بازدید از مجتمع آموزشی صلحا

تکلیفمان در همان ابتدا با دیدن مسئول پذیرش روشن می‌شود. لبخندی بر لب و آرامشی در رفتار و کلام. خوش‌آمدی می‌شنویم و منتظر می‌نشینیم. منتظر فردی که برنامه «همه بچه‌ها باهوش‌اند»ش را قبلاً دیده بودم و با وبلاگ «آقا معلم»ش آشنا. لبخند و آرامش ویروسی است که همه‌ی مجموعه‌ی صلحا گرفتارش‌اند. آقا معلم با مهربانی و وقار و کلامی دل‌نشین به استقبال می‌آید.

ما را مختار می‌کند ابتدا گپ بزنیم یا بازدید و یا ابتدا بازدید سپس گپ. همکاران اولی را بیشتر می‌پسندند؛ زیرا که مدرسه چون یک ماز اجزایش هزارتوست. ترجیح می‌دهند با نقشه واردش شوند.

آقا معلم از مخاطب و دانش آموزان صلحا می‌گوید که از پیش‌دبستانی گزینش‌شده و تا پیش‌دانشگاهی با مجموعه همراه هستند. این گزینش آن‌ها را یکدست کرده. بعدها که با تعدادی از آن‌ها هم‌کلام می‌شویم انگیزه در وجودشان به چشم می‌آید. مثالش فعالیت فارغ‌التحصیلان بدون چشم‌داشت در مدرسه است.

میز و صندلی بچه‌ها در کلاس‌ها اختصاصی است. به‌طوری‌که با یک اشاره معلم به شکل‌های مختلف چیدمان می‌یابد. در تهران در مدارس خوب روح «علامه کرباسچیان» جاری است. این را در اخلاصی که در تک‌تک کارکنان مدرسه صلحا استشمام می‌کردیم می‌شد دید.

پویش، پروژه و پژوهش سه تا «پ» که بخشی از وجه تمایز صلحا با دیگر مدارس است. 108 کلاس فوق‌برنامه فقط حاصل یکی از «پ» هاست؛ «پ» پویش ناشی از توجهی است که به مدل مدرسه «گاردنر» و هوش‌های چندگانه در صلحا می‌شود.

نمایشگاهی از دستاوردهای دانش آموزان در پروژه‌هایی که هر یک موظف به انجامش بودند ماحصل «پ» پروژه و مقاله‌های متعدد نتیجه «پ» پژوهش است. مقاله‌هایی عاری از «copy/paste».

از دیگر ویژگی‌های مدرسه، تمیزی آن است که فکر می‌کنم تمام یا بخشی از آن حاصل زحمات فردی که سید خطابش می‌کردند باشد. ادب و احترام سید بیشتر از چای خوش عطرش جلب‌توجه می‌کند. این ما را یاد مدرسه پنهان می‌اندازد.

تربیت و آموزش بیشتر در صلحا در مدرسه پنهان صورت می‌گیرد. در رفتار آدم‌هایی که در آنجا حضور دارند و در تعاملاتشان. از آبدارچی و سرایدار گرفته تا معلم راهنما و معلم که اینجا بچه‌ها «استاد» خطابش می‌کنند. به‌اصطلاح فضای مدرسه یادگیرنده است. درودیوار در خدمت آموزش و فراگیری هستند.

جزئیات در مدرسه صلحا بسیار است. جزئیاتی که آن‌قدر اهمیت دارند تا ما را با یک محیط یادگیرنده، آرام و لذت‌بخش روبرو می‌کند. مثل برنامه کلاسی که با استفاده از هوش‌های چندگانه گرافیک ویژه‌ای پیداکرده است. یا قسم‌نامه‌ای که در ابتدای کلاس همه آن را امضا کرده‌اند. مثل وقار و متانتی که دانش آموزان سال چهارم در بعد از اتمام کلاس دیفرانسیل دارند و یا هنگام نماز جماعت، در پانسیون سال چهارمی‌ها.

همکاران من نگران بودند یک چنین محیطی و یا به تعبیرشان محیط ایزوله و پاستوریزه‌ای را باید در دوران فارغ‌التحصیلی محک زد تا بفهمیم این تعالیم چقدر در وجودشان ریشه دوانده؟!

آقا معلم پاسخ این پرسش را با ذکر چندین خاطره از مشاهده فارغ‌التحصیلان در محیط‌های بیرونی، عروسی‌ها و غیره می‌دهد. پاسخی که فضای تربیتی صلحا را تأیید می‌کند.

آنچه بیش از همه من را به وجد می‌آورد استفاده از روش‌های نوین آموزشی در کلاس توسط آقا معلم است. استفاده از یادگیری مشارکتی، استفاده از هوش‌های چندگانه در فرآیند آموزش و... که همگی به‌خوبی اجراشده‌اند و نتیجه هم در آزمون‌های رسمی عالی بوده است.

دریافت‌های ما از این مجموعه بسیار است و مجال اندک؛ اما در پایان می‌توان این را گفت:

هر کاری که از سر اخلاص و بادانش لازم صورت بگیرد حتماً به نتیجه خواهد رسید.

به مجموعه صلحا خسته نباشید می‌گوییم و از مهمان‌نوازی‌شان متشکریم.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش به دعوت از همكاران گرامی در مدرسه آیین، برای انجام وظیفه اشتراك‌گذاری دانش و تجاربمان در زمینه هوش‌های چندگانه، راهی اهواز شدم. هنگامی كه از كوچه دبیرستان صلحا به قصد خروج در حركت بودم چشمم به یك وانتی خورد كه جمله‌ای پشت آن نوشته بود. این جمله به ظاهر خنده‌دار، ریشه در نوع ناصحیح روابط زناشویی برخی زوجین دارد. یاد جمله امام (ره) افتادم كه می فرمود: از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. البته افسوس كه مدارس ما و حتی دانشگاه‌های ما، مهارت‌های صحیح ارتباط موثر زوجین را به طور عمومی و سیستمی ارائه نمی‌كنند و جوانان ما باید خود به آزمون و خطا در مهمترین كانون زندگی خود بپردازند و دست آخر نیز معلوم نیست با چه هزینه‌ای و به چه سرنوشتی این امر به سرانجام برسد. این مهم برای ما و همكارانمان مستثنا نیست. لذا قصد داریم در دو جلسه پایانی نشست‌های آموزش پژوهی صلحا، با حضور استاد تراشیون،‌ جلسات ارتباط موثر زوجین را برگزار كنیم. مسلما وقتی معلم در كانون خانوادگیش آرامش داشته باشد، می‌تواند به همكاران و دانش‌آموزانش نیز آرامش را هدیه كرده و وظیفه‌اش را شایسته‌تر به انجام رساند.


وظیفه خطیر و دشواری كه بدون پشتیبانی و پشتگرمی خانوادگی به خوبی ممكن نمی‌شود. خلاصه وقتی به اهواز و مدرسه آیین رسیدم، در دفتر مدرسه و در كلاسوری كه در آنجا بود، جمله‌ای را از حضرت آقا دیدم كه خیلی تنبه‌آور و هشدار دهنده بود. ترجیح می‌دهم كه این جمله را از روی تصویر آن مشاهده نمایید.



گفتنی است كه برگزاری جلسه مدیریت استعداد در میان جمع محدود برخی مدیران مدارسمان، به نوعی ناظر به این دستور بود. به تحقیق بدون عنایت حضرت باریتعالی و اهتمام جدی و برنامه‌ریزی دقیق، این مهم محقق نخواهد شد. وفقنا الله لنا و لكم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 2 شهریور 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
روز گذشته در جلسه آموزش پژوهی صلحا به یكی از مسائل مبتلابه و مهم مدرسه‌ای و خانوادگی پرداخته شد. موضوع اینترنت، موضوعی است كه بسیاری از خانواده‌ها یا حتی مدارس و مربیان، موضع مشخص و متقنی در مورد آن ندارند. ضمن اینكه تاثیرات بسیار زیاد آن را نیز هرگز نمی‌توان انكار كرد.
دبیرستان صلحا در اردیبهشت سال جاری، تحقیقی را در مورد میزان و نحوه استفاده دانش‌آموزان از رسانه‌ها به ویژه اینترنت انجام داده بود كه نتایج آن در جلسه روز گذشته مطرح شد. این كار را دانش‌آموز دوره شش صلحا آقای فهیمی فر با همكاری دكتر میرمحمدصادقی كه در قسمت مشاوره دبیرستان حضور دارند به انجام رساند. برای ما بسیار ارزنده و حلاوت‌بخش است كه دانش‌آموز دیروزمان را در جایگاه سخنران امروز می‌یابیم. رویش‌های درون‌زای مدارس به دلیل آنكه در متن و بطن فرهنگ حاكم بر مدرسه رشد كرده اند، بهتر از هركس دیگری همسو با فرهنگ مدرسه می‌توانند در جهت اهداف آن همكاری كنند. ضمن اینكه علقه زایدالوصف ایشان به محیط مدرسه و معلمان و مربیان دیروز كه همكاران امروزشان هستند، انرژی و انگیزه زیادی را ایجاد می كند. شاهد مثال حضور برخی معلمان راهنما و كمك های ایشان كه از فارغ التحصیلان دبیرستان بوده اند.


به هر روی در این جلسه كه با حضور حداكثری همكاران به صورت خودكار برگزار شد، به دلیل آنكه به موضوع مهم، كاربردی و حساسی در مورد گروه هدف و مخاطبان اصلی مدرسه پرداخته شد و همچنین همراه با آمار قابل توجهی از تحقیق صورت گرفته در مدرسه همراه شده بود، بسیار مورد توجه و استقبال همكاران عزیز قرار گرفت. این جلسه نیز با اینكه بیش از دو ساعت به طول انجامید، ولی به دلیل ذكر شده، همراهی همكاران را به همراه داشت.



كلام دلنشین، صمیمی و تخصصی دكتر میرمحمدصادقی نیز بعد از آسیب‌شناسی این امر و ارائه طریق مواجهه با این امر، رهاورد ارزنده‌ای را برای همكاران به ارمغان گذاشت. به طوری كه متفقاً قائل بودند كه این موضوع لازم است تا رسیدن به یك بیانیه و دستورالعمل اجرایی برای هر یك از مقاطع و پایه‌ها دنبال شود. همچنین جلسات توجیهی نیز در این خصوص برای خانواده‌ها نیز برگزار شود. جناب باباخانی نیز از دبیران باكسوت درس اجتماعی مدرسه، قول گرفتند كه آقای دكتر در كلاس درسشان حضور یافته و این مطلب را در سطح مورد نیاز همزمان با طرح این بحث در كتاب درسیشان مطرح نمایند.


منبع اینفوگرافیك: مجله موفقیت




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 1 شهریور 1394 :: نویسنده : محمد نیرو

صبح امروز با حضور یكی از پژوهشگران در حیطه مدیریت استعداد در محیط‌های آموزشی، جلسه‌ای همراه دو نفر از مدیران دبستان صلحا در دبیرستان صلحا برگزار گردید. در این جلسه چهار نفره كه حدود یك ساعت به طول انجامید، روش‌هایی كه مدیریت استعداد در حیطه دانش‌آموزان ارائه طریق می‌كند، نمایان گردید. این مقوله پیوندی وثیق با شخصی‌سازی آموزش دارد كه در زمره آرمانهای آموزشی دبیرستان ملحوظ است.
بُعد دیگری كه در ادبیات مدیریت استعداد در سازمان مطرح است (و البته در آن جلسه مطرح نگردید)، ناظر همكاران و مشخصاً به معلمان و مربیان در مدرسه است. به این معنی كه با شناسایی استعدادهای همكاران، به ویژه همكاران تمام وقت مجموعه، می‌توان فضای مدیریت بر استعدادها را بهتر مهیا كرد. به این معنا كه ضمن شناسایی، تقویت، به كارگیری و شكوفایی آنها، جانمایی شایسته‌ای در فضای مدرسه برای هر یك از همكاران مهیا شود.
امروز در سیزدهمین جلسه آموزش پژوهی صلحا، فرصت بیست دقیقه‌ای مهیا شد تا یكی از همكاران، موقعیتی برای ارائه پیدا كند.
آقای حمید پورجعفری، در سال گذشته، ضمن انجام امور نظامت دبیرستان، برخی كارهای مربوط به سمعی-بصری و كلاس كامپیوتر دانش‌آموزان را علاوه بر مسئولیت كلاس‌های زبان فوق برنامه نیز عهده دار بودند.
در جلسه هنر معلمی دكتر حسین نژاد، مجموعه‌ای از اسلایدهای اوریجینال در حیطه مهارت‌های معلمی را از وی دریافت كردیم. آقای پورجعفری، اسلایدها را ترجمه كرده و در این جلسه به همكارانمان ارائه نمودند. او با قرائت متون اصلی به شكلی شیوا و ترجمه‌ای شایسته، عملاً استعداد و توانایی خود را در استفاده، ترجمه و ارائة متون انگلیسی بروز دادند.
چنین زمینه‌هایی فرصتی برای شناسایی و بروز استعداد همكاران گرامی مهیا كرده و زمینه رشد و شكوفایی ایشان را ایجاد می‌كند. طبیعی است كه مدارس در چنین شرایطی ضمن توانمندسازی كاركنان، یك سرمایه‌گذاری اساسی برای مدرسه خود یا نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی می‌كنند
.

                            

[http://www.aparat.com/v/btcUg]







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :