یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخیراً كتب ریاضی مقطع دبیرستان كشور افغانستان به دستم رسید. نكات جالبی در آن به چشم می‌خورد. نخست اینكه در ابتدای هر كتاب، سرود ملی آن كشور قرار دارد. همچنین واژه‌های ریاضی كه با واژگان ما بعضاً تفاوتهایی دارد. اما آنچه بیش از همه مورد توجه قرار میگیرد، حجم بسیار بالای مطالبی است كه حتی از كشور ما نیز برای پایه‌های متناظر فراتر رفته است. در ضمن كتب ایشان تعداد صفحات عدیده ای را شامل می شود. البته شاید به این دلیل است كه آنها مطالب ریاضی را به طور تجمیعی در یك كتاب آورده اند. بنابراین معلم مربوطه باید به همه آنها اشراف داشته باشد. به هر روی بسیاری از مطالب دیدنی و برای ما نیز قابل استفاده است.
در ذیل فهرست هر یك از كتب این شش پایه به همراه لینك دانلود فایل پی دی اف كتب آورده شده است.


































نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 24 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در برنامه تابستان امسال دبیرستان صلحا كه در هفت هفته برگزار شد، از هفت شخصیت در هفت موضوع مختلف دعوت كردیم تا هر یك برای دانش‌آموزان پایه سوم، از زاویه‌ای جدا سخن به میان آورند. به عبارتی بچه های كلاس سوم دبیرستان صلحا با هفت چهره و هفت موضوع مهم آشنا شدند. چهره‌ها یا موضوعاتی كه در سال تحصیلی، هم به راحتی در دسترس نبوده و هم برنامه‌های فشرده درسی ایشان مجالی برای حضور و بهره‌وری شایسته از آنها را ایجاب نمی‌كند. خوشبختانه تمامی این هفت جلسه،‌ مستندسازی شده كه در ذیل تقدیم حضور علاقمندان می شود. لازم به ذكر است كه دی وی دی این سخنرانی‌ها توسط دوستان خوب پایه، تهیه شده است.







[http://www.aparat.com/v/un40q]






[http://www.aparat.com/v/EIV8B]






[http://www.aparat.com/v/ct9wn]






[http://www.aparat.com/v/jya9A]






[http://www.aparat.com/v/XueaG]






[http://www.aparat.com/v/5uFGr]






[http://www.aparat.com/v/9oQO4]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




ﺗﻨﺪﯾﺴﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻓﻨﻼﻧﺪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ:
« ﺑﺨﻮﺍﻥ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻏﺮﻕ ﺷﺪﻥ ﻫﺴﺘﯽ ‏»

یادمان نرفته حكایتی را كه در كتابهای دوران مدرسه‌مان از ابوریحان بیرونی خوانده بودیم. یا تصاویری كه از دكتر حسابی در بیمارستان و در آخرین روزهای عمرش دیدیم. همان‌ها كه تا آخرین لحظه مشغول مطالعه بودند. و از همه مهمتر حدیث شریف اطلبوا العلم من المهد الی اللحد است.
ولی خوب شاید مرغ همسایه غاز است یا ما هنرمندانه معارفمان را عرضه نكرده‌ایم. به واقع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﻣﺰ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺮﻗﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺳﺖ.





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 21 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
[http://www.aparat.com/v/2ODlv]




نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به طور مرسوم در ابتدای سال تحصیلی، در جلسه والدین هر پایه، كادر و معلمان پایه توسط مدیر مدرسه معرفی می‌شود. این كار در گذشته با استفاده از برنامه پاورپوینت صورت می پذیرفت. امسال با فراگرفتن نرم‌افزار Prezi، برای نخستین بار در روز قبل از جلسه پایه سوم دبیرستان صلحا، بر اساس عكسی كه از نخستین شورای معلمان دو دوره دبیرستان صلحا در اختیار داشتم، نمایشی متفاوت را تهیه كرده و در منظر والدین قرار دادیم. البته این تصاویر با كلیك كردن توسط مدیر مدرسه و توضیحات مربوطه  عوض می‌شد. لكن برای آشنایی شما عزیزان با قابلیت‌های این نرم‌افزار، اسلایدهای مزبور با زمان 4 ثانیه، متوالیاً در فیلم زیر به نمایش داده شده است.

[http://www.aparat.com/v/AX7HE]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در مورد تیپ های مختلف معلمان پیشتر مواردی ذكر گردید. در ذیل خاطراتی از این سنخ‌های مختلف بیان می‌شود.

نمونه‌ای از معلم فراگیرنگر فردی

[http://www.aparat.com/v/YqHMI]



نمونه‌ای از معلم فراگیرنگر جمعی

[http://www.aparat.com/v/NfwIU]



نمونه‌ای از معلم درس‌نگر علمی

[http://www.aparat.com/v/xtYRE]



نمونه‌ای از معلم درس‌نگر فلسفی

[http://www.aparat.com/v/8aels]



نمونه‌ای از معلم اقتدارطلب مثبت

[http://www.aparat.com/v/Fi5vx]



نمونه‌ای از معلم اقتدارطلب منفی

[http://www.aparat.com/v/7e6hZ]



نمونه‌ای از معلم رفاقت‌طلب ناموفق

[http://www.aparat.com/v/m3Rgy]





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 16 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در دبیرستان ثامن الحجج علیه السلام، به دلیل محدودیت زمان برای درس حسابان، همچنین حضور دانش‌آموزان تجربی به طور همزمان و ارائه خدمات آموزشی به هر دو گروه در آن واحد، ضروری است كه پاسخ برخی سوالات را از پیش آماده كرده بعد از فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان، با استفاده از برنامه پاورپوینت در منظر دید آنها قرار دهم. به دلیل آنكه آنها دغدغه نگارش جوابهای صحیح را نداشته باشند، وعده كردم كه كلیه آنها را از این طریق در اختیارشان بگذارم. مع الوصف چون حجم فایل پاورپوینت زیاد بود، اسلایدها را به صورت پی دی اف در آورده و لینك دانلود آنها را در ذیل قرار داده‌ام.
كلیه یادداشت‌های آقامعلم وقف عام است. بنابراین هركس می‌تواند از آنها استفاده كند. بلكه همكاران ارجمند با استفاده از آنها بر آقامعلم منت خواهند گذاشت ولو با نام خودشان. این تصمیم را از آن زمان به ویژه گرفتم كه در مقطع دكتری، یكی از استادان ما، اسلایدهای كلاس درسش را كه در آن حضور داشتیم، از ما دریغ داشت! از این عمل او آموختم كه دقیقاً نقطه مقابل او را پیش بگیرم!





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 16 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو

در دبیرستان صلحا مقرر شده است كه هر دو هفته یك بار، بعد از جلسه هماهنگی كاركنان، یك نفر از همكاران به ترتیب، موضوعی را برای سایرین ارائه دهد. البته این ارائه‌ها بر اساس محتوا و نحوه ارائه،در قالب پرسش‌نامه‌ای در انتهای جلسه،توسط خود همكاران، ارزیابی شده و به ارائه‌های برتر، هدایایی تقدیم خواهد شد. قصد اصلی این جریان، ایجاد اشتراك‌گذاری تجارب و دانش همكاران، و یك رشد پویا و یادگیری مستمر بوده است.
بر همین اساس، به عنوان فتح باب این جریان
روز دوشنبه در خدمت همكاران ارجمند دبیرستان، موضوعی را با عنوان تیپولوژی معلمان تقدیم كردم. برای اطلاع همكاران ارجمند، محتوا در قالب نوشته‌ها و فیلم ذیل تقدیم حضور می‌شود.













نكته حائز توجه استفاده آقامعلم برای نخستین بار از نرم افزار Prezi برای ارائه بود كه موجب توجه همكاران گرامی نیز قرار گرفت. به نظر می رسد كه این نرم افزار جذابیت‌های سهل‌الوصولی را می‌تواند ایجاد كند. در فیلم زیر می توانید به بخشی از قابلیتهای این نرم‌افزار توجه فرمایید.

[http://www.aparat.com/v/om8TY]


به نظر شما دانش‌آموزان ایرانی از كدام سنخ معلمان،‌رضایت بیشتری دارند؟




نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 12 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امروز همكار ارزنده‌مان، جناب آقای دكتر صابری كه زحمت كلاس‌های زمین‌شناسی دانش‌آموزان سوم تجربی مدرسه را عهده‌دارند، در ساعت استراحت معلمان به اتاق بنده وارد شد. چون از ساعتی قبل تقاضایی برای گفتگو داشت، منتظر بودم كه مطلب حائز توجهی را بیان نماید. او كه دلی صاف و مشی‌ای آرام دارد، با ناراحتی اظهار داشت كه چرا گفته‌هایمان نزد دانش‌آموزان به عمل و تغییر منش و نگرش منجر نمی‌شود؟ البته او حیطه درس خودش را مورد نظر داشت ولی نگاهی كلی تر را نیز دنبال می‌كرد.
به نظر می‌رسد كه این موضوع قابل توجه بوده و ریشه در عوامل گوناگونی دارد.
برای من، طرح این رخداد، بهانه‌ای برای پرداختن به یكی دو موضوع است. نخست آنكه گاهی احساس می‌كنم بچه‌های ما، از مجاری متعدد و به كرّات مطالب گوناگونی را شنیده یا دریافت می‌كنند. از رسانه‌ها و فضاهای مجازی گرفته تا مطالب حضوری كه بسیاری از افراد هم شاید بر اساس احساس مسئولیت،‌ فرزندانمان را بمباران اطلاعات كرده و در پی تخدیر كلامی و شاید عاطفی باشند!
نكته حائز توجه فرمایش حضرت صادق علیه السلام است كه فرمودند: كونوا دعاة الناس باعمالكم لا بالسنتكم. مردم را با اعمال و نه زبان دعوت كنید. به واقع فرض كنیم كه قدرت یا رخصت تكلم نداشتیم؛ آیا باز هم قادر به دعوت مردم بودیم یا خیر؟ بچه‌های ما بعضاً هم تعارضات گوناگون در مطالب و شنیده‌ها می‌بینند، و هم رفتارهایی مغایر با مدعاهای گویندگان. واعظان كاین جلوه در ...
از این روی حضور افرادی عالم و عامل در میان بچه‌ها، بسیار اثربخش و سازنده است. خداوند حفظ كند آقای ربیعی را. او معلم ما در دوران دبیرستان بود. مشی او به ویژه در زمان‌های اردوهای مدرسه این بود كه ما را با افراد صاحب نفس مواجه می‌ساخت. حضور در محضر آیت الله بهجت، مولوی، علامه جعفری و بسیاری از اوتاد را به واسطه او درك كردیم. اكنون هم فرصت‌های ارزنده‌ای به بهانه‌های مختلف وجود دارد كه از انفاس هدایت‌گر بزرگانی چون آیت الله ضیاءآبادی در روز غدیر و یا جلسه تفسیر قرآن ایشان و امثالهم استفاده شود. اینجا هم اثر القایی وجود دارد و هم آثار عملی. بنده در همین موضوع ارائه‌ای را نشست پنجم چهارسوق با عنوان زیارت در مدرسه پنهان تقدیم كرده بودم. به نوعی دیگر در برنامه نان و نمك نیز مطرح شد.


برای آقامعلم خیلی جالب بود كه در جلسه شورای معلمان مدرسه ثامن الحجج علیه السلام، با فرزند آیت الله حق‌شناس مواجه شود كه به عنوان معلم دینی دبیرستان حضور داشتند. پدر بزرگوار ایشان نیز كه از اولیاءالله بودند را درك كرده بودم و از روح بلند و كلام نافذشان بهره‌ها برده بودم. به یاد عبارت داداش‌جون پدرشان افتادم كه برای مریدان آن مرحوم آشناست. به هر روی اگر وی از عطر پدر بهره‌ برده‌‌ باشند (كه حتما چنین است) زهی سعادت برای دانش‌آموزان وی.

نكته دیگری كه فكر می كنم قابل تأمل باشد این است كه ما بعضاً اطلاعات گسترده و سطحی‌ای را به مخاطبانمان می‌دهیم. به خصوص كه فضاهای گروه‌های مجازی كه از مبادی بسیاری از این اطلاعات است، اساساً خاستگاه مطالب كوتاه است و مخاطبان نیز حوصله مطالب عمیق و گسترده را ندارند. لذا با اقیانوس‌های بسیار كم عمق مواجهیم! بچه‌هایی كه شنیده‌های سطحی زیاد دارند و بنابراین احساس آگاهی زیاد كرده و غنای كاذب می‌یابند و گوش و دل به مطالب مشابه كمتر می‌دهند. به عبارتی ارزنده‌ترین مطالب را گاه از این طریق زخمی كرده و رافع
ناكارآمد اشتهای مخاطب می‌شویم.
البته متاسفانه بدیل هنرمندانه و شایسته‌ای در مواجهه با هجوم فن‌آوری در عصر انفجار اطلاعات به كفایت شاهد نیستیم. خلاصه آقامعلم در تحیر و تاسف از این عارضه است. باشد كه از سوی هادیان، طریق صلاح و فلاحی بیابد.




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در نخستین هفته مهرماه، عزیزان پیش دبستانی صلحا در محوریت آقای بلوری، جلسه توجیهی را برای والدین این مقطع برگزار كردند. این جلسه در سالن اجتماعات مجتمع (سالن رمضان) در طبقه چهارم مجتمع برگزار شد. والدین به طور مرسوم برای حضور در سالن، از آسانسور استفاده می‌كنند. كار جالب توجهی كه صورت گرفته بود، استفاده از پوسترهای رنگی جالب با پیام‌های آموزنده كوتاه، همراه با تصویر جذابی بود كه برای ثانیه‌های حضور والدین در آسانسور پیش‌بینی شده بود.
در مدرسه یادگیرنده، از مكان‌های گوناگون و از زمان‌های به ظاهر غیرقابل استفاده، در جهت یادگیری استفاده می‌شود.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش برای خرید كتاب به انتشارات مدرسه واقع در خیابان ایرانشهر رفته بودم. در آنجا یك بنر كه در آن فرمایش مهمی از حضرت آقا آمده بود، به چشمم خورد و برایم جلب توجه كرد. به واقع بصیرت و هدایت‌گری این پیشوا مثال‌زدنی است. امید آنكه امثال بنده، عامل به منویات ایشان باشیم.
البته بسی مایه خرسندی است كه این رویكرد به قدر مقدور در دبیرستان صلحا، مطمح نظر است. البته كاستی دقت نظر در آراستگی محیطی انتشارات رسمی وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش كشور كه از تصویر زیر بر اساس سیمهای آویزان نمایان است، موجب تاسف و تكدر خاطر می‌شود.





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 12 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در شماره اخیر ماهنامه اندیشه تربیت، (شماره 55، مهرماه 1394) مطلبی از آقامعلم در تربیت اسلامی دانش‌آموزان چاپ شده است. اصل محتوای آن، وام‌گرفته شده از مطالبی است كه آقای دكتر باقری در كتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی بدان اشاره نموده است. ضرورت و اهمیت آن، چنان بود كه آقامعلم بر اساس آن، یادداشت ذیل را تهیه و كانون مدارس اسلامی در شماره اخیر ماهنامه‌اش آن را چاپ نمود. با كلیك بر روی تصویر ذیل، متن كامل ماهنامه، از جمله یادداشت مزبور قابل مشاهده و مطالعه است.
امیدوارم كه مورد استفاده همكاران عزیز واقع شود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 12 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
درست همانجا كه در ضرورت، اثربخشی و وقت‌گذاری برای یادداشت‌های آقامعلم تردید می‌كنی، رفیقی شفیق، گویا ماموریت می‌یابد كه به ثمردهی و بهره‌وری مطالب، اشارتی نیروزا و انگیزه‌بخش كند. این امر، گمانه اتلاف وقت را برای آقامعلم زایل می‌كند و مسئولیتی مضاعف را برای وی به ارمغان می‌آورد.
آقامعلم به خود مفتخر است كه همراهانی فرهیخته و خوانندگانی شایسته، او را مورد تفقد قرار می‌دهند. از این رهگذر، آقای دكتر سیدبشیر حسینی كه خود از اساتید برجسته دانشگاه در حوزه رسانه است، ذره‌پروری نموده و در قسمت نظرات پست قبل مطلبی را درج نمودند كه تردیدهای آقامعلم را زدود و نیرویی مضاعف به وی اعطا فرمود.
از آن روی كه تنها دیكته ننوشته فاقد غلط است، از سروران عزیز از جمله دكتر حسینی بزرگوار، تقاضامندم كه با نقدهای روشنابخش و آموزنده‌شان به یادداشت‌های آقامعلم، طریق صحیح را یادآور شوند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 8 مهر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در طی سال‌های معلمی، هنگامی كه به كلاس درس وارد می شدم، با صحنه‌ها و به تبع آن، با حالات مختلفی مواجه می شدم. اگر پیشتر، دانش‌آموزان كلاس، تخته را تمیز كرده بودند و كلاس مرتب بود و بچه‌ها نیز منظم و آرام نشسته بودند، احساس خوبی به من دست می‌داد و انرژی سرشاری دریافت كرده و گمان می‌كردم كه میهمان ناخوانده نیستم و بچه‌ها به استقبالم آمده اند و در انتظارم بودند.
از سوی دیگر وقتی هم به كلاسی وارد می‌شدم كه بچه ها هنوز مرتب ننشستند و میز معلم كثیف و نامرتب است و تخته پاك نشده، حالتی دیگر در آغاز برایم ایجاد می‌شد كه نقطه‌ای متفاوت با اولی بود. من فكر می‌كنم كه این موضوع یك امر طبیعی است كه مورد وفاق سایر معلمان نیز باشد.
مشابه این امر در هنگام ورود به مدرسه است. اگر متولیان مدرسه، نظافت و آراستگی محیطی از بدو ورود به مدرسه، تا اتاق معلمان را در نظر داشته باشند، عملاً حالتی را به معلم القا می‌كنند كه در آن برداشتی احترام‌آمیز و استقبال‌كننده را ایجاد می‌نماید.

فكر می‌كنم كه این موضوع، متقابلاً هم برای دانش‌آموزان مطمح نظر باشد. امسال در روز 31 شهریورماه، ناظر بر كلاس‌هایی بودم كه برخی توسط معلم مربوطه یا معلم راهنمای پایه به شایستگی مرتب، نظیف و آراسته شده بود. تصاویر زیر را با گوشی خود از دو كلاس گرفتم. می‌توانستم احساس دانش‌آموزان را در بدو ورود به این كلاس‌ها حدس بزنم.





در نخستین جلسه شواری معلمان دبیرستان صلحا نیز، جناب آقای دكتر قویدل، اشارات جالبی داشتند مبنی بر اینكه معلم با شادابی، آراستگی، خوش‌رویی و سرشار از انرژی به كلاس وارد شود. فیلم زیر مربوط به سخنرانی ایشان است. كلام دلنشین، بهره‌جویی مناسب از حكایات، شوخ‌طبعی،امتزاج آموزه‌های اسلامی و منابع آكادمیك، هیجان‌آفرینی و گرمابخشی در ارائه، دلالت بر حسن انتخاب سخنران و موضوع سخنرانی بود كه روزی همكاران گرامی برای شروع سال تحصیلی شد.

[http://www.aparat.com/v/5q26n]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




آقامهدی از دانش‌آموزان خوب سال گذشته كلاس ریاضی آقا معلم بوده است. او كلاس ریاضی را تحلیل كرده و در قالب فیلم زیر به نمایش گذاشته است. او سناریو و كارهای گرافیكی این فیلم چهار دقیقه‌ای را خود تنظیم و تدوین كرده است. بنده از او كمال تشكر را دارم و برای او و همه دوستان عزیزم در كلاس اول دبیرستان سال گذشته صلحا بهترین ها را آرزومندم.

[http://www.aparat.com/v/oz7BS]




نوع مطلب : تجربه زیسته، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در تابستانی كه گذشت، 14 جلسه آموزشی برای همكاران دبیرستان صلحا برگزار گردید كه پیشتر اطلاعات مربوط به آنها درج گردیده بود. اكنون این جلسات تبدیل به تولید محتواهای تصویری و صوتی شده كه آماده تقدیم به همكاران علاقمند است. ناگفته نماند كه كلیه فیلم‌های این جلسات در موجود است.


















نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




گاهی مسئولان مدرسه، آنقدر متوجه رشد استعدادهای دانش‌آموزان می‌شوند (اگر بشوند) كه اغلب از رشد استعدادهای معلمان غافل می‌مانند. این در حالی است كه رشد بچه‌ها به توانمندی معلم گره خورده است. به عبارتی معمولاً سقف تعالی بخشی فراگیران، فراتر از سقف توانایی و تعالی معلم نخواهد رفت. از این روی مدارسی كه آرمان‌های بلند را در تربیت دانش‌آموزان دنبال می‌كنند، هرگز از توجه به معلمان و تعالی‌بخشی آنان غافل نمی‌مانند.
این مهم گاه با برگزاری دوره‌های آموزش حضوری، گاه با تقدیم متون آموزشی به شكل فردی و یا درج در تابلو اعلانات اتاق معلمین صورت می‌گیرد. اما از جمله مشكلات دوره‌های حضوری، منقطع و مقطعی بودن آن است. ضمن اینكه بعضی اوقات هماهنگی حضور همكاران در یك جلسه مشترك چالش‌برانگیز می‌شود. مطالعه مكتوبات عمیق یا طویل هم كه متاسفانه كلاً از اقبال عموم مردم از جمله معلمان خارج شده است. به این نشانی كه بعضی اوقات از دعوتنامه‌هایمان كه همراه با متنی مقدماتی است، تنها زمان و برنامه‌اش مورد توجه مخاطبانمان قرار می‌گیرد و كمتر كسی مقدمه‌اش كه حاوی مطالب مهم از فلسفه برنامه است را مورد تدقیق قرار می‌دهد.


به هر روی گریزی بر سازمان‌ها و از جمله مراكز آموزشی نیست كه به سمت سازمان یا مدرسه یادگیرنده حركت كنند. سازمانی كه یادگیری در تمام حیطه‌ها و زمان‌ها و به انحاء مختلف، یك ضرورت نهادینه شده و مورد اقبال كاركنانش واقع شود.
مطالعات بین‌المللی ضمن تایید هزینه‌های صورت گرفته در این امر به مثابه سرمایه‌گذاری اعتلا و رقابت سازمان، نشان می‌دهد كه آموزش‌های رسمی، هزینه‌بر و كم‌بازده بوده و آموزش‌های غیررسمی، دارای هزینه كمتر و بازده بیشتر هستند. از سیاق آموزش‌های غیررسمی، مجتمع صلحا اخیراً با تشكیل گروه آموزش‌پژوهی صلحا در محیط مجازی تلگرام، رسالت توانمندسازی همكاران را در جهت به‌سازی عملكرد ایشان پی گرفته است. برای اینكه این امر از آسیب‌های مرسوم گروه‌های مشابه ایمن بماند، اهداف و مقرراتی را در این خصوص تنظیم نموده است كه در آینده بدان و آثار آن خواهیم پرداخت.
مدرسه یادگیرنده صلحا به دنبال فرصت‌هایی است كه زمینه‌ساز رشد و ظهور توانمندی‌های كاركنانش شود. به عنوان مثال مسئول انتشارات یكی از مقاطع كه پیشتر كارهای تایپ و تكثیر را انجام می‌داد و كمتر در حیطه طراحی خودش را نشان داده بود، پوستری تحسین‌برانگیز زیر را طراحی كرد. ناگفته نماند كه القاء خودباوری و ایجاد كلاس‌های تخصصی ولو برای سه چهار نفر از همكاران و تشویق‌های مادی و معنوی، ملازم چنین شكوفایی‌هایی است كه خوشبختانه در صلحا تجلی یافته است.






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :