یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :




نوع مطلب : اطلاعیه‌ها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 29 آبان 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امسال كلاس روز پنجشنبه‌ آقامعلم مصادف با تعطیلی‌های متعددی شده است. مشكل اساسی به ویژه ناشی از آن است كه برای تدریس آمار، تنها یك زنگ 45 دقیقه‌ای در هفته و آن هم در روزهای پنجشنبه در اختیار است. از این روی تصمیم بر آن شد كه برای دو درس ادبیات و آمار دانش‌آموزان دوم دبیرستان صلحا كه دستخوش تعطیلات عدیده شده است، كلاس فوق العاده‌ و جبرانی در روز جمعه برگزار شود. امروز این كلاس با اطلاع قبلی والدین برگزار شد. به دلیل ایجاد كانال تلگرام برای اولیاء دانش‌آموزان هر دوره توسط معلمین راهنمای دبیرستان، به رغم اعطای اطلاعیه كتبی به بچه‌ها، خبر و تاكید برنامه مزبور نیز در كانال بارگذاری شد و به جز یك نفر از دانش‌آموزان، همه در امروز (جمعه) در مدرسه حاضر شدند. آن یك مورد هم شرایط خاص داشت. اجمالاً چنانچه وجود تفاوت‌های فردی را كه در میان دانش‌آموزان مطرح می‌كنیم، گاه باید به طریق اولی در میان والدین نیز در نظر گرفت!
و اما بعد...
بنده در این اندیشه بودم كه چه كنم تا از این فرصتِ احتمالا تكرارناپذیر، بیشترین بهره را برده و در ضمن، تكدّر حضور ناخواسته دانش‌آموزان را در روز تعطیلی جمعه بدیل به حلاوت نمایم. به ویژه كه برخی بچه‌ها و اولیا، خاطرنشان كرده بودند كه تنها در یك روز تعطیل می‌توانیم در كنار هم باشیم. البته استبعاد فرضی چنین برای والدین كه خود ما معلمان نیز فرزند و خانواده داشته و در نبود اضطرار، هرگز چنین فرصتی را برای خود محروم نمی‌كردیم نیز تغافلی نارواست.
مضاف بر این، چه طرح درسی را پیاده كنم كه بچه ها نه تنها احساس خسران نكرده، بلكه خرسند از بهره‌جویی گسترده و عمیق از حضورشان در روز جمعه و در كلاس درس آمار شوند.
بنده قصد داشتم كه در این روز، كل فصل پنج از كتاب هفت فصلی درس آمار را تدریس كرده و یكصد سوال چهارگزینه‌ای كه به عنوان تكلیف داده بودم را بررسی و تصحیح كنم. تمام این كارها را برای دو زمان 45 دقیقه‌ای در نظر گرفتم! احساس كردم كه تنها با استفاده از ابزار كمك آموزشی، به ویژه پاورپوینت و تولید محتوای قبلی چنین امری میسور خواهد بود. لذا در روز پنجشنبه، زمان قابل توجهی را صرف نمودم تا اسلایدهای مربوطه را مهیا نمایم.
ماحصل این امر چنین شد كه یك فصل از كتاب تدریس شد و یكصد تست، تصحیح گردید! این امر در حالی صورت گرفت كه بچه ها نیز فعال و پرشور، همراهی كردند.


به این طریق كه محتوای تدریس را به صورت اسلایدهای موجز و مفید آماده كرده بودم و نیازی به جزوه‌گویی و جزوه‌نویسی نبود. همچنین صورت تستها و پاسخ‌های مربوطه را نیز آماده نمودم. در ابتدا كه ذهن‌ها آماده تر بود، تدریس كردم. هنگام تدریس، مسئله‌هایی را در میان اسلایدها نمایش‌ می‌دادم و زمان‌هایی را برای پاسخ دهی به بچه‌ها تخصیص دادم تا آنها را حل كرده و كلاس به نوعی فعال شود. به نخستین پاسخ های درست كه غالباً هم متعلق به یك نفر نبود، مثبت می‌دادم. مثبت‌هایی كه قرار بود به نمره اخیر آزمونشان كمك كند. آزمونی كه اغلب بچه‌ها انگیزه برای بهبود نمره‌شان داشتند. در عین حال وقتی سوالی به صورت اسلاید نمایش داده می‌شود، به دلیل نداشتن قبلی صورت سوال، كسی پیشاپیش آن را حل نكرده و فرصت یكسانی برای همه پیش روی قرار می گیرد. خلاصه همین امر شور و رقابتی مثال زدنی را ایجاد كرد. بعد از آن، هنگام بررسی گزینه‌های صحیح تكالیف دانش‌آموزان، به طور تصادفی یك به یك از ایشان می‌خواستم گزینه صحیح را بیان كنند. بعد از آن صورت سوال و پاسخ مربوطه را به نمایش می‌گذاشتم. در صورت ابهام بچه‌ها، برخی از پاسخ ها را توضیح می‌دادم و به ایشان وعده كردم كه همه اسلایدهای تدریس و تمرین را از طریق بارگذاری در سایت مدرسه، می‌توانند دریافت نموده و آن را بازبینی نمایند.



خلاصه با مهیا نمودن مقدمات كار و تولید محتواهای پاورپوینت، ركورد تدریس یك فصل و تصحیح یكصد تست، همراه با یادگیری و نشاط به ارمغان آمد. كاری كه بدون استفاده از تكنولوژی آموزشی و به شیوه‌های سنتی، لااقل دو یا سه برابر زمان حاضر را به خود تخصیص میداد.
نكته آخر ولی مهم اینكه برای اصلاح و بهبود نمره مستمر بچه‌ها كه در مدرسه صلحا، هم وزن نمره آزمون نیم‌سال است، فعالیتی را پیش روی ایشان قرار دادم و آن تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم تدریس فصول چهار و پنج كتاب درسی بود. برای این كار، دو هفته زمان تخصیص دادم. افراد وقتی چیزی را تولید می‌كنند هم هویت و خودباوری و علقه نسبت به آن پیدا می‌كنند و هم موجب تسلط سرشار ایشان نسبت به محتوای تولیدی خود می‌شود كه هر دو مبارك است.
دانش‌آموزان، مشابه این امر را از سوی معلم خود دریافت كرده بودند و زمینه ذهنی آماده‌ای داشتند. برای اینكه در این زمینه راهنمایی و كمكی كرده باشم، برای افراد علاقمند در زنگ تفریح دو سه دقیقه‌ای را به صورت تمرینی تولید محتوایی با استفاده از نرم افزار Camtasia انجام داده و بعد از اتمام زنگ تفریح و حضور بچه‌ها در كلاس آن را نمایش دادم. همانكه در زیر قابل مشاهده است.

[http://www.aparat.com/v/RMiw6]


به نظر می‌رسد كه با تولید محتوای پیشین معلم، زمینه تسریع و تسهیل تدریس مهیا شده، و هدر رفت و اتلاف وقت بچه‌ها كاسته می‌شود و زمینه بیشتر تعمیق و توسیع مفاهیم در كلاس درس ایجاد می‌گردد.




نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




توصیه می‌كنم این فیلم سیزده دقیقه‌ای را حتما مشاهده كرده و برای دانش‌آموزان نمایش دهید تا ریشه‌های كهن و افتخار‌آمیزمان را یادآوری كند.

[http://www.aparat.com/v/pVY7N]




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




[http://www.aparat.com/v/WKYRH]


دانلود اسلایدهای مسائل و حل آنها


[http://www.aparat.com/v/VNJlR]





نوع مطلب : تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 24 آبان 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
به واقع مخاطب شناسی از نخستین شروط توفیق در معلمی است. امسال آقامعلم علاوه بر دبیرستان صلحا كه مدرسه‌ای با دانش‌آموزان ممتاز و سخت‌كوش است، در مدرسه‌ای دیگر به عنوان معلم حسابان افتخار خدمتگزاری دارد. بنده به دلیل ارادتی كه به مسئولین محترم آنجا كه حقیر را دعوت كرده بودند، و همچنین شاید هم به خاطر اشتهار، سعی در ارائه بیشترین و بهترین محتواها به زعم خود داشتم. غافل از اینكه مخاطب من ظرف دریافت این هجمه اطلاعات و این نحوه ارائه را نداشت. یا شاید داشته فقط باید ظرفیت سازی صورت میگرفته و مطالبه و پیگیری انجام می‌شده. همچنین با فرض همراهی دانش‌اموزان، زمانی كه نخستین نتیجه آزمون گزینه دو آمد غافلگیر شده و به عدم همراهی و انجام تكالیف بچه ها پی بردم.
آقامعلم با نادیده گرفتن كتاب درسی و ظرفیت مخاطب، به تهیه و ارائه مطالب در سطح بالای دانش‌آموزان پرداخته بود و بعد از شش هفته با شوكی مواجه شد كه او را به رویه ناصواب پیشین خویش متوجه ساخت. به عبارتی آقامعلم تحت تاثیر تصور انتظاراتی كه از او می رفت و با قیاس به شاگردان و رویه سال گذشته، كار را برای خود و بچه ها تعریف كرد و نه ظرفیت و نیاز مخاطبان. از این روی در صدد جبران مافات بر آمد و ساعت‌های عدیده‌ای را صرف تهیه فیلم‌های آموزشی حل مسائل كتاب درسی نمود تا به صورت غیرحضوری آنها را به حداقل مورد نیازشان گسیل دارد.
البته فشارهایی كه تلویحاً بر معلم وارد شده بود، بی‌تاثیر نبود. این فشارها به خاطر زمان كم در اختیار، احساس انتظار شركت موفق در گزینه دو و اتمام درس تا پایان اسفند بوده است. به فضل الهی همه این موارد اكنون اصلاح شده است و مشمول عنایت ها و حمایت های مدرسه قرار گرفته است. جایی كه مدیر و مسئولین فهیم و فرهیخته دارد، نتیجه كار معلم به صرف نتایج یك آزمون ارزش‌گذاری نشده و لذا معلم در شرایط امن و آرامش، به آنچه كه همسو با صلاح و فلاح دانش‌آموزان است، طی مسیر می‌كند.
در این مدرسه، جدیت و سخت‌گیری را ضروری یافتم و برای نخستین بار بعد از سالها معلمی، دانش‌‌‌آموزانی كه تكالیفشان ناقص بود را به بیرون از كلاس فرستادم تا كار تمام نكرده را كامل كنند. فكر می كنم این همان داروی شفابخش تلخی است كه به اجبار بر كام عزیزانم می‌ریزم و انتظار بهبودی دارم. امیدوارم كه به زودی بچه ها با انگیخته و كنترل درونی همراه شده و نتایج ارزنده‌ای از این درس را با خود به ارمغان ببرند.




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز به دلیل تقارن كلاس با جلسه‌ای كه مامور به حضور در آن بودم، توفیق انجام وظیفه در خدمت دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان صلحا در كلاس درس آمار را نیافتم. این در حالی است كه آقا معلم در هفته، تنها یك زنگ را برای این درس پیش روی داشته و بچه‌ها باید تا روز دوشنبه، پروژه‌های خود را كه واجد 6 نمره آزمون میان نیم‌سالشان است را تحویل دهند. از این روی، تصمیم گرفتم آنچه را كه می‌خواستم به صورت حضوری تقدیم دانش‌آموزان كنم را با تهیه فیلمی، به صورت غیرحضوری عرضه نمایم. به این ترتیب ایشان فرصت خواهند داشت تا هر زمان كه مایل بوده و هر چندبار كه لازم دانستند آن را مشاهده كرده و با یادگرفتن آنچه كه مورد تقاضا است، به انجام فعالیت مربوطه بپردازند. این امر می تواند تجربه خوبی باشد كه زمانی را كه می‌توان كار را به صورت غیرحضوری دنبال كرد، بدین سان و به طرق مشابه صرفه‌جویی نمود تا در زمان مغتنم‌تر حضوری، به جنبه‌های عمیق‌تر و تعاملی پرداخت. شاید بتوان گفت كه این رویداد با كلاس معكوس، سنخیتی وثیق دارد. در ذیل، سوالات آزمون عملی (پروژه آمار) و فیلم آموزش انجام آن، با استفاده از نرم افزار اكسل تقدیم می‌شود.

[http://www.aparat.com/v/hsjeU]


برای دسترسی به فایل اكسل مورد نظر، روی تصویر زیر كلیك نمایید.





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




همچنان كه در پست كاركرد آموزشی تلگرام درج گردیده بود، حدود دو ماه است كه در ادامه هدف تعالی‌بخشی و توانمندسازی همكاران دبیرستان صلحا، اطلاعات حرفه‌ای و مفیدی به طور روزانه در این گروه درج می‌شود. برای اطلاع دیگر همكاران عزیز میهن اسلامی، مندرجات این هفته در زیر آمده است. لازم به ذكر است كه طی دو هفته قبل  نیز مطالبی در موضوع تربیت دینی دانش‌آموزان بارگذاری شده بود.




نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




اخیرا ماهنامه رشد مدرسه فردا در شماره آبان ماه خود، یادداشتی را به معرفی نرم افزار camtasia در دو صفحه تخصیص داده است. برای نخستین بار در دو هفته گذشته ضمن بازدید از دبیرستان مدرس منطقه 14 تهران، از سوی معاون آموزشی آنجا، جناب آقای احسان چنگی نام این نرم افزار را شنیدم. ایشان با همکاری برخی از معلمان آنجا، دست به تولید محتواهای آموزشی زده اند و اشاره داشتند که در تولید آنها از این نرم افزار استفاده می کردند. بنده پیشتر از نرم افزار corel video استفاده می کردم که گرچه یک نرم افزار حرفه ای است ولی حجم بالایی دارد و همین امر کار را برای سیستم هایی با سرعت متوسط سخت می کند.

آنهایی که قصد دارد در اداره کلاسشان، از سیاق کلاس معکوس بهره ببرند، استفاده از این نرم افزار، به سهولت و زیبایی تمام، امکان تولید فیلم آموزشی را مهیا می کند. اساس رویه کلاس معکوس، تهیه فیلم آموزشی است که توسط معلم ساخته شده و دانش آموزان با دیدن آن در منزل، با مفاهیم مربوطه آشنا شده و در کلاس درس، به صورت گروهی در حضور معلم به حل تمرین و انجام مسئله می پردازند.

آقا معلم قصد داشته است که این تجربه را برای نخستین بار در کلاس درسش پیاده نماید. از این روی به سادگی با خواندن یادداشت ذکر شده و دانلود نرم افزار مربوطه، به نصب و استفاده از آن پرداخت و حاصل نخستین آن، فیلم زیر بود که مربوط به حل معادله به روش هندسی است. هنگامی که خبر ساخت این فیلم آموزشی و لینک آن را به دانش آموزان کلاس درس حسابان خود دادم، برخی از ایشان که آن را مشاهده کرده بودند، ابراز می کردند  که دیدن آن در یادگیری و فهم مطلب کمک شایانی کرده بود. تهیه این فیلم 25 دقیقه ای چند ساعتی را به خود اختصاص داد. ولی اثری ماندگار و قابل استفاده خواهد شد انشاءالله. مهمتر از آن، شوق آفرینی برای معلمی است که به دنبال رویکردهایی نوآورانه و بدیع می گردد.

فیلم زیر را به صورت HD ببینید

[http://www.aparat.com/v/9sIAt]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 دو هفته قبل، همراه با سه نفر از همکاران دبیرستان صلحا، بازدیدی از دبیرستان غیر دولتی مدرس منطقه 14 داشتیم. خبر موفقیت دانش آموزان پایه سوم آنجا بود که ما را به هماهنگی و بازدید از آنجا سوق داد. آن مدرسه که از امکانات و محیط فیزیکی بسیار محدودی برخوردار است، میانگین 19.33 را در آزمون کتبی نهایی پایه سوم سال گذشته احراز کرد. میانگینی که بسیاری از مدارس ممتاز با امکانات وسیع، آرزوی آن را دارند.
به نظر آقا معلم، آنچه که عامل اصلی این توفیق بود، سخت کوشی دانش آموزان به دلیل سخت گیری یا پیگیری معنادار مدرسه به ویژه معاون آموزشی آنجا، آقا احسان چنگی بود که فرزند ارشد مدیر با حضوری تمام وقت و در اغلب اوقات شبانه روز در  آنجا می باشد. دانش آموزان پایه سوم و چهارم آنجا روزانه تا ساعت ده شب در مدرسه حضور دارند. در سالن نسبتا کوچکی که در مدرسه ایجاد شده است، برای هر یک از بچه ها میز و صندلی پلاستیکی تک نفره ای در نظر گرفته شده و بچه ها کلیه کارهای درسی خود را در آنجا انجام می دهند.

این در حالی است که در منطقه 14 بنا به گفته مدیر آنجا، به دلیل مجاورت با منطقه 12 و حضور مدارس ممتاز در آنجا، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دادند که فرزندانشان را به منطقه 12 ببرند ولو در مدرسه دولتی ثبت نام کنند. همچنین بضاعت اقتصادی، فرهنگی و علمی خانواده های آنجا نسبتا پایین است. مضاف بر آنکه مسئولین منطقه، اقبالی به سوی مدارس غیردولتی نداشته اند. مع الوصف تلاش سرشار دانش آموزان ذیل سامان دهی، برنامه ریزی و پیگیری معاون آموزشی آنجا در کنار همراهی و همدلی معلمان آنجا و حمایت های مادی و معنوی مدیر مدرسه، کلیه کاستی های روبنایی مدرسه را پوشش داده و نتایجی اعجاب آور را به ارمغان آوردند. نظارت و گزارش دهی مبسوط، همراه با کارخواستن از معلمان توسط معاون آموزشی مدرسه، عامل توفیقی مزید بر دلیل مزبور گریده است. مدیر مدرسه که خود مدیر کاروانهای حج و عتبات بوده و به تبع آن زمانهای نسبتا طولانی را از سال تحصیلی حضور ندارد، فرزند علاقمند و مورد وثوقش را به کار اداره آموزشی مدرسه گماشته و از این روی خلاء حضور وی را پر کرده است. او که فردی بی آلایش و خاکی است، بر مبنای رویکردی مرامی و معرفتی کار را با معلمان دنبال می کند و قواعد رسمی و تشریفاتی را فرع بر آن قرار داده و لذا معلمان با همدلی و میل باطنی مثال زدنی در صحنه حضور فعال پیدا می کنند. آقای چنگی به دلیل محدودیت های منابع مالی، حقوق های خاص به  همکاران پاره وقت و تمام وقتش پرداخت نمی کند، ولی کادر خود را تا ساعت 17 در مدرسه نگاه داشته و جذبه های روحی و رفتاری خاصی را مبنا قرار داده است. ناگفته نماند که در این مدرسه از غربال گری آموزشی در بین پایه ها و حتی در میان سال تحصیلی، استفاده می شود و تنها تلاشگران و شایستگان به پایه های بالاتر راه می یابند.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در راستای رشد همه جانبه همكاران مجتمع آموزشی صلحا، جدا از دوره‌های دانش‌افزایی در راستای توانمندسازی حرفه‌ای ایشان، نشست‌هایی به منظور تعالی‌بخشی در زندگی شخصی و خانوادگی ایشان برگزار گردیده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه رضایت شغلی و رضایت خانوادگی رابطه دوسویه معنی‌داری بر یكدیگر دارند. در این راستا دو جلسه در خدمت استاد تراشیون در موضوع ارتباط موثر زوجین و یك جلسه در خدمت دكتر قویدل با عنوان خانواده متعادل برگزار گردیده است. از آن روی كه روابط موثر و متعادل خانوادگی، نیازمند آگاهی و اهتمام زوجین است، لذا به بهانه مسابقه كتبی سیاق خوشبختی ویژه همسران همكاران مدرسه، قصد داریم تا محتوای ارزنده و راهگشای این جلسات در كانون خانواده‌های همكارانمان قرار گرفته و موثر افتد. انشاءالله.





[http://www.aparat.com/v/46u2m]




جوایز نقدی و ربع سكه بهار آزادی، كمترین بهره‌ای است كه نصیب برگزیدگان این مسابقه خواهد شد. ناگفته نماند كه این مسابقه، برای مادران دانش‌آموزان دبیرستان صلحا نیز پیش بینی شده است كه همزمان با نخستین جلسه ایشان، مطرح خواهد شد.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




با استفاده از تهیه فیلم، می‌توان بخشی از كار تدریس را به شیوه‌ای كه بارها امكان بازبینی آن مهیا شده و غائبین نیز از آن بهره‌مند گردند، به صورت غیرحضوری مهیا كرد. بدین ترتیب سرعت كار معلم در كلاس درس اضافه می‌شود و لذا می‌تواند به امور دیگری در راستای درسش در كلاس بپردازد. این امور می‌تواند شامل مطالب اضافه مربوطه باشد و یا حل تمرین‌های چالشی در حضور معلم.
برای كلاس آمار یك زنگ 45 دقیقه‌ای در هفته تخصیص یافته در روزهای پنجشنبه صورت می‌پذیرد. مضاف بر اینكه بسیاری از روزهای پنجشنبه‌، به مناسبت‌های مختلفی به تعطیلات برخورد می‌كند، در سال تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان صلحا، افزون بر محتوای كتاب آمار و مدلسازی، با روش تحقیق نیز آشنا خواهند شد. از این روی برای امروز قصد داشتیم كه كلیه تمرینهای چهارفصل اول كتاب را رفع اشكال كنیم. طبیعی است كه این زمان كم، این كار زیاد به انجام نمی‌رسد مگر اینكه آقامعلم فیلمی از حل آنها را تهیه كرده و یا محتوای آن را به صورت پاورپوینت در اختیار بچه ها قرار دهد كه هر دو كار صورت پذیرفت و دانش‌آموزان عزیز می‌توانند در ذیل به هردو محتوا دسترسی داشته باشند.
هنگامی كه شهید رجایی فرمودند كه معلمی عشق است و به دیده شغل نباید بدان نگریست، تخصیص ساعتها زمان برای تهیه محتواهایی برای كلاسی 45 دقیقه‌ای را عقل بر نمی‌تابد. اینجاست كه عشق، محرك، مقوم و پاسخ‌گوست. بنابراین معلمانی كه در صدد ایجاد چنین فرصت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان هستند،‌ به جز راهوار عشق، ره به مقصود نخواهند داشت.





نوع مطلب : تولید محتواها، تجربه زیسته، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 13 آبان 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
امروزه استفاده از شبكه‌های اجتماعی، به صورت یك اپیدمی در میان اغلب افراد رواج پیدا كرده است. در این میان تلگرام، جایگاه ویژه‌ای را در میان حوزه‌های گوناگون باز كرده است. به ویژه كه امكان ایجاد گروه یا كانال را همراه با پیوست‌های گوناگون مهیا نموده است. طبیعی است كه بهره‌جویی از هر ابزار فن‌آورانه آمیخته با فرصت‌ها و تهدیدهایی است. از جمله‌ خطرات آن، فارغ از مسائل اخلاقی، رونویسی تكالیف است كه به واسطه آن فاصله‌ها كوتاه شده و راه ساده‌ای را برای رفع تكلیف، پیش روی دانش‌آموزان از زیركار در رو یا تنبل قرار می‌دهد. از این روی معلمان و مراكز آموزشی باید در سازوكار بازبینی تكالیف بازنگری كنند. به عنوان مثال، اگر قائل باشیم كه تكلیف نوشتن وسیله‌ای است برای هدف یادگیری؛ تحقق آن هدف را بیشتر مطمح نظر قرار خواهند داد. مثلا با برگزاری آزمون‌هایی از محتوای تكالیف، میزان تحقق هدف را فارغ از توجه ویژه به ابزارش كه امروزه دیگر به شایستگی قابل كنترل نیست، می‌توانند بررسی نمایند.



جدا از این امر، آقامعلم و همكارانش در دبیرستان صلحا، كاركردهایی متفاوت را از این ابزار به خدمت می‌گیرند. نخست آنكه گروهی با عنوان آموزش پژوهی صلحا پیش از شروع سال تحصیلی آغاز به كار كرد كه تمامی معلمان و كادر مجتمع صلحا در آن عضو شدند. این گروه در ادامه هدف دانش‌افزایی همكاران كه مقوله مفصلی در مجتمع است و دوره‌های حضوری عدیده و متنوعی را از سال گذشته برگزار كرده، ایجاد شد. از آن تاریخ تاكنون، روزانه مطالب مختصر، ولی هدفمند و مسلسل در آن، توسط مدیر گروه گذاشته شده و در یك روز از هفته، اعضا رخصت و فرصت دارند كه در آنجا به درج مطالب خود و یا احیاناً بحث‌های مرتبط بپردازند. برای بهره‌وری بیشتر كار، پیش از آن، یك گروه به نام اتاق فكر آموزش پژوهی صلحا،‌ متشكل از برخی مسئولین مدرسه و برخی صاحب‌نظران تشكیل شد، تا پشتیبانی و حمایت و هدایت كار را بر عهده بگیرد. همچنین مقرراتی به شرح ذیل، وضع گردید تا سامان‌دهی شایسته‌تری در گروه صورت پذیرد.

استاد گرامی سلام علیكم
ضمن عرض تبریك فرارسیدن سال تحصیلی 95-94 و عید سعید قربان، با كسب اجازه از محضر حضرتعالی، شما را عضو گروه آموزش‌پژوهی صلحا كرده تا از حضور ارزنده‌تان بهره‌مند شویم.

مزید اطلاع جنابعالی اهداف و مقررات گروه تقدیم می‌شود.

اهداف:
1- استمرار دانش‌افزایی همكاران در فضای مجازی به منظور ارتقاء حرفه‌ای ایشان
2- اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های مجتمع آموزشی صلحا
3- تبادل‌نظر در حوزه‌های مربوط به تعلیم و تربیت

مقررات:
1- ضروری است كه مطالب مطروحه با رعایت انصاف و آداب حرفه‌ای، صرفاً در حیطه تعلیم و تربیت و در جهت ارتقاء دانش و نگرش اعضا باشد.
2- فعلاً قصد بر این است كه همكاران مجتمع آموزشی صلحا، عضو این گروه باشند. بعد از سپری شدن دوره‌ای، از همكاران دیگر مدارس نیز برای عضویت در گروه دعوت به عمل خواهد آمد.
3- اضافه كردن اعضاء، فقط و فقط به عهده مدیر گروه است و لطفا كسی این كار را انجام ندهد. البته پیشنهاد افزودن عضو جدید شایسته،‌ مورد استقبال است. لازم است پیشنهاد این امر نیز در خارج از فضای گروه صورت پذیرد.
4- از كپی كردن و به اشتراك گذاشتن مطالب زیبا، عكس، منظره، آیات و روایات، عرض تبریك و تسلیت، صبح بخیر و شب بخیر و... در گروه جداً پرهیز كنید.
5- زمان بحث و گفتگو در مورد موضوعات مطروحه و مشخص، فقط روزهای جمعه است. بنابراین لطفا به جز روز و ساعت مباحثه در گروه مطلبی را به بحث نگذارید. مگر موارد خاص اضطراری تاییدشده مدیر گروه.

به امید تعالی، توانمندی و اثربخشی بیشتر همكاران عزیز صلحا و همه معلمان میهن اسلامی‌مان

ارادتمند
محمد نیرو
دبیر دوره‌های آموزش‌پژوهی صلحا



كاركرد دیگر این ابزار در دبیرستان صلحا، كانال‌هایی است كه معلمان راهنمای برخی پایه‌ها، برای والدین ایجاد می‌كنند و آنها را در صورت نیاز، از برنامه‌ها، گزارشات و اطلاعات مورد نیاز، بهره‌مند می‌سازند. این موارد شامل برخی برنامه‌های تفریحی و اردویی داخل یا خارج از مدرسه، برخی گزارشات عمومی و آموزشی پایه (مثلا میانگین مطالعه دانش‌آموزان در هفته، یا برنامه‌های مطالعاتی كه باید داشته‌ باشند) و پیام‌هایی كه معلم راهنما لازم است با والدین در میان بگذارد، می‌باشد.
امكان ساخت كانال خصوصی، این بسط ید را برای معلم راهنما ایجاد می‌كند كه اطلاعات مخاطبین را به صورت محرمانه حفظ كرده و به صورت یك سویه، مطالب لازم را منتقل كند و از جریان‌سازی و جوسازی‌های احتمالی ایجاد شده در فضای گروه‌ها، مصون بماند.



كاركرد دیگری كه همكاران دبیرستان صلحا، به ویژه كادر تمام وقت از آن بهره‌مند می‌شوند، ایجاد گروهی است كه عمدتاً به درج مطالب شاد و یا مطالبی به اقتضای مناسبت‌ها تخصیص یافته است. مثلاً در ایام محرم، مطالبی در رابطه با سیدالشهدا علیه السلام و در ایام دربی پایتخت، به كُری خواندن‌های قبل و بعد از بازی! خلاصه در زمان‌های فراغت، برخی دوستان با این وسیله سرگرم شده و اغلب موجب ادخال سرور و مزید آگاهی می‌شود. ناگفته نماند كه در همین گروه، هنگامی كه توسط یكی از همكاران قدیمی و دوست‌داشتنی وضع شد، قواعدی حاكم گردید كه نشان از درایت وی بوده و می‌تواند متضمّن بقا و بهره‌دهی گروه باشد. مقررات وضع شده به شرح ذیل بوده است.

با اجازه چند قانون برای گروه به نظرم مفید است
1 اعضای گروه فقط کادر تمام وقت دبیرستان باشند

2 از گذاشتن هرگونه مطلب خلاف عفت عمومی پرهیز شود
3 از گذاشتن مطالبی که با گروه آموزش پژوهی تداخل دارد خودداری شود
4 بحث سیاسی ممنوع
5 تلگرام بازی به کار دوستان در مدرسه خللی وارد نکند. حتی المقدور بعد از ساعت مدرسه باشد.


جدای از این موارد كه بین همكاران بود، معمولاً بین دانش‌آموزان یك پایه یا یك كلاس هم، گروه‌هایی ایجاد می‌شود. معلم می‌تواند به واسطه این ارتباط مجازی و همیشگی، بسیاری از فرصت‌ها را برای استمرار یاددهی خود و یادگیری فراگیران مهیا كند. به خصوص معلمانی كه از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس بهره می‌برند. مثلاً برای آقامعلم این زمینه مهیا شده كه مباحث درس یا پاسخ سوالاتی را كه به صورت پاورپوینت در كلاس ارائه می‌كند، برای دسترسی بچه‌ها و صرفه‌جویی در زمان كلاس از طریق تلگرام در گروه بچه‌ها قرار دهد. البته او این كار را با واسطه انجام می‌دهد. واسطه نیز نماینده یكی از دانش‌آموزان است كه واجد ویژگی‌های علمی و اخلاقی شایسته‌تری است. چرا كه بچه‌ها دوست ندارند فردی غیرخودی را در خلوت‌گاه گروه دوستیشان را ببینند تا آزادانه به درج مطالب خود بپردازند.
همچنین برخی اطلاعات مفید درسی دیگر كه می‌تواند برای علاقمندان مناسب باشد، از این طریق منتقل می‌شود. مثلاً سوال‌های امتیازی و یا خودآزمایی‌های آمادگی قبل از آزمون‌های هماهنگ. در عین حال این كار در مصرف كاغذ نیز صرفه‌جویی خواهد كرد.
برای معلمان پاره وقت كه در هفته زمان‌های كوتاهی را در میان بچه‌ها هستند، این ابزار، فرصت مناسبی است كه به واسطه نماینده خود در كلاس، از چالش‌های موضوعی در درس خود به موقع مطلع شده و برای جلسه آتی، محتوایی مقتضی نیاز بچه‌ها تدارك ببینند. به عبارتی زمینه بازخوردگیری و بازخورددهی را در اسرع وقت و به شكلی ساده مهیا می‌كند. البته لازم به ذكر است كه انتقال مطالب به صورت مكتوب كه عاری از زبان بدن است، گاه موجب سوء تفاهم‌هایی می‌شود كه جبران آن در صورت امكان، بعضاً همراه با صعوبت و هزینه است.


برای معلمانی كه ارتباط پاره‌وقت و محدود با دانش‌آموزانشان دارند، از این طریق نیز می‌توانند فاصله‌ها را كوتاه كنند. به عنوان مثال برخی مشاوره‌های خصوصی یا بیان انتظارات و تذكرات انفرادی را می‌توان در زمان مقتضی، فارغ از محدودیت زمان و مكان، از این طریق انتقال داد. برای دانش‌آموزی كه در این موقعیت قرار می‌گیرد، توجه خاص معلم به وی، اثر سازنده‌ای دارد و در تعمیق و تلطیف روابط می‌تواند موثر افتد. همچنین برای برخی افكارسنجی‌ها یا ایجاد آمادگی ذهنی برای دانش‌آموزان قبل از كلاس درس نیز نافع است. در عین حال می‌توان برخی فعالیت‌های مختصر و مستمر را از این طریق برای دانش‌آموزان تعریف كرد و به سرعت بازخورد داد. مثلا هر شب چند سوال از این طریق مطرح شود و بچه ها پاسخ‌های آن را برای معلم ارسال كنند. گرچه خود بچه‌ها نیز می‌توانند به طریقی مشابه، به تعامل و انتقال جوابها بپردازند، با این وجود می‌تواند منافعی از جنس یادگیری، عاید دانش‌آموز شود. برخی از همكاران، یك شماره همراه تهیه كرده و فقط برای چنین شبكه‌های مجازی اختصاص داده‌اند.
به هر روی، می‌توان از این ابزار فن‌آورانه، در جهت بهره‌وری‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی موثر و به هنگام، استفاده كرد. طبیعی است كه لازمه این امر، خلاقیت و ایجاد هماهنگی با مسئولین ذیربط، تدوین قواعد لازم و پایبندی به حدود و ثغور آن است.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز در نمازخانه كلیپی را آماده كرده بودیم كه در آن به معرفی كتاب سلام بر ابراهیم پرداخته بود. این شهید والامقام ساكن شهر تهران بود، ولی اخلاص و حماسه‌اش، او را جاودانه ساخت. مطالبی كه در این كتاب آمده است، هم بسیار جذاب و هم تحیرآور است. كسی كه مانند عارف نامی حاج آقای دولابی از او تقاضای نصیحت می‌كند. ابراهیم كه مفقود الجسد است، دارای یادبودی در بهشت زهرا(س) است كه در برنامه روز جمعه در كنار آن عكسی به یادگار انداختیم. قسمت‌هایی از این كتاب ارزنده را می‌توانید از لینك زیر مطالعه نمایید. كتاب سلام بر ابراهیم اكنون چاپ هشتادم خود را پست سر گذاشته است. توصیه می كنم این كلیپ چنددقیقه ای كه دوستان در دبیرستان صلحا مهیا كردند را نیز مشاهده نمایید.



[http://www.aparat.com/v/VChwf]




در برنامه زیارت مزار شهیدان بهشت زهرا(س) همچنین در میان شهدای گمنام پایین قطعه 40، با راهنمایی آقای اكرمی، به مزار شاعر جوانی كه برخورد كردیم كه پیشتر در مكتب الشهدا، زیارتش كرده بودیم. سپهر، جوانی بود كه هرگز جنگ را ندید ولی از دفاع مقدس اشعار جانسوزی را با ادبیات خاص خود می سرود كه دلها را می‌لرزاند.


جالب است كه بدانید هنگام دفن این عزیز كه به دلیل بیماری از دنیا رفت، او را به سمت قطعه هنرمندان بردند و می خواستند در كنار هنرمند معلوم الحالی به خاك بسپرند كه سنخیتی با ابوالفضل نداشت. در آن هنگام دوستان بسیجی اش تابوت را از آنجا برده و در جای كنونی و در جوار شهدای گمنام به خاك سپردند. همانهایی كه برایشان شعرها سروده بود و همانجایی كه بارها در آنجا حضور یافته و نجواها و اشكها ریخته بود.



[http://www.aparat.com/v/Cvmf7]


در این روز كلیپی را نیز به مناسبت روز 13 آبان، روز مبارزه با استكبار جهانی ساختیم و در نمازخانه پخش كردیم.

[http://www.aparat.com/v/Vcl4T]




نوع مطلب : تولید محتواها، پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :









نوع مطلب : تجربه زیسته، تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. امام خمینی (ره)
هشتم آبان‌ماه، سالروز شهادت شهید فهمیده است. شهیدی كه امام خمینی(ره) در وصفش فرمودند: رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است، با نارنجک ، خود را زیر تانک دشمن انداخت وآن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید. از این روی، هشتم آبان‌ماه به روز نوجوان همچنین روز بسیج دانش‌آموزی نام‌گذاری شده است.
به همین مناسبت و در ایام شهادت شهدای دشت كربلا و سالارشان اباعبدالله(ع)، قصد كردیم كه در روز جمعه، هشتم آبان‌ماه، به زیارت شهدای كربلای ایران و سالارشان روح‌الله (ره) رفته و میثاقی دوباره در مسیر اعتلای حق و طی طریق امام و شهدا ببندیم.
در این برنامه، در كنار مزار شهدای گرانقدر بهشت‌زهرا(س)، از جمله شهیدان، فهمیده، آوینی، صیادشیرازی، چمران و همچنین شهدای هفتم تیر، روایت‌هایی از خاطرات و حماسه‌آفرینی این عزیزان توسط یكی از پیش‌كسوتان جهاد و شهادت، حاج محمد اكرمی، صورت گرفت. همچنین در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) به زیارت، اقامه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار خواهیم پرداخته شد.
زمان رفت: جمعه صبح ساعت 8:30
زمان برگشت به مدرسه: ساعت 14:30

حركت به سمت بهشت زهرا(س) با مینی‌بوس




شروع زیارت در كنار سیدشهیدان اهل قلم




همچنین در جوار شهید یزدان‌پرست




شهیدی كه در آغاز طریق الی‌الله، كلیه نوشته‌هایش را آتش زد و قصد كرد كه هرگز جز برای خدا ننویسد. و چنین بود كه راوی فتح جاودانه شد.




به رغم آنكه دانش‌آموزان، مستندی را در روزهای قبل در نمازخانه مدرسه از شهید آوینی مشاهده كردند، ولی باز بسیاری از حكایات برای ایشان تازگی داشت و آموزنده بود.




پس از آن در جوار امیر سپاه اسلام، شهید صیاد شیرازی، از دلاوری و اخلاص این فرمانده شجاع شنیدند و صلوات و فاتحه‌ای نثارش كردند.




برخی دانش‌آموزان در آن میان شهدایی را هم‌نام خویش یافتند.




در ادامه بچه‌ها با شهدایی كه به ظاهر نام‌آور نبوده ولی در آسمان‌ها مشهورترند آشنا شدند. از جمله شهید برهانی كه در زیر پای شهید آوینی به خاك سپرده شده و توسط حاج محمد اكرمی معرفی شد و از بی‌باكی و وظیفه‌شناسی‌اش سخن‌ها به میان آمد.




حاج محمد كه خود جانبازی متهجد است و هر هفته به زیارت شهدا نائل شده و غالب ایام روزه است، معلمی است كه انتقال فرهنگ جهاد و شهادت را بر خود فرض دانسته و ممزوج با باورهایش، غیورانه و به شیوایی تمام به بیان خاطرات و پیام‌های سال‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌پردازد. این است كه كلامش را نافذ و دلنشین كرده است.



صبح به هنگام حركت به سمت مدرسه باران نسبتاً شدیدی باریدن گرفت. من احساس كردم كه عرصه‌ای برای امتحان ماست كه آیا
در این شرایط می‌توان دل از رختخواب كند؟ راستی آیا زیارت شهدا را به دیدن دربی پایتخت ترجیح داده می‌شود؟! آیا همانهایی كه نگران تكالیف و درس خویش بودند، حاضرند كه زمان فراغت و استراحت خویش را مدیریت كرده و قدری سختی بی خوابی را برای حضور در كنار 23هزار شهید آرمیده در جنوب شهرمان بر جان بخرند؟ خوشبختانه از 15 نفری كه تقاضای حضور داشتند، یازده نفر همراه شدند. شاید اگر اطلاع‌رسانی شایسته‌تری صورت می‌گرفت، همراهان برنامه بیشتر می‌شدند.
اما عاشق‌تر از امثال ما، حاج محمد است كه در شرایط مختلف آب و هوایی، سوار بر موتور این مسیر را هر هفته طی می كند. به ویژه كه شب قبلش به حرم حضرت عبدالعظیم رفته و تا سحر به دعای كمیل و مناجات پرداخته و برای ساعتی استراحت، دوباره به منزلش در نارمك مراجعه كرده و دوباره به بهشت زهرا(س) در سر قرارمان در جوار شهید آوینی حاضر می‌شود. به یاد جمله معروف زمان جنگ می‌افتیم كه بر روی تابلوها درج می‌شد: "بسیجی خستگی را خسته كرده"




برخی از شهدای اخیر، از جمله شهید نهی از منكر، شهید خلیلی، شاگرد حاج محمد بودند. بچه‌ها از جدال غیورانه این جوان بی‌باك در مقابل چندین اراذل و اوباش، به استمداد خانمی كه مورد ایذاء ایشان بود، حكایات تأمل‌برانگیزی شنیدند.




او در جوار این شهید عزیز، علت بی‌تفاوتی بسیاری را در صحنه‌های مشابه، ناشی از ترس، جهل و دنیاخواهی برشمرد كه شهید خلیلی، بعد از تحمل دوسال رنج ناشی از جراحت این جریان، با نثار جانش، در عمل خود را مبرّا از این آفات معرفی كرد. او كه مشی طلبگی را پیش گرفته بود و به تربیت نوجوانان همت می‌گماشت.




البته از برخی شهدای مدافع حرم نیز یاد شد. آنانكه چنین جهادی را بر خود تكلیف یافته و مستانه به سوی انجام وظیفه و شهد شهادت، سائقه‌وار به حركت درآمدند و بیم در دل راه نداند و به فوز شهادت نائل شدند.




اینجاست كه خون تازه در رگ‌های غیرت وجدان‌های بیدار حركت كرده و با خود می‌اندیشند كه اكنون تكلیف ما چیست؟ عرصه جهاد ما كجاست؟ و چه طور می‌توان به این مردان الهی و مقربان حضرت حق جل و علا نزدیك شد.




بچه‌ها در كنار شهدای مكه سال 1366، دریافتند كه این آل سعود خبیث، دستش از گذشته به خون حجاج ما آلوده بوده است.




شهدای ما، ادامه دهنده شهدای كربلا هستند. در تندیسی كه در وسط یك میدان قرار داشت و به یاد نخستین ناوچه‌ای كه شجاعانه در خلیج فارس مقابل بعثی‌های عراقی ظاهر شد، اسامی شهدای كربلا و شهدای كربلای ایران نمایان است. در روی سنگهای سیاه كف آن میدان، اسامی شهدای عملیات‌های مختلف به همراه آدرس قبور مطهرشان تراشیده شده بود.




حضور برخی از معلمین كه خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند، حلاوت و تاثیر زایدالوصفی را ایجاد می كرد. به واقع راویان عاملند كه در فضاهای معنوی، روح و عطر ویژه‌ای را ایجاد می‌كنند. آقای مقدسی معلم علوم بچه‌ها، بدین‌سان در جمع ما حاضر بود. درد فراق یاران شهید را تنها رزمندگانی كه برادرانشان در كنارشان پروانه پرواز و عروج به عرش را دریافت می‌كردند، می‌فهمند.




آقای مقدسی، معلم بسیجی مخلصی است كه بی‌ادعا و بی‌ریا، به انجام كارهای خودجوش در راستای درس خود می‌پردازد. قبلاً گزارشی از هنرمندی ایشان در ساخت ماكت‌های بزرگ علمی را درج كرده بودم. كار اخیر ایشان اكنون در كریدور راهنمایی صلحا دیدگان را به خود جلب می‌كند. كاری كه مربوط به یكی از سوالات ایشان از دانش‌آموزانشان است.




در این برنامه، در جوار تعدادی از شهدای سرشناس حضور پیدا كردیم و از كارهای بزرگ آنها اطلاع یافتیم. از جمله پدر موشكی ایران، شهید طهرانی مقدم، همچنین فرماندهان شهید لشگر 27 رسول‌الله (ص) و شهید مصطفی چمران.




در فضای بهشت‌زهرا(س) در روز جمعه كه زائرین دیگری نیز حضور داشتند، هرگاه حاج محمد شروع به نقل اوصاف شهدا و خاطرات ایشان می‌كرد، تعداد قابل توجهی از اطراف نزدیك می‌شدند و گوش جان به حماسه‌آفرینی‌های شهیدان می‌دادند.




پیش از ظهر و اقامه نماز، زیارتمان شهید فهمیده خاتمه یافت. شهیدی كه در چنین روزی به شهادت رسید. نوجوان شهیدی كه روز نوجوان و روز بسیج دانش‌آموزی را مفتخر به خود كرد. شهیدی كه بنیانگذار جمهوری اسلامی از او به رهبر یاد كرد. همزمان،‌ گروهی از نوجوانان به همراه مربیانشان حاضر بودند و از شهید فهمیده خاطرات ارزنده‌ای شنیدند. من فكر می‌كنم كه این شهدا، معجزات امام خمینی هستند. او كه دم مسیحاییش، ره صد ساله را برای امثال این غیورمردان به یك شب هموار ساخت. ما تا قیامت مدیون امام و شهدا هستیم و كمترین وظیفه‌مان این است كه معرفتمان را نسبت به این بزرگ‌مردان بیشتر كرده و در جوارشان میثاقی دوباره بسته و متعهد به حفظ پرچم برافراشته ایشان و صیانت از كیان و عزتی كه مرهون خونهای پاكشان است، شویم.



رفاقت با شهدایی كه سردار خادم حسینی در مدرسه صلحا بدان اشاره می‌كرد، با این برنامه پیوندی وثیق دارد. حاج خادمی كه فرمانده حاج محمد اكرمی و خیلی از دیگر دلاورمردان حماسه و ایثار بوده است. برای تعمیق و ماندگاری این برنامه، كتاب سلام بر ابراهیم كه به خاطرات شنیدنی و تحیرآور شهید ابراهیم هادی می‌پردازد را از چاپ هشتادم آن تهیه كرده و به همسفران اهدا كردیم.

[http://www.aparat.com/v/un40q]


قسمت ما این بود كه نماز جماعت ظهر و عصر را در جوار شهدای هفتم تیر بخوانیم. آنجا تعداد دیگری از زائرین در نماز ما شركت كردند و باز هم در میان دو نماز از فضایل شهید بهشتی و برخی شهدای اطراف وی، از جمله شهیدان رجایی و باهنر، اطلاعات شنیدنی همراه با روح و ریحان دریافت كردیم.




پس از آن در كنار حرم امام خمینی (ره) حضور یافتیم و بدین سان، یك دوره اطلاعات لازم و مفیدی از انقلاب و دفاع مقدس در بهترین روز هفته (جمعه سیدالایام) و در جوار ارواح بزرگترین انسانهای شهرمان روزیمان شد.




البته زمان، امان را از ما گرفت و مجالی برای زیارت مرقد مطهر امام خمینی(ره) باقی نگذاشت. ولی
خوردن جوجه‌كباب دور هم و در رستوران آفتاب حرم، حلاوت خاصی ایجاد كرد و حسن ختام برنامه ما شد.



[http://www.aparat.com/v/PDqYc]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 7 آبان 1394 :: نویسنده : محمد نیرو





نوع مطلب : تولید محتواها، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به منظور تسریع تدریس و تسهیل یادگیری، و ایجاد زمینه كلاس معكوس، امسال برای نخستین بار آقامعلم به تهیه فیلم‌های آموزشی از مباحث كلاس خود در درس حسابان پرداخته است. دانش‌آموزان عزیز، ضمن استفاده از آنها در منزل،‌ می‌توانند با تسلط بیشتر به مطالب مربوطه، حضوری موثرتر و آماده تر را در كلاس ایجاد كنند. این امر برای دانش‌آموزان غایب نیز مفید خواهد بود. همچنین امكان بازبینی مطالب به تناوب و تعدد وجود خواهد داشت. به خصوص كه با صدای آشنای معلم خود آنهاست. در عین حال سعی می شود كه این فیلمها قبل از كلاس مربوطه تهیه و در اختیار بچه ها قرار گیرد، تا زمینه پیش مطالعه آنها را مهیا نمایند. دانش‌آموزان كلاس آقامعلم با هم در تلگرام گروهی را تشكیل داده اند كه به محض ساخت یك فیلم، بلافاصله اطلاع رسانی شده و آنها امكان دیدن آن را خواهند داشت. در كنار هر فیلم، امكان دانلود اسلایدها و جزوه‌ی مربوطه نیز وجود دارد تا خود آنها نیز بتوانند به تجربه حل مسئله نائل شوند. چرا كه دانش‌آموزان تنها آن چیزی را فرا خواهند گرفت كه خود تجربه كنند.



[http://www.aparat.com/v/v5OWr]




[http://www.aparat.com/v/X5Ir6]




[http://www.aparat.com/v/orcuT]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برای كسانی كه دغدغه تربیت در مدرسه دارند،‌ برخی فرصت‌ها طلایی است. از این میان می‌توان به اردوهای زیارتی به ویژه مشهد مقدس، ایام ماه مبارك رمضان به ویژه در شبهای قدر و مناسبت‌های خاص مذهبی به ویژه دهه نخست محرم اشاره كرد. بسیاری از مدارس به شكل مرسوم و سنتی، مراسم سوگواری دهه اول محرم را برگزار می‌كنند و دانش‌آموزان معارف اهل‌بیت علیه السلام را با اشك و سوز و عزاداری‌‌، آمیخته كرده و در نهادشان بنا می‌نهند.
دو سال است كه در دبیرستان صلحا، این مهم،‌ با سیاقی خاص صورت می‌پذیرد. در این برنامه و برنامه‌های مشابه، اصل بر این است كه محور انجام فعالیت‌ها، دانش‌آموزان باشند و ایشان در تولید و اجرا، سهم عمده‌ای داشته و با تعیین مسئولیت‌های مختلف،‌ طیف و خیل گسترده‌تری از فراگیران به خدمت گرفته شوند.
بر این اساس، در هفت روز اجرای برنامه دهه نخست عاشورا در دبیرستان صلحا، هر روز، یكی از پایه ها متولی اجرای برنامه می‌شد و روز آخر،‌ معلمان بودند كه میزبان بچه‌ها و مجری كار بودند. امور مختلف برنامه از كفش‌جفت كردن و خیر مقدم و انتظامات داخل سالن گرفته، تا قرائت قرآن و زیارت عاشورا و تهیه دكلمه و قرائت آن، و بالاخره پذیرایی و تمهید و توزیع صبحانه. در این رهگذر،‌ هم استعدادهای بچه ها شناخته و متبلور می‌شوند و هم ایشان هویت و علقه‌ای در سایه‌سار ابی‌عبدالله (ع) پیدا می‌كنند.





نكته جالبی كه در برنامه امسال نیز به چشم می‌خورد، نظم اجرای برنامه و تنوع محتواها و ابداعاتی اجرای برنامه بود. به عنوان مثال، هنگام قرائت زیارت عاشورا، پخش زنده حرم سیدالشهدا (ع) با استفاده از دیتاپروژكتور صورت می‌پذیرفت. همچنین كلیپ‌هایی كه مقتضی هر یك از روزهای دهه نخست محرم، زمینه آمادگی و بهره‌جویی بیشتر معنوی را مهیا می‌كرد. در عین حال، دكور زیبایی كه مهیا شده بود و فضای فیزیكی جلسه را همراه با نورپردازی مناسب، برای تشكیل جلسه‌ای باشكوه آماده كرده بود.





سخنرانان شامل برخی معلمین مدرسه و برخی از روحانیون ارزنده و ولایی بودند.









مداحی معلم راهنمای پایه هفتم مدرسه كه با اشك بر گونه به ذكر مصائب آل الله (ع) می‌پردازد.


مستندسازی هم به ثبت لحظات به یادماندنی و نشر تجارب و مدیریت دانش، كمك شایانی می‌كند.



در پایان مراسم هر روز، دانش‌آموزان مجری در هر پایه، عكس یادگاری می‌گرفتند.





روزی هم كه معلمان خادم الحسین می‌شوند و در پایان جلسه عكس یادگاری می‌گیرند.



لذت صبحانه پایان مراسم، بعد از حظ معنوی برنامه، شعف زایدالوصف و حسن ختامی را همراه با انبساط و ابتهاج روحی به ارمغان می‌آورد.



[http://www.aparat.com/v/lXrey]

بعد از برگزاری مراسم نیز از خبرگزاری مهر، به مدرسه آمدند و با آقامعلم مصاحبه كردند. مصاحبه‌ای كه دل و ذهن او را به ده‌ها سال قبل برد. لینك زیر حاصل آن مصاحبه است.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 1 آبان 1394 :: نویسنده : محمد نیرو

اخیراً با مطلبی تحت عنوان كلاس معكوس (Filipped Classroom)آشنا شدم. پس از قدری مطالعه متوجه شدم كه آقای دكتر امانی نیز در نشریه رشد معلم نیز مطالبی را در همین رابطه به رشته تحریر درآورده اند كه در زیر آمده است.



پیشتر این  مقوله را از ناحیه دكتر عطاران شنیده بودم ولی اطلاعات زیادی از آن نداشتم. اكنون قدری با این موضوع آشناتر شده ام. و اطلاعاتم را با همكارانم در گروه آموزش پژوهی صلحا نیز به اشتراك گذاشته ام. در كلاس معكوس، بسیاری از فعالیت‌هایی كه پیشتر معلم در كلاس انجام میداد و دانش‌آموزان در خانه به انجام می‌رساندند، عوض می‌شود!


سلمان خان برای بسیاری از افراد در حوزه آموزش در دنیا شناخته شده است. او آكادمی دارد كه در آن به بسیاری از نكات آموزش اشاره می‌كند. با كلیك بر روی تصویر زیر،سلمان خان از تكنولوژی كلاس معكوس می‌گوید.




در همین رابطه محمد حافظی‌نژاد در سایت روش تدریس، به مراحل انجام روش تدریس معكوس با امكانات موجود اشاره می‌كند.
 1- قبل سال تحصیلی از تدریس خودتان فیلم بگیرید
 2- در آغاز اولین جلسه فیلم ها در اختیار دانش آموزان قرار دهید. این کار را می توانید از طریق دی وی دی ، فلش ویا حتی آپلود در سایت هایی مانند آپارات انجام دهید.
 3- پس در جلسه اول تدریس نمی کنید و کار هایی دیگری انجام میدهید.
 4- از دانش آموزان بخواهید فیلم تدریس را تا جلسه نگاه کنند. در هر زمان و هر مکانی و به هر تعداد که دوست داشتند
 5- تمرین ها و تکلیف هایی برای کار در خانه به دانش آموز بدهید . این تکلیف ها خیلی خیلی باید کم باشد.
 6- در جلسه بعد سر کلاس فقط به بررسی تکلیف ها حل تمرین های بیشتر می پردازید
 7- اگر دانش آموزی فیلم را نگاه نکرده بود یا هنوز یاد نگرفته بود با کمک دانش آموزان دیگر و شما می تواند جبران کند.
 8- نیاز نیست شما تمام جلسات تدریس یعنی کل کتاب را به یک باره تدریس کنید و فیلم برداری کنید. همینکه یک یا دو جلسه از دانش آموزانتان جلوتر باشید کافی است.

"به یاد داشته باشید قرار نیست شما این کار را هرسال انجام دهید . یک بار برای همیشه کافی است. از سال بعد کار شما خیلی راحت تر خواهد شد. (البته اگر کتاب های درسی تغییر نکند!)"

به همین راحتی می توانید تدریس معکوس را در کلاس خود اجرا کنید.

فیلم‌برداری از كلاس درس توسط خود معلم، ضمن اینكه زمینه خودارزیابی را و رشد حرفه‌ای معلم را هموار می كند، هم در جهت تدریس معكوس و هم برای استفاده غائبین قابل استفاده است.
فیلم ذیل نیز در خصوص بهره آخر، بیشتر اشاره می‌كند.

[http://www.aparat.com/v/Q4LZA]


تدریس برای دانش آموزان غایب

برنامه نقره ای : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند
برنامه طلایی : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند وخودشان یک کار خاص انجام دهند
برنامه الماسی : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند و خودشان کار خاص انجام دهند و اثری جاودانه از خودشان بگذارند.

برنامه نقره ای:
یک پوشه به نام پوشه غایب ها درست کنید. به طوری که دانش آموزان غایب بدون نیاز به معلم یا دانش آموز دیگر می توانند روز غیبتشان و آنچه از دست داده اند را جبران نمایند.
چه کسی پوشه غایب ها را درست کند؟
از یک دانش آموز بخواهید محتویات پوشه غایب ها را درست کند و در داخل پوشه قرار دهد به خاطر این کار هم به او یک امتیاز ویژه بدهید.
محتویات پوشه غایب ها:
 مطالبی که تدریس شده است شامل جزوه ،شکل هایی که پای تخته کشیده اید،تعداد دقیق صفحات تدریس شده از کتاب درسی ( مثلا صفحه ۴۱ تا ۴۷ کتاب زیست)
 تمرینات و مثال هایی که حل کرده اید
 سوال هایی که دانش آموزان پرسیده اند و شما پاسخ آنها را حین تدریس داده اید
 تکالیف برای جلسات بعد
وظیفه شما این است که در پایان هرجلسه تدریس ، این پوشه که توسط یکی از دانش آموزان تکمیل شده را چک کنید.

برنامه طلایی:
شما می توانید برای اینکه خاص باشید به محتویات پوشه غایب ها این موارد را اضافه کنید.
 پاورپیت تدریس
 صدای ضبط شده خودتان : این کار را می توایند به وسیله گوشی موبایلتان انجام دهید. اگر می خواهید صدای شما از کیفیتی بهتر برخوردار باشد می توانید از دستگاه ضبط صدای خبرنگاری استفاده کنید قیمت این دستگاه ها بین ۱۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است . حتی می توانید گام را فرا تر بگذارید و به وسیله میکروفن ها ی کوچکی که به پیراهن شما وصل می شوند(Collar microphone) صدای خود را باکیفیت عالی ضبط کنید. بسیاری از دستگاه های ضبط صدا به همراه خود میکروفن یقه ای هم دارند . در ضمن این کار کلاس کار شما را بالا می برد البته ممکن است دفعات اول کمی حواس دانش آموزان پرت شود که این هنر شماست که بتوانید حواس دانش آموزان را به جایی که می خواهید متمر کز کنید.
سایر موارد را مانند برنامه نقره ای انجام دهید.

برنامه ی الماسی:
شما می توانید برای اینکه اثری جاودانه از خود برجای بگذارید این موارد را به محتویات پوشه غایب ها اضافه کنید.
 یک دی وی دی حاوی فیلم کلاس درس شما
برای این کار پیشنهاد می شود از یک دوربین دیجیتالی استفاده کنید . خاصیت استفاده از این دوربین ها این است که شما نیازی به تبدیل فیلم ها یا همان کپچر کردن ندارید. قیمت این دوربین های دیجیتالی از ۲۰۰ هزار تومان به بالاست . شما می توانید این دوربین را همراه با سه پایه در انتهای کلاس قرار دهید و با زدن یک دکمه تمام تدریس و فعالیت ها ی کلاس خود را ضبط کنید . شما نیازی به ضبط صدای جداگانه هم نخواهید داشت چون خود این دوربین ها با کیفیتی مطلوب صدای کلاس را ضبط خواهند کرد. فقط کافی است شما فیلم کلاس را از روی هارد این دوربین بر روی یک دی وی دی رایت کنید.
به شما هم پیشنهاد می کنم این کار را انجام دهید.

در همین رابطه صحبت های بیل گیتس در زیر دیدنی است.


[http://www.aparat.com/v/b8WkU]




نوع مطلب : تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش، كوییزی در درس حسابان از دانش آموزانم در یكی از مدارس گرفتم. قبل از انجام آن نیز آنها را جمع كرده و یك عكس دست جمعی گرفتیم. بعد از برگزاری كوییز و تصحیح آن، نتایج نفرات برتر را با استفاده از نرم افزار، به شكل زیر به نمایش قرار دادم. به این ترتیب خواستم به نوعی تشویقی از این عزیزان كرده باشم. البته وقتی از آنچه به نمایش در می‌آید فیلمی تهیه كردم، تازه متوجه اشكال در صدا شدم. اساسا این نمایش بدون صدا بود. بنابراین تقاضامندم هنگام مشاهده صدا را قطع كنید.

[http://www.aparat.com/v/0YvqZ]




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :