یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داستان جزوه از آن مواردی است كه نظرات له و علیه مختلفی برای آن بوده است. آقامعلم در مدرسه ای كاملا بدون جزوه كار را دنبال می‌كند و نتایج خوبی هم می‌گیرد ولی در مدرسه دیگر انتظار بچه ها به داشتن یا دادن جزوه از سوی وی است. به هر روی به نظر می رسد كه انشاء كردن جزوه در كلاس درس كاری وقت گیر و كم ثمر باشد. تجربه آقامعلم به فرض داشتن جزوه به این ترتیب بوده كه جزوه نیمه آماده كه در آن بخشی از مطالب خالی باشد و دانش‌آموزان با راهنمایی معلم به پركردن آنها بپردازند. با این روش دانش آموزان هم جزوه كاملا آماده‌ای را دریافت نمی‌كنند كه قدر آن را ندانند و به كناری بگذارند و هم كل آن را یادداشت نمی‌كنند كه وقت معتنابهی از كلاس درس به انشاء آن هدر رود. در دروس ریاضی این موضوع به ویژه با داشتن سوال و جای خالی برای پركردن جواب آن شایسته تر است. اما این كه معلم جواب را مثلا پای تخته بنویسد و دانش‌آموزان همان را رونویسی كنند باز هم بهره شایسته كامل ندارد.



آقامعلم جزوه نیمه‌كاملی را به بچه ها می‌دهد كه در آن سوالاتی همراه با جای خالی جواب وجود دارد. سپس نخست با استفاده از دیتا پروژكتور و قلم هوشمند بر روی فایل جزوه بچه‌ها می‌نویسد و بچه ها ناظر بر جواب هستند، سپس صفحه نمایش را قطع می‌كند تا ایشان خود آن را در جزوه‌شان حل كنند. چرا كه دانش‌آموزان تنها آن چیزی را یاد می گیرند كه خود تجربه كنند. به این ترتیب هم جواب‌ها محفوظ می‌ماند و می‌توان یك نسخه از آن را نیز پرینت گرفت و در تابلوی كلاس بچه ها درج كرد، یا در صورتی كه كسی سوالی داشت، دوباره آن را به نمایش گذاشت و از روی آن توضیح مجدد داد.


اما نكته مهم‌تر دیگر این است كه با استفاده از این ابزارها می‌توان همین حل تمرین یا تدریس را همزمان با استفاده از ضبط صفحه مانیتور مستند ساخت تا امكان بازبینی یا بهره غائبین فراهم شود. مانند قطعه كوتاه فیلم زیر كه از حدود یك ساعت كلاس درس فیلمبرداری شده و لینك فایل كامل آن نیز آمده است.





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش، بچه های پایه هشتم دبیرستان صلحا درس علوم داشتند. معلم آنها جناب آقای مقدسی است. او برای طرح درسش،‌ فیلمی را تهیه كرده بود و مقدمات پخش آن را قبل از كلاس مهیا نموده بود. قرار بود بچه ها این فیلم را مشاهده كنند و از آن سوالاتی را استخراج نمایند. بنابراین لازم بود كه با دقت فیلم را ببینند.


در این فیلم شخصی مشغول تدریس بود. اما كسی كه تدریس می كرد در واقع خود آقای مقدسی بود كه عینكی بر چشم زده بودند. در لابلای تدریس در فیلم،‌ خطاهای علمی در گفتن گوینده در فیلم رخ می‌داد كه جناب مقدسی سر كلاس آنها را اصلاح می‌كرد.



ناگاه گوینده در فیلم به حالت عصبانیت با آقای مقدسی در حضور بچه‌ها بگو مگو كرد و این دو با هم مشاجره كردند!!!!!بچه ها با حضور در كلاس وی و پخش فیلم مذكور، بسیار غافلگیر شدند. آقامعلم ترجیح می‌دهد كه بدون هر گونه توضیح اضافه، دعوت كند از همكاران گرامی كه این فیلم را مشاهده نمایند. لازم به ذكر است كه حدود 6 دقیقه بیشتر از شما وقت نخواهد گرفت ولی توصیه می‌كنم كه حتما دیدن این فیلم را از دست ندهید.

[http://www.aparat.com/v/8gkhi]







نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




معمولاً والدین، به ویژه اولیاء پایه هفتم كه تاكنون فرزندشان را به اردوهای برون‌شهری با مدرسه نفرستاده‌اند، دل‌نگرانی‌های طبیعی دارند و مایلند مرتب از احوال فرزندشان در ایام اردو جویا شوند. گاهی اوقات برخی از مسئولین مدرسه نیز تا حدودی از این امر مستثنی نیستند. در چنین شرایطی ایجاد یك كانال برای همین منظور، می‌تواند موجب اطلاع‌رسانی سریع و آرام‌بخش برای والدین و اولیاء مدرسه باشد. بر این اساس، معلم راهنمای پایه هفتم دبیرستان صلحا پیش از برگزاری اردوی سیاحتی شهر یزد، كانالی را با عنوان مسافران كویر صلحا ایجاد كرد و والدین دانش‌آموزانش را در آن عضو نمود. جالب است كه برخی از بچه ها و شاید والدین، بستگانشان را نیز در آن عضو نمودند و همگی به طور روزانه و بعضا ساعتی به صورت مصور در جریان اردو قرار می‌گرفتند.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در دبیرستان صلحا دبیران محترم دروس در ابتدای سال تحصیلی، بودجه تدریسشان را در جداولی كه بر اساس هفته‌های سال تحصیلی تنظیم شده است، درج می‌كنند. تمامی مطالب درج شده در جداولی به تفكیك هر پایه تجمیع شده و در دفتر دبیران نصب می‌شود. به این ترتیب با در نظر گرفتن بودجه آزمون‌های هماهنگ، امتحانات نیم‌سال، اردوها و غیره در ابتدای سال، پیشرفت تدریس معلمان مشخص شده و ایشان اغلب با توجه به آن كار تدریس خود را پیش می‌‌گیرند. بدین ترتیب جریان تدریس به طور منظم و یكنواخت تا به انتهای سال ادامه یافته و بررسی می‌شود. تصاویر زیر هر كدام به طول یك متر در اتاق معلمان نصب شده و چنانچه تدریس هر یك از معلمان، منطبق با هفته مربوطه نباشد، عدد هفته جاری در خانه مربوطه ثبت می شود تا در بودجه‌بندی تدریس سال آتی لحاظ شده و اصلاح شود.











نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برای موضوع ریاضیات كه ماهواً مفاهیمش انتزاعی است، تعیّن‌بخشی به مفاهیم آن،‌ نقش به سزایی در فهم و یادگیری دانش‌آموزان خواهد داشت. به عبارتی دیگر با استفاده از بازنمایی‌های مختلف،‌ به ویژه بازنمایی‌های هندسی، یادگیری دانش‌آموزان تسریع و تسهیل می‌گردد. بسیاری از نرم‌افزارهای آموزش ریاضی هستند كه برای همین منظور طراحی شده‌اند. در این میان جئوجبرا یكی از نرم‌افزارهای بسیار مفید، قابل دسترس و ساده و جذاب است.


جئوجبرا یک نرم افزار ریاضیات پویا است که هندسه، جبر را به هم مرتبط می‌کند. این نرم‌افزار از یک سو، یک سیستم ترسیمی تعاملی هندسه است. شما می‌توانید به وسیله‌ی نقطه ها، بردارها، پاره خط ها، خط‌ها و مقاطع مخروطی، شکل‌های مختلفی را مثل توابعی که می‌توانند به صورت پویا تغییر کنند، بسازید. از سوی دیگر، می‌توان معادله‌ها و مختصات نقاط را مستقیماً وارد نرم افزار کرد. بنابراین جئوجبرا  توانایی بررسی متغیرهای عددی، برداری و نقاط را دارد. این نرم‌افزار همچنین، مشتق و انتگرال توابع را محاسبه می‌کند و دستورهایی مانند جذر گرفتن یا قدر مطلق را اجرا می‌کند. در نرم‌افزار جئوجبرا یک عبارت جبری برابر است با یک شیء در هندسه و برعکس.

چندی پیش با دانش‌آموزان پایه سوم تجربی و ریاضی، سخن از مبحث انتقال و تغییرات نمودارها بود. از آنها خواستم تا تكالیف مربوطه را با نرم‌افزار جئوجبرا انجام دهند. تولید محتواهایی كه آنها صورت دادند، موجب شد تا هم به وجد آمده و هم فهم عمیقی از این موضوع برایشان ایجاد شود.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




موسسه فرهنگی میزان در غرب تهران، دارای مجتمع آموزشی فاخر در كلیه مقاطع است. این مجموعه با همت مرحوم دادگسترنیا رونق یافت و گسترده شد و زیر نظر آقای دكتر آیت اللهی اداره می‌شود. حدود چهار ماه است كه نشریه الكترونیكی اهتمام توسط موسسه فرهنگی میزان به صورت هفته نامه تعلیم و تربیت با مطالب برگزیده و حرفه‌ای نشر پیدا می‌كند. در شماره اخیر آن مطلبی با عنوان هوش‌های چندگانه و سبك‌های یادگیری درج شده است. در ذیل شما می‌توانید به اصل نشریه و بایگانی شماره‌های پیشین آن دسترسی پیدا كنید. همچنین از لینك مطلب مربوط به هوش‌های چندگانه می‌توانید به متن كامل آن مراجعه نمایید.








نوع مطلب : تولید محتواها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امیرالمومنین علیه السلام در كلمات قصار 73 نهج البلاغه می‌فرمایند:

وَ قَالَ ( علیه السلام ) : مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَكُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ .
ترجمه:
و آن حضرت فرمود: آن كه خود را در مرتبه پیشوایى قرار مى‏دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پیش از آنكه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بیاموزد و ادب نماید به تعظیم سزاوارتر است از كسى كه فقط دیگران را بیاموزد و تأدیب كند.

مقام معظم رهبری نیز در یكی از سخنرانی‌هایشان فرموده بودند:
«من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ اگر این تعلیم انجام گرفت، تعلیم غیر، آسان خواهد شد؛ مشکل کار ما این است.

بر این اساس در مجتمع آموزش صلحا از استاد حقیقت جهت برگزاری سلسله جلسات اخلاق برای همكاران دعوت به عمل آمد. این عالم عامل و مفسر قرآن، قرار است در طی سال تحصیلی، هر ماه یك نوبت همكاران را به فیض برسانند. نخستین جلسه استاد با موضوع فرهنگ در تاریخ بشریت برگزار شد كه بحث دقیق و عمیقی را در پی داشت. قرار است دومین نشست در هفته آینده برگزار گردد.





[http://www.aparat.com/v/xyUDm]







نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 16 آذر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
در راستای تجربه از كلاس معكوس، اخیرا برای دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان، دو فیلم آموزشی از كتاب حسابان تهیه كرده و در اختیار دانش‌آموزانم قرار دادم.  این فیلم‌ها با استفاده از نرم افزار camtasia تهیه شد و با دیدن آنها توسط دانش‌آموزان در منزل، زمان تدریس كاسته شده و فرصت حل تمرین در كلاس درس و با حضور معلم بیشتر می شود. یكی از این فیلمها در آپارات بارگذاری شده و هر دو فیلم از لینكهای زیر قابل دانلود شدن هستند.

[http://www.aparat.com/v/UsQJk]








نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برنامه جیوگی كه از شبكه دوم سیما پخش می شود،‌اخیرا دو قطعه فیلم كوتاه در موضوع شبكه‌های اجتماعی به نمایش گذاشت كه دیدنی است.

[http://www.aparat.com/v/H1MrP]


[http://www.aparat.com/v/PgzBX]





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در نمازخانه دبیرستان صلحا هر روز یك برنامه‌ای تقدیم دانش‌آموزان می‌شود. به طور معمول این برنامه‌ها شامل سخنرانی، پخش كلیپ بوده است. اخیرا مسئول كتابخانه مدرسه در یك اقدام بدیع، بعد از اقامه نماز جماعت به معرفی كتاب پرداخت. كتابی كه او برگزیده بود متناسب با ایام اربعین بود.



پنجره‌های تشنه، كتابی است كه به حكایات مربوط به انتقال ضریح مطهر سید الشهدا (ع) از قم به كربلا می‌پردازد و مورد تقریظ مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. آقای پورجعفری در معرفی كتاب ضمن بیان قسمت‌های برگزیده آن، از كلیپ های چندرسانه‌ای بهره‌مند گردید و توجه و علاقمندی ویژه‌ای را ایجاد نمود. ضمن آنكه زمینه تهیه كتاب را برای دانش‌آموزان تسهیل كرده بود. در زیر كلیپ‌هایی كه مورد استفاده قرار گرفته بود نشان داده می‌شود.

[http://www.aparat.com/v/nmAfu]


متنی كه برای دانش‌آموزان قرائت شد به شرح ذیل است:
ماجرا از یک روز پاییزی در سال ۱۳۹۱ آغاز ‌شد. آنجا که رضا امیرخانی با مهدی قزلی تماس ‌گرفت و از او ‌خواست با مسئولین کاروانی که قرار است ضریح امام حسین علیه‌السلام را از قم به کربلا ببرد تماس بگیرد. تماس گرفتن و قرار ملاقات گذاشتن همان و با کاروان حسینی برای ثبت رخدادها رفتن هم همان.
سال ۶۱ قمری، «کاروان حسین علیه‌السلام» از «مدینه» به سمت «کربلا» راه افتاد و در بین راه در منزل‌های متعددی توقف کرد. آن روز جز خانواده‌ و بستگان سیدالشهدا علیه‌السلام و معدودی از یارانش که به مرور بر تعدادشان اندکی اضافه‌تر شد، فرد دیگری همراه او نبود. شاید اگر آن روزها، راویان بیشتری همراه کاروان حسین علیه‌السلام می‌بود، اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار داشتیم.

سال ۱۳۹۱ شمسی، «کاروان ضریح امام حسین علیه‌السلام» از «قم» به سمت «کربلا» راه افتاد و اتفاقاً در منزل‌های متعددی توقف کرد. این بار اما توقف، به دلیل استقبال بی‌نظیر مردمان دیار مختلف ایران از این کاروان بود. این رخداد اگرچه ممکن است در هر قرن فقط یک بار اتفاق بیفتد اما بخت با ما یار بود که دست‌اندرکاران انتقال ضریح تدبیر کردند و «راوی»ای همراه کاروان فرستادند تا لحظه به لحظه‌ی ماجرا را آن‌گونه که «هست» بر روی کاغد بیاورد.

ماجرا از یک روز پاییزی در سال ۱۳۹۱ آغاز ‌شد. آنجا که رضا امیرخانی با مهدی قزلی تماس ‌گرفت و از او ‌خواست با مسئولین کاروانی که قرار است ضریح امام حسین علیه‌السلام را از قم به کربلا ببرد تماس بگیرد. تماس گرفتن و قرار ملاقات گذاشتن همان و با کاروان حسینی برای ثبت رخدادها رفتن هم همان.

«پنجره‌های تشنه»، حاصل روایتگری «مهدی قزلی» است از همین اتفاقی که شاید هر صد سال یک بار رخ می‌دهد. کتابی با «ادبیات ساده و بی‌غل و غش»، درست مانند تمام شخصیت‌ها و کارکترهایی که در صفحه صفحه‌ی کتاب می‌آیند و خود را به «ضریح حسین علیه‌السلام» می‌رسانند و تبرک می‌جویند و می‌روند.


نثر کتاب اگر چه ساده است، اما ابعاد جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه‌ی آن ساده نیست. نویسنده به‌طور غیرمستقیم، سیمای واقعی «مردم ایران» را «آن‌چنان که هست» به نثر کشیده است. در روزگاری که «هنر» بوی روشنفکری می‌دهد و جز «طبقه‌ی متوسط و بالا» در قاب دوربین‌ها و نثر کتاب‌ها جایی ندارند، به تصویر کشیدن چهره‌ی واقعی مردم ایران بسی غنیمت است. شخصیت‌های کتاب همان‌هایی هستند که هر روز دور و برمان می‌بینیم؛ با این تفاوت که حالا در موقعیت‌ خاصی قرار گرفته‌اند که «منِ درون‌شان» بهتر رخ می‌نمایاند. درست مانند «مرد تعمیرکار» صفحه‌ی ۱۰۵ کتاب:
«اطراف ضریح کاملاً خلوت بود. مرد تعمیرکاری، که مغازه‌ی مکانیکی‌اش همان‌جا بود با تعجب بیرون آمد و مات مات کمی نگاه کرد و وقتی فهمید ماجرا چیست، دوید توی خیابان. صورتش را شش تیغه کرده بود و تمام لباس‌هایش روغنی بود. خواست دست‌هایش را بگذارد روی شیشه‌های جلوی ضریح که خودش هم متوجه سیاهی و روغن روی دست‌هایش شد. دست‌هایش را پشت کمرش برد و صورت خیسش را گذاشت روی شیشه. آن‌طرف‌تر، دو آشپز از رستوران کنار خیابان بیرون آمده بودند، با لباس‌های سفید کار و یکی‌شان فرصت نکرده بود کلاهش را هم بردارد. کم‌کم مردم جمع می‌شوند. تعمیرکار برای این‌که مردم به لباس‌هایش برخورد نکنند و روغنی نشوند، عقب‌تر ایستاده بود. حال خوبی پیدا کرده بود. روزیِ تعمیرکار از خیلی‌ها مثل من بیشتر بود آن روز.»

پنجره‌های تشنه پر است از آدم‌های این‌جوری. واقعیِ واقعی. در کنار نمایش چنین شخصیت‌هایی، قزلی اما از تحولات سیاسی-اجتماعی روز جامعه هم غافل نشده و فی‌المثل «بازنمایی رسانه‌ای» و «برساخت‌های ذهنی» برخی اتفاقات محیطی را هم به‌طور غیرمستقیم به نقد کشیده است:
«پیرمردی بسیجی از اهالی سیاه‌منصور گریه می‌کرد و می‌گفت: «امشب را همین‌جا بمانید.» هیچ‌کس هم نا نداشت به پیرمرد بگوید به چه دلیل نمی‌توانیم بمانیم. از یکی از مسئولان استان خوزستان شنیدم که دو شبکه‌ی ماهواره‌ای وهابی به نام‌های صفا و نور به‌شدت دارند روی مردم خوزستان و به‌خصوص عرب‌ها کار می‌کنند و در شش ماه گذشته ۲۶ هزار تماس با آن‌ها گرفته شده است. البته همان مسئول خیلی خوشحال بود و می‌گفت آمدن این ضریح کاسه و کوزه‌ی همه‌ی وهابی‌ها را به دور ریخته است.»

این روزها که مصادف است با روزهای سنت پیاده‌روی اربعین، خواندن این کتاب برای کسانی که از قافله‌ی عزاداران اربعین جامانده‌اند لطفی مضاعف دارد. از سال ۶۱ قمری تا سال ۱۳۹۱ شمسی، اگر چه فاصله‌ای هزار و چهارصدساله است، اما حسین علیه‌السلام هم‌چنان محور کون و مکان است.


[http://www.aparat.com/v/rKcvV]


لازم به ذكر است كه برگزاری نمایشگاه كتاب و مسابقه كتابخوانی نیز در زمره كارهای مرسوم بسیاری از مدارس است كه در دبیرستان صلحا نیز اجرا می شود.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 6 آذر 1394 :: نویسنده : محمد نیرو
یكی از موضوعاتی كه برای خودارزیابی معلمان و همچنین استفاده غائبین یا بازبینی حاضرین در كلاس توصیه‌ می‌شود، فیلم‌برداری از كلاس درس است. این كار با نصب دوربین در انتهای كلاس مهیا می‌شود. مانند فیلم زیر كه دقیقا در یك سال گذشته در دبیرستان سبحان صورت گرفت.

[http://www.aparat.com/v/Tc2O0]

جدا از این امر، اگر محتوای ارائه توسط معلم، به صورت پاورپوینت یا سایر امكانات نرم‌افزاری از پیش مهیا شده باشد، امكان ضبط آن، همزمان با تدریس و بدون نیاز به دوربین، می‌تواند با فیلم‌برداری از صفحه كامپیوتر توسط برخی نرم‌افزارها از جمله Camtasia صورت پذیرد. طبیعی است كه كاركردهای این امر محدودتر شده ولی باز هم همزمان با تدریس معلم تولید محتوای تدریس برای بازبینی ضعفا، یا افرادی كه نگارش كندی دارند یا استفاده غائبین مهیا خواهد بود.
طبیعی است كه رایانه مورد نظر، باید واجد حداقلی از حافظه و سرعت پردازش‌گر باشد. برای آقامعلم این تجربه به دلیل نبود سیستمی شایسته این امر، با محدودیت‌هایی مواجه است. ولی در حد دقایقی این تجربه قابل توجه و دیدنی خواهد بود.

[http://www.aparat.com/v/d2jYQ]





نوع مطلب : تولید محتواها، معاونت آموزشی، تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :