یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا با مدیریت آقامعلم و با حضور بالغ بر 500 همكار فرهیخته، اخیراً اقدام به درج مطالب و تجارب مدارس مرتبط توسط خود مدیران مربوطه كرده است. در نخستین گام از این اقدام كه بسیار مورد استقبال همكاران و اعضا قرار گرفته است، جناب آقای عباس فوم مدیر دبستان مهر هشتم به بیان مبانی و دیدگاه‌های آموزشی مدرسه و مصادیق آن پرداختند.



با عرض سلام خدمت همه دوستان
بنده با همکاری دوستانم در دبستان مهرهشتم تلاش می کنم مطالبی را مرتبط با «رویکرد شناختی در مدارس» ارائه نمایم. تجربه اندکی که در مجموعه ما به دست آمده، طی فرآیند راه اندازی یک مدرسه با رویکرد شناختی و به کارگیری شیوه های نوین آموزشی حاصل شده است. البته تمرکز مدرسه بر اصل تربیت مذهبی نیز می باشد.
در این فرصت تلاش می شود در ابتدا (یکشنبه و دوشنبه) مطالبی تقدیم شود که مقدماتی مهم در شکل دهی به یک مدل آموزشی و تربیتی می باشند و به امید خدا در روزهای آینده مصادیق عملیاتی شده در مدرسه مهرهشتم ارائه خواهد شد.
امروزه مدارس به دنبال آموزش و پرورش انسانهایی هستند که در تمام ابعاد زندگی بتوانند موفق و خلاق عمل کنند. انسانهایی فعال، مستقل، شاداب، فرهیخته و ... که براساس تفکر و ظرفیت های تقویت شده، بتوانند با جهان هستی، در مسیر رشد و پویایی همراهی نموده و زمینه ساز رشد و توسعه انسانی و اجتماعی شوند.
پرسش کاربردی تر از سئوال قبل این است که «چگونه می توان شرایط و لوازم یادگیری را براساس اطلاعات به دست آمده از یافته های علوم شناختی تسهیل و تسریع نمود؟ »
در واقع رویکردهای مبتنی بر «یادگیری سازگار با مغز» یک جنبش اصلاح تربیتی نیست که فنون خاصی را برای استفاده در کلاس تجویز کند، بلکه داده های تجربی درباره چگونگی یادگیری مغز را جمع آوری و بر مبنای آن رعایت معیارهایی را در تدوین برنامه درسی و آموزشی توصیه می کند. (مبانی آموزش و پرورش شناختی / دکتر خرازی و دکتر تلخابی)
در سال 1990 کین و کین مبانی نظری یادگیری سازگار با مغز را در دوازده اصل تحت عنوان اصول یادگیری سازگار با مغز خلاصه کرده و به بیان دلالتها و کاربردهای تربیتی آن اقدام کردند.
برخی از این اصول عبارتند از :
ـ یادگیری مستلزم درگیری فیزیولوژی بدن است.
ـ جستجوی معنا، امری ذاتی است.
ـ جستجوی معنا از طریق الگوسازی رخ می دهد.
ـ عواطف در الگوسازی نقش اساسی دارند.
ـ هر مغزی جزء و کل را به صورت همزمان درک و خلق می کند.
ـ یادگیری از طریق چالش تقویت و با تهدید و فشار تضعیف یا منع می شود.
ـ هر مغزی منحصر به فرد است.
بر مبنای تجارب و پژوهشهای به عمل آمده، یادگیری موثر و مطلوب مستلزم در نظر گرفتن سه عنصر بنیادی است.
ـ ایجاد فضای عاطفی بهینه برای یادگیری
ـ ایجاد فرصت های چالش برانگیز مناسب برای یادگیری
ـ استفاده از روش های موثر در جهت تحکیم یادگیری




به تمامی همكاران گرامی توصیه می كنم فایل گزارش زیر را دانلود كرده و خواندن آن را از دست ندهید.



ادامه مطلب


نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 20 فروردین 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
نظریه‌های متعددی درباره نحوه یادگیری آدمی در طول زمان توسعه یافته اند. برخی آنرا حاصل محركات بیرونی و برخی دیگر آنرا فرایند درونی می‌دانند. به طور كلی سه دیدگاه مهم درباره نحوه یادگیری آدمی وجود دارد كه عبارتند از:
1- نظریه رفتارگرایی
2-  نظریه شناخت‌گرایی
3- نظریه ساخت و سازگرایی
اكنون به شرح مختصری از آنها می‌پردازیم.

نظریه رفتارگرایی
در نیمه اول قرن بیستم رفتارگرایی به عنوان نافذترین نظریه یادگیری حاكم بر فعالیت‌های آموزشی به شمار می‌آمد. رفتارگرایان، برقراری ارتباط بین محرك و پاسخ را یادگیری می‌نامند. در این نظریه فقط رفتارهای قابل مشاهده فرد مد نظر قرار می‌گیرد. پاولوف با دیدگاه شرطی سازی كلاسیك و اسكینر با شرطی‌سازی عاملی نقش مهمی در توسعه این نظریه یادگیری داشته‌اند. اسكینر بر اساس دیدگاه شرطی‌سازی عاملی، شیوه آموزش برنامه‌ای را توسعه داد. در این برنامه آموزشی یادگیرنده با طی گام‌های كوچك، متوالی و با دریافت بازخورد‌های مثبت راه حل مسائل ساده و پیچیده را یاد می‌گیرد (سیف، 1390).
با افول رویكرد علمی اثبات گرایی و رشد دیگاه‌های تفسیرگرایانه علمی، نظریه رفتارگرایی به تدریج حاكمیت خود را در عرصه‌های آموزشی از دست داد. با این حال، برخی از دلالت‌های آن برای طراحی برنامه درسی عبارتند از:
 بیان واضح نتایج یادگیری مورد انتظار.
 تاكید بر سنجش آموخته‌ها.
 توالی و سازماندهی مطالب.
 تقویت یادگیری از طریق بازخورد.

نظریه شناخت‌گرایی
روانشناسان شناختی، یادگیری را تغییر در فرایندهای درونی و ذهنی می‌دانند و بر نقش حافظه، انگیزش، تفكر و تأمل در یادگیری تاكید دارند. به اعتقاد این دسته، یادگیری هر فرد به ظرفیت و عمق پردازش، میزان تلاش، انگیزش و دانش قبلی وی بستگی دارد. روانشناسان مكتب گشتالت، نظریه پردازان رویكرد پردازش اطلاعات، ژان پیاژه، جروم برونر، ویگوتسكی و دیوید آزوبل از جمله روانشناسان دیدگاه شناختی هستند كه نظرات و ایده‌های آنها در طراحی و تدوین برنامه‌های درسی به كار گرفته می‌شود (سیراگیوسا، 2005).
تبیین دیدگاه‌های هریك از نظریه پردازان مزبور، به دلیل طولانی شدن متن، به فایل ضمیمه موكول شده است.

به طور كلی كلی دلالت‌های نظریه شناختی برای طراحی برنامه‌های درسی را می‌توان به صورت زیر خلاصه كرد:
1)   توجه به ساخت شناختی یادگیرنده.
2)   استفاده از راهبردهای مناسب برای جلب توجه یادگیرنده.
3)   استفاده از راهبردهای مناسب برای بازیابی دانش موجود در حافظه بلند مدت.
4)   استفاده از تصاویر، صدا، پویا‌نمایی و نمودارهای پیش‌سازمان‌دهنده.
5)   قطعه قطعه كردن اطلاعات بزرگ به واحدهای كوچك‌تر.
6)   استفاده از راهبردهای مناسب برای پردازش عمیق و انتقال اطلاعات.
7)   طراحی فعالیت‌های یادگیری متنوع برای توجه به تفاوت‌های فردی.
8)   توجه به انگیزش یادگیرنده.

نظریه ساخت‌وسازگرایی
ساخت‌ و سازگرایی ریشه در روان‌شناسی شناختی دارد. بر اساس این نظریه واقعیت عینی جهان بیرون به فرد وابسته است. هر فردی بر اساس تجارت شخصی خود، دانش خود را می‌سازد. ریشه این نظریه را می‌توان در افكار تربیتی جان دیویی، ویگوتسكی، ژان پیاژه و جروم برونر جست و جو كرد (میگوِل و مك‌پرسون، 2004).
ساخت و سازگرایی گونه‌های متعددی دارد كه می‌توان آنها را به سه دسته؛ ساخت و سازگرایی عقلانی ، ساخت و سازگرایی اجتماعی  و ساخت و سازگرایی رادیكال  تقسیم كرد (حیدرزادگان و همكاران، 1386).
✔️به اعتقاد ساخت و سازگرایان عقلانی، دانش هر فرد محصول تغییر شكل و سازماندهی مجدد اطلاعات دریافتی است و هر فرد بر اساس طرح واره‌های ذهنی خود واقعیت‌ها را بررسی و تفسیر می‌كند.
✔️پیروان ساخت و سازگرایی رادیكال دانش را محصول تعامل و كنش‌های ذهنی افراد با مرزهای فرهنگی و ارزشی جامعه می‌دانند.
✔️ساخت و سازگرایان اجتماعی نیز بر نقش تعامل، نمادهای فرهنگی و به ویژه زبان در یادگیری تاكید دارند (سینكلر و همكاران ، 2004).
هرچند گونه‌های مختلف ساخت و سازگرایی تلقی‌های متفاوتی از ساخت دانش و یادگیری دارند ولی شباهت‌های بین آنها نیز زیاد است. از جمله اینكه همه ساخت و سازگرایان معتقدند: دانش بناشدنی است و با مشاركت فعال یادگیرنده ساخته می‌شود. ساخت دانش هر فرد به زمینه یا موقعیت یادگیری وابسته است و هر فرد در رویارویی با مسائل و سوالات گوناگون، موقعیت‌های مبهم و ناهمگون و تعامل با دیگران دانش خود را شكل می‌دهد (هارپنویك ، 2006).

به طور خلاصه دلالت‌های این نظریه برای طراحی و تهیه برنامه‌های درسی را می‌توان به شرح زیر بیان كرد:
1)   تاكید بر فعال بودن یادگیرنده.
2)   تدارك تجارب و فعالیت‌های یادگیری واقعی و اصیل.
3)   تدارك دیدگاه‌های چندگانه.
4)   حمایت از تعامل و مذاكره اجتماعی.
5)   تاكید بر كنترل یادگیرنده.
6)   تدارك موقعیت‌های مسأله محور.


نظریه رفتارگرایی برای آموزش «چه چیزی» یعنی حقایق، شناخت گرایی برای آموزش «چگونگی» یعنی اصول و مفاهیم و ساخت و سازگرایی برای آموزش «چرایی» یعنی مهارت‌های سطح بالای فكری، نگرش‌ها و حل مسائل واقعی به كار برده می‌شوند (آندرسون و الومی، 2004).





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 17 فروردین 1395 :: نویسنده : محمد نیرو

داگلاس نورث برنده نوبل اقتصاد می گوید: اگر می خواهید بدانید كشوری توسعه می یابد یا نه؟ زیاد دنبال مسائل فرعی نباشید. برای دیدن توسعه بروید در دبستانها و پیش دبستانی ها و ببینید آنجا چگونه بچه ها را آموزش می دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می دهند، بلكه ببینید چگونه آموزش می دهند؟ اگر كودكان شما را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم پذیر، خطر پذیر، دارای روحیه گفتكو و تعامل، دارای روحیۀ مشاركت جمعی و همكاری بار آوردند، آنها انسانها و شخصیت هایی خواهند شد كه می توانند توسعه ایجاد کنند.





نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 4 فروردین 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
دوستان و همراهان گرامی، ضمن عرض تبریك فرارسیدن سال نو، به عنوان تحفه‌ای ناچیز و هدیه ناقابل آقامعلم، لینك دانلود جزوه زیر را كه ماحصل نظریه هوشهای چندگانه است تقدیم حضورتان میكنم. امید كه مورد استفاده شما گرامیان قرار بگیرد.




نوع مطلب : هوش‌های چندگانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :