یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 16 دی 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
تثبیت و تعمیق محتواهای ارزنده‌ای كه آقای دكتر امانی در قالب فیلم‌های پست قبلی مطرح كرده بودند، با رغم آنكه در گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا بارگذاری شده بود، ما را بر آن داشت كه كارگاهی را با حضور همكارانمان ترتیب دهیم. در زیر گزارشی از سوی یكی از همكاران حاضر در كارگاه درج شده است.
دیروز ، پانزدهم دى ماه ، جلسه اى با عنوان

چگونگى بهبود بخشیدن به فضاى كلاس و نحوى مدیریت هرچه بهتر آن

در مجتمع آموزشى صلحا با حضور و سر دبیرى جناب آقاى دكتر نیرو برگزار شد.

ابتداى نشست و بعد از پذیرایى مختصر توضیحاتى در خصوص جلسه ، توسط آقاى دكتر نیرو داده شد و بعد از پخش سخنرانى جناب آقاى دكتر امانى در رابطه با مثلث بهبود كلاس و شناخت بیشتر اضلاع آن و توضیحات تكمیلى آقاى دكتر نیرو ، ایشان حضار را به گروه هاى سه نفره اى تقسیم كردند كه هریك از اعضاى گروه نماینده ى یك ضلع از اضلاع مثلث بهبود بودند و بعد از مطالعه ى دقیق و كوتاه عنوان و زیر شاخه هاى ضلع مرتبط به مباحثه پرداختند.



در مرحله ى دوم افرادى كه در هر گروه مشتركا نماینده ى یك ضلع بودند به دور هم نشستندو سه گروه پنج نفرى را تشكیل دادند و به تبادل اطلاعات و نظرات و استدلالات شخصى خود در خصوص ضلع عنوان گروه پرداختند و مجدد به گروه هاى سه نفرى خود بازگشتند و با صحبت كردن با یكدیگر به صورت جامع با اضلاع دیگر و اجزا و زیر مجموعه هاى هر كدامشان آشنا شدند.



بار دیگر و در مرحله ى پایانى جلسه آقاى نیرو از سه گروه پنج نفره كه نماینده هاى اضلاع بودند خواستند تا با مشورت با یكدیگر سناریویى براى ارائه ى اطلاعات به دست آمده از جمع نشست ها و چكیده ى نكات مثلث بهبود براى جمع در وقتى معین و كوتاه ارائه دهند.
اعضاى هر گروه با هم فكرى و به صورت كاملا نوآورانه در زمان كوتاهى نحوه ى ارائه ى شان را بایكدیگر تمرین كردند.
اجراى كنفرانس ها به صورت هاى مختلف از قبیل اجراى تأتر و پخش فیلم و ارائه ى سخنرانى بود.

در پایان هم حاضرین نمراتى با عنوان هاى جامعیت ، جذابیت و خلاقیت به هر سه ارائه دادند و كتاب ارزنده اى در حوزه ى تعلیم و تربیت از جانب دبیر محترم جلسه به گروه ها اهدا شد.









[http://www.aparat.com/v/3yMZw]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 16 دی 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
جناب آقای دكتر امانی، در 4 قطعه كوتاه، مسیری را در جریان تحول كلاس درس به شیوایی و زیبایی ترسیم می‌كنند كه در فیلم‌های زیر نمایان است.

[http://www.aparat.com/v/DocA2]


[http://www.aparat.com/v/Inxcb]


[http://www.aparat.com/v/GFOtU]


[http://www.aparat.com/v/fw5PZ]


مطالب ایشان توسط رشد معلم به چاپ رسید است كه از طریق لینك حاضر می‌توانید بدان دست یابید.






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در اول دیماه امسال جلسه شورای عمومی دبیران دبیرستان دو دوره صلحا برگزار شد. در این جلسه، آقامعلم تجارب خود را در موضوع یادگیری مشاركتی، با مشاركت هفت نفر از دیگر دبیران در اختیار حدود 70 نفر جمع حاضر كرد. البته در ابتدای جلسه دكتر داودی مدیر دبیرستان دو سه دقیقه‌ای خیرمقدم و مقدمه عرض كردند، بعد از آقامعلم جناب ناطقی مسئول آموزش دبیرستان دوره دو نكاتی را در مورد آزمونهای نیمسال ذكر كردند و بعد از آن مدیر مجتمع صلحا نكات تكمیلی را بیان كردند كه به نظر می‌آید قابل ملاحظه و تامل باشد.
از همكاران عزیز دعوت می كنم كه فیلم مربوطه را در ذیل ملاحظه فرمایند.

[http://www.aparat.com/v/CIRY3]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




آخرین جلسه كلاس درس در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 هم سپری شد. چنانچه در گزارش كلاس قبل عرض كردم، قرار بود بچه ها در قالب گروه‌هایشان، مطالب كتاب را تا بدین جا به صورت فشرده ارائه دهند. هر یك از گروه ها به قید قرعه، مطلبی را برگزید. امروز آنها به ترتیب مطالب كتاب در جلوی كلاس حضور یافتند و هر یك به فراخور آمادگی كه ایجاد كرده بودند، به یادآوری نكات مربوطه پرداختند.



شگفت‌آور بود كه چه استعدادهایی ظهور یافت. چه فرصت‌هایی پدیدار شد. چه اشخاصی دیده شدند. حتی افرادی هم كه تاكنون كمتر جز با عتاب و توبیخ مورد توجه قرار می‌گرفتند، امروز به سان یك آموزشگر به ارائه مطالب كتاب درسی می‌پرداختند. برخی با دست‌سازه‌های جالب، برخی با اسلایدهای پاورپوینت، برخی با prezi، برخی به صورت گچ و تخته و برخی با استفاده از وایت برد.
برخی چنان مسلط تدریس می‌كردند كه گویی یك معلم مجرب است كه دارد ارائه می‌كند. برخی از سرگروه‌ها چنان همه اعضای گروه را به كار گرفته بودند كه مانند یك مدیر شایسته، تمامی ظرفیت‌های گروه را شناخته و آنها را به كار گرفته بودند. خلاصه امروز روزی استثنایی بود و شاهد ارائه‌هایی فوق‌العاده بودیم. جای همه معلمان ایران زمین در این كلاس درس خالی بود.



از آن روی كه آزمون ریاضی دانش‌آموزان روز شنبه یعنی دو روز آینده و به عنوان اولین امتحان جدی بچه‌ها است، به آنها متذكر شدم كه این یك فرصت استثنایی است كه قبل از آزمون تمامی مطالب كتاب برای شما دوره می‌شود و به سرعت بیشتری می‌توانید به حل نمونه سوالات بپردازید. كلاس اول كه انرژی بیشتری داشتند هم به واقع به شایستگی گوش می‌دادند. كلاس دوم شاید به دلیل خستگی آخر هفته و پایان روز و شاید هم به دلیل دل‌نگرانی ارائه خود گاهی كمتر توجه میكردند. البته اینكه گروه‌هایی كه توجه كمتر داشته باشند یا هنگام ارائه صحبت كنند از امتیاز گروهشان كاسته می‌شود، به نوعی اهرم همراه كردن ایشان شد.



در ابتدای كلاس، ساختار میزها را تغییر دادم و به دو ردیف سه‌تایی تبدیل كردم تا اعضای هر گروه در كنار یكدیگر بنشینند. سپس برگه‌های ارزشیابی ارائه ها را در میان گروه‌ها توزیع كردم. همانطور كه گفته بودم بچه های هر گروه بر اساس سه شاخص 7 نمره‌ای جامعیت، جذابیت و خلاقیت بایستی به گروه ارائه كننده نمره می‌دادند. بنابراین برای هر گروه، 8 نمره موجود است كه میانگین آنها نمره گروه‌ها را رقم می‌زند. برای تشخیص جامعیت به بچه ها گفتم كه خلاصه‌نویسی و مجموعه نكات مربوط به هر ارائه را كه خود تهیه كرده اند، در مقابلشان بگذارند و پس از هر ارائه از آنها جویا می‌شدم كه آیا بر اساس نكات احصا كرده آنها، آیا نكته ای ناگفته باقی مانده یا خیر. بدین ترتیب نكات تكمیلی بیان می‌شد. در مورد جذابیت و خلاقیت نیز فهم مشتركی بود. باید اذعان داشت كه هر یك از گروه‌ها به تحقیق در مورد آنچه كه ارائه كرده‌اند بیشترین سهم از یادگیری را به یادگار از این جلسه برده اند.



من هم كه خود در انتها نشسته بودم و از این همه شور و هیجان و نوآوری و یادگیری لذت می‌بردم. یكی از بچه ها مسئول فیلم‌برداری و عكس‌برداری بود و یكی دیگر مسئول محاسبه زمان ارائه و تذكر زمان باقیمانده. كلیه فایل‌های ارائه شده بر روی صفحه رایانه قرار گرفت و ان‌شاءالله در یكی از پست‌های آینده، آنها را همراه با عكس‌ها و فیلم‌های مربوطه ارائه خواهم كرد.
نكات جالب دیگری نیز در این میان رقم خورد. مثلا برخی از گروه‌ها هنگام مشاهده فایل پاورپوینتشان مشاهده كردند كه فونتهای اسلایدهایشان به هم خورده است. اینجا فرصتی مناسب مهیا شد تا یادبگیرند كه چگونه در قسمت تنظیمات فایل، فونتهای استفاده شده را نیز ضبط كنند. همچنین برخی از سرگروه‌ها را مشاهده كردم كه از توان مدیریت بالایی برخوردار نبودند بدین نشانه كه ناهماهنگی بین اعضا هنگام ارائه مشهود بود. برخی از دانش‌آموزان هم كه استرس زیادی هنگام صحبت كردن در مقابل جمع و دوربین داشتند و فرصتی دست داد تا آنها هم با قرار گرفتن در این شرایط، تجربه سخنوری در حضور دیگران را بیابند تا مهارت مربوطه را احراز نمایند. از سوی دیگر برخی گروه‌ها نیز چنان با هیجان و مسئولانه كار را ارائه كردند كه باوركردنی نبود. اینجا غیرت مسئولیت‌پذیری آنها ظهور یافت و مایه مباهات آقامعلم شد.
به هر روی، فرصت ارائه مفاهیم از سوی دانش‌آموزان، فرصتی بی‌بدیل در عرصه یادگیری كلاس درس است. افسوس كه بیش از ربع قرن از معلمی آقامعلم سپری شد تا بدین یقین رسید و خدای را شكر كه پیش از اتمام فرصت معلمی آقامعلم، چنین حقیقتی را به یقین دریافت.

[http://www.aparat.com/v/WOCUh]


در پایان خاطر نشان كنم كه به دانش‌آموزان وعده كرده بودم كه چنانچه در كلاس توجه كافی را داشته باشند، سوالات امتحان را برای آنها بخوانم! آنها هم از آنجا كه می‌دانند آقامعلم اهل دروغ‌گویی نیست، مشتاقانه در انتظار این لحظه عجیب بودند. البته چنین هم شد!! آقامعلم امیدوار است كه این كار اثر روانی خوبی برای دانش‌آموزان داشته و میوه آرامش و خروج از بلاتكلیفی را در روزهای قبل از آزمون به دانش‌آموزان اهدا كند! او به كیفیت سوالات اشاره كرد و از آنجایی كه در كلاس دیگر چنین فرصتی دست نداد، بچه ها همین امر را به صورت فیلمبرداری شده مطالبه كردند و فیلم آن را كه در بالا مشهود است از طریق عرصه های مجازی به یكدیگر منتقل كردند.

[http://www.aparat.com/v/NCBeq]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جلسه گذشته به دلیل طولانی شدن مطالبی كه به عنوان یادآوری و طرح نكات تكمیلی مطرح شد، فرصت رفع اشكال را از بچه ها گرفت. از این روی در این جلسه با یك توضیح مقدماتی، بلافاصله كار گروهی بچه ها آغاز شد. در ابتدا از بچه‌ها خواستم تا نكات مربوط به خلاصه نكاتی كه تنظیم كرده بودند را به اشتراك بگذارند تا از نكاتی كه احیانا غفلت كرده و هم گروهیشان توجه داشتند بهره مند شوند. برخی از گروه‌ها به دلیل اینكه نگران رفع اشكال و كوییز پایانی بودند، ترجیح دادند كه این كار را به تعویق انداخته یا غیابی با دادن جزوه‌ خود به همدیگر زمان را به آمادگی برای كوییز مصرف كنند.
مجددا جناب آشور عزیز در میان بچه‌ها به دیدن تكالیف آنها پرداخت و بعد در میان آنها اشكالات احتمالی آنها را همراه با من پاسخ می‌داد. با این وصف، باز هم من تصویر پاسخ تشریحی را برای آنها به روی پرده نمایش كلاس قرار دادم. در آخر هم كوییزی از مباحث مربوطه برگزار شد. ارائه‌هایی كه به صورت‌های مختلف از جمله خلاصه نویسی و نكته برداری صورت می‌گیرد، سهم زیادی در یادگیری بچه‌ها خواهد داشت. در ضمن در یكی از كلاس‌ها، یكی دو دانش‌آموز كه كوتاهی‌های عدیده‌ای در انجام تكلیف داشتند، به بیرون از كلاس و حل تكالیف مربوطه راهنمایی شدند و ناظم مدرسه و معلم راهنما نیز پی گیری لازم را انجام دادند. به تصریح به آنها در زنگ تفریح عرض كردم كه شما را دوست دارم ولی كار شما را دوست نداشتم. به عبارتی بین شخصیت و فعلیت آنها تمایز قائل شدم و سعی كردم آنها را از خود نرانم بلكه متنبه كنم. از سویی با اخراج از كلاس از جنبه عقاب و با اظهار دوستی از جنبه مهر آنها را به سوی هدف یادگیری رهنمون شوم.
در این میان جناب آقای هژبری معلم ریاضی پایه دیگر را نیز به كلاس درسم دعوت كردم كه مشاهده كند و همزمان از او خواستم كه سوالی را برای یكی از سرگروه‌ها مطرح كند تا وی با حل خود توجه خاصی را دریافته و من عیار یادگیری او را مشاهده كنم. این حضور در قطعه فیلم زیر نمایان است. در پایان بر روی تخته به صورت خوش نویسی یادداشت كردم كه برای جلسه بعد فلش همراه داشته باشند تا پاسخ تشریحی سوالات چندگزینه ای كه فرصت حل پیدا نكردیم را به صورت فایل پی دی اف به آنها بدهم تا كاغذ هم كمتر مصرف شده و درختان كمتری قطع شوند! همچنین آنها را برای ارائه‌های روز پنجشنبه توجه دادم.

[http://www.aparat.com/v/8LNGY]







نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز با یك بهجت و سروری به كلاس حاضر شدم! هنگامی كه معلم حال خوشی را قبل از حضور در كلاس درس به لحاظ روحی و معنوی در خود ایجاد می‌كند، در كلاس درس نمایان می‌شود و شور یادگیری در كلاس هویدا می‌گردد. البته شوخی و لبخند و نشاط آغاز كلاس همراه با تلون موسیقی صدا بسیار موثر است. از این روی، مهم است كه در بدو كلاس، آنچه كه موجب تلخكامی دانش‌آموزان را در پی خواهد داشت، نباید محقق شود. این كار البته همیشه ممكن نیست. مثلا از یك سو كیفیت كار وابسته به انجام تكلیف است و از سویی دیگر نقص تكلیف‌ها آبستن اصطكاك و توبیخ. پی گیری تكلیف از سوی همكارم و پشتیبانی معلم راهنما در مورد خاطیان كمك شایانی در این خصوص می‌كند.



به هر روی در آغاز كلاس درس، مباحث جدیدی كه بچه ها از فیلم یاد گرفته بودند را با اظهارات ایشان دوره كردیم و خود مطالبی را بدان اضافه كردم. نكته جالبی كه رخ داد این بود كه از آغاز كلاس، بچه ها به یكی دوتا اصطلاح بامزه ای كه در فیلم به كار برده بودم اشاره میكردند. مثلا به جای 2a در فیلم می گفتم التماس دعا. یا برای فرمول دلتا می گفتم بدو برو چهارتا سیب نیار! بدین ترتیب به نظر می رسد كه اگر قالب‌های خشك و رسمی در فیلم گاهی شكسته شود و گاه همراه با شوخی باشد، رغبت و اقبال بیشتری را در پی دارد. همچنین برخی نكات تكمیلی از جمله حل معادله درجه دوم در حالات خاص، دانش‌آموزان را تشویق به دیدن فیلم و اكتفانكردن به پیش‌مطالعه كتاب می‌كند.


با این وصف در موضوع معادله درجه دو، نكاتی تكمیلی نیز به آنها یادآور شدم از جمله فرمول جمع دو ریشه و ضرب آنها را كه البته با كمك آنها به دست آورده بودیم. در عین حال برخی نكات ظریف از جمله ریشه مضاعف را از حیث ماهیت متذكر شدم. در این میان لبو با دلتای منفی! كه یعنی لبویی كه ریشه نداشته باشد را هنگام تبیین حالات خاص دلتا به شوخی بیان كردم و خنده‌های بچه‌ها به توجه و شیرینی كلاس اضافه كرد.


در دیگر كلاس، همین دوره مطلب را به عهده دستیار عزیزم آقای آشور سپردم تا فرصت تجربه‌اندوزی را با حضور من دریافت كند. او كه مشتاق پیشرفت بود، از من بازخورد تقاضا كرد. در شرایطی كه او نخستین تجربه را در حضور من داشت، طبیعی بود كه قدری تكلف بر او مستولی بود. با این وصف من به سرعت نوشتن مطلب بر روی تخته و ارتباط بیشتر و شكستن یخ ارتباط و تنوع موسیقی صدا نكاتی را به وی عرض كردم.



امثال او فرصت خوبی را پیش رو دارند و افسوس به ما كه سالهای آغازین تدریسمان را با الگوهای سنتی كه دیده بودیم آغاز كردیم و به نوعی خود رو رشد كردیم. خوشبختانه او هم قدردان این فرصت است و هم آماده و تشنه رشد و یادگیری. همین برای امیدواری برای حرفه‌ای شدن او كفایت می‌كند.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به نام خدا
21/9/95 : یکی دو سالی است که در مدرسه‏ی صلحا جلسه‏ای به نام ملاقات اولیا با معلمان داریم، ای جلسه معمولاً اواسط آذرماه برگزار می‏شود. دلیل انتخاب این زمان هم به نظرم میتواند آشنایی معلمان با دانش‏آموزان و همینطور دانش‏آموزان با معلمان باشد تا از هر گونه قضاوت زودهنگام راجع به روش و یا شخصیت معلم و دانش‏آموزان جلوگیری شود. این جلسه در هر دو مقطع دبیرستان صورت می‏گیرد و بنده به واسطه‏ی این امر که در هر دو دوره‏ی دبیرستان مشغول هستم این سعادت را داشتم تا در هر دو روز جلسه هم برای دوره‏ی یک و هم برای دوره‏ی دو در خدمت اولیا باشم، خوشبختانه تجربیات زیادی را لمس کردم چیزهایی که قبلاً شنیده بودم را در این دو روز لمس کردم و با چشمان خود مشاهده کردم که در ادامه به برخی از تجربیات خود می‏پردازم.
در روز اول که ملاقات با اولیای دوره‏ی یک دبیرستان بود هر معلمی تعدادی متقاضی که از قبل اولیا در نامه‏ای مشخص کردده بودند داشتند بعضی از معلمان 30 نفر بعضی‏ها هم 5 نفر که این دامنه‏ی تغییرات متقاضیان برمی‏گردد به عوامل بسیاری که در ادامه به آن‏ها می‏پردازم، خلاصه بنده هم در این روز حدود 12 متقاضی داشتم، با تجربیات سال گذشته بر این باور بودم که قطعاً خیلی از این اولیا نمی‏آیند و همین اتفاق هم افتاد و حدود 25% لیست بنده تشریف نیاوردند.
حال چرا بعضی از معلمان متقاضی کم و بعضی‏ها زیاد داشتند؟
یکی از دلایل مربوط به اهمیت دروس از دید اولیا می‏شود و واضح است که در دروس تخصصی از قبیل ریاضی و فیزیک و زیست و ... ملاقاتی‏های بیش‏تری داشته باشیم نسبت به دروس پیام‏های آسمان و ...
دلیل دیگر می‏توانست نمره‏های کسب شده دانش‏آموزان در دروس مختلف باشد و مسلماً از دروسی که میانگین کمتر داشتند انتظار متقاضی بیشتر می‏رفت.
دلیل دیگر شیوه خاص تدریس بعضی از دبیران بود که برای اولیا و دانش‏آموزان، روشی جدید محسوب می‏شود و به همین دلیل اولیا دوست داشتند با این روش آشنا شوند و از زبان خود معلم بشنوند.
دلیل دیگر معلمان جدید در مدرسه بودند که خیلی از اولیا دوست داشتند با معلمانی که قبلاً آشنا نشده بودند آشنا شوند.
وای به حال معلمی که در هیچ کدام از دسته های بالا قرار نگیرد و فقط برای مسائل حاشیه‏ای متقاضی داشته باشند و امان از دست معلمی که علاوه بر مسائل حاشیه‏ای مورد دوم بالا را نیز داشته باشد یعنی میانگین کم نمره در درس خودش، این امر باعث می‏شد که اولیا به صورت حق به جانب به سمت معلم روی بیاورند و دلیل عدم موفقیّت دانش‏آموز در درس مربوط را مسائل حاشیه‏ای و سخت‏گیری معلم بدانند و شاید زیر بار هیچ دلیل و مدرکی هم نروند.
در روز اول تمام این دلایل را مشاهده کردیم و انواع معلمان را داشتیم و انواع تجربیات کسب شد. بنده به واسطه‏ی معلم هندسه بودن مسلماً انتظار داشتم که متقاضی بیشتری داشته باشم ولی وفقط 12 نفر از کلاس 55 نفری خواستار ملاقات بودند. تدبیری که در دوره‏ی یک اندیشیده شده بود این مسأله بود که معلمان با متقاضی زیاد ابتدا حدود 15 دقیقه به صورت عمومی برای اولیا صحبت کنند و در ادامه در کنار معلمان کم متقاضی در سالن قرار بگیرند و به صورت خصوصی اولیا را ملاقات کنند قرار بر این بود که زمان بیش از 15 دقیقه نشود زیرا زمان معلمان دیگر گرفته می‏شود و همینطور به سمت سوال و جواب نرویم زیرا زمان سوال و جواب به صورت ملاقات خصوصی در سالن در نظر گرفته شده بود با همه‏ی این توصیه‏ها شاهد این قضیه بودیم که معلمی گرفتار سوالات شد و حدود 45 دقیقه به جای 15 دقیقه جوابی برای سوالات چالشی اولیا پیدا می‏کرد تا معلم راهنما مجبور به مداخله شد و بقیه‏ی سوالات را به جلسه‏ی خصوصی ارجاع داد. بعد از جلسه‏ی عمومی و صحبت‏های کلی در مورد تکالیف و نحوه‏ی تدریس و انتظارات از اولیا و دانش‏آموزان همه وارد سالن شدند و اولیا مسائل خصوصی را با معلمان مطرح کردند این مسائل از قبیل اخلاق دانش‏آموز در کلاس، نام کتاب کمک آموزشی مناسب برای دانش‏آموز مربوطه، نوع سوالات آزمون آتی، سوال در مورد شیوه‏ی تدریس و بخصوص کار گروهی و حتی مسائل شخصی و خصوصی از قبیل قرص‏هایی که می‏خورند و مسائل خانوادگی در مورد شرایط حاکم در خانه و . . .
قرار بود جلسه بعد از یک و نیم ساعت تمام شود ولی بعضی از معلمان به علت تقاضای زیاد که دلایل آن ذکر شد نزدیک به سه و نیم ساعت در جلسه حضور داشتند.
در روز دوم قرار بر این بود که ملاقات دوره‏ی دو دبیرستان انجام شود تمام تدابیر مانند دوره‏ی یک بود به جز اینکه جلسه‏ی عمومی وجود نداشت و حتی معلمان پر متقاضی از ابتدا به صورت خصوصی با اولیا در سان ملاقات می‏کردند و بعد از جلسه‏ی دیروز به این نتیجه رسیدم که باید در درس‏های اختصاصی و پرمتقاضی یک صحبت کلی به صورت عمومی شود و در پایان صحبت‏های خصوصی انجام شود. زیرا در جلسه‏ی دوره‏ی دوم آقا معلم ما مجبور شدند صحب‏های کلی را برای تک تک اولیا توضیح دهند و همین امر موجب شد تا در زمان مقرّر ملاقات تمام نشود و حتی آقا معلم از قرار بعدی خود باز ماندند.
آقا معلم با انواع مختلفی از اولیا روبه‏رو شدند و با صبر و آرامش برای تک تک اولیا موضوعات کلی را توضیح می‏دادند و پس از آن به پای حرف‏های اولیا می‏نشستند، بعضی از اولیا فقط مشکل نمره‏ی پسرانشان را داشتند بعضی دیگر مشکل اخلاقی مهم بود برایشان و عده‏ی دیگر فقط دنبال شرایط کلی دانش‏آموزان بودند و نتایجی که کلاس ریاضی گرفته.
بعضی از اولیا هم دنبال اعاده‏ی حیثیت خود و پسرشان راجع به موضع‏گیری اولیه‏ی سال بودند. موضع‏گیری‏ای که شاید کار آقا معلم ما را در رابطه با جلب اعتماد بچه‏ها کمی دشوار کرد و کمی به عقب انداخت، البته با هوش و ذکاوت آقا معلم به موقع جلوی این موضوع گرفته شد و مسأله زیاد پیشروی نکرد ولی متاسفانه حال که دانش‏آموز به اشتباه خود پی برده و خوشحال است از اینکه با آقا معلم روابط خوبی پیدا کرده هنوز اولیا این دانش‏آموز به دنبال آن داستان و اعاده‏ی حیثیت بودند که همین امر باعث شد که داستان به درازا بکشد و بقیه‏ی اولیا در انتظار خسته شوند و حتی این موضوع را به زبان بیاورند.
ولی دیگری را داشتسم که در لحظه‏ی اول ملاقات با تعریف‏های بنده و آقا معلم روبه‏رو شد و این پدر زیاد بر حرف‏های ما باور نداشت، شاید خیلی از شرایط درسی فرزندش خبر نداشت و دلیل این امر مشغله‏ی زیاد کاری بود، کاشکی این پدر کم‏تر کار می‏کرد و بیشتر به مسائل فرزند خود می‏پرداخت رفاه فرزند فقط در پول نیست، شاید این دانش‏آموز که از نظر ما طلا است می‏توانست الماسی باشد اگر پدر بیشتر با او باشد و جویای شرایطش باشد به این امر می‏رسیم.
ولی‏ای را در ملاقات داشتیم که حتی با وجود کسالت و گردن درد به قول خود برای ملاقات پایبند بود و مدت زیادی در انتظار نشست و تمام صحبتش در رابطه با کار اضافی و نحوه‏ی انجام تکالیف در منزل بود.
پدر و مادری را در ملاقت داشتیم که شرایط فرزند ایشان بعد از تدبیر اندیشمندانه آقا معلم و عوض کردن گروهش و سر گروه تخصصی گذاشتن برای او، از درّه به قلّه رسید به این ترتیب که بعد از امتحان میان نیم سال اول به بعد تمام کوئیزهای خود را با نمره‏ی کامل گذراند و متاسفانه اولیا او را هنوز با همان چوب قبل از میان نیم سال می‏زدند زیرا به دلیل عدم توجه به نمره‏های بعد از کارنامه‏ی او که در سامانه‏ی مدبّر بعد از هر جلسه‏ی کلاس ثبت می‏شود نمی‏دانستند که او همچین پیشرفتی داشته و به دنبال تشویق او باشند و همین امر باعث می‏شد تا تمام کارهای روحیه‏بخش و انگیزشی کردن آقامعلّم افتاده باشد و چه خوب بود که این جلسه به موقع انجام شد تا اولیا متوجه نواقص توجه خود بشوند.
ولی دیگری را داشتیم که کل حرف او در رابطه با ایجاد انگیزه توسط آقا معلم برای پسرش بود و انقدر آقا معلم مقبولیت پیدا کرده بودند که ولی می‏گفت فقط مهر تایید شما بر مسیری که پسرم می‏رود باعث می‏شود او با قدرت بیشتری و مصمم‏تر بر مسیر رو به پیشرفت خود ادامه دهد. این خواسته را دانش‏آموز از پدر داشته که پدر حتماً در ملاقات شرکت کند و نظر آقا معلم را راجع به خودش بداند البته این مقبولیت را شاید اولیا احساس کردند زیرا تنها معلمی که کار ویژه داشت برای جلسه آقا معلم بودند و برای اولیا فیلمی درست کرده بودند که در آن سخنان اولیه‏ی سال تحصیلی به همراه صحنه‏هایی از کار گروهی و معرفی وبلاگ آقا معلم و صحنه‏هایی از فعالیت‏های خارج از کلاس بچه‏ها، ناخودآگاه اولیا در ذهن خود مقایسه انجام می‏دهند و بین معلمی که کار ویژه‏ای کرده و معلمی که هیچ کاری برای جلسه انجام نداده فرق می‏گذارند و قسمتی از دلایل زیادی که آقا معلم را مورد اعتماد بچه‏ها قرار داده و باعث شده در عرض 2 ماه مقبولیتی کسب شده باشد که بچه‏ها فقط دنبال یک جمله از معلم باشند تا فعالیت خود را تقویت کنند را دیدند و همینطور متوجه شدند که نتایج درخشان گزینه‏ی دو بی دلیل رقم نخورده و بچه ها با معلمی طرف هستند که برای لحظه لحظه‏ی کلاس و جلسات برنامه دارد. امید است که در جلسه‏ی سال آینده هر معلمی کار ویژه‏ای داشته باشد.




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مطابق پنجشنبه صبح‌ها كلاس فوق‌العاده سرگروه‌ها برگزار شد و پاسخ سوالات مربوطه را به صورتی نوشتم كه هم از طریق دیتاپروژكتور برای مخاطبین نمایان بود و هم قابل ضبط و تكثیر. از این روی در زنگ تفریح یك نسخه پرینت شده را در منظر بچه ها در تابلوی اعلانات زدم. تصویر آن در ذیل نمایان است.


اما در كلاس درس در آغاز ضمن تقدیر از بچه ها به دلیل همراهی با من در پی تكالیف زیادتر از معمول، كل تكالیف هفته آخر كه هفته پایانی نیمسال است را بر روی تخته كلاس نوشتم. در آن میان به ارائه روز پنجشنبه آینده اشاره كردم. منظور من از ارائه چنین بود كه هر گروه یكی از 9 قسمت مشخص شده از فصول كتاب را باید ارائه كند. آنها بر اساس سه شاخص جامعیت، جذابیت و خلاقیت ارزشیابی خواهند شد. آنها به صورت قرعه كشی مشخص كردند كه كدام بحث را باید ارائه كنند. بدین ترتیب روز پایانی نیمسال، كل نیمه كتاب دوره خواهد شد، آنهم از سوی خود دانش‌آموزان همراه با نوآوری.







[http://www.aparat.com/v/7OyUm]
در ضمن آنها فیلمی را كه ساخته‌ام باید برای روز شنبه ملاحظه كنند و تمرین‌های مربوطه از كتاب و كاربرگ را حل كنند. این فیلم در ذیل قابل ملاحظه است.

[http://www.aparat.com/v/TiePR]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :