یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به دلیل مشغله زیاد این هفته،‌ فرصت تهیه و تدوین فیلم برای درس جدید پیدا نكردم. بنابراین چاره ای نبود جز اینكه درس جدید را به طور زنده در كلاس ارائه كنم. این درس در ادامه بحث تابع به موضوع دامنه و برد اختصاص داشت. من تدریس را بدون استفاده از كتاب درسی با مقدماتی كه از بچه ها در موضوع تابع دریافت می كردم و قصد داشتم تا بدین ترتیب نقطه صفر آنها را یكسان كنم انجام دادم.
 پیش از انجام این كار یكی از دانش آموزان كه در مورد سوال امتیازی من كه مدت زیادی از آن می‌گذشت كار كرده بود، به ارائه یافته های خود پرداخت. وی در مورد تخمین ریاضی ارتفاع هنگامی كه دسترسی به پای ارتفاع نیست، بررسی كرده بود و نتیجه كارش را ارائه نمود. او برای ارائه خود هم از جئوجبرا استفاده كرده بود و هم ابزاری مهندسی با خود آورده بود. نكته جالب این بود كه وی نسبت به ارائه قبلی با تسلط بیشتر و كیفیت بهتری ارائه كرد. ایجاد فرصت‌های ارائه به رشد آنها در این خصوص منجر میشود.



به رغم تجارب مفیدی كه دانش‌آموزان در یادگیری همیارانه داشتند، ترجیح عموم دانش‌آموزان دورة دوم دبیرستان، اعمّ از دانش‌آموزان ممتاز یا ضعیف این بود كه تدریس مفاهیم درسی، نخست توسط معلّم صورت پذیرد و سپس در مقام حل مسأله یا رفع اشكال از كار گروهی بهره‌مند گردند. همچنین افزون بر اینكه اعتماد بیشتر به معلّم در مقام تدریس برای گروه‌های مختلف دانش‌آموزی عمومیت داشت، بعضاً دانش‌آموزان ضعیف‌تر برای پرهیز از سرخوردگی نزد همكلاسی خود (سرگروه)، و دانش‌آموز قوی‌تر برای محروم نماندن از بهره‌های بیشتر از معلّم، چنین ترجیحی را مطرح نمودند. این در حالی است كه استفاده از كار گروهی به منظور حل مسأله و رفع اشكال آن، با دلایل گوناگون اعم از هم‌زبانی، احساس راحتی و گسترة فرصت ایجاد شده برای آن كه پیشتر ذكر شد، مورد توافق اطّلاع‌رسان‌ها بود. در ادامه به بیان برخی مصادیق می‌پردازیم.

من در این روز با استفاده از گفتگوی با بچه ها به تدریس پرداختم. از آنها می خواستم كه در موضوعات مختلف اظهار نظر كنند و در این میان با دقت عبارات و واژه‌های به كاربرده شان را مورد بررسی قرار می‌دادم و سعی در رشد مهارت‌های كلامی آنها بدین ترتیب داشتم. بعد از آن فرصتی داشتند تا به رفع اشكال كتاب كار پرداخته و خود را برای كوییز نوزدهم آماده كنند. نكته جالب این بود كه به رغم تدریسی كه به طور زنده داشتم برخی سراغ از فیلم را می‌گرفتند. گویا آنها احساس می‌كردند كه مطالبی كه نفهمیده اند و احیانا از من سوال نكرده اند را از فیلم جویا شوند. اینكه فیلم آموزشی جایگاه و اتكایی برای بچه ها پیدا كرده است قابل توجه است.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز دانش‌آموزان فیلم مربوط به درس اول از فصل جدید را مشاهده كرده‌اند و با مفهوم تابع آشنا شده اند. من این فیلم را در یكی از كلاس‌های ابتدایی مجموعه كه سكوت بیشتری بود ضبط كردم و تا ساعت 11 شب در منزل تدوین كردم. با اینكه سعی كردم لب تاپی كه سرعت و حافظه بالاتری داشته باشد را به كار بگیرم، ولی تا صبح دوبار در حین خروجی گرفتن،‌ سیستم هنگ كرد. به هر روی به واقع حدود ده ساعت وقت صرف تولید یك فیلم می شود و دشوارترین مرحله انجام كلاس معكوس به نظر بنده همین مرحله است. اینجا نقطه ای است كه نه راه پس دارم و دلم هم نمی خواهد این روندی كه به زحمت فراوان مرحله نهادینه سازی و همراه‌سازیش با بچه ها پیش گرفته ام را كنار بزنم. این در حالی است كه هیچ گونه حق الزحمه ای تاكنون به خاطر ساخت 23 فیلم آموزشی تاكنون دریافت نكرده ام. اگر این انگیزش درونی و عشق به معلمی و دانش‌آموزان و رشد یادگیری ایشان و بالاخره ساخت مدلی برای جمهوری اسلامی ایران نبود، هرگز خود را به چنین زحمت بی‌پاداش و تقدیر دنیایی نمی‌انداختم.
به هر روی اكنون كه كار گروهی رویكرد جاافتاده و مقبول میان دانش‌آموزان قرار گرفته است، رو به سوی كیفیت بخشی بیشتر آن آورده‌ام. در این میان از آنها خواسته ام كه صدای گفتگویشان را بكاهند تا برایند صداها تزاحم برای سایر گروه‌ها و كلاس‌ها نكند و مهمتر اینكه موجب تخلیه انرژی آنها نشود. این كار نیز نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد عادت دارد كه خوشبختانه گام‌های اولیه آن به خوبی در حال انجام است كه در فیلم زیر نمایان شده.



[http://www.aparat.com/v/26YcM]


در امروز هم نخست با گفتگوی با بچه ها به جمع‌بندی مطالب درس اخیر پرداختم و سپس فعالیت‌هایی كه آنها بایستی به ترتیب در این روز انجام دهند را بر روی تخته كلاس نگاشتم.



 كم كاری و تنبلی یكی از دانش‌آموزان كه ضعف شدید درسی داشت، موجب نتایج اسفبار و كاهش انگیزه و خودباوری وی شده بود. با استمداد ولی وی من با او به طور انفرادی در دفترم صحبت كردم. شرایط صمیمانه و مهرورزانه‌ای را پیش گرفتم. به واقع احساس كردم كه اگر برای وی نافع باشم برای دنیا و آخرتم نافع است. دانش‌آموزان باانگیزه و خودكار كه كارشان را به شایستگی انجام می‌دهند. به تعبیری او هم اكنون به یاری سبز آقامعلم نیازمند است و تقاضای صریح پدر وی نیز حجت را برای من تمام كرده است.
به هر روی می دانستم كه تیغ موعظه كاری بر نمی‌آید و باید شرایط اصلاح و پی گیری را پیش گرفت. از این روی ضمن امیدوار كردن وی، دفتر برنامه ریزی‌ای را به او دادم و خواسته بودم كه هر روز كارش را پی گرفته و در آن درج كند.
او امروز بعد از اولین هفته بعد از این گفتگو دفترش را برایم آورد. با اینكه حجم كاری كه كرده بود به طور معنی داری كمتر از میزان پیش بینی و خواسته شده بود، ولی مهمتر اینكه بارقه امید و خرسندی از حركت رو به جلو در او پدیدار شده است. پدر او كه از همكارانمان نیز هست در تماس تلفنی از من تشكر كرد. من خدای را شاكرم كه این فرصت را برایم مهیا كرد كه به روی ناامیدی به فضل او در بسته را باز كنم و به تعبیر شیخ بهایی در آن اشعار زیبایش امید به ثواب و فضل الهی داشته باشم.



امروز دانش‌آموزان در میان كارهایی كه بایستی انجام میدادند، انجام تمرین‌های كتاب بود. به واقع معكوس بودن این كلاس نمودار شد. یعنی آنها روز قبل مطلب تابع را از فیلم در منزل مشاهده كردند و امروز در كلاس تمرینهای مربوطه از كتاب درسی را در كنار هم و با همیاری یكدیگر حل نمودند.
این شرایط لذتی وصف ناشدنی برای معلم دارد و كاش معلمان میهنم نیز این حلاوت را چشیده و تجربه كنند.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز صبح ده سوال چهارگزینه ای از سوالات آزمون‌های قلمچی به دانش‌آموزان در زنگ آزمون دادم. قبل از آن كلاس ویژه سرگروه‌ها هم برگزار شد و نكته‌های خاصی را به آنها یاد دادم. از جمله روش سریع تعیین علامت. این آزمون را بچه ها قرار بود به صورت تشریحی پاسخ دهند. آنها زمان زیادی نداشتند ولی با این وصف دشواری سوالات را اعلام كردند. این آزمون‌ها به نوعی میزان تسلط آنها و كارهای باقی مانده معلم را نمودار می سازد. بنابراین به نظر میرسد كه باید در موضوعات مربوط به فصل 4 سوالات تستی بیشتری حل شود.
زنگ نخست، به نمایش پاسخ‌های تشریحی سوالات آزمون و توضیح آنها پرداختم. بهترین فرصت یادگیری به خصوص بعد از آزمون چالش‌داری است كه دانش آموزان به سوالات به خوبی فكر كرده اند و احیانا اشكالاتی در آنها نیز داشته اند. اگر سوالات را می خواستم با گچ و تخته خود حل كنم هرگز نمی توانستم به این سرعت پاسخ دهم. در ضمن فایل مربوطه را نیز همراه با فیلم جلسه بعد هم در سامانه مدبر قرار دادم و هم در فلش‌های حاضر بچه ها ریختم. زنگ دوم هم بچه ها شروع به رفع اشكال سوالات آزمون فصلی كه به جمع بندی فصل 4 می پرداخت مشغول شدند و همزمان هم پاسخ ها را بر روی پرده نمایش می دادم. این روز آقای آشور همراه من نبود و من زمانی كه برای ریختن فایلهای مربوطه بر روی فلش ها صرف می كردم و یا پاسخگوی بچه ها بودم مانع از آن شد كه تكالیف را بررسی كنم. از این روی تنها تكالیف برخی از افراد خاص را مورد توجه قرار دادم. برخی از آنها اظهار می داشتند كه متوجه تكلیف نبودند و از آن روی كه من نیز در مدبر یادآوری نكرده بودم قصدی برای بازخواست جدی نداشتم. 22 بهمن فرصت و بهانه ای برایم ایجاد كرد كه به آنها تا روز شنبه فرصت دهم. فیلمی كه بچه ها باید تا روز شنبه مشاهده می كردند نیز در ذیل آمده است.

[http://www.aparat.com/v/ZsWRd]




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بذری كه می‌كاری و به پایش زحمت می‌كشی و بالاخره بعد از دو سال جوانه‌هایش را مشاهده می‌كنی، لذتی وصف ناشدنی را در پی دارد. دو سال گذشته وقتی آقامعلم تنها دبیری بود كه رویكرد مشاركتی را در كلاس درس مدرسه‌اش دنبال می‌كرد، اكنون ناظر بر آنیم كه اغلب معلمان دروس اختصاصی در دبیرستان صلحا، بدان رویكرد روی آورده اند. كلاس آقایان عظیمی، ناطقی و باقری دبیران زیست، شیمی و هندسه را در روز گذشته مشاهده كردم و قسمتی‌هایی از آنها را فیلمبرداری نمودم.

[http://www.aparat.com/v/5PsNA]


[http://www.aparat.com/v/SnsUy]


در این روز دانش‌آموزان به رفع اشكال گروهی سوالات هفته 15 كتاب كار اقدام كردند و در پایان كلاس درس كوییزی از آنها گرفتم. این كوییز برای بسیاری از آنها دشوار جلوه كرد. به ویژه یكی دو سوال خاص آن. طبیعی بود كه اگر زمان بیشتری برای رفع اشكال داشتند تسلط بیشتری پیدا می كردند. لكن به دلیل آنكه قصد داشتم روز پنجشنبه را با اتمام فصل 4 كتاب آزمون بگیرم، از این روی باید پرونده این درس را نیز سریعتر می‌بستم.
نكته جالب توجه این است كه من سوالات مشتركی را برای دو كلاس به عنوان كوییز استفاده می كننم. بچه ها هم می دانند. آنها در میان آزمون دو كلاس نیز با هم ارتباط دارند. لكن تاكنون مشاهده نكرده ام كه سوالات را به دیگران لو دهند. اولا اینكه از آنها می خواهم كه امانت دار باشند و به معلم و همكلاسیهایشان خیانت نكنند و سلب اعتماد من را نداشته باشند. دوم اینكه میانگین گروه‌ها به طور پایه ای مقایسه می شود. بنابراین افشا نمودن سوال به كلاس دیگر موجب می شود كه خود آنها میانگینشان پایینتر شود و نه تنها احتمال احراز مثبت را از دست دهند بلكه ممكن است منفی نیز دریافت كنند. بالاخره اینكه واكنش‌های بازدارنده‌ای كه موجب تهدید جدی آنها شود را بروز نمی دهیم. باتوجه به موارد مزبور به نظر می رسد انگیزه لو دادن سوالات از میان برداشته می شود.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز اولین روز بعد نگاه كردن فیلم نامعادله توسط بچه هاست. این بحث نكته های زیادی داشته و اهمیت بالایی دارد. از این روی بیشتر فرصت در اختیار امروز به بیان نكته ها و جمع بندی مطالب سپری شد. بچه ها همزمان فرصت مناسبی داشتند كه خلاصه درس و نكته ها را در میان این گفتگو و مطالبی كه پای تخته نوشته می شود را بنویسند. من به آنها جزوه دیكته نمی كنم. آنها مطالبی كه خود نیاز داشته باشند را باید یادداشت كنند و یاد بگیرند كه خود تنظیم باشند.

Indent

چنین جزوه‌هایی برای بچه ها ارزنده‌تر، مفیدتر و ماندگارتر خواهد بود. رابطه ای كه میان من و بچه ها شكل گرفته است همراه با احترام كامل و امیدزایی برای همه آنها است (هذا من فضل ربی). حتی دانش آموزانی كه كم كاری می كنند مورد توجه و محبت قرار می‌گیرند. فعل آنها را آمیخته با شخصیتشان نمی كنم. به جهت كوتاهی ها یا خطاهایی كه مرتكب شده اند با آنها قهر نمی كنم. بلكه هنگامی كه ارتباط دوستانه ام قبل از جلسه بعد برقرار می شود آنها شرمنده می شوند. در عین حال جدیتی كه همراه با گزارش دهی به مدرسه یا كسر نمره باشد محفوظ است. بدین ترتیب احترام متقابل شكل می گیرد و بچه ها احساس امن و آرامش می‌كنند. این شرایط را آمیخته با حالتی در نظر بگیرید كه اغلب زمان‌های كلاس در طی هفته به فعالیت‌های همیارانه سپری میشود. به واقع لذت یادگیری همراه با اثربخشی را می‌توان مشاهده كرد.






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز روز شیرینی بود! چون کل دانش آموزان پایه دهم و سوم دبیرستان و معلمان و کارکنان دو دوره دبیرستان را شیرینی دادم. شیرینی که در پی موفقیت جلسه دفاع رساله دکتری بود. در ابتدای کلاس گزارشی از رساله ام همراه با نمایش پاورپوینت های جذاب آن ارائه کردم. قصدم این بود که اولا حس کنجکاوی بچه ها را پاسخ داده باشم و هم آنها باور کنند که کارهایی که با آنها دنبال می کنم پشتوانه پژوهشی در عالی ترین سطح ممکن (دکتری) دارند.
دانش آموزان بامعرفت مدرسه هم همسو با کارکنان به بنده تبریک می گفتند. بعد از آن بود که آنها فرصت داشتند تا تمرینهای کتاب کار هفته 14 را رفع اشکال کرده و خود را برای کوییز آماده کنند. به دلیل اینکه حلاوت شیرینی امروز از دست نرود، تعدادی از سوالات کوییز را حذف کردم و آنها بسیار خوشحال شدند. البته ناگفته نماند که سوالاتی که حذف کردم اشتباها مربوط به بحث بعدی بود که بعد از تکثیر آنها متوجه شدم و نخواستم از برگه تکثیر شده استفاده نکنم. این سوالات مربوط به بحث و کوییز بعدی بود. می خواستم ببینم آیا بچه ها به آنها اساسا توجه خواهند کرد یا نه. این را از کوییز هفته بعدش می شد فهمید. لازم به ذکر است که بچه ها هرگز متوجه نبودند. یعنی هفته آینده هیچ واکنشی در این خصوص از خود نشان ندادند.
به هر روی آنها باید فیلمی که برای تدریس نامعادله تهیه کرده بودم را برای جلسه بعد مشاهده کرده و کاربرگ مربوطه را بنویسند. شاید تنها مطلبی که قابل ذکر باشد مشروعیت و وجاهتی افزون در نگاه و اظهارات ایشان نسبت به آقامعلم نهفته بود که در پی احراز درجه دکتری ظهور یافت. من هم از این فرصت استفاده کردم و خاطرنشان نمودم که اگر این مدارج و مدارک کمک به خدمت بیشتر به جامعه کند مبارک است و اگر همراه با تبختر باشد وبال است.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز برای آقامعلم روز خاصی است. روزی که باید از رساله دکتریش دفاع کند. قرار این جلسه که به طور معمول یکی از مهمترین جلسات در طول زندگی برای فرد است در ساعت 14 برگزار شود. من هم با دانش آموزانم تا ساعت 11 کلاس داشتم. ولی هیچ دلیلی ندیدم که کلاس درسم را تعطیل کنم. تنها نگران بودم که به لحاظ انرژی در جلسه کم بیاورم ولی از خدای بزرگ تقاضا کردم که خود به من نیرو دهد.




برای این جلسه بدون اینکه اشاره به محتوای آن کنم از بچه ها خواستم که آقامعلم را دعا کنند. من به دعای آنها خیلی اعتقاد دارم. دعاهایی که هم برای غیر است و هم از دلهای پاک برمی خیزد. همان هم شد که جلسه از نگاه بنده و حتی استادانم به بهترین شکل ممکن برگزار شد و بدون تنش و حاشیه به انتها رسید و آقامعلم دکتر شد!
اما امروز در کلاس درس، نخست قرار بود که برخی از دانش آموزان پیش ارائه ای داشته باشند. به این معنا که مطالبی که در قالب فیلم آموزشی در مورد تعیین علامت داشتیم را به بچه ها توضیح دهند. یک کلاس این کار را با استفاده از گچ و تخته انجام داد و البته نه با تسلط کامل. به آنها گوشزد کردم که این فرصت مغتنم باید قدرش دانسته شود و عمر بچه ها تضییع نشود. اما در کلاس دیگر با استفاده از پاور پوینت ارائه صورت گرفت و همراه با تسلط بیشتر بود. به واقع نمی دانم که این کار چه میزان برای عموم دانش آموزان سودمند باشد که باید حتما مصاحبه ای در این خصوص انجام دهم. ولی مطمئنا برای ارائه دهنده ها که فرصتی بی بدیل خواهد بود. 

[http://www.aparat.com/v/Vrndw]

در این میان نکات تکمیلی را به آنها گفتم و پس از آن دانش آموزان تا زمانی که در اختیار داشتند خواستم که هم جزوه این درس را خود بنویسند و هم کاربرگ را رفع اشکال کنند.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




با برنامه ریزی كه از پیش انجام شده بود، امروز دانش‌آموزان به ارائه جمع بندی بحث سهمی پرداختند. طبق قرار از پیش تعیین شده برخی از گروه‌ها از هر كلاس متقبل این كار شدند. در این روز از حضور مدیر مدرسه جناب آقای دكتر داودی هم دعوت كردم كه در كلاس درس حضور یابند تا هم بچه‌ها هویت و رسمیت بیشتری را احساس كنند و هم ایشان در جریان كار قرار بگیرند و بالاخره از نظرات ارزشمند و كارشناسانه وی بهره مند شویم.





یك گروه اسلاید آماده كرده بودند و به زیبایی بر اساس آن ارائه می كردند. یك گروه هم مانند معلمان سنتی با استفاده از گچ و تخته. تفاوت كاملا مشهود بود. گروهی كه محتوای از قبل نداشتند وقت بچه ها را به ترسیم اشكال بر روی تخته می گرفتند و پشت به آنها به شكلی نازیبا ترسیم می كردند و در زمان محدود در اختیار اطلاعات كمی نیز به بچه ها دادند.
به واقع صورتی كوچك از یك روند سنتی و همراه با طرح درس نامناسب را در كنار یك ارائه از پیش آماده و با راندمان بالا قابل مشاهده و قیاس بود.





بعد از ارائه ها از جناب دكتر داودی تقاضا كردم كه دقایقی برای بچه ها در مورد فلسفه اینكه چرا برای توان كسری باید پایه مثبت فرض شود صحبت كنند. این یك فرصت برای كلاس و من و بچه ها بود و فرصتی هم برای وی كه چندسالی از ارتباط و تدریس مستقیم در كلاس درس با بچه ها فاصله گرفته بود.
در آخر هم برنامه جلسات بعدی را برای آنها ترسیم كردم. بدین ترتیب سعی كردم ضلع سوم تحول در كلاس درس كه توسط آقای دكتر امانی مطرح شده و ناظر به ارائه دانش آموزان است را در كلاس درس تجربه كنم. در اینجا باید بررسی شود كه با وجود تاثیر شگرف روحی، شخصیتی، مهارتی و علمی برای ارائه دهندگان، چه میزان موجب بهره‌مندی سایر دانش‌آموزان می‌شود.






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز حدود ده تا دوازده نفر از دانش‌آموزان در كلاس درس حاضر نبودند. آنها برای آزمون المپیاد ریاضی كشور رفته بودند. بنابراین در یك شرایطی قرار گرفته بودم كه باید تصمیمی می گرفتم كه هم حاضرین بهره مند شوند و هم غایبین ضرر نكنند. بنابراین تصمیم گرفتم كه همچنان به موضوع قبلی (سهمی) بپردازم ولی این بار نكات تكمیلی را بیان كنم. نكاتی كه در كتاب درس نیست ولی خارج از مبحث هم نبوده و در سال‌های آتی نیز بدان پرداخته نمی شود. همچنین فیلم آموزش سهمی را نیز بر روی سایت آنها قرار دادم و برای علاقمندان روی فلش آنها ریختم.

[http://www.aparat.com/v/WjHsG]


البته فیلم درس بعدی (تعیین علامت) را نیز آماده كردم. ولی هنگام خروجی گرفتن،‌ دوبار كامپیوتر بعد از سه ساعت كار، هنگ می كرد و نمی كشید. اینجا بود كه ضرورت داشتن یك سیستم مناسب برای انجام این كار بیشتر جلوه كرد. شاید
بدان صورت هر از ده ساعتی كه برای تولید هر فیلم صرف می كنم كاسته شود. به هر روی در زنگ اول نكات تكمیلی گفتم كه پیوندهایی بین مطالب مربوط به مباحث تجزیه، ریشه های معادله درجه دو و برخی موضوعات دیگر با سهمی را ایجاد می كرد و بچه ها اتصالات بین مفاهیم ریاضی را مشاهده كرده و لذت می بردند. در زنگ دوم نیز بچه ها را به طور موقت به چهار گروه 4 نفری تقسیم كردم و از آنها خواستم كه به رفع اشكال تمرین‌های خود بپردازند. در پانزده دقیقه آخر با هماهنگی در اول كلاس و تعیین سه داوطلب برای هر كلاس، مبحث سهمی توسط بچه ها در زمان‌های كوتاهی دوره شد. پس از ارائه آنها، از ایشان خواستم كه موقتا كلاس را ترك كنند و در غیاب آنها در مورد بهترین ارائه رای گیری كردیم. این نوع رای گیری را در غیاب ارائه دهندگان از تجربه كارگاهی كه با همكاران داشتم تجربه كردم. به نفرات ارائه دهنده برتر هم مثبتی را تقدیم كردیم.
نكته جالب این بود كه برخی از دانش آموزان از جمله آنهایی كه توفیقات كمتری در ریاضی داشتند، خواهان ارائه های جلسات بعدی نیز بودند.

[http://www.aparat.com/v/BDK0U]

















نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به رغم آنكه بچه ها درس را از روی كتاب خوانده بودند، ولی بسیاری از آنها مشكل جدی داشتند. به واقع نقش معلم و عاملیت وی در یادگیری بچه ها نمایانتر می شود. باید نگرانی را از چهره بچه ها كنار زد. آنها نباید دشواری در فهم مطالب احساس كنند تا ترس و دلهره نسبت به آن پیدا كرده و به خودباروری خود تردید كنند و نگرششان نسبت به ریاضی و یادگیری آن تغییر كند. از این روی در كلاس اول با استفاده از نظرات بچه ها، به مرور و تكمیل و تعمیق آموخته هایشان پرداختم. تفاوت جدی یادگیری با استفاده از فیلم آموزشی معلم همراه با كتاب درسی با مطالعه خودخوان از روی كتاب درسی در اینجا مشهود بود.


در زنگ دوم هم از آنها خواستم كه بر اساس آنچه كه در كتاب مطالعه كردند و در كلاس فراگرفتند، به صورت انفرادی ولی در گروه و همراه با امكان استفاده از ظرفیت آن، به جزوه نویسی از مطلب اخیر بپردازند. جزوه ای كه توسط دانش‌آموزان نوشته شود و با استفاده از تجارب و دانسته‌های همیارانه گروه تكمیل شود، بسیار اثربخش‌تر است تا جزوه ای كه توسط معلم برای ایشان انشاء شود.



در تكرار این جریان برای كلاس دیگر، از همكار و دستیار خوبم آقا آشور خواستم كه كلاس را اداره كند و محتواها را به همان شكل كه در كلاس اول مشاهده كرد، ارائه كند. این كار به وی كمك می‌كند كه رشد سریع‌تر و باكیفیت‌تری داشته باشد. همچنین آقامعلم نیز خود را در آیینه وی می‌تواند به نظاره بنشیند. به هر روی معلمان بعدی بدین سان آنچنانكه باور داریم و تمایل داریم تربیت شده و رشد می‌كنند و می‌توان امیدوار بود كه سلسله رویكردهای خاص مورد نظر استمرار می یابد.



باید اذعان كنم كه ارائه اخیر ایشان كه دومین تجربه در كلاس درس آقامعلم بود، از ارائه قبلی شایسته‌تر صورت گرفت و البته غیر از این هم انتظار نمی رفت. ناگفته نماند كه گاه در برخی فرصت‌های مناسب و برخی ضرورت‌ها من نیز ورود پیدا می‌كردم تا فرایند یاددهی-یادگیری بهتر رقم خورد.


اگرچه سرعت نگارش و شاید تدریس او هنوز كم است، ولی باور و رویكرد وی مبنی بر همراه نمودن و مشاركت دادن بچه‌ها همان است كه انتظار می‌رود. به واقع هنگامی كه ما تدریس را آغاز كردیم زیر سایه امثال آقامعلم تجربه نكردیم. بنابراین آقای آشور كه در كنار آقامعلم سالهای آغازین تدریس خود را شروع كرده است، قطعا و حتما بهتر از آقامعلم آینده ای پیش رو خواهد داشت.



این هم یك فرصت طلایی برای مدرسه است كه معلمان تراز خودش را تربیت كرده و یك امتیاز و فرصت مغتنم برای آقامعلم است كه بسیاری از امور مكانیكی خود را در شرایطی كه پرداختن به امور كیفی و تولید محتوایی و تعاملی با سایر همكاران، در اولویت كارش قرار دارد با وی دنبال كند و بچه ها از این دقت نظر و هم افزایی بهره های خود را به ارمغان ببرند.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز نخستین روز از نیمسال دوم بود كه به كلاس درس می رفتم. البته این كلاس به صورت فوق العاده در قالب یك زنگ برگزار شد. حدود سه هفته در این میان فاصله ایجاد شده بود. آزمون كلاس من هم اولین امتحان بود و یك هفته بعد از اتمام امتحانات بنده سفری یك هفته ای به تانزانیا داشتم كه خوشبختانه فرصتی دست داد تا با برخی از معلمان و مدارس آنجا آشنا شدم. هر بار كه به سفری به خارج از ایران داشتم، به واقع قدر امام خمینی و انقلاب اسلامی و رهبری را بهتر درك كردم. قدر عزت، استقلال و محیط نسبتا امن‌تر برای حفظ و تربیت خود و فرزندان و دانش‌آموزانمان را با تمام وجود دریافتم.





به هر روی دانش‌آموزان من در پایه دهم، در پایان هفته سوم آزمون جامع نیمسال اول گزینه دو داشتند. سایر معلمان در یك هفته قبل از آن به كلاس رفته بودند و فرصت دوره و آمادگی داشتنند. لیكن به دلیل عدم حضور من، كلاس ریاضی برگزار نشد. برای آقامعلم این امر فرصت مناسبی را ایجاد كرد تا ماندگاری مطالب را بر اساس شیوه آموزشی كه در پیش گرفته بود در بوته آزمایش قرار دهد. نكته بسیار جالب توجه این بود كه آنها مجددا مانند آزمون قبل، مقتدرانه بر سكوی اول ریاضی ایستادند و تراز قبلی را تكرار كردند. اینجا بود كه باور میوه یادگیری عمیق و ماندگار را بر اساس این رویكرد به نظاره نشستم. در این حال نمرات آزمون نیمسال اول دانش‌آموزان هم بسیار خوب شده بود. با اینكه سوالات مورد تایید دكتر داودی به عنوان متخصص آموزش ریاضی رسیده بود، میانگین 17 در آزمون ریاضی مورد پسند عموم دانش‌آموزان بود. این درحالی بود كه شش نفر از جمع 52 نفره دانش آموزان، یك نمره میانگین پایه را پایین آورده بودند.



اما به دلیل فرصت یك هفته ای كه به دلیل سفر آقامعلم از دست رفت نخستین جلسه را بی وقفه به بحث جدید اختصاص دادم. بحثی كه مربوط به موضوع سهمی بود. برای این جلسه به دلیل مزبور فرصت تهیه فیلم و تقدیم قبلی آن به دانش‌آموزان مهیا نشد. این بود كه مفهوم سازی از ابتدا در كلاس درس شكل گرفت. برای این منظور با استفاده نرم افزار جئوجبرا به نمودار معادله درجه دو و شكل سهمی آن پرداختم تا بازنمایی هندسی آن را به طور شهودی مشاهده كنند. همچنین كاربست جئوجرا و مهارت استفاده سریع از آن و قالبیت‌های استفاده از رنگ‌ها و جذابیت های مربوطه را مشاهده نمایند.



پس از آن از بچه ها خواستم كه برای جلسه بعد مطالب كتاب را بخوانند و جزئیاتی كه مربوط به ناگفته‌های كلاس درس در همین زنگ 40 دقیقه باقی مانده است را فراگیرند.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :