یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
در مراسمی كه به مناسبت هفته معلم امسال در مدرسه برگزار شده بود، آقامعلم به عنوان مجری برای همكارانش شعری را خواند كه در ذیل تقدیم می‌شود.
دو تا شلوار توی خشکشویی
شبی کردند باهم گفت وگویی

یکی از آن دو خیلی شیکتر بود
کمی از آن یکی باریکتر بود

دوتا جیب بزرگ از پشت و رو داشت
همیشه لنگه اش خط اتو داشت

شکیل و خوشگل و ابریشمی بود
از آن اجناس شیک دیلمی بود

خلاصه جنس مرغوبی خفن داشت
کمربندی ز چرم کرگدن داشت

یکی دیگر چروک و ساده تر بود
کمی از آن یکی افتاده تر بود

تمیز و شسته اما بی اتو بود
هم از بالا هم از پایین رفو بود

به قدری کهنه بود و خسته از کار
به زحمت میشد او را گفت شلوار

گذشت روزها بی ارزشش کرد
تلاش و کارو زحمت نخکشش کرد

پس از یک شست وشو با خوب رویی
نشسته گوشه ای از خشکشویی

به سویش آمد آن شلوار زیبا
به عشوه شانه ها را داد بالا

کنار او نشست و با تکبر
به او میگفت از روی تمسخر

که من یک روز در بوتیک بودم
کنار جنسهای شیک بودم

مرا دیدند مردم پشت شیشه
که شلواری گران بودم همیشه

همیشه تو جایی لوکس بودم
کنار جنسهایی لوکس بودم

کنار کفشهای چرم اعلا
و کتهایی به قیمتهای بالا

 پس از یک دوره ی چشم انتظاری
رسید از راه مرد پولداری

تراولهایی از جیبش درآورد
مرا فوری خرید و باخودش برد

چه جاهایی که با آن مرد رفتیم
میان مردمی بی درد رفتیم

همیشه روی مخمل می نشستم
درون جمع اول می نشستم

به یک چشمک برایم شد مهیا
گرانقیمت ترین ماشین دنیا

خوراکم بود چک پول و تراول
تراولهای رنگارنگ و خوشگل

درون خانه ده شلوار بودیم
که باهم مدتی همکار بودیم

درون ناز و نعمت خواب بودیم
 همه در خدمت ارباب بودیم

تو اما ظاهراً شلوار کاری
که روی زانوانت وصله داری

دل شلوار کهنه سخت آزرد
ولی پیش رقیبش کم نیاورد

به حسرت گفت ای شلوار زیبا
لباس مردهای رده بالا

منم مثل تو شلوارم برادر
ولی من آبرو دارم برادر

مرا یک مرد فرهنگی  خریده
شبی از جمعه بازاری خریده

نه در عمرم تراول دیدم هرگز
نه ماشینهای خوشگل دیدم هرگز

نه روی مخمل و اطلس نشستم
نه با جمعیتی ناکس نشستم

نه دستی را به نامردی فشردم
و نه پولی ز حق الناس خوردم

خدارا شکر اربابم شرف داشت
نهادش ریشه در آب و علف داشت

همیشه سر به زیر و مهربان بود
تمام عمر وقف دیگران بود

به خوشرویی رفاقت کرد با من
صبورانه قناعت کرد با من

نه در عمرش گناه ومعصیت کرد
هزاران مرد دانا تربیت کرد

معلم بود و دانشمند و دانا
نژاد پاک انسانهای والا

معلم در صف پیغمبران است
که دریای معلم بیکران است

اگر صد بار جانم را بسوزند
مرا خیاط ها زانو بدوزند

اگر یک عمر تنهایی بپوسم
به جز پای معلم را نبوسم.




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




معمولا آزمون‌های جامع برون‌مدرسه‌ای عرصه‌ای است تا عیار نسبی فعالیت‌ها، دانش‌آموزان و معلمان مدرسه عیان شود. به هر روی خواسته یا ناخواسته بسیاری از اوقات به واسطه همین امر، همكاران و مدارس مورد قضاوت و ارزیابی قرار می‌گیرند. جدا از آفات احتمالی ممكن كه مجال بحثش در این جا نیست، ایجاد زمینه موفقیت دانش‌آموزان و تحلیل‌های پس از آن و پیگیری‌های مربوطه از لوازم و تعقیبات این امر است باید یادآور شد كه هیچ چیز به اندازه موفقیت، موجب موفقیت نمی‌شود (Nothing succeeds like success) دانش‌آموزی كه با برنامه‌ریزی و پی‌گیری مدرسه بتواند توفیقی در این میان به دست‌ آورد، ضمن احیاء خودباوری و اعتماد و اتكاءش به مدرسه و برنامه‌های آن، انگیزه درسی‌اش تقویت شده و محرك بیشتری برای پشتكار و تلاشش خواهد یافت. طبیعی است كه نتایج بهتری نیز در آینده پیش روی داشته و احساس توفیق و كامیابی بیشتری خواهد نمود؛ چرا كه «لیس للانسان الا ما سعی». این امر دوباره خودباوری و عزت نفسش را تقویتی افزون خواهد كرد و به تبع آن انگیزه و تلاش و موفقیت‌های بهتر را در پی خواهد داشت و به سان یك چرخه خودتشدیدكننده موجب تعالی‌بخشی دانش‌آموز خواهد شد.
بر این اساس، در پایه نهم دبیرستان صلحا و در آزمون جامع نهایی مرآت، بیش از یك هفته برنامه‌ریزی، پیگیری و آزمون‌های آماده سازی برای شركت بچه‌ها در این آزمون توسط معلم‌ راهنمای متعهد، دلسوز و خدوم پایه، جناب آقای محمدی صورت گرفت و به واسطه آن، میوه مباركی برداشته شد كه افتخارش را به خانواده بزرگ صلحا تبریك عرض می‌كنیم. این امر حدود 900 واحدی میانگین تراز پایه را نسبت به آزمون قبل به همراه داشت و رتبه اول استان و دوم كشور در میان 554 مدرسه به بار آورد.









نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




معمولا داد سخن همكاران مبنی بر كاستی یا نبود انگیزه تحصیلی در میان دانش‌آموزان است. البته این امر اغلب نیز درست است. در همین رابطه نیز اخیرا برخی از دانش‌آموزان به آقامعلم مراجعه نمودند. طبعاً در این میان صحبت‌های زیادی می‌تواند در بگیرد و ادله و براهینی مطرح شود. مثلا از گزاره نخ‌نمای تاریخ مصرف‌گذشته «علم بهتر است یا ثروت» گرفته تا ... روز گذشته به دعوت آقای دكتر داودی جهت ارائه‌ای به دانشجویان رشته آموزش ریاضی‌شان، به دانشگاه شهید رجایی رفتم. در محوطه دانشگاه، تابلویی برایم جلب توجه كرد كه می‌توان به استناد آن بر وجهی دیگر از كاركردهای تحصیل نیز اشاره نمود. برای من كه جالب توجه بود.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
آقای دكتر حسین‌نژاد كه استاد راهنمای آقامعلم در دو مقطع ارشد و دكتری بوده است، استاد و خطیبی حاذق هستند. این امر در كنار خصال ارزنده‌ای چون تواضع و مهرورزی، حلاوت ویژه‌ای را به كسب فیض از محضرشان موجب می‌شود. برای آنانكه تایید روش‌های فعالشان را در تحقیر روش سخنرانی دنبال می‌كنند عرض می‌كنم كه اگر روش سخنرانی، مانند سخنرانی استاد باشد، به راحتی نمی‌توان از آثار مثال‌زدنیش صرف‌نظر كرد. آنگاه كه مانند وی از در سخنرانی از موسیقی صدا و فراز و فرودهای به جایش همراه با زبان بدن بهره‌برده شود، همچنین با استفاده از گل‌واژه‌های زیبا همراه با احساس و بار عاطفی در كنار داستان‌هایی كه همذات‌پنداری مخاطب را برتابد، خواهید دید كه مانند جلسه ذیل، قریب به یك ساعت و نیم، حاضرین كه بعضا افراد باكسوت بودند، مشتاقانه كلمات را می‌بلعند! بنابراین این مهم است كه سخنران كه باشد و محتوا سخنرانی چه باشد و ارائه آن چگونه باشد.




گل‌واژه‌های استاد در جلسه مدیران منطقه یك در هفته گذشته:

تمام آدم‌های موفق حداقل یکبار شکست خورده‌اند.
دیوارنویسی مالزی- بهتر است در ابتکار شکست بخورید تا در تقلید موفق باشی
فرزند صالح سخن، رفتار است
نیارهای بچه ها
-  شیفته یادگیری هستند
-  امنیت ذهنی
-  علایق    
-   انگیزه
-  خودارزیابی (با ارزش قلمداد شدن)
-  یادگیری در جمع معنا دارد.
-  مزاح وتفریح
چارلی چاپلین- روزی که در آن خنده نباشد جزو عمر حساب نمی‌شود
-  یأس، مرگ یادگیری است
-  کلاسهای ما خسته کننده است، بچه‌ها تنوع نیاز دارند
-  تجربه‌های دانش‌آموز از دانش معلم با ارزشمندتر است
-  زبان طعنه‌آمیز نشانه تنفر است
-  زبان طنز نشانه دوست داشتن است.
-  وظیفه مهم معلم آشتی دادن با دانش است نه دیوار نامرئی بین دانش آموز  و دانش ایجاد می‌کند
-  یادگیری هیچ چیز جز انگیزه نیست
-  معلم نباید پیش قضاوت در مورد دانش‌آموز داشته باشد.
-  مانیفیست عشق، خوب گوش دادن است    چون تو مهم هستی
-  دریا به صبر ماهیگیر سهم می‌دهد
-  هوش موسیقیایی     القطری با یک نوحه ایران را فتح کرد
-  وقتی از کسی عصبانی هستی در غیاب شخصی تصمیم نگیر، با خودش گفتگو کن و مرور کن اتفاقی را  که افتاده است .
-  اگر کارمندی  در غیاب همکار پیش مدیر از همکارش بد گفت گوش نکنید، بگویید بگذار او هم باشد.
-  خدایا یاد بده یاد دادن و تقسیم یادگیری را
-  گله های انفرادی را نپذیرید
دانش‌آموزان و والدین هر وقت بخواهند شما را در اختیار بگیرند شما را خشمگین می‌کنند

گاردنر (گروه سبزها) از بوش پدر و پسر متنفرم اما احترام می‌گذارم چون آنچه که گفتند عمل کردند .
در حد توانت قول بده
اما آن را اجرا کن. اعتراف به ناتوانی خریداعتماد است
-  منبع اطلاعات مهمتر از خود اطلاعات است
-  تمام پیام ها توسط مدیر داده نمی‌شود، منبع اطلاعات برای انتقال پیام خودتان پیدا کنید
-  دانش از منابع متفاوت باور ایجاد می‌کند.
-  دکتر حسن عشایری     بیمارانی که ملاقات کننده فراوان دارند سریع درمان می‌شوند
-  بدترین نوع دوست داشتن، تظاهر بکنی، احترام نگذاری.


البته از آن روی كه پیام تنها 7 درصدش از طریق كلمات منتقل می‌شود و 55 درصد از طریق زبان بدن و 38 درصد از طریق لحن و آوا، لذا نباید انتظار داشت كه خواندن متون گل‌واژه‌های مزبور، حسی را در خواننده ایجاد كند كه شركت‌كننده در محضر استاد برداشت كرده است.








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
برای دریافت فایل یادداشت مدیر دبیرستان صاحب كوثر جناب آقای معصومی نژاد روی تصویر زیر كلیك كنید.






نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





یکی از اهداف مدرسه دانش یادگیری مستمر و لذتمند است یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تمرین و تجربه ایجاد شده باشد. نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری نه تنها در آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در رشد هیجانی ، تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد. مثلا یاد می‌گیریم از چه چیزی بترسیم، چه چیز را دوست بداریم. چگونه مودبانه رفتار کنیم و چگونه صمیمیت نشان دهیم.

برای مطالعه ادامه مطلب و مشاهده عكس های متعدد و متنوع مربوطه، فایل گزارش آقای اقبالی را دانلود كنید.






نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




برای دانلود یادداشت روی تصویر زیر كلیك كنید

فیلم 12 دقیقه ای سخنرانی آقامعلم در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه پروژه های دانش آموزی صلحا
[http://www.aparat.com/v/GMitq]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








مطابق وعده، مطالب این هفته‌ی گروه آموزش پژوهی صلحا به موضوع"یادگیری پژوهش محور" و به طور خاص به فعالیتهای دبیرستان صلحا در این موضوع اختصاص خواهد داشت.
از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق اعضای محترم گروه، از فرهیختگان و متخصصان آموزشی هستند، لذا به منظور استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از اطاله کلام، انشاءالله مطالب را به صورت مختصر، مفید و کاربردی حضورتان ارائه خواهیم کرد.
امیدوارم در پایان هفته که مقررات گروه اجازه بحث و تبادل نظر را به همه اعضا می دهد بتوانیم از نظرات اساتید محترم بهره‌مند شویم.
به عنوان اولین مطلب، مقدمه کوتاهی از جناب آقای دکتر داودی درباره لزوم ایجاد فعالیتهای پروژه‌ای و پژوهشی در مدارس و تاریخچه آن در دبیرستان صلحا حضورتان تقدیم می کنم.
آموزشگران طی سالهای اخیر تلاش کرده‌اند راه هایی برای تغییر در رویکرد آموزشی بیابند تا اثربخشی فرآیند یاددهی-یادگیری را ارتقا داده و شوق یادگیری را در یادگیرنده ایجاد کنند.
"یادگیری پروژه محور" یکی از این رویکردهای تازه است.
فرض بر این است که هر یادگیرنده با انتخاب پروژه مورد علاقه خود، ضمن ارضاء حس کنجکاوی و در حین دنبال کردن فرآیند پروژه، مطالب گوناگونی یاد خواهد گرفت. در این مسیر، کنترل یادگیری در دست خود یادگیرنده است و نقش معلم، هدایت کننده و تسهیل گر است.
مدرسه راهنمایی صلحا از 17 سال قبل، شرایط تجربه کردن این نوعِ بدیع یادگیری را فراهم کرد تا دانش آموزان در کنار درس‌هایی که به طور رسمی و به اجبار باید بخوانند، در هر سال تحصیلی با انتخاب یک موضوع، پروژه خود را نیز دنبال کنند.
در این هفته تلاش می کنیم تا شما را با این فعالیت مدرسه راهنمایی صلحا (بخوانید دبیرستان دوره اول) آشنا کنیم.
امروز به طور اجمالی، اهداف و اصولی که برای فعالیتهای پروژه‌ای دانش‌آموزان در دبیرستان صلحا مد نظر است را بیان می کنیم.
آنچه به عنوان هدف اصلی و مهم‌ترین هدف در برگزاری این نوع فعالیتها در دبیرستان صلحا مطمح نظر است، پیاده سازی نمونه‌ای از یک "پروژه" با تعاریف و مفاهیم استاندارد ولی در مقیاس کوچکتر است. 
پروژه در مفهوم عمومی عبارت است از مجموعه‌ای از فعالیتها كه برای دستیابی به منظور یا هدف خاصی انجام می‌گیرد.
پروژه‌ها شامل فعالیتهایی هستند كه باید:
 در تاریخهای معین،
 با هزینه‌هایی معین،
 و با كیفیت تعیین‌شده‌ای به انجام رسند.
فعالیتهای دانش‌آموزان در این مقطع، آنها را برای انجام پروژه‌هایی بزرگ‌تر و واقعی‌تر در آینده آماده می کند. در ضمن، اجرای موفق این فعالیت‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای بخش‌های دیگر مدرسه شده و فعالیت‌های خود را در قالب پروژه های مختلف برای دانش‌آموزان تعریف کنند که این موضوع (تبدیل امور جاری مدرسه به فعالیتهای پروژه‌ای) هم اکنون تا حدود زیادی در دبیرستان صلحا انجام می شود.
اکنون وقتی شما پروژه ای را تعریف می‌کنید، برای موفقیت در آن نیازمند "مدیریت پروژه" هستید.
مدیریت پروژه، بكارگیری
دانش،
مهارتها،
 ابزار،
و تكنیكهای لازم در اداره فعالیتها ، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است .
به این ترتیب مدیریت پروژه‌ها برای دانش‌آموزان، آثار و پیامدهای ضمنی بسیاری به ارمغان خواهد آورد که به عنوان اهداف فرعی این فعالیت‌ها مد نظر قرار دارد.
از این آثار ضمنی در روزهای آینده بیشتر خواهیم گفت.
برای رسیدن به اهدافی که ذکر شد، اصول مشخصی مد نظر است:
1- مدرسه در تکمیل پروژه دانش‌آموزان به هیچ عنوان دخالت مستقیم ندارد و مدیریت پروژه ها به عهده خود آنها است.
با توجه به این اصل، استاد راهنما در مواقع لزوم صرفاً نقش تسهیل‌گر و هدایت‌کننده را به عهده دارد.
2- فرآیند انجام هر پروژه از نتیجه آن مهم تر است.
با استناد به این اصل، اساتید راهنما به طور مداوم دانش‌آموزان را ترغیب می کنند که حتی شکست‌های خود در حین انجام پروژه را به عنوان دستاوردهای با ارزش پروژه در روز نمایشگاه برای بازدید کنندگان  مطرح کنند.
3- تبدیل مفاهیم پیچیده در مدیریت پروژه به مفاهیم ساده و قابل درک.
در این اصل ما 5 مفهوم عمده را درنظر گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کرده ایم که برای جلوگیری از اطاله کلام صرفاً به عناوین آن اشاره می‌کنیم:
الف) مستندسازی
ب) مدیریت زمان
پ) مدیریت منابع مالی
ت) کارگروهی
ث) ارائه پروژه
4- پوشش سلایق مختلف برای انتخاب رشته‌های گوناگون
با توجه به این اصل، تلاش می‌شود تا در طی سال‌هایی که دانش‌آموزان در اختیار ما هستند، طوری برنامه‌ریزی شود که طیف گسترده‌ای از سلایق را در برگرفته و نیازهای مختلف علمی دانش‌آموزان ارضا شود.

درادامه درباره فرآیندهای مختلف انجام پروژه‌ها سخن خواهیم گفت.
همانطور که قبلا گفته شد، پروژه‌های دانش‌آموزی علاوه بر نتایج ملموس و قصد شده، آثاری ضمنی نیز برای دانش‌آموزان در بر دارد. این آثار بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه با دانش‌آموزان و مربیان شناسایی گردید كه در قالب 4 مقوله و 24 مؤلفه طبقه‌بندی شده است كه در ذیل به شرح مختصر و برخی مصادیق آنها پرداخته می‌شود.





در فیلم زیر بخشی از فعالیت‌های دانش‌آموزان در جهت آماده‌سازی پروژه‌هایشان به منظور ارائه در هفدهمین نمایشگاه پروژه‌های دانش‌آموزی دبیرستان صلحا (پنجشنبه و جمعه هفته جاری) تقدیم شما می‌شود.

[http://www.aparat.com/v/BdwbU]



موضوع امروز "فرآیند برگزاری پروژه‌ها" در دبیرستان صلحا است با این توضیح که روال برگزاری طرح پروژه‌ها در پایه‌های مختلف متناسب با اهداف تعیین شده، متفاوت است. ما در این بخش، مرحله مقدماتی طرح را برای شما توضیح خواهیم داد.
به طور کلی فرآیند برگزاری طرح را می توان به 6 بخش کلی تقسیم کرد:
الف) معرفی طرح
ب) کارگاه ها
پ) انتخاب موضوع
ت) پیش تولید
ث) تولید نهایی
ج) ارائه
لف) معرفی طرح:
در این بخش ابتدا دانش‌آموزان، فیلمی از نمایشگاه های سال گذشته را مشاهده می کنند و با فضای کلی آن آشنا می شوند.
سپس اساتید راهنما، خود و حیطه فعالیتشان را برای دانش‌آموزان معرفی کرده و هر کدام بخشی از فعالیت های پیش رو را برای آنها تبیین می کنند.
ب) کارگاه‌ها:
پس از معرفی کلی طرح و آشنایی دانش‌آموزان با فضای عمومی پروژه‌ها، کارگاه های مختلفی برای آنها برگزار می‌شود از جمله:
•  کارگاه ایده پردازی (شامل نمایش فیلم و ارائه پاورپوینت با موضوعات جالب و جدید برای ایجاد انگیزه و تقویت خلاقیت در دانش‌آموزان)
•  کارگاه نقشه‌کشی (شامل آموزش مقدمات نقشه‌کشی و آشنا کردن دانش‌آموزان با برخی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تهیه نقشه‌ پروژه‌ها)
•  کارگاه آشنایی با قطعات (شامل معرفی برخی قطعات پرکاربرد مانند موتور، گیربکس، جک‌های پنوماتیک و ...)
•  کارگاه آشنایی با ابزار (شامل معرفی ابزار پرکاربرد مانند سوهان، اره، دریل، اره عمودبُر، ... و آشنایی با نکات لازم برای حفاظت و ایمنی در هر کدام از آنها)
•  کارگاه آشنایی با مواد (شامل معرفی برخی از مواد پرکاربرد مانند طلق، پلکسی، تفلون، ... و موارد استفاده آنها)

دو کارگاه آخر یعنی کارگاه‌های آشنایی با ابزار و آشنایی با مواد به صورت عملی و با تعریف پروژه های خیلی کوچک و ساده برگزار می شود که دانش‌آموزان علاوه بر شناخت ابزار بتوانند مهارت لازم در استفاده از آن را نیز کسب کنند.
پ) انتخاب موضوع:
پس از این که دانش‌آموزان آشنایی ابتدایی را با قطعات و مواد لازم پیدا کرده و مهارت قابل قبولی را در استفاده از آنها به دست آوردند اکنون باید ایده و موضوع خود را انتخاب نموده و پرورش دهند. در این بخش به دلیل اولاً عدم شناخت دانش‌آموزان از توانایی های خود و ثانیاً نداشتن دید کافی از حصول نتیجه در زمان ایده پردازی، معمولاً ایده‌های پیچیده ای مطرح می شود. هنر اساتید راهنما در این بخش تبدیل ایده‌های دانش‌آموزان از بالقوه به بالفعل است به این ترتیب که با راهنمایی‌های اصولی، امکان اجرایی شدن ایده‌ها را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند.
 در این مرحله دانش‌آموزان اغلب اعضای گروه و استاد راهنمای خود را نیز انتخاب نموده و مراحل تولید پروژه خود را با هم بررسی می کنند.
پ) پیش تولید:
بعد از طی مراحل فوق دانش‌آموزان باید مدیریت پروژه خود را در دست بگیرند. برای این منظور مراحل زیر طی می شود:
•  طراحی و نقشه کشی
•  مدیریت هزینه ها و برآورد مالی
•  تهیه لیست تجهیزات مورد نیاز
•  مدیریت زمان و تهیه جدول زمانبندی
که برای هر کدام فرم های مخصوص در نظر گرفته شده و دانش‌آموزان تمام این فرم ها را با مشورت با اعضای گروه تکمیل کرده و ارائه می دهند.
ت) تولید:
با جمع آوری و تهیه فرم های ذکر شده، حالا دیگر دانش‌آموزان می توانند پروژه خود را آغاز کرده و مطابق آموخته های خود، مدیریت و  کنترل پروژه خود را به عهده بگیرند و برای ارائه در نمایشگاه آماده کنند.
ث) ارائه:
پس از به پایان رسیدن پروژه و ساخت وسیله مورد نظر، دانش‌آموزان باید در راستای اهداف طرح، مهارت دیگری در را نیز کسب کرده و در خود تقویت کنند، مهارت یک ارائه صحیح و کامل.
در همین راستا دانش‌آموزان ابتدا در جلسه دفاعیه از طرح خود دفاع و به پرسش های داوران پاسخ می دهند. پس از آن آموخته های خود را به عنوان گنجینه ارزشمندی از تجربیاتشان در قالب پاور پوینت و بروشور های مختلف آماده می کنند و در نهایت نیز اصول لازم برای غرفه آرایی و تزئین پروژه هایشان را می آموزند.

آنچه در این مدت بیان شد، اهم مطالبی بود که پس از 17 سال تجربه برگزاری نمایشگاه در دبیرستان صلحا حاصل شده است و بی تردید ذکر جزئیات آن در این مقال نمی گنجد.
برای ما فرصت مغتنمی است که سروران، اندیشمندان و فرهیختگان عزیزی که حضورشان در  این گروه افتخار بزرگی برای ما محسوب می شود را از همین طریق به "هفدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای علمی دانش‌آموزان صلحا" دعوت نماییم.









نوع مطلب : معاونت آموزشی، گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در پایان هفته نخست از سال جاری، نمایشگاهی در طی چندروز به تفكیك برای هر یك از پایه های ابتدایی صلحا در مدرسه دایر شد.
در این نمایشگاه، بچه ها كارهای انجام داده شان كه دارای تنوع نسبتا زیادی بود را به بازدید كنندگان كه اغلب اولیا و سایر دانش‌آموزان بودند عرضه كردند.
با ابتكاری كه در چندسال اخیر مدرسه صورت پذیرفته است، فعالیت‌های نوروزی بچه ها رنگ و بوی زیبایی به خود گرفته به طوری كه جدا از تكلف، مشتاقانه به فعالیت‌های پربازده می‌پردازند.

بنده هنگام بازدید از نمایشگاه، با یكی از والدینی كه همكارمان در یكی دیگر از مدارس است مواجه شدم و از ایشان تقاضا كردم كه به عنوان یك متخصص و یك ناظر بیرونی، بازتابی از آن را برایم تدوین كنند و گزارش ذیل را مرقوم نموده و ارسال فرمودند.
ضمن تشكر فراوان از ایشان، دعوت می كنم كه این یادداشت را مطالعه فرمایید.

با اهدای سلام و عرض ادب
به لطف الهی و با عنایت به تحصیل دو فرزندم در مقاطع دبستان و متوسطه اول مجتمع آموزشی صلحا،در طی سال تحصیلی جاری، شاهد و ناظر اجرای برنامه های ارزشمند متعددی در مجتمع صلحا بودم .اجرای هر یك از این برنامه ها،نشانه خلاقیت،تدبیر،برنامه ریزی وسخت كوشی و تلاش مربیان و معلمین محترم و همچنین كارگروهی موثر ایشان در این مدارس است.
ناگفته هویدا ست كه بیش از زحمت و كار و فعالیت، برای اجرای این برنامه ها، فكر، تدبیر و برنامه ریزی آن و بازخورد گرفتن از تجارب گذشته، سهم بیشتری در موفقیت واثر گذاری این برنامه ها دارد،كه حقیقتا شایسته قدردانی و تشكر است.
امّا در بین همه برنامه های ارزشمند اجراشده در صلحا،موضوع ((تكلیف نانوشته نوروزی)) كه در پایه های دبستان طرح و اجرا می شود، به عقیده من دارای ویژگی های جالب و توام با مواهبی برای دانش اموزان و خانواده ی ایشان بود كه ذیلا به بعضی از آنها اشاره می نمایم:
1)توجه به اصل اختیار، علاقه و توانایی فرد در امر یادگیری.(شخص‌‌سازی آموزش)
2)تحقق آموزش معنا دار و درك كاربرد علوم و دانسته ها در زندگی.
3)بهره مندی از روش آموزش تلفیقی دروس.
4)ایجاد مشاركت بین اعضای خانواده و تمرین كارگروهی هدفمند علمی و مهارتی،كه این روزها خانواده ها از فرصت كمتری برای آن لحاظ می نمایند.
5)برانگیختن انگیزه دانش آموزان و ایجاد احساس مسئولیت در ایشان.
بخشی از اتفاقاتی كه در هنگام سفر نوروزی و یا پس از بازگشت از سفر به منظور انجام این فعالیت(تكالیف نوروز) صورت گرفته است را به عنوان مصداق موارد فوق ذكر می نمایم:
-برادر امیرحسین كه به لطف آموزشهای مدرسه، تسلط نسبی بر نرم افزار پاورپوینت پیدا كرده است مجالی یافت تا برای برادرش،مجموعه تصاویر سفر را فراهم نماید و در حین اجرای كار پاسخگوی سئوالات برادرش در مورد كامپیوتر و پاورپوینت نیز باشد.(یادگیری معنا دار)
-امیرحسین بسیاری از لغاتی را كه شنیده بود ولی املاء نكرده بود را به دلیل انجام این فعالیت ها مورد توجه و یادگیری قرار داد .خاطره ای نوشته بود كه حدود 8 غلط املائی عمده داشت كه تمام آنها را یك به یك مورد اصلاح و توجه قرارداد.مانند كلمه "ضریح" كه آنرا "زری" نوشته بود.
-امیرحسین جهت ثبت و مستندسازی رخداد ها در طی سفر، به فضاها،اماكن،معابر،نمادها توجه ویژه داشت وبه انجام فعالیتهای علمی و خلاقیتی و مهارتی در كنار و موازات هم می پرداخت.از قبیل كشیدن نقاشی،حفظ شعر و سرود و توجه به طبیعت،نوشتن انشاء(توام با املاء) انجام محاسبات ریاضی برای یافتن فاصله شهرها و یا طول مدت حركت، انجام مصاحبه با بستگان،اوریگامی،عكاسی،ساخت ربات، تهیه بروشور به منظور انجام یك فعالیت می بایست از دانسته هایش در ریاضی، علوم و هنر و ادبیات بهره می گرفت.
-او به رقابت و پیشی گرفتن از سایر دانش آموزان جهت كسب امتیاز بیشترتوجه جدی داشت تا جایی كه به،تلوزیون در ایام انجام فعالیت در تعطیلات عید و حتی بعداز آن نسبتاً بی توجه بود
-به نظر می رسد امیرحسین به لطف معلم عزیز و مربیان صلحا طعم موفقیت و پیروزی و سرافرازی را پس از تلاش و كوشش خود پس از تشویق مربیان چشیده باشد.
-امیرحسین صرفا برای انجام فعالیتی سودمند كه انگیزه آن را نیز داشت و به آن علاقه مند بود،سراغ كامپیوتر و موبایل و دوربین عكاسی می رفت و از آنها استفاده می كرد. بدین جهت به طور هدفمند مهارتهای بسیاری را تجربه كرد.
در عین حال ملاحظاتی كه جهت انجام این فعالیت در نظر گرفته شده بود نیز بسیار جالب و در خور توجه و تحسین بود بخشی از این ملاحظات در دفترچه ای كه پیش از تعطیلات نوروز در اختیار خانواده قرار گرفته بود مطرح شد و بخش دیگری از آن را می توانستیم طی فرایند اجرای برنامه شاهد باشیم.
مثلا زمان تحویل كارها و فعالیت های دانش آموزان،چند روز پس از تعطیلات نوروز پیش بینی شده بود این امر موجب شده بود تا دانش آموز با خیال راحت و بدون اضطراب و نگرانی،نسبت به آنچه می تواند و می خواهد،اقدام نماید.و هیچگونه اضطراب و دلواپسی برای انجام فعالیت هایش نداشته باشد.
برگزاری نمایشگاه و ایجاد زمینه برای عرضه فعالیت های دانش آموزان اقدام دیگری بود كه می تواند ضمن برقراری نوعی رابطه بین مدرسه و خانواده موجبات همكاری و مشاركت و خود باوری و رشد دانش آموزان را به همراه داشته باشد.
برای برگزاری نمایشگاه درعین سادگی و نشاط،از ابزار و هنر به نحو مطلوبی استفاده شده بود و زمینه رقابت نا سالم دانش آموزان با یكدیگر وجود نداشت.
دراختیار گرفتن حیاط مدرسه به عنوان پاركینگ در روز برگزاری نمایشگاه، فراتر از نوعی "ارائه خدمات" نشانه نوعی "همدلی" بود و از "روی باز مسئولین مدرسه" در قبال اولیاء دانش آموزان حكایت می كردكه به ایجاد فضای مشاركت و تعامل بیشتر می انجامید.
ارائه امتیاز این فعالیت به دانش آموزان نیز به عنوان جمع بندی كار و زمینه ای برای تشویق و ترغیب دانش آموزان اقدام دیگری بود كه به موقع صورت گرفت.
امیدوارم توانسته باشم پاره ای از ویژگیهای مطلوب این فعالیت را به عنوان یك ناظر بیرونی به اطلاع رسانده باشم و
شایسته می دانم مجددا از تلاش های مربیان و مسئولین محترم مجتمع صلحا كمال تقدیر و تشكر را داشته باشم .

یكی از اولیای دانش آموزان صلحا




نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 2 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
در روزهای اخیر، تعدادی از مدیران، معاونان و معلمان یازده ملیت از كشورهای مختلف، دوره‌های  آموزشی را در برخی از مدارس سپری كرده اند. شایان ذكر است كه این مدارس در گروه آموزش‌پژوهی صلحا شرف حضور دارند.
مدارسی چون مهر هشتم، صلحا، ثامن الحجج علیه السلام و مفید.

این امر نشان از ظرفیت بالایی است كه در گروه وجود دارد و خوشبختانه در هفته های اخیر به مرور به منصه ظهور  می رسد.

اگر سازوكاری ایجاد شود كه از چنین چراغ‌های روا به خانه، همكاران مدارس همگون در جمهوری اسلامی بهره‌مند شوند، زمینه هم‌افزایی اثربخش و سازنده‌ای مهیا می‌شود.
امیدوارم كه فیلم‌های این جلسات را بتوانیم آماده كرده و در اختیار سایر همكاران علاقمند قرار دهیم.










نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




محتوای این هفته تلگرامی گروه آموزش پژوهی صلحا توسط مهندس توسل، مدیر مجتمع آموزشی صلحا درج گردید. ایشان محتواهای ارزشمندی را در خصوص فوق برنامه‌های مدارسشان درج كردند كه الگوهای خوبی برای مدارس می‌تواند باشد.





نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :










نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




روز گذشته بچه‌های دبیرستان صلحا، مراسم جشن باشكوهی به مناسبت روز میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) برگزار كردند. در این میان با اطلاع قبلی، دانش آموزان می‌توانستند دابسمش هایی را اجرا كرده و فیلمش را برای بخش مسابقه مربوطه در جشن ارسال كنند.
نكته جالب و حائز توجه برای بنده این بود كه بسیاری از دانش آموزان كه در جنبه های آموزشی تاكنون در مدرسه دیده نشده بودند، در اینجا بسیار خوش درخشیدند و نیاز توجه به ایشان نیز به طور ضمنی برآورده شد.

[http://www.aparat.com/v/h87PS]


[http://www.aparat.com/v/9Ch2Y]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :