یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


همیشه به عنوان مدیر مدرسه ای مطرح در سطح منطقه و استان این دغدغه را داشتم که آیا همه کارهایی را که مدارس خوب انجام می دهند ما در مدرسه انجام می دهیم ؟ و همیشه نگران این بودم که نکند کاری مانده باشد که بهتر بود به آن می پرداختم، دایما با مدیران دیگر کارهایم را نقد می‌کردم ولی آرامشی را که به دنبال آن بودم بدست نمی آوردم . باچندین موسسه که استاندارد وایزو می دادند صحبت کردیم ولی این استاندارها عمومی بوده ومربوط به شرکت ها و... می شد وما به دنبال یک استاندارد آموزشی بودیم داشتم روی یک استانداردآموزشی از کشور آلمان کار می‌کردم که با مدل  EFQMآشنا شدم مدلی که بانگاه تعالی سازمانی در بخش آموزش درایران بومی شده بود.
با بررسی ومطالعه‌ی مدلهای سازمانی موثر ومطرح در دنیا ، به ویژه مدل‌های دمینگ و مالکوم بالدریج و IWA2از میان انواع الگوهای تعالی سازمانی مشخص گردیده مدل  EFQMنسبت به سایر الگو ها از ابعاد کامل‌تری برخوردار است وتکیه اساسی آن روی داشته های موجود در یک مدرسه و نیروی انسانی آن است.





نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





درس مطالعات اجتماعی را در مدارس قرار دادند تا كودكان و نوجوانان و جوانان اجتماعی شوند. یعنی توانایی تعامل در اجتماعات مختلف را داشته باشند. بتوانند مسائل اجتماعی را هضم كنند. در اجتماعات مختلف تاثیرگذار باشند و مفید باشند. از قوانین اجتماعی اطلاع و آگاهی نسبی داشته و به آن قوانین و ضوابط عمل كنند. و... مسائل دیگر كه متاسفانه هیچكدام میسر نمیشود.
   بچه ها درس اجتماعی را به گونه ای می خوانند كه نمره 20 بگیرند و بس . و اگر اینچنین شد یعنی این دانش آموز از لحاظ اجتماعی خوب است و اگر هم دانش آموزی در این درس نمره مطلوبی كسب نكند یعنی اجتماعی او ضعیف است. حال آنكه به هیچ وجه نمره كسب شده در این درس نمی تواند مقدار اجتماعی بودن فرد را معین نماید. بارها دیده شده كه دانش آموزی كه نمره كامل از این درس كسب كرده كمترین آداب اجتماعی را رعایت نمیكند و بالعكس دانش آموزی كه در كسب نمره مطلوب درس اجتماعی موفق نبوده به آداب اجتماعی قائل است و آن آداب را عمل می كند.
   البته شایان ذكر است كه عموم دانش آموزان كشور ما در تعاملات اجتماعی و رعایت قوانین اجتماعی و حتی داشتن اطلاعات اجتماعی بسیار ضعیف هستند.
   برای حل این مشكلات سعی كردیم طرحی عملی برای درس مطالعات اجتماعی را در مدرسه به اجرا درآوریم و آن حكومت دانش آموزی است. حكومتی كه اصولش مانند حكومت واقعی كشورمان است. اركانش مانند اركان حكومت جمهوری اسلامی ایران است. و تا آنجا كه ممكن است قواعد و قوانین جمهوری اسلامی در آن جاری باشد.
حكومت دانش آموزی همانطور كه از نامش پیداست جریانی است كه فقط به دانش آموزان حاكم است. حكومت دانش آموزان بر دانش آموزان. همانند حكومت جمهوری اسلامی با الگوی دموكراسی(حكومت مردم بر مردم). این تشكل دانش آموزی طوری طراحی شده تا در فرآیند آن دانش آموزان سواد سیاسی كسب نمایند، البته سیاست نه به معنای ورود به جریانات و جبهه های سیاسی بلكه به معنای كلان آن، یعنی اصول و مبانی علم سیاست در جامعه.
   فرد در جامعه باید بداند چرا رای می دهد، چرا نماینده انتخاب می كند، چرا رئیس جمهور را مردم انتخاب می كنند، چرا رئیس قوه قضاییه را رهبر انتخاب می كند، چرا رئیس مجلس را اعضای مجلس انتخاب می كنند، چگونه می تواند خود كاندید شود، چگونه می تواند نقطه نظرات خود را به قانون گذار بیان كند، چگونه از اختیارات هر كدام از اركان و مسئولیتهای مختلف نظام با خبر شود، و.... و دهها چرا و چگونه‌ی دیگر. كه دانستن همه این اطلاعات و بكار بردن آنها را در جامعه سواد سیاسی گویند.



مطالب فوق بخشی از موارد ارائه شده توسط جناب آقای رستمی در گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا بود.

دانلود گزارش آقای رستمی




نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




این فیلم به عنوان بخشی از تحقیق درس آمار و مدل‌سازی توسط آقای متین مدرسی زاده  از دانش آموزان دبیرستان صلحا تنظیم شده است. این تجربه رویكردی نوین را در پژوهش های كیفی پیش روی محققان علوم تربیتی قرار خواهد داد. در این پژوهش، كلاس درس یكی از معلمان مدرسه توسط این نرم‌افزار كدگذاری شد. كدگذاری كه برخاسته از فرایند گراندد تئوری است.

[http://www.aparat.com/v/hXY7T]


مشابه این كار را آقامعلم برای تحلیل رخدادهای حاصله در كار گروهی در كلاس درس خود انجام داده است كه در اینجا بخشی از آن تقدیمتان می‌شود. باشد كه مورد استفاده و تشویق همكاران گرامی تحلیلگر و پژوهشگر قرار گیرد.



[http://www.aparat.com/v/LEcy8]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 15 خرداد 1395 :: نویسنده : محمد نیرو


فایلPDFارائه آقای دكتر آزین و همكارانشان با موضوع مدرسه وحدت‌گرا در ذیل تقدیم می‌شود. بی‌اغراق گمان می‌كنم كه این گزارش قابلیت‌ارائه به صورت یك واحد درسی در رشته‌های كارشناسی‌ارشدعلوم تربیتی را دارد.





نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :









نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 9 خرداد 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
برنامه درسی پنهان ناظر به یكی از مهم‌ترین كاركردهای نظام تعلیم و تربیت هر كشوری است. تعبیری كه من به كار بردم عبارت است از "ژرفای پایای ناپیدا در مدرسه". این انتخاب از آن روی است كه یادگیری های ناشی از برنامه درسی پنهان عمیق‌تر (ژرفا) و ماندگارتر (پایا) است و در حیطه قصد یا آگاهی معلمان و یا دانش‌آموزان نیست (پنهان در مدرسه).
مجموعه مدارس سلام در هر سال تحصیلی دو نشست دانش افزایی برای معلمانشان برقرار می كنند كه تاكنون بنده توفیق خدمت‌گزاری داشته ام. فیلم‌های زیر مربوط است به نشست تخصصی برنامه درسی پنهان كه در دو قسمت ارائه شد و تقدیم همكاران عزیز میهنم می‌كنم. باشد كه مورد استفاده قرار گیرد.
بنده مهم‌ترین پیام مفهوم برنامه درسی پنهان را دعوت به ژرف‌اندیشی و خروج از سطحی‌نگری و ساده‌انگاری در جریان تعلیم و تربیت می‌دانم. بر این اساس دعوت می‌كنم كه همكاران گرامی فیلم را مشاهده نمایید.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته به نظر می‌رسد كه این نشست مورد استقبال حاضرین قرار گرفته بود.
در ضمن بر روی پوستری كه در آنجا نصب شده بود جمله زیبایی درج گردیده بود: "منابع انسانی با آموزش و مهارت آموزی به سرمایه‌های انسانی تبدیل می‌شوند."

[http://www.aparat.com/v/MnyzD]


[http://www.aparat.com/v/jyDAe]







نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 5 خرداد 1395 :: نویسنده : محمد نیرو

 اگر به من بگویی ، فراموش می کنم

Tell me and  I forget

 اگر یادم بدهی به خاطر می آورم

Teach me and l remember 

اما اگر درگیرم کنی یاد می گیرم

Involve me and I learn


یاد جمله معروف تایلر افتادم كه می‌گفت: دانش‌آموزان تنها آن چیزی را یاد می‌گیرند كه خود تجربه كنند.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






در هشتمین هفته از ارائه‌های مدیران مدارس در گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، این هفته، دوست و همكارم جناب آقای خان‌بابایی مدیر دبیرستان دوره دوم نوید صالحین منطقه 6 شهر تهران گزارشاتی را به صورت هنری درج كردند كه به صورت تجمیعی آن، در فایلی كه در ذیل لینك دانلودش آمده قابل دسترسی است.





نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 5 خرداد 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
هدایت تحصیلی و انتخاب رشته یك فرایند است كه جنبه های مختلفی را در بر دارد. بی شك یكی از رخدادی مهم در این فرایند آشنایی والدین و دانش آموزان نسبت به عوامل موثر در انتخاب رشته و آگاهی نسبت به رشته‌های مختلف است. چندی پیش به دعوت برخی از همكاران، آقامعلم در نشستی كه در یكی از سالن‌های همایش تنظیم شده بود برای برخی والدین پایه نهم مطالبی را در این خصوص تقدیم كرد كه فیلم آن در زیر آمده است.

[http://www.aparat.com/v/SWp5z]






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بسی مایه مباهات است كه نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی از اندیشمندان و مربیان دغدغه مندی چون آقای اردوان مجیدی برخوردار است.


به علاقمندان حوزه تعلیم و تربیت توصیه می كنم كه گزارش 61 صفحه ای آقای مجیدی را از لینك زیر دانلود كرده و مطالعه نمایید.

دانلود مدرسه شخصیت




نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :