یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 29 مهر 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
چنانچه كه ذكر شد، برای سرگروه‌های درسی، به منظور ارج نهادن تلاش‌هایشان، كلاس فوق العاده‌ای در هفته برگزار می‌كنم. در این هفته برای آنها كارگاه تست برگزار كردم. به این ترتیب كه آنها را به سایت دبیرستان بردم و با استفاده از پاورپوینت، یك یك تست‌هایی را به نمایش می‌گذاشتم كه واجد زمان مشخصی بود. بعد از اتمام زمان،‌ از آنها گزینه درست را مطالبه می‌كردم و سپس كلید و پاسخ تشریحی آن را به نمایش می‌گذاشتم. به دلیل ارائه جدید برای ایشان و شور و هیجان خاصی كه ایجاد كرده بود، مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. به منظور بهره‌برداری غیرحضوری سایر دانش‌آموزان علاقمند در پایه، فیلم آن را در اختیارشان قرار دادم كه در ذیل مشخص است.

[http://www.aparat.com/v/uMGkR]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در این روز ابتدا توضیح دادم كه شرط لازم كار گروهی اثربخش و یادگیری در آن، انجام شایسته و كامل تكالیف است. در معیت همكار خوبم آقای آشور نیز تكالیف را به جد بررسی می‌كنیم و حاشیه امنی را برای كم‌كاران باقی نمی‌گذاریم. این را شرط لازم توفیق این رویكرد و موفقیت بچه‌ها در یادگیری می‌دانم. همچنین بخش كوتاهی از فیلم آموزشی برای جلسه بعد را نمایش دادم و قسمت‌هایی از آن را كه به كار با جئوجبرا پرداخته را به نمایش درآوردم و خود مختصری با جئوجبرا كار كرده و تكلیف مربوط به آن را توجیه نمودم. بچه ها برای نخستین بار در كلاس امسال با جئوجبرا به انجام تكلیف خواهند پرداخت. در فیلم آموزش استفاده از آن را نیز داده ام. تعدادی از دانش‌آموزان نیز نمره آزمونشان كمتر از هشتاد درصد میانگین كل پایه بود كه باید آزمون مجدد دهند. نكته جالب این است كه در سه آزمون گذشته هیچ گروهی كمتر از این مقدار را احراز نكرده بود و لذا از هیچ گروهی مثبت كم نكردیم. البته امروز تعدادی از افراد كم‌كار تكلیف ننوشته بودند كه حسابی از این مورد عصبانی می‌شوم و لذا به برخی آخرین فرصت را دادم و برخی دیگر را كه سابقه بیشتری داشتند به خارج از كلاس و ارجاع به معلم راهنما، رهنمون شدم.
از آن روی كه ممكن است برخی از بچه ها به اینترنت دسترسی پیدا نكنند، برای آنهایی كه با اطلاع قبلی فلش همراهشان بود، فیلم را ریختم. در ضمن تكالیف جلسه بعد را كه نگاه كردن فعال (نه فقط دیدن) فیلم مربوط به نسبت‌های مثلثاتی همراه با انجام فعالیت و كار در كلاس كتاب درسی، همچنین انجام كاربرگ هفته 5 مرآت و محاسبه نسبت‌های مثلثاتی زاویه 55 درجه با استفاده از جئوجبرا و ارسال آن از طریق مدبر یا ایمیل یا تلگرام برای آقامعلم است را اعلام كردم. سپس از گروه‌ها خواستم كه به رفع اشكال تمرین‌های دنباله حسابی و هندسی بپردازند.
بچه ها قرار است روز شنبه پنج مورد را همراه داشته باشند تا بررسی شده و نمره تكلیف دریافت كنند. كتاب درسی، كتاب كار و كاربرگ، دفتر و كلیربوك. همچنین امروز زمانی را به گروه‌ها اختصاص دادم كه پای خلاصه‌نویسی‌هایی كه به صورت نمایشگاهی در معرض دید بچه‌ها قرار گرفته است بروند و در برگه ای كه شامل اسامی گروه‌های شانزده گانه دوكلاس است و قسمت‌هایی برای نمره‌دهی دارد را به طور گروهی بررسی كرده و پر كنند. شاخص ارزشیابی شامل 20 نمره جامعیت و 10 نمره آراستگی است.



جالب است كه برای اهمیت قائل شدن به كارهای بچه‌ها، به برخی از متخصصان ریاضی و برخی از معلمان مربوطه نیز برگه ارزیابی نیز دادم و از ایشان خواستم كه آنها هم ارزیابی كنند. از جمله آقای دكتر داودی كه دانایی، تجربه و دقت نظرش،‌ شگفت‌آور است.



بچه‌ها این خلاصه‌نویسی‌ و نكته‌برداری را در كلاس درس انجام داده بودند. البته بعد از استخراج نكات در منزل به عنوان تكلیف و به اشتراك گذاشتنشان در گروه



این كار بسیار متفاوت از جزوه‌ای است كه معلم انشاء كند یا تكثیر كرده و در اختیار بچه‌ها قرار دهد. چرا كه دانش‌آموزان خود به خلق آن مبادرت ورزیده و در ساخت آن نقش داشتند. بنابراین آثار آن عمیق‌تر در ذهن و ضمیرشان خواهد نشست.



با این كار فرصت بروز خلاقیت و نوآوری، همچنین دوره مطالب و هویت‌دهی به گروه‌ها فراهم شده و كارهایشان در منظر سایرین دیده می‌شود.



اینكه دانش‌آموزان به منظور ارزیابی 15 گروه غیر خودشان با كارهای سایر گروه‌ها توجه می‌كنند، هم اسباب دوره مطالب مهیا شده و هم به زحماتشان اعتبار بخشیده می‌شود.



نكته جالب این بود كه به توصیه یكی از بچه‌ها بعد از انجام این كار توسط یكی از كلاس‌ها، بهتر است كه گروه‌ها همزمان با هم به ارزیابی نروند. ظاهرا برخی از گروه‌ها از نتایج سایر گروه‌های ارزیاب استفاده می‌كردند و جوسازی‌هایی فراتر از محتوای كار در ارزشگذاری كارها مداخله داشته است.



این كار محیط آموزشی سایر پایه‌ها را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد و تكاپو و الگوبرداری پیرامونی را به ارمغان خواهد آورد.



فیلم ذیل، گویای روشن‌تری است از آنچه عرض شد.

[http://www.aparat.com/v/kbhHx]


فیلم ذیل نیز آموزش نسبت‌های مثلثاتی است كه دانش‌آموزان برای جلسه بعد آن را ملاحظه خواهند كرد.

[http://www.aparat.com/v/ZIu5R]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




توفیق دست داد تا در خدمت برخی از معلمان راهنما و برخی از معلمان ریاضی دبیرستان دوره یك باشم. چنین نشستی را با همكاران دوره دو در هفته گذشته تجربه كرده بودیم ولی از آن جلسه فیلمی تهیه نشده بود. در زیر تصویر و فیلم مربوط به این جلسه ارائه شده است. در این جلسه دو مفهوم بسیار مهم برنامه درسی پنهان و نظریه اجتماعی- فرهنگی مطرح شد و تجارب حاصل از اجرای این دو در سه سال تحصیلی گذشته به صورت طبقه بندی تقدیم همكاران گردید.



[http://www.aparat.com/v/1wX0O]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




از میراث روش‌های سنتی این است كه دانش‌آموزان انتظار دارند از ناحیه معلم جزوه‌ای دریافت كنند. این امر به نوعی چنان برای ایشان ایجاد وابستگی كرده است كه گاه خود را بدون آن، فاقد تكیه‌گاه می‌دانند. البته این امر كاری است ناپسند و موجب اتلاف وقت دانش‌آموزان در كلاس درس می‌شود. مضاف بر آنكه دانش‌آموز به دلیل آنكه سهمی در تولید آن نداشته است، احساس عاریتی كرده و معلوم نیست در نهایت چه میزان از آن بهره‌مند خواهد شد.
امروز برای اینكه به احساس دانش‌آموزان به شیوه درستی پاسخ داده شود و بهره شایسته ای نصیب دانش‌آموزان شود، طرحی نو درانداختیم. چنانچه دانش‌آموزان به طور انفرادی در روز گذشته خلاصه نویسی و نكته برداری كرده بودند، امروز بعد از یك بازخورددهی در قالب نمره تكلیف از 3، آنها را به ایشان بازگردانده و خواستیم كه به طور گروهی نكات خویش را ضمن اینكه تكمیل می كنند، در یك برگه آ3 آن را ارائه كنند. پس از آن قصد داریم كه شانزده محتوای تولید شده را در منظر ایشان به صورت نمایشگاهی قرار داده و از خود آنها بخواهیم كه به طور گروهی، سایر گروه‌ها را ارزشگذاری كنند. به این ترتیب آنها در حالت ایده آل پانزده بار دیگر نكات را مشاهده خواهند كرد و ناخواسته مرور خواهند نمود. ضمن اینكه نكات نادیده احتمالی را از میان كارهای دیگر گروه‌ها در خواهند یافت.
در سطوح شناختی بلوم،‌ ارزشیابی بالاترین سطح است و چنانچه آنها به ارزشیابی كارهای دیگر گروه‌ها اقدام كنند گویی در سطح عالی شناختی به یادگیری نكات سه درس اول ریاضی اقدام خواهند كرد.
البته پیش از انجام آن، یكی از سوالات چالشی آزمون روز گذشته را برای ایشان تشریح كردم و با پرسش و پاسخ از آنها، راه حل مربوطه و مسائل پیرامونی آن را در میان گذاشتم. به این ترتیب نقش‌ محوری خود را در آغاز كلاس درس حفظ نمودم. لازم به ذكر است كه تكالیف دانش‌آموزان را به دقت بررسی كردیم و از این پس با اتمام دهه نخست محرم، این مهم را كه نقش اساسی در بازدهی كار گروهی دارد، پی خواهیم گرفت.
در میان دانش‌آموزان برخی از زیر كار دررو حضور دارند كه برای هر یك سناریوهایی را با هماهنگی معلم راهنما و دستیارم پیش تنظیم كرده و پی گیری مجدانه ای را دنبال خواهیم كرد.




كل مطالبی كه در یك روز پای تخته می‌نگارم، نیاز به پاك كردن نخواهد داشت. به دلیل آنكه مطلبی بیشتر درج نمی‌شود. از این روی كمتر پشت به دانش‌آموزان كرده و نگاهم بیشتر به ایشان است و فعالیت بیشتر از سوی آنان خواهد بود.



امروز بچه‌ها هم در پی تولید محتوای نكات مربوط به درس اول تا سوم فصل اول كتاب است، به طور گروهی فعالیت می‌كردند. آنچنانكه بسیاری از آنها نیز حتی در زنگ تفریح نیز مایل به ادامه كار بودند. از آن روی كه 20 نمره ایشان مربوط به جامعیت مطالب و ده نمره به زیبایی و آراستگی اختصاص دارد، بنابراین آنها هم به محتوا و هم به نوآوری در تولید محتوا دقت نظر داشتند. در زیر بخشی از فعالیت‌های آنها در فیلم مشخص است. در پایان لازم به ذكر است كه برخی از همكاران از جمله مدیران مدرسه به دعوت من در كلاس حضور یافتند و از فرایند حاضر بازدید كردند. به لطف الهی در این دو سال اخیر این رویكرد در مدرسه در حال انتشار است و همكارانمان به آن نگرش مثبتی پیدا كرده اند.

[http://www.aparat.com/v/tg1Jn]






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز بعد از چهار روز تعطیلی روز گذشته به خاطر تاسوعا و عاشورا و تعطیلی پنجشنبه و بالاخره جمعه كه عملا با چهار زنگ كلاس من تقارن داشت،‌دانش آموزان به كلاس درس آمدند. امسال به دلیل آنكه تدریسم به صورت فیلم آموزشی است، لطمه جدی به درسم وارد نشد. چرا كه بچه ها در روزهای آخر هفته به دیدن فیلم اقدام می‌كردند. البته تنها مسئله این است كه برخی اگرچه تعداد كم، ولی تنها از روی كتاب می خوانند و فیلم نگاه نمی كنند. یكی از ایشان به خاطر اعتماد به نفس بالا! و مابقی به دلیل تنبلی.
به هر روی در ابتدای كلاس نكات تكمیلی درس دنباله حسابی و هندسی را به صورت ستون‌هایی همراه با الگویی مشخص در زنگ اول ارائه كردم كه برای ایشان تازگی داشت و اغلب آنها در فیلم نبود. چرا كه عملا نكات تستی مربوط به بحث بود.





البته تصاویر فوق نیز در سیستم تحت وب اتوماسیون برای بچه ها بارگذاری شد تا آنهایی كه عقب ماندند از یادداشت آنها، بتوانند نكته‌برداریشان را تكمیل كنند.
در ضمن از ایشان خواسته شد كه برای روز یكشنبه سه درس اول فصل اول كتاب را خلاصه نویسی و نكته برداری كنند. این كار خیلی بهتر از جزوه گویی معلم است. چرا كه در این دانش‌آموز، منفعل بوده و نقشی در استخراج نكات ندارد. البته تنها حسنی كه دارد این است كه یادداشت‌ها واحد بوده و نكته ای از قلم نمی‌افتد.
ولی در شرایطی كه بچه‌ها خود به استخراج نكات و خلاصه نویسی اقدام می‌كنند، فرصتی را هم به گروه‌ها خواهیم داد تا نكات خود را با هم به اشتراك گذارند تا مطلبی از دید ایشان پنهان نماند. بچه ها مرحله اول خلاصه‌های خود را روز دوشنبه به عنوان تكلیف تحویل خواهند داد تا برای آزمون بعد از ظهر آن روز هم دوره ای داشته باشند. فردای آن روز مطالبشان را با هم به اشتراك گذاشته و یك خروجی از گروه تهیه می‌كنند و ارائه می‌دهند. قرار است كه این مطالب به صورت نمایشگاهی در منظر دید افراد قرار گیرد و گروه‌ها خود به ارزیابی و امتیازدهی كارهای سایرین اقدام نمایند.
به این ترتیب كارهایشان دیده شده و با كارهای دیگران مقایسه می‌كنند. ضمن اینكه همزمان با مشاهده مطالب 15 گروه دیگر به منظور ارزیابی، عملا به كاستی‌های خود پی خواهند برد.
یاددداشت گروه برتر برگزیده و در جایی نصب می‌شود و تصویر آن برای بچه ها در سایت مدبر ارسال می‌شود. در ضمن 4 گروه برتر نیز هر یك مثبتی دریافت  خواهند كرد.
در زنگ دوم نیز بچه ها به صورت كار گروهی، مبحث دنباله ها را از محتوای تكلیف خود در كتاب كار رفع اشكال كردند تا برای امتحان روز دوشنبه آماده تر شوند. خوشبختانه روزهای یكشنبه بعدازظهر، بچه‌های پایه دهم كار گروهی ریاضی دارند كه در قالب همین گروه‌های كلاس درس و در ادامه كار امروز به رفع اشكال پرداختند.
از آن روی كه فرصت پاسخ دهی و بررسی جوابهای درست صورت نگرفت، پاسخ تشریحی هفته سوم كتاب كار را پشت شیشه اتاق معلم راهنما زدم كه جواب صحیح را در اختیار داشته باشند. فیلم زیر نحوه كار گروهی ایشان را در سالن مدرسه در زمان فوق برنامه‌های عصرگاهی نشان می‌دهد.

[http://www.aparat.com/v/HJ7Pv]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




فیلم آموزشی زیر كه توسط خود سازنده نرم‌افزار بعد از نصب آن به كاربر ارائه می‌شود، قابلیت‌ها و نحوه ساخت فیلم را با استفاده از آن نمایش می‌دهد. همكارانی كه مایل به استفاده از رویكرد كلاس معكوس هستند، از آشنایی با این نرم‌افزار بی‌نیاز نیستند.

[http://www.aparat.com/v/89Hzk]


مشكلی كه من با در ساخت فیلم آموزشی با این برنامه مواجه بودم این بود كه سیستم لب‌تاپم هنگامی كه زمان فیلم زیاد می‌شد، همراهی نمی‌كرد و خیلی اذیت می‌شدم و كارم به كندی همراه با فشار روحی پیش می‌رفت. از این روی تصمیم گرفتم كه فیلم‌های طولانی‌تر را قطعه قطعه خروجی بگیرم و دست آخر آنها را به هم متصل كرده و خروجی نهایی را بگیرم.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به منظور ارج نهادن زحمات سرگروه‌ها و تشویق ایشان، در هفته یك جلسه فوق‌العاده نیم‌ساعتی برای سرگروه‌های كلاس درسم برگزار می‌كنم. برای این منظور تمرین‌های ویژه‌ای را با ایشان حل می‌كنیم و برای اینكه سایر دانش‌آموزان علاقمند در كلاس نیز بی‌بهره‌ نباشند، تصویر حل‌ آنها یا فیلم كلاس را نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم.











نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در شماره اخیر رشد مدیریت مدرسه، بخشی از صحبت‌های آقامعلم در میزگردی كه در مورد نقش معاونان آموزشی مدارس است درج شد و بخشی در گفت‌وگو با جناب دكتر خسروی كه در ذیل آمده است.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یكشنبه این هفته اولین جلسه ای بود كه با برخی از اعضای گروه ریاضی مدرسه و با حضور برخی معلمان فیزیك به صورت خودجوش و غیر رسمی تشكیل شد. علت اصلی آن توجیه همكاران سال سوم دبیرستان برای آشنایی با رویكرد تعاملی به كار گرفته شده در دو سال تحصیلی گذشته در مورد دانش‌آموزان ایشان بود. از آن روی كه محتوای این جلسه بسیار بیشتر از زمان جلسه بود، بنابراین به تقاضای ایشان، هفته‌های آینده مطالب ادامه یافت. شرح محتوای جلسه كه به برنامه درسی پنهان برخاسته از رویكرد تعاملی در كلاس كه بر مبنای نظریه اجتماعی فرهنگی پیاده شده بود شرحی مفصل دارد. برخی از اسلایدهای جلسه در ذیل آمده است.





ادامه اسلایدها را در ادامه مطلب ببینید


ادامه مطلب


نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




این جلسه هم مقارن با دهه نخست محرم بود و از این روی نیز زمان كلاس آقامعلم كوتاه‌تر شد. این جلسه اولین روز بعد از دیدن فیلم مبحث الگو و دنباله بود. در این جلسه تعدادی از دانش‌آموزان به اشتباه سهوی كه در حل یكی از مسائل كتاب در فیلم آموزشی مربوطه رخ داده بود اشاره ای كردند و از توجهشان خوشحال شدم. به نظرم رسید بد نیست گاهی اشكالاتی عمدی یا سوالاتی در فیلم مطرح شود تا محكی برای دقت دانش‌آموزان در نگاه كردن به آن باشد.



 همچنین قرار بود از موضوعات مربوط به هفته دوم یعنی بحث تعداد اعضای اجتماع دو مجموعه هم كوییزی بگیرم. برای همین ابتدا قدری فرصت دادم تا بچه ها به طور گروهی اشكالات باقیمانده شان را رفع كرده و آماده برای كوییز شوند. نتایج آزمون برایم خیلی جالب بود. نمی دانم آیا مطلب اساسا برای بچه ها خیلی ساده بود یا همین رفع اشكال كمك كرد و یا میوه چنین رویكردی است. البته مورد آخر برای قضاوت خیلی زود است. شاید با برگزاری كوییز مزبور در مدرسه‌ای دیگر تحلیل بهتری را بتوان صورت داد.


اصلاحی كه پیش از اعلام نسبت به میانگین گروه‌ها كردم و آن را از گفتگو با مدیر دانای دبیرستان وام گرفتم این بود كه برای میانگین های زیر 80 درصد، منفی اعمال نكرده بلكه یك مثبت از ایشان در صورت داشتن برداشته و در غیر آن، صرفنظر كنم. البته در این كوییز هم هیچ گروهی زیر آن نشد.
در دبیرستان صلحا به دلیل داشتن سیستم اتوماسیون و اطلاع‌رسانی تحت وب فیلمها از این طریق بارگذاری می‌شود. برخی از ایشان به دلایل مختلفی دسترسی پیدا نكردند و بعضا با مطالعه كتاب به یادگیری نائل شدند. گروهی از دانش‌آموزان ناخرسند از این رویكرد هستند كه بخشی از آن به خاطر دسترسی دشوار به فیلم‌های آموزشی بوده است. این امر طبیعی است چرا كه آنها با یك مبنا و روشی متفاوت از یادگیری و یاددهی مواجه شدند و هر تغییری همراه با مقاومت است.
اما كاش ایشان می‌دانستند كه اجرای این رویكرد زحمتی بسیار بسیار بسیار متفاوت برای معلم دارد تا شرایط معمولی. اگر معلمی این دشواری و سختی را به جان می‌خرد فقط به خاطر این است كه میخواهد اساس یادگیری كه تعامل است بیشتر مهیا شود و دانش‌آموزان مطالب را در شرایط بهتری دریافت كنند.
جالب است كه برخی از آنها فكر می‌كنند كه گویی معلم ندارند! عبور امن از این مرحله گذار،‌ دشوارترین برهه سال تحصیلی است. خوشبختانه مدرسه و مسئولین آن كاملا به این رویكرد توجیه هستند و حمایت كامل می‌كنند و حتی برخی والدین متخصص در حیطه علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی نیز خرسند و همراهند.
آنچه پیش روی دانش‌آموزان است، رویكردی نوین در میان جوامع پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و برای تحقق هر شیوه تحولی باید دقت و استقامت كرد.
مهمترین مسأله در اجرای رویكرد كلاس معكوس، تضمین دیدن فیلم های آموزشی از سوی دانش‌آموزان است. در این مرحله گذار، با پارادكسی مواجه هستم. از یك سو برای ایجاد عادت و تغییر تدریجی قصد داشتم كه خود بعد از دیدن فیلم، به دوره مطالب بپردازم كه احساس كردم دانش‌آموزانی كه به جای فیلم راضی به خواندن كتاب هستند با انجام آن، باقیمانده انگیزه دیدن فیلم را كنار گذاشته و به امید یادگیری هنگام دوره معلم به كلاس بیایند. از سوی دیگر اگر كاری هم نكنم تلقی می شود كه معلم اصلا تدریس نمی‌كند پس چه نیازی اساسا به وی است.
اكنون به این نتیجه رسیدیم كه از بچه ها خلاصه نویسی از مطالب درسها مطالبه كنیم به طوری كه نكات خود را در گروه به اشتراك گذاشته و تكمیل كنند و میان ایشان رقابتی نیز ایجاد كرد تا در یك مسابقه برد-برد هم مدیریت دانش كرده باشند و هم خود جزوه نویسی یا خلاصه نویسی كنند و بعد از اظهارات ایشان در مورد نكات، معلم آنها را روی تخته نوشته و جمع بندی یا تكمیل كند.
بدین سان از نگاه ایشان نقش محوری معلم همچنان به طور حضوری پایدار بماند.
از آن روی كه بازدهی گروهی وابسته به انجام تكلیف و دیدن فیلم مربوطه است، بنابراین بعد از دهه محرم، به جد باید تكالیف را مطالبه كرد.
تدریس با تهیه فیلم‌های آموزشی، برای دانش‌آموزان غایب خوشایند است! چرا كه آنها در این خصوص عقب نخواهند ماند. فیلم‌های زیر مربوط به ادامه تدریس فصل اول كتاب ریاضی دهم است و ساخت آنها یك روز كامل از آقامعلم وقت گرفته است. از آنجا كه به دلیل تعطیلی روز تاسوعا و پنجشنبه بعد از آن،‌ چهار جلسه كلاس درس تعطیل می‌شود، تهیه آن، موجب می‌گردد كه بچه ها عقب نمانند.

[http://www.aparat.com/v/HX3nh]


[http://www.aparat.com/v/CdxY9]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چه زحمتی طاقت فرسایی داشت، تهیه فیلمی که می خواستم امروز به بچه ها بدهم. جدا از اینکه حدود سه ساعت فیلمبرداری و همین میزان تدوینش به طول کشید، خروجی گرفتن فیلم با مشکل مواجه شده بود. چندبار این کار را می کردم ولی در واپسین دقایق اتمام کار، سیستم هنگ می کرد و از برنامه خارج می شد. من هم اضطراب این را گرفته بودم که آن را به بچه ها به موقع برسانم. با وجود اینکه هیئت شب گذشته و صبح امروز را نیز به پای تهیه آن گذاشته بودم و از خوابم نیز برای آن کاستم، ولی تا زمان حضور بچه ها این کار ممکن نشد. خوشبختانه در مدرسه سیستم های همکاران نیز بود که دست آخر با کمک آنها توانستم بالاخره ساعت 14 خروجی بگیرم. خلاصه فیلمی که از ساعت 3:30 بعدازظهر دیروز استارتش را زدم ساعت 14 امروز به سرانجام رسید. ولی خوشبخانه رسید.
من فکر نمی کنم که جز آنهایی که در تهیه و تدوین فیلم تجربه ای داشته باشند، دریافت درستی از این ماقع داشته باشند. خوشبختانه در دبیرستان صلحا، معلمان، والدین و دانش آموزان از طریق سامانه ای تحت وب، محتوای تکالیف همراه با فیلم مربوطه به طور پیوست ارائه می شود. به هر روی با توجه به تعطیلی هفته آینده به خاطر تاسوعا و عاشورای حسینی و تعطیلی روز پنجشنبه بعد از آن، عملا چهار جلسه هفته بعدم از دست می رفت و اگر این فیلم را تهیه نمی کردم و به بچه ها نمی رساندم، حسابی عقب می افتادم. به نظرم می رسد که باید هفته آینده نیز فیلم هفته بعدش هم تهیه و در اختیار ایشان قرار بگیرد.
اجرای کلاس معکوس برای معلم، به ویژه در جهت تهیه فیلم، فوق تصور و سیاق مرسوم وقت گیر است. امید آنکه در جهت بهبود فرایند یاددهی- یادگیری نقشی قابل توجیه ایفا کند. منتظر پیامدها و بازخوردهای آن خواهم ماند. در زیر فیلم پرماجرای مزبور تقدیم می شود.

[http://www.aparat.com/v/vcO5K]




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در دبیرستان صلحا در دهه اول محرم هر روز صبح مراسمی با حضور تمامی دانش آموزان دبیرستان دو دوره برگزار می شود. وجه ممیزه این برنامه این است كه تنوع زیادی داشته و عمده برنامه ها بر عهده دانش آموزان است. شرح این داستان در گذشته با عنوان سیاق عاشقی در وبلاگ درج شده بود.
به هر روی تقارن این ایام و مراسمات مربوطه، كلاس ها را كوتاه كرده و دانش آموزان هیئتی مدرسه را با محدودیت وقت مواجه می كند. بنابراین در این روز هنگامی كه به كلاس درس رفتم متوجه شدم كه تعدادی از دانش آموزان فیلمهای مربوطه را مشاهده نكرده اند و تعدادی نقص تكلیف داشتیم. برخی از دلایل آن جدا از تنبلی برخی از ایشان این بود كه عده ای تكلیف را به طور كامل در خاطر نداشتند یا اینكه مسئول تكلیف،‌ آن را به درستی بر روی تخته درج نكرده بود. یا اینكه فیلمهایی كه در سی دی ریخته بودیم بر حسب عنوان و به ترتیب الفبا آمده بود و فیلم آخر كه مربوط به تعداد اعضای اجتماع دو مجموعه بود و در بالای لیست فیلمها قرار گرفته بود مورد توجه ایشان قرار نگرفت.
لازم به ذكر است كه مهمترین مسئله پیاده سازی كلاس معكوس، تضمین دیدن فیلمهای تدریس معلم است. به هر روی انطباق دانش آموزان با رویكرد حاضر و انتظارات معلم در تقارن با ایام سوگواری و برگزاری هیئات قدری زمان می برد و صبوری می طلبد. هر چند آقامعلم واكنش نشان داد و یادآور شد كه انجام تكلیف خط قرمز كلاس درس است. به واقع با انجام ندادن این امور، فعالیت گروهی برای آنهایی كه كوتاهی در انجام تكلیف داشته اند، امری كم بازده بوده و تزاحم در روند گروه ایجاد خواهد كرد.
امیدوارم كه به زودی فرهنگ درست استفاده از فیلمها ایجاد شود. آنهایی كه فیلمها را دیده بودند اظهار خرسندی از بهره مندی می كردند. تنها برخی اظهار داشتند كه توضیحات آقامعلم در فیلم زیاد است. به واقع چون مخاطب در سطوح مختلف است، فرض آقامعلم بر این بوده كه بچه هایی هم كه ضعیفتر هستند بتوانند به اتكاء آن یادبگیرند. به هر روی طولانی بودن فیلم اساسا كار پسندیده ای نیست.
اما امروز روند كاری كه قرار بود بچه ها انجام دهند را پای تخته مكتوب كردم، همچنین تكلیف جلسه بعد را كه بدفهمی صورت نگیرد و حجت بر همه تمام شود.




بعد از اعلام، گروه ها به جاهای خود منتقل شدند، و ساختار گروهی بر كلاس حاكم شد،‌ آنچنانكه در عكس و فیلم زیر نمایان است.



[http://www.aparat.com/v/kY9ED]


در پایان فعالیت های گروهی،‌ سرگروه ها مطابق آنچه در پای تخته كلاس به ایشان گفته شد، گزارش عملكرد گروه و درصد مشاركت اعضا را به آقامعلم دادند.



نكته ای كه لازم به ذكر است، اعلام اسامی گروه هاست. اسامی گروه ها را به ترتیب حروف الفبا می خواندیم و بعد می گفتیم كه در آن میان چه كسی سرگروه است. دلیل این امر برای معلمان روشن است. روز اول كلاس هنگامی كه دانش آموزان به معرفی بغل دستی خود اقدام می كردند، آقامعلم از آنها عكس گرفت تا با دیدن آنها به سرعت اسامیشان را حفظ شده و ارتباط بهتر و سریعتری را برقرار كند. در لیست زیر كه به معرفی گروه ها پرداخته،‌موارد فوق دیده می شود. عكسهای حاضر در لیست، برش خورده از عكسهای مزبور است.



امروز همچنین اولین كوییز گرفته شد و بلافاصله نتایج فردی و گروهی آن استخراج شد و به اطلاع دانش آموزان رسید. پیش از آن هم برای كاربرگ تك تك دانش آموزان، بعد از بررسی و اصلاح اشكالات ممكن، یادداشتهای كوتاهی را درج كرده و به ایشان عودت دادم.

در پایان خاطر نشان كنم كه امروز به سرگروه ها وعده كردم كه از یكشنبه آینده، هفته ای نیم ساعت با ایشان كلاس جدا جهت حل تمرینهای ویژه علاقمندان خواهیم داشت. البته فیلم این كلاسها را تهیه كرده و در اختیار دیگر علاقمندان قرار خواهیم داد.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکی از نقدهایی که به طرح درس های صلب و غیرمنعطف وارد است این است که از فرصت های بداهه برای یادگیری به راحتی صرف نظر می کند. این امر البته نافی طرح درس نیست؛ بلکه ناقد جنبه صلب آن است. امروز قصد داشتم در آغاز کلاس، به برخی غلط های رایج دانش آموزان که روز گذشته در میان فعالیتهای گروهی دانش آموزان مشاهده کرده بودم پرداخته و بلافاصله فعالیتهای گروهی را آغاز کنم. اما شاید از باب الکلام یجرّ الکلام، تا پایان زنگ نخست از هر دو کلاس به چنین موضوعاتی در قالب پرسش و پاسخ پرداختم. این امر البته برکات زیادی دارد. تنها مشکلش این است که همه در این دایره حضور پیدا نمی کنند و شاید فقط افراد داوطلب مورد توجه قرار می گیرند. برای جبران این نقیصه من گاه با اعلام یک شماره تصادفی از لیست کلاس، فردی را مورد خطاب قرار می دهم و یا از همیارم جناب آقای آشور می خواهم که فردی را معرفی کند. او همزمان در لیست کلاس تیک می زند تا در روزهای آینده از دیگر افراد برای این امر استفاده شود.
به هر روی امروز برای نخستین بار به دانش آموزان اعلام کردم که قبل از حضور در کلاس فیلمی که قبلا تهیه کرده بودم و مربوط به ادامه درس بود را ملاحظه کرده و به طور فعال با کتاب درسی آن را جلو ببرند. فیلمهایی که ایشان باید برای جلسه آینده ملاحظه کنند در ذیل آمده است.
یکی از نکات قابل توجه در انجام کلاس معکوس، نحوه در اختیار قرار دادن فیلمها به دانش آموزان است. در دبیرستان صلحا خوشبختانه امسال سامانه ای تحت وب وجود دارد که والدین و بچه ها می توانند با مراجعه به آن، از تکالیف و فایلهای ضمیمه مربوطه از جمله فیلمهای مزبور آشنا شده و دسترسی پیدا کنند. البته برای اجرایی شدن این امر و توجیه ایشان، یکی دو هفته ای زمان لازم است. به منظور پرهیز از تاخیر در انجام رویکرد حاضر، فیلمهای اخیر و قبلی را در یک سی دی برای هر دانش آموز کپی کرده و در اختیارشان قرار دادیم.

[http://www.aparat.com/v/axDi8]


[http://www.aparat.com/v/fD0XU]


[http://www.aparat.com/v/KNXnT]


دانش آموزان را خود در کلاس درس توجیه کرده ام که چه طور با این فیلم مواجه شوند و از فرصتهایی که در فیلم اعلام می شود برای انجام فعالیت ها و کار در کلاس (البته در خانه) استفاده کنند و مصرف کننده منفعل نباشند. با این وصف، آگاهی دهی به خانواده ها در پیشبرد یا حمایت این امر نافع است. از این روی فیلم چند دقیقه ای زیر را نیز برای توجیه ایشان تهیه کردم و همراه با یادداشت "جورچین یادگیری" در کنار فیلمهای آموزشی تهیه شده تا کنون، در سی دی مربوطه قرار دادیم و ایشان را از آن مطلع کردیم. فیلمی که در آن آقامعلم با خانواده ها در مورد رویکرد کلاس درسش سخن گفته است در ذیل آمده است.

[http://www.aparat.com/v/7zEih]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




3/7/95
جلسه اول: همانطور که می‏دانید جلسه اول بسیار مهم است و به قول معروف معلم باید میخ خودش را همان اول بکوبد از طرفی هم نباید طوری عمل کند که دانش‏آموزان از معلم و درس زده بشوند. خلاصه این روز اول مسیر کل سال را هموار و یا ناهموار می‏کند بنابراین باید کاملاً فکر شده و با برنامه باشد تا در طول سال با مشکل روبه‏ رو نشویم.
امروز جلسه اول ریاضی دهم بود و از بد حادثه زنگ اول درسی بچه‏ ها در سال جدید بود این قضیه کار را برای معلم سخت‏تر می‏کرد مخصوصاً وقتی در کلاس 26 نفر 6 یا 7 نفر جدید داشته باشیم به عبارتی 25% درصد کلاس نه با جو کلاس نه با جو مدرسه آشنا هستند همه این کارها به گردن معلمی است که زنگ اول را برگزار می‏کند که آقای نیرو بسیار فکر شده عمل کردند و نتیجه بسیار مناسبی از جلسه ابتدایی گرفتیم ابتدای کار با صحبت در مورد تصمیم‏گیری امسال و هدف‏گذاری در این سال جدید انجام شد که لازمه ‏ی کلاس دهم دقیقاً همین است زیرا بچه‏ ها به سال جدید و همینطور مقطع جدید وارد شده ‏اند و از قضا این مقطع دوره دوم دبیرستان است که مهمترین مقطع است.
خلاصه معلم با مقدمه چینی و نوشتن واژه م" مُمِد شادی" که هر حرف آن از کلمه‏ ای برای تصمیم‏‌گیری گرفته شده بود بعد از مهیا کردن شرایط و توضیح راجع به هدفگذاری و تحریک دانش‌‏آموزان جدیدالورود برای رسیدن به رتبه‏‌های برتر کلاس معلم به معرفی اجمالی خود و سوابق کاری تحت یک اسلاید پرداخت و این کار شرایط را برای معلمی که توشه پرباری دارد در طول سال هموارتر می‏کند زیرا نکته مهم جلب شدن رضایت و اعتماد کردن بچه‏‌ها به معلمی جدید است، گاهی اوقات برای معلمی این روند 2 ماه طول می‏کشد تا بتواند اعتماد بچه‏‌ها را به خود جلب کند این امر یعنی از دست دادن 2 ماه از توجه بچه‏‌ها که می‏تواند سمّی باشد که خود را به مرور زمان و در پایان سال نشان دهد. مرحله بعدی کلاس در زنگ دوم شروع می‏شد که بچه‏‌ها موظف بودند در زنگ تفریح با بغل دستی خود گپی کوتاه بزنند تا در زنگ دوم هر فردی بغل دستی خود را معرفی کند، این امر باعث می‏شد تا زنگ دوم کلاس شادتر و پرتحرکتری داشته باشیم، قطعاً و یقیناً بچه‏‌هایی که تازه به این مدرسه آمده بودند باید شکسته شدن یخ اولیه خود را مدیون این معلم بدانند زیرا در اولین زنگ تفریح خود در این مدرسه کسی را داشت که با او کپ بزند و در دومین زنگ مدرسه جدید خود روی سن کلاس ایستاد و یک سخنرانی خوب برای کسانی که هیچوقت ندیده بود انجام داد، یادتان باشد ما در مورد دانش‌‏آموز کلاس دهم صحبت می‏کنیم که شاید هیچگاه سخنرانی نکرده است. پس این کار کمک بزرگی بود در حق کلاسی که 25% آن جدید بود و خوش به حال دانش‏آموزان جدیدالورود که در ساعات اول حضور در مدرسه همچنین معلم فرهیخته‏ای داشتند تا یخ آن‏ها را بشکند. بعد از این معرفی مدرن رسیدیم به ملاک‏های ارزشیابی کلاس که شاید مهمترین قسمت برای دانش‏آموزان است ولی از آنجایی که معلم آن را در پایان مطرح کرد دانش‏آموزان با معلم نمره‏گرایی روبه‏رو نیستند و باید تمام تلاش خود را بکنند تا به مرحله‏ی اول کلاس یعنی صحیح هدف‏گذاری کردن برسند. این بود گزارش روز اول درسی که با نتایج گرفته شده روزی پر برکت بود.


6/7/95
جلسه دوم: قرار بود معلم پیش فرضی نداشته باشد تا خدایی نکرده معلم فکر نکند دانش‌‏آموزان مطلبی را به یاد دارند و معلم با این پیش‌‏فرض تدریس را شروع کند و وسط کار مشخص شود که دانش‌‏آموزان آن مطلب را فراموش کرده‌‏اند بنابراین معلم در پایان جلسه اول از دانش‏‏‌آموزان خواسته بود برای جلسه آینده کتاب نهم را دوره کنند، جلسه دوم شروع شد و معلم به صورت رندم شماره‏ای را صدا می‏کرد و از آن دانش‌‏آموز سؤالی از دوره کتاب نهم می‏پرسید معلم بسیار تأکید داشت روی صحیح توضیح دادن مطلب زیرا واضح بود همه جواب سؤال‏ها را می‏دانند ولی در واقع نمی‏دانستند زیرا نمی‏توانستند صحیح بیان کنند این بحث‏ها و تصحیح جملات دانش‏‌آموزان توسط معلم باعث می‏شد تا مطالب گذشته بهتر درک شود و دانش‏‌آموزان قدرت بیان پیدا کنند چیزی که شاید هدف پنهان کار بود.
آنچه واضح است این است که یک معلم به صورت خصوصی خیلی بهتر مطلب را جا می‏اندازد تا به صورت کلاسی بنابراین معلم باید سعی کند تا خود را به طرف خصوصی بودن برای هر دانش‌‏آموز ببرد، آیا این امر برای کلاس 26 نفره ممکن است؟ مسلماً اکثراً می‏گویند خیر ولی معلمی که می‏خواهد دانش‏‌آموزان خوب و قوی داشته باشد می‏گوید من خود را 26 تکه می‏کنم تا به همه برسم این امر با ساختن فیلم توسط معلم و تدریس مطالب در آن مهیّا می‏شود اینگونه دانش‌‏آموزان در منزل درس را فرا می‏گیرند و درک عمیق آن در کلاس با حل سؤال انجام می‏پذیرد اینگونه معلم فرصت خود را بسیار زیاد می‏کند و با افتخار می‏گوید من توانستم درس را به صورت چهره به چهره به همه دانش‏‌آموزان یاد دهم.
حال دغدغه‏‌ی معلم شده بود این مسئله که دانش‌‏آموزان نحوه استفاده از فیلم را یاد بگیرند، جلسه اول فیلم دیدن در منزل را ما در کلا برگزار کردیم تا صحیح فلم دیدن و فراگیری کامل مطالب را به دانش‏آموزان یاد دهیم. در این فیلم معلم تک تک مطالب را توضیح می‏دهد و حتی بعضی از جاها مطالب خارج از متن کتاب نیز توضیح داده می‎‏شود تا دانش‌آموزان هوشیار سریع مطالب را گرفته و در گوشه‏ای از کتاب خود یادداشت کنند. بعضی از جاها که نیاز به توجه بیشتر است روی مطالب بزرگنمایی میشد و از انواع و اقسام رنگ‏ها استفاده میشود از همه مهمترین حضور دائم چهره‏‌ی معلم در کنار تصویر بود که همه‏‌ی این عوامل باعث جذابیت بیشتر فیلم می‏شد تا دانش‌آموزان خسته نشوند. هنگامی که دانش‏‌آموزان نتایج بدست آمده از سال‏های قبل را دیدند به این معلم ایمان آوردند  از این روش استقبال کردند.



8/7/95
جلسه سوم: گروه‏بندی دانش‏ آموزان با کمک معلمانی که از شرایط سال‏های گذشته‏ ی آن‏ها مطلع بودند انجام شد به نحوی که 2 گروه 4 نفره و 6 گروه 3 نفره تشکیل شد.
قبل از شروع کلاس تمام سرگروه‏ها جمع شدند تا معلم حدود 30 دقیقه از جایگاه مهم آن‏ها و وظایف آن‏ها سخن گوید این اتفاق باعث شد که سرگروه‏ها حس مسئولیت‏‌پذیری بیشتری پیدا کنند که در کار گروهی کاملاً واضح بود. معلم به سرگروه‏ها اعلام کرد که باید صبور باشند و کاری نکنند که مبادا یکی از اعضا حرف آنها را گوش نکند و . . . زیرا نتایج نشان داده شده اهمیت کار گروهی را دوچندان کرده. خلاصه کلاس در مرحله کار گروهی شروع شد و معلم اسامی دانش‌‏آموزان هر گروه را به صورت به هم ریخته خواند تا مبادا رتبه اعضای هر گروه مشخص شود و سپس سرگروه‏ها را اعلام کردند.
نحوه چینش کلاس از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا گروه‏ها نباید به هم نزدیک باشند تا مزاحم هم شوند و مهم‏تر از آن نحوه‏ی نشستن اعضا مهم تر است تا سرگروه بتواند به صورت چهره به چهره با همه‏ی اعضا ارتباط برقرار کند که این امر با تدابیر بسیار خوب معلم انجام شده بود و نقشه‏‌ی کلاس برای دانش‏آموزان توضیح داده شد و دانش‌‏آموزان در جاهای مشخص شده نشستند و کار گروهی را با توجه به روندی که معلم مشخص کرده بود شروع کردند. واضح بود که بعضی از دانش‌‏آموزان دوست داشتن در گروه دیگری در کنر دوستان خود باشند ولی با توجه به تجربه کار گروهی سال‏های قبل امسال معلم خودش گروه‏ها را تشکیل داد تا از آفت گروه‏بندی توسط خود دانش‏آموزان جلوگیری شود.
جلسه‏‌ی اول کار گروهی با پاسخ دادن سؤالات اعضا توسط سرگروه‌‏ها و چرخش معلم و دستیار معلم در کلاس به خوبی انجام شد و حدود 15 تا 20 سؤال در عرض 30 دقیقه حل شد که همین امر نشان دهنده‏‌ی کارا بودن کار گروهی است.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




از امروز می خواستم کار گروهی را در کلاس درس آغاز کنم. از این روی، روز گذشته در گروه بندی دانش آموزان با مشورت افراد مطلع از شرایط ایشان، گروه ها را مشخص کردم. این کار بر خلاف دو سال گذشته بود. به عبارتی گروه بندی انتصابی. به نظر می رسد به تجربه دو سال گذشته، بهره های این امر، از شرایط انتخابی و یارکشی سرگروه ها بیشتر باشد.
پیش از آغاز کلاس درس، با هماهنگی با معلم راهنما، جلسه ای نیم ساعتی با سرگروه ها داشتم و آنها را نسبت به ملاحظات و پیامدهایی در این خصوص توجیه کردم. برای این منظور مجموعه اسلایدهایی را آماده کردم که در فیلم زیر، آنها و توضیحات مربوطه را آوردم. به نظر می رسد توجیه مناسب و مکفی سرگروه هایی که رابطه علّی با بازدهی گروهی دارند، نقش به سزایی در کار گروهی اثربخش ایفا خواهند کرد.
همیار خوبم جناب آقای آشور نیز در دو کلاس، همراهم بود و به توصیف و تحلیل کلاس درس اقدام کرد. آقامعلم از یادداشت های توصیفی- تحلیلی او بسیار بهره مند خواهد شد که در بازخوردگیری و بازبینی خود از منظر مشاهده گر موثر است.
لازم به ذکر است که در دبیرستان صلحا کلاس ها 40 دقیقه ای است و برای هر یک از روزهای شنبه، سه شنبه و پنجشنبه، دو جلسه متوالی ریاضی در نظر گرفته شده است.

[http://www.aparat.com/v/r4Kx8]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بعد از جلسه نخست که به معارفه گذشت و شرح کامل آن را همکار ارجمندم آقای آشور به زودی گزارش خواهند کرد، امروز در اولین روز تدریس ریاضی، سیاقی خاص را ارائه کردم. از آن روی که مدتی است در موضوع کلاس معکوس مطالعه داشته و علاقمند به افزایش بازدهی کلاس درسم بوده ام، به طور مقدماتی به این رویکرد، روی آوردم.
بدین منظور، از درس اول کتاب درسی ریاضی دهم، فیلمی تهیه کردم و برای اینکه بچه ها نحوه برخورد با چنین فیلم هایی را تجربه کنند، این فیلم را در کلاس به نمایش گذاشتم و از آن روی که کتاب جدید التالیف مبتنی بر فعالیت و کار در کلاس است، در فیلم از بچه ها می خواستم که آنها را انجام دهند و من نیز پاسخ آنها را نمی گفتم. فیلم مزبور در ذیل قابل مشاهده است.
نظر من این است که بچه ها با این کار، نسبتا آماده به کلاس وارد شده و با همیاری یکدیگر، جواب هایشان را کنترل کرده و در صورت نیاز به طور گروهی رفع اشکال کنند. پس از آن برای تثبیت مطلب، موارد مشابهی را نیز در کلاس به ایشان داده تا به حل گروهی آن اقدام نمایند. بعد از این مرحله به منظور تسلط مطلب، تکالیفی به بچه ها خواهم داد تا در منزل حل کرده و در کلاس به طور گروهی رفع اشکال کنند و پس از آن کوییزی به منظور ارزشیابی صورت پذیرد.
نکته قابل توجه این است که در این رویکرد، بر خلاف شرایط تدریس حضوری معلم، امکان یادگیری اکتشافی کمتر مهیا شده و محدودتر می شود و از این روی نیز منتقدانی به این رویکرد وجود دارد. به هر حال انجام این تجربه را مفید می دانم ضمن اینکه آن را نیز ابزاری برای بهره وری بیشتر دانش آموزان در فرصت مغتنم و بی بدیل حضور در کلاس درس معلم قلمداد می کنم.

تحلیل اجرای این رویکرد، مانند هر رویکردی دیگر واجد آثار آشکار و نهانی است که می تواند به تولید دانش بومی تعلیم و تربیت کشورمان کمک کند.

[http://www.aparat.com/v/KWSs5]


[http://www.aparat.com/v/8mzYM]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




با عرض سلام خدمت همكاران گرامی و عرض تبریك فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت و فصل زیبای علم اندوزی.
پس از یك دوره پژوهش فشرده در تابستان امسال، همزمان با بازگشایی مدارس، امیدوارم بتوانم مجددا از تجارب كلاس درس امسال آقامعلم تقدیم حضور شما گرامیان نمایم.
امسال آقامعلم توفیق دارد كه به عنوان معلم ریاضی در خدمت دانش‌آموزان ارزنده و دوست‌داشتنی
دو كلاس پایه دهم دبیرستان صلحا واقع در منطقه 4 شهر تهران باشد. ضمن آنكه همچنان نیز به عنوان خدمتگزار حوزه آموزش دبیرستان با تاكید بر تقویت كیفی تدریس همكاران و مدیریت گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا با حضور بیش از 1200 نفر از همكاران مدارس داخل و خارج كشور انجام وظیفه می‌كند.
دیروز اولین جلسه كلاس درسم را آغاز كردم كه طبیعی بود به معارفه و برخی نكات مقدماتی سپری شود. به عنوان یك معلم خوشبخت! امسال نیز توفیق دارم همراه با یكی از فارغ‌التحصیلان مجموعه، جناب آقای آشور كه فردی متعهد، باانگیزه، دوست‌داشتنی و باادب است در كلاس درس حضور یابم. از این روی در برخی از گزارش‌ها، نقطه نظرات وی به عنوان دستیار و ناظر در كلاس درج خواهد شد كه برای آقامعلم نیز قابل استفاده و خواندنی خواهد بود.
روز گذشته بعد از اتمام كلاس، ساعتی را با وی و همكار پیشینم در كلاس ریاضی، آقای پیروزروان به بررسی كلاس امروز و یافته‌های رویكرد مشاركتی در دو سال گذشته پرداختیم. آنجا بود كه به ایشان عرض كردم كه شایسته است چنین اهتمام و دقت نظری برای هر جلسه كلاس درس صورت پذیرد. به عبارتی، طرح درس قبل از كلاس و تحلیل بعد از كلاس.
امیدوارم خدای بزرگ به تمامی معلمان دلسوز و متعهد میهن اسلامیمان در این سال تحصیلی توفیقی بیش از هر سال در انجام وظیفه معلمی و تربیت نسل آینده ساز مملكت عزیزمان دست یابند.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :