یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امروز بعد از تعطیلی روز شنبه كلاسمان برگزار شد. اول كلاس از بچه‌هایی كه فیلم را ندیده بودم خواستم كه به سایت رفته و فیلم را ملاحظه كنند. به نوعی اخراج محترمانه. البته ناظم مدرسه آنها را اخراج تلقی كرده و ثبت انضباطی نیز كرد. این هفته به دلیل اینكه آخرین هفته را در نیمسال تحصیلی پیش رو داریم و تعطیلی‌های متعدد این نیمسال هم فرصت‌هایمان را كاست و از سویی دیگر نیز راضی نمی‌شدم كه سریع و بدون كار شایسته تعمیق‌سازی از دروس دنبال كنم، فشار زیادی به خاطر حجم تكالیف روی دوش دانش‌آموزان واقع شد. دانش‌آموزان ما نیز نجابت خوبی دارند و البته گله‌گذاریشان را نیز به معلم راهنما منتقل كرده اند. به هر روی مهمترین آفت این رویكرد همان تضمین نگاه كردن فیلم‌ها از سوی دانش‌آموزان است. در آخر به اخراجی‌ها عرض كردم كه نوبت بعدی اولیاءشان را به مدرسه احضار خواهم كرد؛ البته با زبانی كه هم تهدیدكننده و هم تحریك‌كننده همراه با شفقت و خیرخواهی و نه انتقامجویانه باشد.
پس از آن برای نخستین بار یك پیش‌آزمون گرفتم و نكاتی كه در فیلم بود و در كتاب نبود را مورد سوال قرار دادم. به بچه‌ها گفتم كه نمره آن را نیز صفر و یكی محاسبه خواهد شد و بدین ترتیب قصد داشتم تا مشخص كنم چه كسانی با دقت فیلم را دیده‌اند. این نمره را با نمره كوییز جمع خواهم كرد.



پس از آن در طی یك زنگ اول مباحث را دوره كردیم. بدین صورت كه نخست مطالب را از بچه‌ها مطالبه كرده و خود نكاتی را اضافه میكردم. با این دوره كردن كه یك زنگ 40 دقیقه ای به اتمام رسید، كار تدریس این بحث نیز به انتها رسید. به واقع اگر رویكرد كلاس معكوس نبود سه برابر این زمان به تدریس تخصیص می‌یافت.



در زنگ دوم نیز بچه ها سعی در رفع اشكال گروهی كردند و چون زمان مكفی برای انجام كامل آن نبود، كوییز مربوطه را به جلسه بعد در روز پنجشنبه موكول كردم.



بچه‌ها به عنوان تكلیف هم حدود 40 تست را مقرر شد كه حل كنند و با توجه به اینكه مجالی برای رفع اشكال آنها نیست، فایل پاسخ تشریحی آنها را تقدیم ایشان خواهم كرد. فیلم زیر، دوره مطالب را در زنگ اول نمایش میدهد.

[http://www.aparat.com/v/TarID]






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




از دو روز قبل به استقبال تهیه فیلم بحث بعدی رفتم. خوشبختانه بعد از تجربه جلسه گذشته، برایم یقین حاصل شد كه انجام كلاس معكوس، به طور شایسته برای دانش‌آموزان فرصت‌سازی و یادگیری مناسب را مهیا می‌كند و وقت گرانسنگ و محدود و مغتنم با هم بودن در كلاس درس را هدر نمی‌دهد. بنابراین روز سه شنبه به فیلم‌برداری و تدریس پرداختم و روز چهارشنبه به تدوین آن. باز هم حدود ده ساعت از آقامعلم وقت گرفت. ده ساعتی كه خروجی كمتر از یك ساعت به ارمغان آورد. یك ساعتی كه حداقل 2*52 ساعت فرصت‌هایی كه برای كل بچه‌های پایه دهم است را مورد استفاده شایسته قرار خواهد داد. بنابراین با وجود سختی مرارت‌آور و ملال‌انگیز در شرایطی كه كار تدوین رساله‌ام به انتها نرسیده و محدودیت زمان آن، امان و قرار را از من ستانده است، احساس انتفاع بچه ها و انجام درست وظیفه را را هموار و قدم را استوار می‌كند. بر این اساس كلاس امروز شكل گرفت.
در زنگ نخست امروز، با توجه به اینكه دانش‌آموزان صبح آزمون ریاضی داشتند و سوالات آزمون گزینه دو را كه جمعه گذشته برگزار شده بود، پاسخ گفتند، فرصت یادگیری و مغتنمی رقم خورد كه پاسخ تشریحی آنها را به معرض نمایش قرار داده و روی آن توضیحاتی بدهم. با توجه به آمادگی ذهنی بچه‌ها این كار را مناسب یافتم. خوشبختانه داشتن فایل PDF پاسخ تشریحی در كنار صورت سوال، فرصتی را با استفاده از برنامه فاكسیت ریدر، همزمان در یك تصویر دو پنجره باز كرده و در پنجره بالا صورت سوال و در پنجره پایین جواب را روی پرده كلاس به نمایش گذاشته و بر روی آن توضیحاتی را تقدیم كنم. این كار كل زنگ اول را به خود اختصاص داد ولی هرگز نگران هدررفت زمان نبودم چون بهره آن را در یادآوری مطالب كل كتاب تا كنون دریافتم.
پیش از زنگ دوم نیز فرصتی دست داد تا در مورد كار جلسه آینده كه مربوط به نگاه كردن فیلم است توضیحاتی بدهم. به آنها گفتم كه اگر سوال‌های حل شده در فیلم را بپرسم و پاسخ مناسبی دریافت نكنم درخواهم یافت كه فیلم به درستی دیده نشده و در آن صورت دانش‌آموز ملزم خواهد شد تا محتوای كتاب را در مورد جلسه تدریس شده بنویسد. این امر را به خاطر ضمانت بخشی به نگاه كردن فعال فیلم اتخاذ كردم. البته شاید در آینده به تجارب بهتری دست یابم.
در زنگ دوم بچه ها به طور گروهی به رفع اشكال تمرین‌های كتاب كار خود در هفته 10 اقدام كردند و در آخر كوییز مربوطه را دادند. در لحظه ای در میان كلاس هنگامی كه بچه ها را مشاهده می كردم كه چه طور خودكار و پرشور به تكاپوی رفع اشكال می پردازند به خود مباهات كرده و از چنین كلاس فعالی كه همه بلااستثناء فعال بوده و منتفع و درحال یادگیری‌اند لذت برده و خدای را شكر كردم.
نكته بسیار جالب این بود كه با توجه به اسكن پاسخ تشریحی سوالات، همزمان از دیتا پروژكتور استفاده كرده و پاسخها را به نمایش می گذاشتم. بدین ترتیب بچه ها از منابع چندگانه سرگروه، معلم و پرده نمایش دسترسی به پاسخ‌ها و امكان رفع اشكال داشتند و سرعت كار بالاتر می رفت. من هم یكی از سوالات كه اشكال عمومی بچه ها بود را نیز از روی پرده در این خلال برای كل دانش‌آموزان توضیح دادم.



در این میان برای بیش از نیمی از بچه ها هم به تاكید جلسه قبل من فلش مموری آورده بودند و بدین ترتیب فیلم جلسه قبل، فیلم كلاس سرگروه‌ها در صبح و سوال و پاسخ تشریحی آزمون قلم چی را با استفاده از لب تاپ خودم منتقل كردم. ضمن اینكه تمامی موارد مزبور به همراه تصویر تخته كلاس كه بر آن تكالیف جلسات آینده درج شده بود بارگذاری شد.
با توجه به تعطیلی روز شنبه به دلیل میلاد پیامبر (ص) تهیه فیلم تدریس مانع از عقب ماندگی بچه ها در هفته‌های قبل از آزمون نیمسال خواهد شد. ان شاءالله.






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 25 آذر 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
امروز هم مانند پنجشنبه‌های گذشته، برای سرگروه‌ها كلاسی ویژه داشتم. این كلاس به نوعی برای قدردانی از سرگروه‌ها و زحماتی كه برای اداره گروه می‌كشند و نوعی توانمندسازی ویژه آنهاست. از آن روی كه تعداد دیگری از دانش‌آموزان شایستگی‌هایی چون سرگروه‌ها را داشته یا انگیزه و تمایل به یادگیری بیشتر نیز دارند، بنابراین برای آنكه آنها نیز بی‌بهره نمانده و زمینه‌های حسادت زدوده شود، محتوای ارائه شده در این كلاس فوق‌العاده و تكمیلی نیز مستند شده و در اختیار سایر علاقمندان نیز قرار می‌گیرد.
در این جلسه تمرین‌های ویژه علاقمندان هفته‌های 8 تا 10 كتاب كار مرآت كه در زمره تكالیف عمومی دانش‌آموزان نیست حل شد. این تمرین‌ها سطحی بالاتر دارند و به سرگروه‌ها به طور ارشادی گفته شده بود كه آنها بدان بپردازند. در این جلسه حل تمرین‌ها با استفاده از رایانه و دیتاپرژكتور صورت گرفت و همزمان از صفحه مانیتور فیلم‌برداری می شد. در زنگ تفریح اول بعد از آن، هم از صفحات مربوطه كه در ذیل آمده پرینتی تهیه شده و روی تابلو اعلانات كریدور مقطع نصب گردید و هم فیلم آن در اختیار بچه ها از طریق فلش مموری یا سامانه مدبر قرار گرفت.

[http://www.aparat.com/v/rTF0a]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




تُعرف الاشیاء باضدادها. هر چیزی به ضدش شناخته می‌شود. در این جلسه قصد كردم كه مانند جلسه روز پنجشنبه، تدریسم را به صورت زنده داشته باشم! با این تفاوت كه این بار نه در سالن اجتماعات به صورت مشترك، بلكه برای هر یك از كلاسها به صورت مجزا. جدا از اینكه در این ایام مشغله‌های فراوانی داشته و مجال تهیه فیلم كمتر پیش رویم بود، قصد كردم كه رویكرد مرسوم تدریس را پیش بگیرم. بدین ترتیب هم ایجاد تنوعی صورت پذیرد، هم دانش‌آموزانم باور كنند كه این معلم با این رویكرد آشناست و بلكه بدون زحمت است. در عین حال كاستی ها و آفتهای این رویكرد بار دیگر خودش را در كلاسی كه رویكرد معكوس را پیش گرفت بهتر نمایان شود تا در این ضد، قدر كلاس معكوس بهتر دیده شود. فیلم زیر، به نوعی تلخیص شده همین كلاس است كه به تدریس درس سوم از فصل سه كتاب ریاضی ده پرداخته شده و در آن توانهای گویا تدریس شده است. این فیلم كه با استفاده از لب تاپ و وبكم آن گرفته شده، با استفاده از فایل صفحات مربوطه از كتاب درسی و نمایش آن از طریق دیتا پروژكتور انجام شد. به این ترتیب می توان گفت كه باز هم متفاوت از روشهای سنتی گچ و تخته و جزوه گویی است. به این ترتیب از فن آوری آموزشی استفاده شده و به صورت كتاب محوری پیش رفت و به دلیل توضیح و تدریس از روی صفحات كتاب، سرعت كار نسبت به سیاق سنتی بالاتر هم رفت.

[http://www.aparat.com/v/uxPCo]

اگر از من بپرسند می گویم این جلسه بهترین و بدترین جلسه تدریسم بود!!!! علت بهترین این بود كه با مشاهده آفت‌های روش‌های مرسوم، بار دیگر به صحت روشی كه پیش گرفته ام یقین یافتم. از سویی بدترین كلاس به دلیل همین آفت‌ها بود كه از ابتدای سال از آن كمتر برخوردار بودیم. برخی از بچه‌ها خوابشان می‌برد. بسیاری از بچه‌ها فقط بیننده بودند و سهمی در گفتگوی كلاسی نداشتند. برخی خجالت می‌كشیدند و از بیان پرسش‌ها یا ابهامات ذهنیشان صرف نظر می كردند. دانش‌آموزان ممتاز معطل و ملول از سوال و جواب‌های مربوط به دانش‌آموزان ضعیف می‌شدند. زمان زیادی (دو زنگ كامل كلاس درس) سپری شد تا این درس تدریس گردید. برخی از بچه‌های جسور یا دارای اعتماد به نفس، به دلایل مختلف سوالاتی می‌كردند كه بسیاری از آنها یا گفته شده بود و آنها بی‌توجه به آن بودند و یا در ادامه تدریس پاسخشان را در می‌یافتند كه معلم ناچار می‌شد همراه با پاسخ دهی به اظهارات یا سوالات آنها كلاس را معطل نگه دارد. در صورتی كه در شرایط مشاهد فیلم، با عقب زدن فیلم و با صبوری تا انتهای فیلم، بسیاری از این سوالات پاسخ داده می شد. برخی هم شاید برای پیچوندن معلم یا نشان دادن خود، سوالاتی می كردند كه گاه مسیر تدریس از سیر اصلی‌اش خارج می‌شد و زمان از دست می رفت.
به هر روی حضور دانش‌آموزان در كنار هم در این دو زنگ پیاپی،‌ بهره شایسته ای را به ارمغان نیاورد. چرا كه آنها عمدتا منفعل و دریافت كننده بودند و این وقت گرانبار و مغتنم باهم بودن، كه می توانست به تعامل كه معمترین عامل یادگیری است سپری شود، به گوش كردن طولانی و به نوعی ملال‌آور سپری شد.
تصاویر زیر مربوط به كتاب درسی است و صفحاتی كه تدریس آنها در این جلسه صورت گرفت.


در پایان خاطر نشان كنم كه بعد از ظهر امروز، یك مصاحبه گروهی با چهار نفر از دانش‌آموزان داشتم و پیامدهای تطبیقی این جلسه و جلسات گذشته را تا حدی رصد كردم كه به محض پیاده‌سازی، تحلیل و تفسیر، گزارش آن را نیز تقدیم خواهم كرد.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در پی تدریس روز گذشته، امروز به رفع اشكال تمرین‌ها پرداختیم. به طور طبیعی وقتی گروه‌ها در سوال یا سوال‌هایی اشكال عمومی دارند، آقامعلم در گذار از مسائل بغرنج ایفای نقش می‌كند. این كار می‌تواند به صورت حل با استفاده از گچ و تخته انجام شود كه زمان قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد، همچنین می‌تواند به صورت تصویر پخش شده پاسخ تشریحی و توضیح بر روی آن انجام داد. اگرچه نمایش یكباره جواب ممكن است ایجاد سردرگمی برای دانش‌آموزان ایجاد كند، اما از آن روی كه جواب بر روی پرده باقی می‌ماند و سرگروه‌ها نیز همچنان حضور دارند، بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند با مشاهده آن و بازتوضیح سرگروه، ابهام احتمالی نخستین را رفع كنند.

[http://www.aparat.com/v/oP8QR]

امروز در هر كلاس، در همین راستا، یكی از دانش‌آموزانی كه تاكنون پای تخته حاضر نشده و به عبارتی دیده نشده، به پای تخته دعوت می‌كردم و از او می خواستم تا سوال چالشی یا سوالی كه از راه بهتر یا دیگری حل كرده بود را (اگرچه با كمك سرگروه) برای هم كلاسی‌های خود توضیح دهد. البته خود من هم در این فرایند همراهیش می‌كردم و در انتها او را تشویق می كردم.



[http://www.aparat.com/v/p8EoZ]

تشویق آقامعلم در حضور جمع به دو شكل معمولا انجام می‌شود. یكی گفتن كلمه احسنت با ح غلیظ! دیگری زدن كف دست راست به كف دست دانش‌آموز مانند والیبالیست‌ها.



[http://www.aparat.com/v/XEn8A]



در پایان نیز كوییز شماره 12 و اعلام تكلیف جلسه آینده بر روی تخته كلاس درس






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




به رغم آنكه قرار بود امروز دانش‌آموزان برای برنامه ای تفریحی نیم روزه به خارج از مدرسه عزیمت كنند، لكن به دلیل تعطیلی دو پنجشنبه در ماه گذشته، و به دلیل عقب نماندن از بودجه نیمسال، كلاس ریاضی امروز به صورت ادغامی برگزار شد. این كلاس كه قرار بود اول وقت صبح قبل از اردو برگزار شود، با تغییر برنامه به بعد از آن موكول شد. به عبارتی از ساعت 13 لغایت 15. البته پیشتر در اطلاعیه، شروع این كلاس را ساعت 14 اعلام كرده بودند. بنابراین سه نفر از دانش‌آموزانی كه قصد آمدن به اردو را نداشتند ساعت 14 به مدرسه رسیدند كه عملاً كلاس درس و تدریس بحث جدید به انتها رسیده بود.
به هر روی بچه ها در سالن مدرسه حضور یافتند. آنها بر روی صندلی‌های دسته دار به صورت گروه‌های كلاسی در كنار هم نشستند و من هم با استفاده از دیتاپروژكتور و تصویر صفحات كتاب شروع به تدریس كردم. در عین حال صفحه مانیتور را با استفاده از نرم‌افزار كمتازیا ضبط كرده و عملاً از كل تدریسم فیلم‌برداری كردم.



از آنجایی كه سالن بزرگ بود و من هم
پشت میز مستقر بودم، بنابراین احاطه كافی روی دانش‌آموزان نمی‌توانستم داشته باشم. از این روی از آنها خواستم كه كاملا گوش بدهند و تنها سوالاتی كه از ایشان میپرسم پاسخ داده و جز زمان‌هایی كه مشخص می كنم كسی سوالی نكند. عین كلاس‌ها به شیوه سنتی كه دانش‌آموزان، گیرندگانی منفعل بوده و معلم به صورت انتقالی مطلب را به آنها عرضه می‌كند. از ابتدای سال تاكنون اولین باری است كه چنین تجربه ای را می‌كنم.



تاكنون تدریس به صورت فیلم‌های آموزشی از پیش تهیه شده بود كه آنها در منزل مشاهده می‌كردند و تنها در كلاس درس، جمع‌بندی و تكمیل نكات صورت می‌گرفت و بیشتر بچه‌ها با یكدیگر در قالب حل مسائل به ویژه تكالیف تعامل می‌كردند و به یادگیری همیارانه اقدام می‌نمودند. آنها در این تشریك مساعی دانش و مهارتهایشان را به اشتراك گذاشته و از همدیگر منتفع می‌شدند. معلم هم در میان آنها نقش راهنما را ایفا می‌كرد.



اما این بار به عمد سعی در شیوه سنتی داشتم. البته آنهم به گونه‌ای متفاوت. یعنی بچه‌ها تا حدی با وارد كردن جواب‌ها و گاه فرصت دادن برای یافتن‌ آنها و استفاده از وسایل فناوری آموزشی باز هم تا حدودی فعال، شرایطی بهتر از رویكردهای مرسوم را پیش رو داشتند. اما هم به دلیل آنكه در این ایام فرصتم محدود بود و هم اینكه می‌خواستم از حالت ارائه‌ای مطلق به سیاق قبلی خود را خارج كنم تا آنها باور كنند كه روشی كه گاه نقدشان می‌كردند، برای معلم دشوارتر و پرزحمت‌تر
است از حالتی كه آنها بدان خو گرفته بودند و معلمشان بدان آشناست و ارائه‌ای آسانتر برایش است.



در چنین كلاسی كمتر كسی با معلم گفت‌وگو می‌كند. كمتر افرادی مجال مشاركت و پرسش و پاسخ قرار می‌گیرند. از همه مهمتر این بود كه بسیاری از آنها تمركزشان هنگام توجه كاسته شده بود. برخی آنقدر خسته بودند كه به سختی چشمانشان را باز نگه می‌داشتند. بسیاری مجال یا جرأت سوال كردن و تقاضای تكرار مطلب را نداشتند. خلاصه اگر بحث برای آنها تا حدی به واسطه داشتن زمینه سال گذشته‌شان آشنا نبود، بعید می‌دانم كه آن را به خوبی فرامی‌گرفتند.

[http://www.aparat.com/v/pgLKU]

تمام سخن این است كه چرا وقت مغتنم در كنار هم بودن به سكوت مخاطبان و استماع یك نفر متكلم وحده در كلاس بگذرد و به جای تشریك مساعی در یادگیری، فقط شنونده‌ای باشند كه می‌توانستند این شنیده‌ها را در شرایطی بهتر در منزل دریافت كنند و از نعمت و فرصت با هم بودن بهره بیشتری نگیرند. البته ناگفته نماند بعد از آنكه تدریس درس دوم از فصل سوم كتاب به انتها رسید، پس از یك تنفس كوتاه، از آنها خواستم كه كاربرگ‌هایشان را در كنار یكدیگر و گاه با یاری همدیگر انجام دهند.

[http://www.aparat.com/v/JfWYh]

اما نكته آخر این بود كه با ضبط صدا و صفحه مانیتور، فرصتی برای سه نفری كه با تاخیر و پس از تدریس به كلاس رسیدند مهیا شد تا عقب ماندگی خود را جبران كنند و این فیلم پس از تدوین به عنوان یك فیلم آموزشی برای تدریس مبحث ریشه n ام باقی بماند.

[http://www.aparat.com/v/UEqoG]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




هر كه دركش بیش، دردش بیشتر!!!!
از آنجایی كه مسئولیت معاون آموزشی را نیز در مدرسه به عهده دارم، گلایه‌مندی‌های برخی دانش‌آموزان به ویژه اقویا مبنی بر اتلاف وقت در برخی كلاس‌ها كه معلم خود رفع اشكال تمرین‌ها را می‌كند و آنهایی كه فاقد مشكلند، مجبور به تحمل زمان و اتلاف وقتند، غم در دلم می‌نشیند.دانش‌آموزان به طور مرسوم نیز چون غیر این سیاق را نیز ندیده‌اند، ترسیمی از شرایط ایده‌آل رفع اشكال گروهی ندارند. معلمان سنتی نیز چون غیر این روش تجربه‌ای نكرده‌اند، مفروضه‌ای غیر را نیز بر نمی‌تابند. این جمله آقای بنكدار (مدیر سابق دبیرستان صلحا) در سال 82 برایم ماندگار شد كه: نیرو! اگر بتوانی از این كه هست، بهتر درس بدهی و تدریس نكنی، خیانت به این بچه‌ها كرده ای.
خدای را شكر می‌كنم كه تا فرصت كار معلمی دارم، دریچه‌هایی از روشهای تدریس نوین و اثربخش به رویم باز شد تا به حكم امیدواركننده‌ترین آیه قرآن به فرمایش حضرت امیر علیه السلام كه: ان الحسنات یذهبن السیئات، لذت تعمیق یادگیری را با یاددهی فراگیر تجربه كرده و بسترش را برای دانش‌آموزان و همكارانم مهیا كنم. به طور طبیعی دانش‌آموزان نیز مانند معلمان نسبت به تغییر رویكرد مقاومت می‌كنند. اخیرا كه نتایج درخشان گزینه دو درآمد، فرصتی دست داد كه در 5 دقیقه اول این جلسه، اشاره‌وار به درخشش آن اشاره كرده و اعتبار و اعتماد به این رویكرد را تحكیم كنم. فیلم ذیل مربوط به این موضوع است. ناگفته نماند كه بهره‌هایی كه بچه‌ها دست آخر به دست خواهند آورد و آنها بی‌خبر از آن هستند، آنقدر خواهد بود كه این نتیجه گزینه دو در كنار آن كم‌رنگ خواهد شد. ولی چه باید كرد كه فعلا محل قضاوت‌های بچه‌ها، همكاران و والدین است.

[http://www.aparat.com/v/rQeHp]


پس از آن، دانش‌آموزان به صورت گروهی به رفع اشكال تكالیف امروز خود پرداختند. كنترل تكالیف توسط آقای آشور نیز فرصت مغتنمی را برای آزادی عمل من و پرداختن به موضوعات اساسی‌تر اشكالات بچه‌ها پیش رو قرار می‌دهد و زمینه اصطكاك من را می كاهد. در این میان از برخی دانش‌آموزان كه بعضی سوالات دشوار را با كمك اعضای گروهشان حل كرده بودند و كمتر فرصت دیده شدن و خودباوری داشتند، تقاضا كردم كه سوالات چالشی كه مورد اشكال عموم بچه‌ها بود، در پای تخته حل كرده و به بچه ها توضیح دهند. این خاطره برای آنها دلچسب و شاید موجب تقویت اعتماد به نفس آنها شود.

[http://www.aparat.com/v/ZNVPH]


در پایان هم كوییز شماره 11 از محتوای كار تكلیف و فعالیت گروهی آنها به عمل آمد تا هم بازخوردی از سطح یادگیری آنها به دست آید و هم متضمن كیفیت انجام كار گروهی گردد.

[http://www.aparat.com/v/zbgI1]


همچنانكه ذكر شد، این نمرات هم به صورت فردی ثبت شده و در نمره مستمر آنها لحاظ خواهد شد و هم به صورت گروهی ارزیابی می شود تا گروه های برتر و ناشایست شناسایی شده و مثبت و منفی‌های لازم داده شود. بدین شكل بچه‌ها در ارتقاء سرنوشت مشتركشان، همیاری مسئولانه‌تر و جدی‌تری را دنبال خواهند كرد.





در پایان لازم به ذكر است كه در كوییز و تكلیف، مسأله‌ای كه پیش آمد این بود كه برخی از سوالات نیازمند توضیح و چرایی بود بی‌آنكه به تصریح در صورت سوال بدان اشاره شده باشد. همین امر زمینه بحث و نگرانی و دلخوری را برای برخی از بچه‌ها ایجاد كرد. به نظر می‌رسد باید شرایطی را پیش رو قرار داد تا دانش‌آموزان به طور شفاف انتظارات را دریافته و مجالی برای بهانه‌جویی ایجاد نشود.
اظهارات بدیع بچه‌ها در مورد راه حل برخی مسأله‌ها و تشویق‌هایی كه با زدن كف دست آقامعلم به كف دست آنها كه همراه با تشویق‌های كلامی و گاه اغراق آمیز است، شیرینی و هیجان و خاطره خوشی را برای آنها در پی خواهد داشت.
چرا معلم باید از تشویق‌های كلامی به هنگام كه بدون هزینه‌است ولی آثار عمیقی دارد امتناع كرده و خسّت ورزد؟
ای كاش تاثیر كلام را بهتر درك كنیم و از استفاده درست از آن دریغ نورزیم. اگر این كار همراه با محبت باشد، به سان اكسیری عمل خواهد كرد آنچنانكه: از محبت خارها گل می‌شود ... یا: عالمی را یك سخن ویران كند- روبهان مرده را شیران كند.


جناب آقای آشور نیز در رابطه با كلاس امروز چنین نوشت: اقاى نیرو بنده فكر میكنم می‌شود بیشتر روى قضیه ى امتحان دیروز و مشكلاتى كه عمده ى بچه ها داشتن مانور داد.
فكر میكنم یكى از مشكلات كار گروهى كه دیروز به چشم بنده خورد و در برگه هاى كوییز مشاهده شد این بود كه خیلى از بچه ها سوال یك را نمیتوانستن توضیح دهند یا بهتر بگویم نمیدانستند كه چه قدر باید بنویسند و چگونه بنویسند ، به لطف كار گروهى همه جواب سوال را بلد بودند ولى گویا طرز نوشتن توضیحات را خیر ، فكر میكنم اگر بعضی از سوالات را كه شیوه ى حل انها با توضیحات و تحلیل هست را معلم خودش حل كند شاید بچه ها به عنوان یك الگو از شیوه ى معلم پیروى كنند .






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 15 آذر 1395 :: نویسنده : محمد نیرو
دانش‌آموزان پایه دهم در اولین آزمون گزینه دو 12 آذر شركت كردند. نتیجه آزمون آنها نیز روز گذشته آمد. نتایجی كه آنها در درس ریاضی گرفتند جالب توجه بود. بچه ها،‌ضمن اینكه در مدرسه و در بین سایر دروس رتبه اول را در درس ریاضی احراز كردند، بلكه در میان مدارس شركت كننده در منطقه یك كشوری نیز رتبه نخست را به دست آوردند.
جالب است كه دانش‌آموزان پایه دهم تجربی نیز بالاترین ترازشان با اختلاف معنی داری نسبت به سایر دروسشان نیز باز هم ریاضی بود. این نتیجه حاصل معجزه رویكرد مشاركتی است. من كه تجارب تحلیل‌شده سه سال گذشته را نیز داشته‌ام، سعی در اصلاح كاستی‌های رویكرد حاضر نسبت به سالهای گذشته داشتم. از این روی، به لحاظ كیفیت اجرای كار در نقطه‌ای هستم كه سه سال گذشته در اواخر بهمن بدان دست یافته بودم.
با وجود نتایج اخیر، امید میرود كه دانش‌آموزانی كه منتقد به این رویكرد بوده و به دلیل تجربه نخست آن در كنار روش‌های یادگیری عادت شده و سیاق تدریس مرسوم، باورپذیری و اعتماد بیشتری بدان پیدا كنند.


گفتنی است كه در پایه‌ای دیگر، یكی از همكاران نیز ترازش رتبه نخست را احراز كرد. اما وی از اهرم ارعاب و تنبیه استفاده می كرد. در كلاس او سهم غالب كلاس به عهده وی بود. او كلاسش را از تابستان آغاز كرد و زمان زیادتری را در اختیار داشت. بچه ها در كلاس وی به طور چشمگیر فعال نیستند. وی دغدغه و حساسیت زیادی نسبت به آزمون گزینه دو و نتیجه آن داشت. به طوری كه اعتبار خود را بدان گره‌خورده می‌یافت. نكته حائز توجه این است كه دانش آموزان آقامعلم در شرایطی كه فعال بودند، كلاس برایشان تكلف‌آور و ترسناك نبود، آزادانه می‌توانستند ساده‌ترین و پیش پاافتاده ترین اشكالاتشان را نیز از سرگروه‌ها بپرسند، نتیجه ای بهتر را احراز كردند.
به عبارتی برای آنانكه دعو نمره و نتیجه گرایی را نیز دارند، این رویكرد همچنان رافع دغدغه آنها در بهترین شرایط را مهیا می‌سازد. مضاف بر اینكه بچه ها دستاوردهایی را به دست می‌آورند كه بسیار مهمتر و مباركتر از تراز ریاضی شان خواهد بود. یكی از بركات این رویكرد تقویت فن بیان و قدرت تعامل كلامی اثربخش است.
امروز سه نفر از زبده‌ترین دانش‌آموزان سال چهارم به بنده برای موضوعی مراجعه كردند. نكته تاسف باری كه ناظر بر آن بودم توانایی بسیار ضعیف آنها در ارتباط كلامی بود كه حسابی نگران كننده برای آینده شخصی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی ایشان است. آن دوره هرگز چنین تجاربی را پست سر نگذاشتند. البته فرصتی دست داد تا حسابی در مورد اهمیت زبان و نقش آن در تعاملات و حتی اندیشه و تفكر با آنها صحبت كنم و آنها را تشویق كنم تا در آخرین فرصت‌های كارهای گروهی احتمالی پیش رو در واپسین ماه های دبیرستان استقبال و استفاده كنند.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :








نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز به دلیل تعطیلی پنجشنبه به خاطر آلودگی هوا و آزمون گزینه دو روز جمعه، توفیق اجباری! و البته فرصتی دست داد تا فیلمی كه برای مبحث توان و رادیكال برای بچه ها ساخته بودم را در كلاس و به اتفاق نگاه كنیم. پیش از آن به دلیل آنكه در دو تا از سوالات مربوط به یكی از آزمون‌های برخی مدارس، موضوع رادیان مطرح شده بود، به رغم آنكه برای سرگروه‌ها پیشتر مطرح كرده بودم، ولی این بار با استفاده از یك عكس و یك كلیپ كوتاه، بعد از توضیحاتی مقدماتی به بیان مفهوم رادیان پرداختم.
استفاده از تصویر و فیلم در بیان مفاهیم به دلیل آنكه هم از هوش فضایی دانش‌آموزان به عنوان یكی دیگر از ابزارهای شناختی بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه استفاده می‌شود، و هم همسو با نتایج تحقیقات كه بازنمایی‌های مختلف از یك مفهوم در درك بسیط و عمیق آن موثر است، فرصتی برای یادگیری بهتر را مهیا می‌كند. همكار عزیزم آقای آشور قطعاتی پراكنده از این فرایند را با گوشی همراه خود به تصویر كشید.

[http://www.aparat.com/v/o91qy]


[http://www.aparat.com/v/vh7GY]


[http://www.aparat.com/v/UKyXf]


[http://www.aparat.com/v/NPlFS]


[http://www.aparat.com/v/S5srA]

در ادامه وارد بحث جدید شدیم و اولین درس از فصل 3 كتاب را پیش رو داشتیم. در این زمان آقامعلم فیلم نیم ساعتی را كه در مورد آن ساخته بود، به نمایش در آورد. این بار بچه ها فیلم من را در حضور من مشاهده می‌كردند و با آن از روی كتابشان همراه شدند. به نظر می‌رسید كه این همراهی بعد از حدود ده هفته، بهتر انجام می‌شد و با خودتنظیمی بهتر، عادت بیشتری به این همراهی كرده‌اند. تدریسی كه در یك زنگ 45 دقیقه ای انجام شد، بدون شك به طور شفاهی دو زنگ را به خود اختصاص می‌داد. البته چون در اینجا پخش فیلم به عهده بچه ها نبود، آنها امكان عقب زدن فیلم و باز پخش آن را نداشتند. برای همین برخی نیز همچنان فیلم را مطالبه كردند و هم در فلش مموری آنها ریختم و هم در سامانه مدبر بارگذاری نمودم.
به نظر می‌رسد كه دیدن فیلم به این شكل، به ویژه در مورد مباحث از پیش آشنا، می‌تواند سهم خوبی در عادت و یادگرفتن نحوه برخورداری از آن را به ارمغان آورد.

[http://www.aparat.com/v/qVwav]


[http://www.aparat.com/v/ejv4x]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




[http://www.aparat.com/v/FlLup]




گفتنی است كه دانش آموزان دبیرستان صلحا در پایه دهم، هر یك با استفاده از نرم افزار جئوجبرا چنین دایره ای را همراه با نسبتهای مثلثاتی طراحی كرده و به عنوان تكلیف ارائه نمودند. فیلم ذیل، محصول كاری است از دانش‌آموز ترقی جاه.

[http://www.aparat.com/v/v5Alm]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بعد از یك دوره دو- سه هفته‌ای تثبیت مطالب دو فصل اول كتاب درسی با زدن حدود 200 تست توسط بچه‌ها، مجددا آموزش ادامه مطالب كتاب آغاز شد. امروز هم به دلیل آلودگی هوا مدرسه نیز تعطیل شد و دوباره دو زنگ بچه‌ها نیز از دست رفت. البته در اختیار داشتن فیلم آموزشی این حسن را دارد كه گویی معلم به خانه دانش‌آموزان رفته و در آنجا و در شرایط راحت و بی تكلف به تدریس می‌پردازد.
تهیه این فیلم 30 دقیقه‌ای حدود ده ساعت وقت گرفت و این رویه برای سایر فیلم‌ها نیز استمرار دارد. بنابراین انگیزه خیلی قوی می‌خواهد كه حدود 25 فیلم را معلم در یك سال تحصیلی بسازد. طبیعی است كه دانش‌آموزان از دشواری تهیه فیلم در اختیارشان مطلع نباشند و یا حتی برای ایشان مهم نباشد. طبیعی است كه آنها چه بسا حمل بر وظیفه معلم تلقی كرده و صعوبت خودخواسته معلم را در پی تهیه آن درك نكند. برای همین معلمانی كه می‌خواهند یادگیری معكوس را پی بگیرند، باید پیه همه این بی‌توجهی‌ها و حتی بی‌مهری‌ها را در كنار اعتراضات در پی دانش‌آموزان به دلیل خو نداشتن نسبت به این رویكرد به جان بخرند تا ان‌شاءالله ناظر بر میوه شیرین آن باشند.

[http://www.aparat.com/v/rGn0o]


به منظور سهولت دانش‌آموزان، تصویر صفحاتی از كتاب كه حین تدریس تكمیل شده است نیز در ذیل آمده است.





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




[http://www.aparat.com/v/eyEpR]





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




این جلسه نیز مانند جلسه قبل،‌ رویه‌ای مشابه را طی كرد با این تفاوت كه دو صفحه آخر از مجموعه تمرین‌های اعطایی بچه‌ها كه مربوط به اتحادهای مثلثاتی بود، كانون فعالیت گروهی بچه ها قرار گرفت. این بحث برای برخی از آنها سخت‌تر بود. طبیعی است كه این بحث نیازمند تجربه است. به این دلیل بچه‌ها تعداد قابل توجهی از سوالات را  نتوانستند كامل رفع اشكال كنند. همچنین برخی از بچه ها به دلیل غیبت‌های زیاد و كم‌كاری‌های در پی، با اینكه مبحث جدیدی را دنبال می‌كردند كه همه آنها از نقطه صفر با یكدیگر آغاز كرده بودند، با این وصف گسست زیادی بین آنها رخ داده به طوری كه سرگروه‌ها از آنها گلایه مندند. چرا كه هم سرعت رفع اشكال را ایجاد می‌كنند و هم میانگین گروه را بالا می‌برند. به هر روی درایت،‌ پی‌گیری، روحیه دهی و امیدبخشی لازمه رشد آنها است.
ما به عنوان معلم نمی‌توانیم لزوما نگاه حداكثری به نتایج كارمان داشته باشیم. به نظرم هر یك از بچه‌ها یك مطالعه موردی می‌طلبد و تا حد ممكن نباید از آنها روی گردان شویم. البته توزیع متوازن وقت‌گذاری و انرژی هم در این میان بسیار مهم است كه مبادا ایجاد غفلت از فعالان و مستعدین و شایستگان شود. حدود و ثغور این شرایط پیچیدگی خاص خود را دارد و این از همان نكات باریكتر از موست كه در میان عرصه هنرمندی معلم پدیدار می شود.
نكته دیگری كه باید خاطرنشان كنم این است كه گاهی در تلگرام از سوی دانش‌آموزان پایه دهم مدارس و احیانا شهرهای دیگری كه من نمی‌شناسم،‌ پیامهای استغاثه و استمدادی در مورد یادگیری ریاضی دریافت می‌كنم! این موضوع تاسف من را از اینكه آنها واجد معلمانی نبودند كه یادگیری شایسته را به آنها اهدا كند ایجاد می‌كند. ای كاش معلمان میهنم به استفاده از رویكرد اجتماعی- فرهنگی در آموزش آگاه بودند و از بهره‌های سرشار آن در جهت یادگیری بچه‌ها بهره‌مند می‌شدند.
آقامعلم بر خود فرض میداند كه این ودیعه الهی (رویكرد مشاركتی در آموزش و یادگیری همیارانه) را در جهت ادای زكاتش تا حد ممكن انتشار دهد.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




از آنجا كه دانش‌آموزان پایان هفته آزمون گزینه دو دارند كه برای نخستین بار در مقطع دبیرستان دوره دو تجربه می‌كنند و جایگاهشان را در میان رقبای برون‌مدرسه‌ایشان نیز مشاهده می‌كنند؛ همچنین از آن روی كه نتیجه آن، به نوعی نتیجه معلم نیز بوده و به هر حال مورد توجه مسئولین و مخاطبین هست، با توجه به اینكه به لحاظ بودجه تدریس جلو افتاده بودیم، مجالی یافتیم كه در این هفته نیز همچنان به حل سوالات چهارگزینه ای نمونه بپردازیم. نتیجه مقایسه‌ای این آزمون می‌تواند به نوعی نتیجه مقایسه‌ای رویكردهای تدریس معلمان نیز باشد. ما نیز برای نخستین بار كلاس معكوس را تجربه می‌كنیم و از این روی عملا به ارزشیابی این رویكرد، روی خواهیم آورد.
بنابراین امروز هم مانند روزهایی كه رفع اشكال گروهی داریم، عمده فعالیت‌ها در قالب گروه‌ها شكل می‌گیرد و معلم و دستیارش نیز در میان آنها به سوالات مطروحه گروه ها پاسخ می‌دهند. در این میان هنگامی كه نكته‌ای جالب و یا چالشی عمومی ایجاد می‌شود، گاه كلاس را متوجه ساخته و خود یا یكی از دانش‌آموزان به ذكر نكته یا حل مسأله مربوطه می‌پردازد. جالب است كه دانش‌آموزانی مایلند كه در كلاس درس در چنین فرصت‌هایی به یاددهی جمعی بپردازند و تشخص یافته و هویت و اعتبار كسب نمایند. آقامعلم هم از این موضوع دریغ نكرده و تا حد ممكن سعی می‌كند كه این مجال را به ایشان بدهد.

[http://www.aparat.com/v/dIfql]


در آخر خاطرنشان كنم كه كیمیای محبت می‌تواند گره آموزشی بسیاری از دانش‌آموزان را باز كند. البته نباید فراموش كرد كه درشتی و نرمی به هم در به است. جدیت تكلیف دیدن و مطالبه نمودن محفوظ است. با این وصف یكی از دانش‌آموزان هنجارشكن قبلی كه وضعیت درسی خوبی نداشته بود، بعد از تغییرات گروه‌ها، او را در یك گروه دو نفری قرار دادم و زمینه پذیرشش را با صحبت قبلی مبنی بر اینكه داشتن یك سرگروه بدون عضوی دیگر در گروه یك امتیاز است، مهیا نمودم. ضمن اینكه تشویق‌ها و هندوانه زیر بغل‌گذاشتن‌ها، چنان روحیه‌ای را برای وی به ارمغان آورده كه در كوییزهای پایان كارهای گروهی، مدتی است كه نمره كامل می گیرد و حتی از سرگروه خود نیز نمره اش بهتر می‌شود.

[http://www.aparat.com/v/QFwcI]





نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در سه شنبه این هفته و هفته گذشته در خدمت مدیران و برخی معلمان شهر كرج به میزبانی سلام البرز بودم. به نظرم می‌رسد كه بسیاری از مدیران مدارس دولتی به سختی تغییرپذیر هستند.









فیلم‌های این جلسه هنوز به دستم نرسیده است ولی محتوای این جلسات را قبلا برای همكاران خودم در دبیرستان صلحا ارائه كرده بودم كه در ذیل قابل ملاحظه است. بخش اول این محتوا در قالب چهار جلسه ارائه شده است.

[http://www.aparat.com/v/1wX0O]


[http://www.aparat.com/v/sIFU2]


[http://www.aparat.com/v/lnPpR]


[http://www.aparat.com/v/fAirX]






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز هم بچه‌ها مجموعه‌ای از تست‌های از پیش تعیین شده را انجام داده بودند و طبق كلیدی كه از قبل به آنها در سامانه مدبر داده شده‌بود می‌توانستند سوال‌هایی كه به جواب نرسیده ‌اند یا غلط انجام داده‌اند را مشخص كنند. بچه ها بایستی روی شماره تست‌هایی كه غلط حل كرده اند یا نتوانسته اند پاسخ دهند، با ماژیك هی‌لایت علامت بزنند تا در هنگام دوره سریع تست‌ها، مشخصا به اشكالات قبلی خود مراجعه كرده و روی آنها تمركز كنند. لازم به ذكر است كه در تمام زمان كلاس، با استفاده از دیتاپروژكتور، تصویر كلید سوالات نمایش داده می‌شد و دانش‌آموزان به  وقت نیاز آن را مشاهده می‌كردند.



امروز صبح نیز مانند سایر پنجشنبه‌ها، حدود سی دقیقه قبل از شروع كلاس، در خدمت سرگروه‌ها بودم تا سوالات دشوارتر و مطالب اضافی‌تر را به آنها بگویم. به این ترتیب این 18 نفر از دانش‌آموزان از خدمات فوق‌برنامه ویژه به پاس زحمات و خدمات سرگروهی برخوردارند. البته برای اینكه حسادت برخی تحریك نشده یا دیگر دانش‌آموزان مستعد و علاقمند نیز بی‌بهره نمانند، سوالات ویژه ایشان نیز در اختیار متقاضیان نیز قرار می‌گیرد و جواب‌های آنها را برای عموم دانش‌آموزان در سامانه مدبر درج می‌كنیم. این جواب‌ها گاهی مانند امروز به صورت تصاویر از روی تخته كلاس است.





پس از آن با شروع كلاس‌ها، پس از یك توضیح كوتاه مبنی بر برنامه امروز، گروه‌ها به سرعت در جایگاه خود مستقر شده و رفع اشكال تكلیف‌های ایشان به صورت گروهی انجام شد. كوییز نهایی كه هم به صورت فردی نمره دهی شده و هم به صورت گروهی امتیازدهی (مثبت یا منفی) می‌شود، در كنار شوق سرگروه‌ها برای رفع اشكال هم‌گروهیشان، جریان زنده، پویا و بانشاطی را فراهم می‌كرد. به طوری كه وقتی من به دلیل مراجعه‌ای ناچار شاید بیش از نیمی از زمان كلاس را حضور نداشتم، ولی بچه‌ها به همین ترتیب مشغول انجام كار بودند! هنگامی كه كار من با همكارم كه خود از متخصصین آموزش ریاضی بود، به اتفاق به كلاس مراجعه كردیم، زمانی بود كه زنگ تفریح هم به صدا درآمده بود. نكته جالب این بود كه اغلب بچه‌ها به طور خودخواسته در كلاس مانده بودند و از كلاس خارج نشده بودند. این كار از آن روی بوده است كه به دلیل فعال بودن عموم ایشان، خستگی به ایشان كمتر عارض می‌شود. همچنین چون از این كار بهره می‌برند و رفع نیازشان صورت می‌گیرد و در عین حال دغدغه كوییز آخر نیز هست، در انتظار فرصت اتمام كلاس و خروج از آنجا نیستند.
امروز نیز برخی از همكارانم را برای مشاهده كلاس درسم دعوت كردم و با آنها كلاس را مشاهده كردیم. به آنها خارج از كلاس میگفتم كه الان من كلاس دارم! ولی اكنون هم كه نزد شما هستم بچه ها دارند كار خودشان را می‌كنند. طبیعی بود كه این كار گروهی همراه با سروصدای طبیعی است كه به بیرون از كلاس درس نیز منتقل میشود. اما نه این صداها برای خودشان و كلاسهای مجاور آزاردهنده است و نه از سوی مدرسه نابه‌هنجار. بعد از آن به اتفاق كلاس درس را مشاهده می‌كردیم و ملاحظه می‌كردند كه به واقع تمام بچه‌ها مشغولند. در این كلاس بچه ها از مشاهده به مشاركت سوق داده می‌شوند و فرصت تجربه و یاددهی را مكرر تجربه می‌كنند. همین دو برگ زرینی كه بیشترین و بهترین یادگیری را به ارمغان می‌آورد. اخیرا جمله ای را بر اساس تجربه زیسته ام بدین شكل عرض كرده ام كه:

فراهم‌نمودن بستر یاددهی-یادگیری فراگیر و تعامل‌مدار در میان فراگیران، تعمیق یادگیری و یادگیری عمیق ایشان را برای معلم به ارمغان خواهد آورد.

  • اما برگزاری كوییز انتهایی یكی از محاسنی را كه دارد این است كه نیمكتهایی كه به اقتضای تغییر ساختار فیزیكی كلاس به منظور انجام كار گروهی تغییر یافته را به جای نخست خود منتقل كرده و كلاس را برای زنگ بعدی و معلم بعدی آماده می‌كند.
  • نتایج گروهی كوییزها و احساس خرسندی رفع اشكال، كلاس را به تكاپو انداخته است.
  • سرگروه‌ها اولین كسانی بودند كه جواب سوالات كوییز را به شایستگی داده و برگه خود را تحویل دادند. این امر هم به دلیل توانایی ایشان و هم از بركت یاددهی ایشان به هم گروهی‌هایشان بود.
  • برخی از سرگروه‌ها آنچنان مسئولانه كار اعضای خود را دنبال می‌كردند و یا شاید هم نگران میانگین گروه بودند كه برخی از ایشان را شاهد بودم كه از پشت شیشه كلاس بعد از تحویل برگه خود، ناظر و شاید نگران به عضو ضعیف گروه خود نظاره می‌كردند.
  • خوشبختانه در جلسه ای كه با همكار فیزیكمان داشتیم و مشاهداتی كه وی و برخی دیگر از همكاران از صورت كار و نتیجه و تبیین آن دریافت می‌كرده‌اند، تمایل و صرافت رفع اشكال گروهی برای او هم پدیدار شد. به عبارتی این رویكرد به فضل الهی در دبیرستان صلحا، كم‌كم در حال جا افتادن و اشاعه است.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز صبح هم مانند دیروز برف می بارید. خوشبختانه اغلب بچه ها در كلاس به موقع حاضر بودند. امروز بچه ها سه صفحه نخست دفترچه آمادگی گزینه دو را حل كرده اند. در دو زنگ در اختیار برای هر كلاس،‌ قرار بود كه بچه ها رفع اشكال كنند. بازدهی جلساتی كه بچه ها كاری كرده بودند و به رفع اشكال می پرداختند تفاوت معتنابهی دارد. بعد از توجیه كار امروز و برنامه جلسات آتی تا پایان هفته گذشته كه مقرر شد بچه ها در دو جلسه بعد، هر جلسه سه صفحه از مجموعه تستها را حل كنند و سه شنبه آخر دو صفحه پایانی آن را و در پنجشنبه قبل از آزمون نیز كارگاه تست داشته باشیم، اعلام شد كه در پایان هر یك از این روزها، از سوالات مربوطه، كوییزی به عمل خواهد آمد.
مجددا گروه ها به سرعت شكل گرفتند. این بار هم در قالب تركیب جدید. در آغاز هم جناب آشور شروع به بازبینی تكالیف كردند. در كلاس اول تنها یك نفر و در كلاس دوم، دو نفر در انجام آن كوتاهی كرده بودند كه به بیرون راهنمایی شدند تا تكالیفشان را بنویسند و در هنگام برگزاری كوییز به كلاس مراجعت نمایند!

[http://www.aparat.com/v/07wri]


برخی از سوالات مورد اشكال اغلب دانش‌آموزان بود. در این حال كه سوالی از این جنس را برای گروهی توضیح می‌دادم، در زمان مناسبی از وی می خواستم كه او پای تخته رفته و سوال را بر روی آن نوشته، و سپس توجه كل كلاس را جلب می كردم كه به راه حل او توجه كنند. او نیز در شرایطی كه به طور ویژه مورد توجه قرار میگرفت هم با یاددادن آن مطلب برای كل كلاس به میوه ارزنده یادگیری عمیق نائل می‌شد و هم تشخص می‌یافت. به این نشانه كه وقتی كوییز برگزار شد،‌ اولین نفراتی كه پاسخ صحیح را نوشته و برگه را تحویل می‌دادند، همان‌هایی بودند كه سوال مربوطه یا مشابه آن را به دیگری یاد میدادند.

[http://www.aparat.com/v/ZHWAj]


من این موضوع مهم را به خود آنها كه سرگروه هم بودند گوشزد كردم و یقین یافتند كه سرگروه‌ها اولین برنده بازی كار گروهی هستند نه فقط خدمت‌رسان و یاریگر جریان یاددهی. بدین ترتیب از 56 سوال پلی كپی، می‌توان بدون اغراق اذعان داشت كه حدود 30 سوال مورد بررسی یا رفع اشكال واقع شده. چیزی كه در شرایط معلم محوری به ثلث لااقل كاهش می‌یافت.
پس از كلاس و بعد از ارائه گزارش به جناب آقای دكتر داودی، او مایل بود بداند كه در این فرایند چقدر بچه های ضعیف نیز به شایستگی یاد  گرفته و بهره بردند كه من از خود ایشان تقاضا كردم كه با سوال از برخی بچه‌ها كه به طور هدفمند انتخاب شوند، جویای این مهم گردند.
وی كه سرشار از دانش و تجربه آموزش ریاضی است،‌ توصیه‌هایی نیز داشت مبنی بر اینكه خوب است كه گاهی پاسخ سوالات برخی از دانش‌آموزان خیلی ضعیف دقیق‌تر بررسی شود و اشكالات كارشان درآید. آنگاه آنها با احساس نیازمندی بیشتری نسبت به یاری در گروه، حضور خواهند یافت. مشابه این كار را نیز می‌توان به شكلی دیگر انجام داد. بدین شكل كه گاهی از افراد بخواهیم در مورد برخی سوالات چالشی نظراتشان را در گروه اظهار دارند. سپس فرد یا افرادی این فرایند و مشاركت اعضا را ثبت و یادداشت كند. بعد معلم گزارش را در گروه خوانده و از آنهایی كه سهمی در این فرایند نداشتند سوال كند كه چرا مشاركت كمی داشته اند.
به هر روی میزان مشاركت ملازم میزان وقت گذاری و آمادگی قبلی است و این امر خود به خود آنها را به سمت تلاش قبلی و فعلی بیشتر می تواند سوق دهد.
مطلب آخری كه لازم به ذكر است، حضور برخی دانش‌آموزان از زیر كار دررو در كلاس است. یكی از آنها كه بارها و بارها سعی در سیاه كردن معلمش داشت! و برای تكالیف تنها سیاهه ای تحویل میداد و بارها نگرانی و اعتراض سرگروهش را به معلم در پی داشت،‌این بار احضارش كردم و یك به یك پاسخ هایش را در حضور خودش بررسی كردم و دلایل سیاهه‌هایش را جویا شدم. از آنجا كه جواب متین و پاسخ قانع كننده‌ای نداشت، تكالیفش را ضربدر بزرگی زدم و گفتم كه این تكلیف قابل قبول نیست. بنابراین او را به بیرون از كلاس منتقل كردم و گفتم تا زمانی كه تكالیفش چنین باشد، عقوبتی چنین هم در انتظارش است. مانند وی شاید كمتر از تعداد انگشتان یك دست بیشتر نداریم. اما چنین برخوردهایی گروه را بالنده و سرگروه را آسوده خواهد كرد و آفت تنبلی و سیاه‌كاری برچیده خواهد شد، ان‌شاءالله.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :