یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به تعطیلی روز سه شنبه و تقارن آن با عید مبعث پیامبر سلام الله علیه و آله و زمانی نسبتاً کوتاه برای آمادگی کافی و اتمام تدریس مباحث در آزمون گزینه دو، لذا تصمیم گرفتم که در این روز پنجشنبه به جای رفع اشکال سری آخر از تست‌های تکمیلی به ادامه تدریس به پردازم.
البته مدتی هست که فرصت برای ساخت فیلم آموزشی پیدا نکرده ام. از سوی دیگر قصد داشته ام که به صورت زنده و حضوری تدریس را در فصول آخر دنبال کنم تا دانش آموزان به مقایسه ای مناسب تر با روشی که بر اساس فیلم های آموزشی کار یادگیری را آغاز می کردند به پردازند.
همچنین مجالی برای ساخت فیلم های آموزشی از سوی دانش آموزان پیش رو قرار می‌گیرد و آنها نیز با یک تجربه ارزنده و هیجان انگیز مواجه می شوند و ارزش فیلمهای در اختیارشان را بهتر دریافت خواهند کرد.
بنابراین با ورود در آخرین فصل از کتاب درسی به طرح موضوع پیشامدهای تصادفی پرداختم.
پیش از آن نیز خاطرنشان کنم که برای این فصل به دستیارم آقای آشور سپرده بودم که اولین فیلم آموزشی خود را برای تدریس این قسمت در نظر بگیرد.
به رغم آنکه او بسیار متعهد و کوشا و قابل اعتماد است لیکن پس از ساعاتی دست و پنجه نرم کردن در این خصوص با ناکامی به من مراجعه کرد و عذرخواهی نمود‌.
در هر صورت من در ذهن خودم هم بحث پیشامدهای تصادفی و هم بحث احتمال را در نظر داشتم که در دو زنگ در اختیار در این روز بر اساس کتاب درسی تدریس کنم.
نکته جالب توجه این بود که برخلاف پیش‌بینی من این امر به طور کامل محقق نشد و تنها به تدریس بخش اول موفق شدم. اگرچه مفهوم تدریس شده برای دانش آموزان ناشناس و دشوار نبود ولی به منظور درک عمیق و اظهارات دقیق دانش آموزان در توصیف مفاهیم بحث و گفتگوهایی با آنها در گرفت ضمن اینکه همزمان کار در کلاس و فعالیت های کتاب درسی را باهمیاری آنها پیش می‌بردیم.
آنچه که به طور چشمگیری قابل نتیجه گیری از این دو زنگ بود این است که زمان مغتنم و ارزنده در کلاس می توانست به حل سوالات چالش برانگیز و مسائل در سطوح بالاتر پرداخته شود منوط به آنکه قبلاً فیلم آموزشی مربوطه در اختیار آنها قرار می‌گرفت و آنها با آمادگی بهتر و با گذار از مرحله گفت و گو و تبیین به طور سریعتر از فرصت مان بهره بیشتری می بردیم.
لیکن افسوس که فرصت ساخت فیلم آموزشی برایم مهیا نیست و فعالیتهای مهم‌تری که باید در این ماه و ماه‌های آتی به سرانجام برسانم.
در آخر لازم است به عرض برسانم که امروز صبح زود نیز مانند پنجشنبه های گذشته کلاس ویژه سرگروه ها برگزار شد. از آنجایی که تمرین‌های ویژه علاقه‌مندان را تا بحث اخیر در هفته گذشته به انتها رسانده بودیم تصمیم گرفتم که بحث ترکیبیات را در مدلی خاص که در آن سوالاتی به صورت شبکه هایی که مسیر حرکت را بر روی آن ترسیم می‌کند دوره کنند و از مقدمات این قسمت به حل سوال هایی در سطح المپیاد های ریاضی سوق دهم.
بدین ترتیب دانش آموزان هم به یک خودباوری نائل می شوند و هم مفید بودن این کلاس را در ترازی بالا شاهد خواهند بود و به سرگروه بودن خود و استفاده از چنین کلاسهایی مباهات خواهند کرد و هم کاربرد مطالب را در حل سوال های در سطح المپیاد تجربه خواهند کرد.
بنابر این دانش آموزان با توجه به فشردگی زمان پیش رو قرار شد که تمامی تمرین های کاربرگ و کتاب کار در هفته ۲۲ را برای روز شنبه حل کنند و با خود به کلاس درس بیاورند.




نوع مطلب : تجربه زیسته، كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بسم الله الرحمن الرحیم
امروز هم دانش آموزان بخشی دیگر از تست های مجموعه سوالهای تکمیلی را در موضوع شمارش حل کردند.
این کار مانند گذشته به صورت گروهی صورت می پذیرفت و من هم در خدمت سرگروه ها بودم ضمن اینکه پاسخ بای تشریحی سوال ها نیز بر روی پرده کلاس با استفاده از دیتا پروژکتور قابل مشاهده بود.
نکته های قابل ذکر یکی اینجا است که دانش آموزان خود اذعان دارند که رفع اشکال گروهی و یادگیری همیارانه بهره بیشتری دارد و آنها نسبت به حالتی که معلم رافع اشکال بچه ها باشد بسیار همراه تر و با نشاط تر به رفع اشکال و همیاری با یکدیگر می پردازند.
این مطلب در مصاحبه کوتاهی که در زیر قابل مشاهده است از سوی یکی از دانش آموزان مطرح شد.

[http://www.aparat.com/v/BU1k3]


البته پژوهش هایی که در سالهای گذشته در این باره انجام داده بودم گواه بر این موارد بوده است و بنابراین دقیقاً هر آن چیزی رخ داده است که در انتظارش بودم.
نکته دیگر اینکه برخی از دانش آموزان از جمله یکی از دانش آموزان رشته تجربی اذان می کرد که در مباحث اخیر به دلیل آنکه فیلم آموزشی در اختیار نداشته است و تدریس صرفاً از سوی معلم در کلاس صورت می‌پذیرد بنابراین او به درستی و به شایستگی مطالب درسی را فرا نگرفته است و احساس تسلط نسبت به دورانی که یادگیری را با استفاده از فیلم های آموزشی معلم دنبال می‌کرده است ندارد.
به عبارتی او به روشی که در سال‌های گذشته مواجه بوده نقدی ناخواسته را بیان داشته است.
اکنون او و احتمالاً برخی دیگر از دانش آموزان فرصتی که در این سال تحصیلی در اختیارشان قرار داشته را قدر می دانند و اگر فرصتی برای مصاحبه حضوری ایجاد شود می‌توان ابعاد مختلف این اظهارات را بهتر دنبال و جستجو و تبیین کرد.
لازم به ذکر است که دانش آموزان در روز شنبه برای این جلسه درخواست کردند  که تعداد قابل توجهی از سوالات کاسته شود تا آنها بتوانند برای آماده سازی پروژه های خود در نمایشگاه هفته آینده فرصت در اختیار داشته باشند.
من هم با این تقاضا مخالفت نکردم لیکن هم من باید دقت بیشتری در دادن تکلیف بکنم که ناچار به تغییر آن نشوم و هم باید این تغییرات حالت یک رویه به خود نگیرد که در هر دو حالت از درایت و اعتبار و اقتدار معلم خواهد کاست.




نوع مطلب : تجربه زیسته، كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز صبح وقتی که به سمت مدرسه در حرکت بودم در این فکر بودم که چگونه کلاس همراه آغاز کنم. به عبارتی دنبال یک سناریو برای شروع کلاس درس بودم. این امر در حالی بود که مدتی در فکر این موضوع بوده ام که بازخوردی به بچه ها از کلاس درسمان بدهم؛ محاسن و کاستی‌های آن را به آنها گوشزد کنم در حالیکه آنها احساس نصیحت یا گلایه مندی نکنند.
بنابراین همچنان که در پشت فرمان ماشین در حال حرکت به سمت مدرسه صلحا بودم، نخست به این می اندیشیدم که چه توفیق هایی را بعد از ۶۰ جلسه کلاس درس تا کنون دریافت کرده ایم.
در این میان به پنج نکته متوجه شدم:
نخست اینکه در کلاس درس ما احترام و صمیمیت موج می زند.
دوم اینکه در کلاس درس ما فعالیت و مشارکت دانش آموزان حاکم است. 
سوم اینکه دانش آموزان در ساخت مفاهیم و خلق ایده ها و حل مسئله ها سهیم هستند. 
چهارم اینکه یادگیری معکوس و فیلم های آموزشی جایگاه مقبول و مشروع و قابل اتکا پیدا کرده است. 
و بالاخره پنجم اینکه یادگیری در کلاس ما در گستره ای وسیع که عموم دانش آموزان را در بر می گیرد به طور نسبتا عمیق رخ می دهد. 
من پشت فرمان کلید واژه‌های موارد مزبور را بر روی کاغذی می نوشتم تا از ذهنم خارج نشود، در این حال فرزندم که در کنارم بود نگران حواس پرتی من و تصادف احتمالی بود که خوشبختانه چنین نشد.
بنابراین وقتی وارد کلاس شدم بعد از ذکر نام پروردگار و سلام به دانش آموزان چنین آغاز کردم که: بچه ها با خود می اندیشیدم که اگر آقای مهران مدیری من را در برنامه دورهمی دعوت کند و مانند همه ی دعوت شدگان در آخر سوال کند که: آیا احساس خوشبختی می کنید یا خیر؟ به او پاسخ خواهم داد که: در مقام یک معلم و در شرایط حرفه ای و شغلی خود ۷۰ درصد احساس خوشبختی می کنم! این ۷۰ درصد به دلایلی هست که در بالا به آنها اشاره کردم اما در مورد ۳۰ درصد باقی مانده خواهم گفت که: ۱۵ درصد به دلیل این است که حدود ۱۵ درصد از دانش آموزانم تکالیف ریاضی خود را بدون الزام و اجبار بیرونی و با کیفیت شایسته نمی نویسند؛ به این نشانه که اگر بتوانند از انجام آن شانه خالی کنند احتمالاً چنین فرصتی را از دست نخواهند داد.
 به عبارت دیگر این درصد جمعیت کم، هنوز به این باور نرسیده اند که تسلط در ریاضیات بلا استثنا در گرو تلاش و ریاضت و حل تکالیف با کیفیت خواهد بود و این کار را با انگیزه درونی و به طور خود خواسته انجام دهند. اما ۱۵ درصد دیگر به این دلیل است که سر و صداهای حین انجام کار گروهی از حد مورد انتظار فراتر می رود و هنوز شرایط مطلوب از این بابت ایجاد نشده است و البته امیدوارم که در زمان باقیمانده تا پایان سال تحصیلی خوشبختی شغلی من به صد در صد برسد.
در این حال شوخی هایی نیز از سوی دانش آموزان مطرح می شود به عنوان مثال اینکه آقا شما به موزه دورهمی چه اهدا خواهید کرد و من هم به شوخی می گفتم آن گوشی موبایل قدیمی ام که تا چندی پیش همراه و مورد استفاده ام بود اسباب مزاح همکاران و حتی دانش‌آموزان را فراهم ساخته بود.
من برای ثبت  این شروع خاطره انگیز صدای صحبت آغازین کلاس درسم را با گوشی موبایل ضبط کردم که در زیر قابل شنیدن و در دسترس است.

پس از آن کلید سوال های چند گزینه ای تکالیف امروز را بدین ترتیب قرائت می کردم که من شماره سوال را خوانده و دانش آموزان پاسخ های صحیح را اعلام می کردند. بدین ترتیب از حجم صدا و صحت کلید پاسخ پی به آسانی یا دشواری سوالات مزبور می‌بردم. همچنین آوای دانش آموزان در شرایطی هماهنگ، وجهی از مشارکت کلاسی بود. پس از آن گروه ها دوباره شکل گرفته و مشغول رفع اشکال شدند. در این میان هم من در بین گروه ها به اشکالات سرگروهها پاسخ می‌دادم. ضمن اینکه پاسخ تشریحی تست های مزبور از طریق دیتا پروژکتور بر روی پرده نمایش کلاس قابل مشاهده بود. فیلم زیر مربوط به دقایقی از دو کلاس است. در آنجا روش کنترل صدای گروه ها با ضربه زدن به شیشه تابلوی اعلانات کلاس قابل مشاهده است. این کار آنها را شرطی ساخته و همچنین سخن معلم را به منظور کاهش تن صدای گروه، مدام بر زمین نمی زند.

[http://www.aparat.com/v/VtCY4]

بدین ترتیب بیش از ۳۰ سوال چند گزینه ای در حدود یک ساعت زمان مفید در اختیار دانش آموزان رفع اشکال شد و در پایان دانش آموزان به چهار سوال برگزیده از سوی آقا معلم به عنوان آزمونک پاسخ دادند این سوال ها را همگام رفع اشکال دانش آموزان بر اساس اشکال های به میان آمده برگزیدم و همزمان که آنها مشغول رفع عشق کال بودند آنها را برش داده و به صورت یک فایل تصویری آماده کرده ام به طوری که هنگام برگزاری کوئیز سوالات یکبار قابل مشاهده باشد و زمان صرف نگارش آنها تلف نشود جالب این است که اکثر دانش آموزان به خوبی به این سوال ها پاسخ دادند و نشان از اثربخشی این فعالیت کار گروهی بود.


با توجه به اینکه در این ایام دست دستیار پرتلاش و قابل اتکا من یعنی آقای آشور مشغول آماده سازی کارنامه های دانش آموزان دوره ی اول هستند و شایسته نیست که در این ایام شلوغ مشغله ای جدید برای ایشان ایجاد کنم بنابر این تجربه ای جالب را برای تصحیح سوالات کوییز و دریافت سریع نتایج تجربه کردیم.


بدین ترتیب که پس از اتمام زمان با اعلام قبلی هریک از سرگروهها قیام کرده و برگه های اعضای گروه خود را جمع آوری نموده و به سرگروه شماره بعدی تحویل می دهد به عبارتی هر یک از سرگروه ها حداکثر سه برگ را به سرعت تصحیح کرده و میانگین شان را به من اعلام می نمودند و در حدود چند دقیقه تصحیح گلبرگ ها و نتایج آن ها کاملاً مشخص شد به این ترتیب کلاسی بانشاط فعال و اثر بخشی دیگر به لطف پروردگار به سرانجام رسید و نگاه مسرت بخش خوشحال دانش‌آموزان حاکی از سپری شدن ساعتی مفید و خوش را خبر داد و هذا من فضل ربی.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 24 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
صبح پنجشنبه و حضور سرگروه های علاقه مند در کلاس فوق العاده ای ریاضی به منظور حل مسائل ویژه علاقه مندان از کتاب کار دانش آموزان.
در شرایطی که الزامی برای حضور ایشان نیست لیکن یافتن روش های حل برای مسائل دشوار آنچنان سرگروههای علاقه مند و مایل به پیشرفت را به سمت خود کشانده است که از ساعت ۶:۴۵ در مدرسه حضور می‌یابند. از آنجایی که ممکن است تعدادی دیگر از دانش آموزان علاقه مند به پیش رفت که در جایگاه سر گروهی نبوده و امکان حضور در این کلاس ها را ندارند از پاسخ های درج شده بر روی تخته کلاس عکس می گیرند و پرینت آن را در منظر دید سایرین قرار میدهم.
بدین ترتیب هم زمینه‌های حسادت کم میشود و هم علاقه مندان دسترسی به این پاسخ ها را خواهند داشت و در این حال امتیاز بهره گیری از تعامل حضوری و دریافت پاسخ تشریحی زنده برای سرگروه ها در شرایطی امن تر محفوظ خواهد بود.



اما در کلاس رسمی امروز با توجه به اینکه مبحث ترکیب به انتها رسیده بود و دانش آموزان تمرین های کتاب کار را همراه با خلاصه های مربوط به فصل ۶ و به ویژه این درس نوشته بودند لازم دیدم که برای سرعت بیشتر و استفاده از ظرفیت گسترده تر دانش آموزان نکات مستخرج ایشان را به طور عمومی دریافت کرده و در پای تخته یادداشت کنم بدین ترتیب هم مطالب دوره شد و هم به تکمیل جزوه ها و خلاصه نکات دانش آموزان منتهی گردید این کار درد زمان حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به انجام رسید.
در اینجا نقش محوری معلم در زمانی محدود نمایان شد و سهم بیشتری از کلاس را به منظور رفع اشکال تمرینات آنها به فعالیت های گروهی اختصاص دادیم.
در غیاب دستیار خوبم آقای آشور به منظور همیاری سرگروهها و امکان سریعتر دستیابی به راه حل و پاسخ های صحیح با استفاده از دیتا پروژکتور جواب ها را بر روی پرده کلاس به تناوب نمایش می‌دادم.
در این میان سرگروه ها به تکاپو و همیاری اعضای گروه می‌پرداختند و اشکالات ایشان را نیز خود با عبور در میان گروه ها پاسخ‌می‌دادم. با توجه به محدودیت زمان در این روز تجربه جدیدی را پیش گرفتم. در این حال از سرگروه ها خواسته شد تا علاوه بر نامه فعالیت کلاسی به بررسی و ثبت نمره تکلیف نیز اقدام کنند.
نکته جالب توجه در این روز ساخت و نمایش قسمتی از فیلم تولید شده توسط دو نفر از دانش آموزان در مبحث ترکیب بود و دانش آموزان با اشتیاق فلش های خود را برای دریافت فیلم مزبور در اختیار من قرار می دادند.
این دو دانش آموز از تجربه ساخت فیلم آموزشی از این مبحث هم بسیار خرسند بودند و هم بسیار بهره مند شدند. ناگفته نماند که تعدادی از دانش آموزان به ‌طور ناباورانه ای علاقمند به داشتن فیلم های دروس تدریس شده به صورت زنده در کلاس بودند و گویا سبک یادگیری آنها در این روش دستخوش تغییر شده است و با تکیه بیشتر بر فیلم ها مایل به بازبینی و یادگیری هستند.
به هر روی از اینکه دانش آموزان بهره مند و قدردان فیلم های آموزشی شده اند بسی مایه خرسندی است و زمینه برای ادامه کلاس معکوس در سالهای آتی به شکل بهتری مهیا شده است.



ایجاد فرصت ساخت فیلم آموزشی علاوه بر افزایش تجارت تولید محتوای دانش آموزان، آشنایی بیشتر با فرایند ساخت فیلم را در کنار تسلط محتوایی بیشتر و غنیمت شمردن فیلم های در اختیار در پی دارد.
به نظر می رسد تا هر یک از افراد مبادرت به ساخت یک فیلم آموزشی نکنند درکه روشنی است فرایند تهیه آن و ظرافت ها و دشواری های مربوطه به طور شایسته نخواهند داشت.
از این روی از دستیار خوبم آقای آشور نیز تقاضا کرده ام تا فیلم درس بعدی را بسازد.
به رغم آنکه در دیدگاه های شناختی اساساً تشویق و تنبیه مورد توجه و اقبال قرار نمی گیرد لیکن فعلاً من با ابزار تشویق پنج مثبت به سازندگان فیلم های آموزشی قدردانی و جبران زحمات ایشان را می کنم.
در آخر لازم به ذکر است که به سه شماره به دلیل داشتن ظرائف و ابتکارات در حل مسائل و تنوع طرح سوالات گوناگون همچنین پیش‌نیاز اساسی مبحث بعدی یعنی درس احتمال ما را به این تصمیم سوق داد که هفته ی آینده را با استفاده از سوالات تکمیلی چند گزینه ای و دشوارتر به تثبیت و تسلط در این بخش سوق دهیم.
در پایان زنگ امروز دانش آموزان در کوییز مربوطه شرکت کردند و سوالاتی که در سطح معمول بود با اعتماد به نفس خوبی پاسخ دادند.


[http://www.aparat.com/v/TaULj]




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




طبق قرار جلسه قبل، امروز نخست كوییز از بحث قبلی را گرفتم. این كار را به درخواست یكی از بچه های موجه تجربه كردم. قصدم هم این بود كه ضمن احترام به نظر او، ماحصل این تجربه را مشاهده كنم. در اینجا دانش‌آموزان فرصت پیدا می‌كنند كه خود را آماده‌تر كنند. البته آنهایی هم كه وقت خود را صرفا به انجام تكالیف درس بعد معطوف كنند معلوم نیست كه وقتی جدی برای كوییز گذاشته باشند.
به هر حال به نظر می‌رسد که اگر از این شرایط به عنوان پیش آزمون برای درس جدید استفاده کنیم بسیار مفیدتر خواهد بود تا اینکه به کوییز بعد از رفع اشکال پرداخته شود. انجام کوییز پایانی بعد از کار گروهی ضمانت اجرایی کیفیت فعالیت گروهی دانش آموزان را نیز در پی خواهد داشت.
بعد از اتمام آزمونک جواب سوال های آزمون را برای دانش آموزان بیان کرده ام آنها که حدود ۱۵ دقیقه وقت برای آن صرف کرده بودند با آمادگی ذهنی کامل پاسخ هارا به خوبی فرا گرفتند و به اشتباهات خود پی بردند بدین ترتیب فرصت خوبی برای یادگیری پیش روی آنها قرار گرفت.
بعد از آن بود که بچه ها را دعوت به انجام کار گروهی و رفع اشکال تمرین های امروز که شامل فعالیت ها و کار در کلاس کتاب ریاضی و همچنین کاربرگه هفته ی ۲۱ بود را به طور گروهی انجام دادند.
آنها بدین ترتیب تقریباً به طور کامل به رفع اشکال پرداختند و من هم در میان گروه ها به اشکالات احتمالی سرگروهها پاسخ می‌دادم.
وقتی از سوالهای کاربرگ بود که اغلب آنها پاسخی برای آن پیدا نکرده بودند در چنین جاهایی فرصت برای نمایش فرهمندی معلم و به تبع آن مشروعیت و مقبولیت معلم ایجاد می شود.
علاوه بر این نکته های مهم و خارج از کتاب گفته شده در لابلای صحبت ها به طور جمعی در پای تخته از سوی معلم بیان شد.
پس از آن بود که با آمادگی ذهنی دانش آموزان فرصتی ایجاد شود تا برخی سوالات نسبتاً دشوار را به عنوان سوال امتیازی و چالشی مطرح کنم تا دانش آموزان با سطوحی بالاتر از مبحث ترکیبیات مواجه و آشنا شوند.
نکته آخری که لازم به ذکر است و یک تجربه خوب در این جلسه بود این است که با دانش‌آموزان قرار گذاشتم که هر گاه من با چندضربه انگشتر خود به شیشه تابلو یا درب کلاس زدم آنها متوجه شوند که صدای گفت و گوی ایشان از حد مورد انتظار فراتر رفته است و لازم است که صدای کار گروهی خود را پایین‌تر آورند.
بدین ترتیب به مرور تجربه و عادت خواهند کرد که با صدای کمتر به فعالیت‌های هم یارانه اقدام کنند و فرهنگ کار گروهی خود را در سطحی بالاتر رشد دهند.
به رغم اینکه من تکالیف دانش آموزان را در غیاب دست یارم بررسی دقیق نکردم ولی با گذر از کنار گروه ها مشاهده می کرده ام که اغلب آنها پاسخ هایی را به سوالات داده اند و تقریبا دانش آموزی بدون تکلیف نداشتم.
در این حال عموم گروه ها به رفع اشکال درس می پرداختند و صحبت های حاشیه ای به چشم نمی خورد به نظر می رسد ‌که اکنون دانش‌آموزان به یک هماهنگی و همراهی مناسب با انتظارات خواسته شده رسیده اند.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




صبح مطابق پنجشنبه‌های معمول سرگروه ها برای کلاس فوق العاده حضور پیدا کردند من هم از این فرصت برای حل سوالات دشوار ویژه علاقه مندان از هفته ۲۰ از کتاب کار پرداختند و با توجه به اینکه اغلب آنها قدرت پاسخگوئی نداشتند بنابراین کلاس را مفید ارزیابی کردند.
نکته جالب توجه این بود که تقریبا اغلب سرگروه ها در این جلسه حضور پیدا کردند و برای من جالب بود که آنها بدون اجبار به استقبال این کلاس که زودتر از زمان مدرسه تشکیل می شود حضور به هم رساندند.
امروز با توجه به تشکیل نشدن جلسه مشاوره عمومی بچه ها فرصت مغتنمی دست داد تا آنها در سالن نمازخانه مدرسه به صورت گروهی به رفع اشکال در درس جدید بپردازند.
در حالیکه هیجده گروه در یک سالن همزمان مشغول بودند ولی بهره مفیدی از این زمان می بردند و حداقل یک زنگ از روزهای تعطیل در هفته های آینده ی درس من جبران شد.
در کلاس درس نیز ابتدا ادامه رفع اشکال صورت گرفت و سپس من تدریس درس جدید که مبحث ترکیب بود را به روش مرسوم انجام دادم.
با این تفاوت که از مشارکت بچه ها در قالب پرسش و پاسخ بهره می بردم و همچنین مطالبی اضافه بر کتاب در پایان گفتم.
در اینجا آفته عمومی این کار که عدم مشارکت تمامی دانش‌آموزان است دوباره به چشم می خورد
ولی از یک سو به دلیل نداشتن فرصت کافی و از سوی دیگر به منظور مقایسه با روش آموزش از طریق فیلم این روش را دنبال می‌کنم.
جالب است که برخی از دانش آموزان سراغ فیلم را می گیرند و من هم به تجربه ی مبحث قبلی از دو نفر از دانش آموزان شایسته درخواست کردم که این بحث را در قالب فیلم آموزش داده و آن را در اختیار دیگران قرار دهند.
همچنین برخی از دانش آموزان تقاضا داشتند که آزمون که درس اخیر را در جلسه آینده برگزار کنیم تا فرصت آمادگی بیشتر برای آنها مهیا شود.
من هم که در پی کسب تجربه‌های جدید هستم ضمن موافقت احترام به نظرات آنها را در عمل نشان دادم.
بدین ترتیب دانش آموزان قرار شد کاربرگ و فعالیت های کتاب درسی را به عنوان تکلیف برای جلسه آینده انجام دهند.
البته فکر می‌کنم روش پیشین شایسته‌تر بوده است.




نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز اولین روز از کلاسهای سال ۱۳۹۶ است. طبیعی بود که با روی گشاده و لبی خندان و همراه با تبریکات حلول سال جدید باشد.
کمتر از یک دقیقه بعد وارد درس شدیم چرا که تعطیلات زیادی پیش رو هست و ما باید خود را برای ۲۲ اردیبهشت آماده ی آزمون جامع گزینه دو کنیم.
با توجه به اینکه درس جایگشت توسط دانش آموز مرادیان صورت گرفت و در آخرین روز سال گذشته ارائه شد لازم بود که دوباره بحث های قبلی از این فصل را مرور کنم.
برخی از دانش آموزان اظهار کردند که اکنون تازه به مطالب این درس پی برده اند. بعد از این بود که در تک زنگ دوم آنها به حل مسائل و رفع اشکال از کتاب کار در هفته ی ۲۰ پرداختند.
بدین ترتیب آنها خود را برای حل تمرین های کتاب کار در هفته ی ۲۰ آماده کردند.
در زیر فیلم ارائه دانش آموز مرادیان آخرین جلسه از سال گذشته در کلاس نمایش داده شود مشاهده می شود.
گفتنی ست که در جلسه ی مزبور یک کلاس به رفع اشکال پرداختند و کلاس دیگر شاهد شعرخوانی آقا معلم بودند.
اگرچه آن جلسه خاطره انگیز و دلنشین بود ولی توازون دو کلاس را بر هم زد به طوری که در اولین روز از سال جدید دانش آموزان کلاس دوم اظهار کردند که هنوز رفع اشکال هفته ی ۱۹ از کتاب کار باقی مانده است.
خوشحالم که کار به خوبی و روانی و همراه با ارتباطی صمیمانه و محترمانه و اثربخش دنبال می شود و معلم و دانش آموزان کلاس را با طعم لذت دنبال می می‌کنند.

[http://www.aparat.com/v/johPr]






نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :