یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
[http://www.aparat.com/v/3QvEx]


[http://www.aparat.com/v/HtFNu]




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چندی پیش برخی از همکاران در مورد یادگیری تعاملی با بنده مصاحبه ای داشتند. قصد دارم در طی چند پست، محتوای این مصاحبه را تقدیم همکاران گرانقدر کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می کنم خدمت استاد عزیز، جناب آقای نیرو. متشکرم که این وقت را در اختیار ما قرار دادید. خواهش می کنم که بی مقدمه سر اصل مطلب برویم. اگر لطف کنید برای ما توضیح بفرمایید که کلاس ‌‌های درسی که ما داریم با چه مساله ‌‌ای رو به رو هستند که یادگیری تعاملی می ‌‌تواند مسئله آنها را حل کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

به طور مرسوم که کلاس ‌‌های ما با یکسری مسئله ‌‌هایی مواجه است که خود ما در دوران تحصیل تجربه کردیم، همین الآن هم خیلی از بچه ها در خیلی مدارس آن را تجربه می کند. من فقط لازم هست، این جمله را به عنوان یک مقدمه کوتاه عرض کنم ما معلم ‌‌ها در کلاس درس تدریس می ‌‌کنیم با هدف یادگیری بچه ‌‌ها به عبارتی هدف از تدریس یادگیری است. معمولاً خیلی وقت ‌‌ها در کلاس های ما مسئله اصلی این است که یادگیری در کلاس درس به شایستگی حاصل نمی ‌‌شود.

در این حالت، یادگیری، دایره محدودی از بچه ‌‌ها را در کلاس درس در بر می ‌‌گیرد و بخشی از بچه ‌‌ها با ناکامی در یادگیری به خانه می ‌‌روند و این مسئله، یادگیری را بر دوش آنها قرار می دهد. در این حالت آنها مجبور می ‌‌شوند که با فعالیت ‌‌های اضافه ‌‌تر خودشان را برسانند به مرز یادگیری که می بایست در کلاس درس حاصل بشود.

ناگفته نماند که اگر یادگیری در کلاس درس رخ ندهد عملاً، وقت اضافه ‌‌ای به فعالیت ‌‌های دانش ‌‌آموزان تحمیل و اضافه می ‌‌شود. چه بسا دانش ‌‌آموز اساساً خودباوری خود را درجریان یادگیری از دست بدهد و او تصور بکند من توانایی یادگیری ندارم و طبعاً در انگیزه او تأثیر منفی می ‌‌گذارد و تلاش او را کم می ‌‌کند. تلاش کمتر نتیجه را و موفقیت را از او سلب می کند و مانند یک سیکل خودتشدیدکننده، او را از جریانی اصلی کلاس باز می دارد.

ولی اگر ما بتوانیم کاری را انجام بدهیم که دانش آموزان در گستره حداکثری یعنی هم دانش ‌‌آموزان قوی، هم ضعیف و متوسط، در خود کلاس یاد بگیرند؛ آن موقع می ‌‌توانند گام‌های بعدی که مترتب بر یادگیری است را مانند حل مسئله و ایجاد تثبیت و تسلط بعد از آن، در مرحله بعدی به خوبی انجام دهند. پس اینکه گستره یادگیری وسیع بشود و عمق یادگیری افزایش پیدا کند و ماندگاری یادگیری برای دانش آموزان به ارمغان بیاید این به نظرم می تواند شرایط ایده آلی برای یک معلم و یک کلاس درس باشد. به نظر می ‌‌آید یادگیری تعاملی این کار را در حیطه موضوعات محتوایی درس انجام می ‌‌دهد.

نکته دیگر این است که بچه ‌‌های ما اساساً مهارت ‌‌های تعامل و یک گفتمان مستدل را به طور معمول در کلاس ها را فرا نمی ‌‌گیرند. یعنی بستر فراگیری آن برای ایشان رخ نمی ‌‌دهد و معمولاً دانش ‌‌آموزان ما این مهارت ‌‌های تعاملی را کمتر برخوردار هستند در حالی که می‌دانیم نیاز آن‌ها به این توانایی کمتر از یادگیری محتوای درسی کتاب‌‌ها نیست. آنها در محیط‌‌های اجتماعی اعم از محیط‌های دانشگاهی، شغلی و خانوادگی و غیره همواره نیازمند این مهارت هستند که شیوه‌های تدریس معلم‌محوری کلاس‌ها، عرصه توان‌افزایی دانش‌آموزان در این حیطه مهیا نمی‌شود.

این دو مسئله اساسی بود که من در سال ‌‌های دانش ‌‌آموزی خودم و در سال‌های تدریسم با آن ‌‌ها مواجه بودم و به نظر می ‌‌رسد بر اساس تجاربی که ما داشتیم یادگیری تعاملی می ‌‌تواند رافع این دو مسئله مهم باشد.





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




در این نوشته من به همراه آقای علی کریمان همکار خوبمان در دبستان صلحا، سعی کرده ایم تجربه زیسته خود را درباره‌‌ی استفاده از نرم‌‌افزار حاضر در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان در جهت مدیریت کلاس درس بیان کنیم.


به طور معمول ما معلمان برای ثبت وقایع کلاس، حضور و غیاب، ارائه امتیاز و یادداشت‌های روزانه، نقص تکیلف و.... برای دانش‌‌آموزان، از یک دفتر ثبت استفاده می‌‌کنیم. در این رابطه گاهی با مسائلی مواجه هستیم. به عنوان مثال ثبت امتیاز‌‌ها و نکات مربوط به دانش‌‌آموزان زمان‌‌بر است. یا گاهی در اواخر سال و درست موقعی که معلم می خواهد از دفتر ثبت خود بهره‌برداری کند به طرز عجیبی ناپدید می‌‌شود! همچنین اطلاع‌‌رسانی وقایع کلاس به والدین، به ویژه در مقطع ابتدایی که اغلب مایل به دیدن لحظات مهم و تکرار نشدنی کلاس و فرزندشان هستند، همچنین امکان ارسال پیام دوسویه میان اولیاء دانش‌‌آموزان و معلم نیز به سادگی و به روز ممکن نیست.
از سوی دیگر هنگامی که می‌‌خواستیم در کلاس، کار گروهی انجام دهیم، نیازمند ابزاری بودیم که گاه به سرعت گروه‌‌بندی تصادفی انجام دهیم، یا به گروه‌‌های از پیش تعیین‌‌شده امتیاز بدهیم، یا تایمری داشته باشیم که گروه‌‌ها با دیدن آن به مدیریت زمان خود توجه بیشتری پیدا کنند و بالاخره نویزمتری که مرز هنجاری سروصداهای طبیعی در پی آن را کنترل کرده و نیازمند تذکرات مکرر معلم نباشند.
هنگامی که با اپلیکیشین کلاس‌‌دوجو (ClassDojo) آشنا شدیم و از آن استفاده کردیم، عموم مسائل فوق برای ما حل شد. علاوه بر آنکه امکان ارتباط با معلمین در کلاس‌‌ها و مدارس دیگر به منظور همرسانی تجارب مهیا شد. از آنجایی که اپلیکیشن مزبور متصل به سایت است، بنابراین کلیه اطلاعات درج شده نیز در دسترس و باقی می‌‌ماند. در ادامه قصد داریم شما را با این برنامه آشنا کنیم و شما را دعوت کنیم تا از تجربه جذاب و هیجان‌‌انگیز استفاده از آن بهره‌‌مند شوید.
کافیست به وبگاه www.classdojo.com بروید در آن به عنوان معلم ثبت نام کنید. این وبگاه با شعار "این سایت همیشه برای معلمین دنیا رایگان است" پذیرای شما خواهد بود.




ابتدا کلاس خود را تشکیل دهید و دانش‌‌آموزانتان را اضافه کنید. این برنامه برای هر دانش‌‌آموز به طور پیش‌‌فرض یک تصویر گرافیکی تخصیص می-دهد که شما می‌‌توانید تصویر واقعی دانش‌‌آموز را جایگزین آن نمایید.



حالا نوبت به آن رسیده که هر کدام از مهارت‌‌ها یا شاخص‌‌های تشویق را تعریف کنید. موارد کم کاری را هم اضافه نموده و امتیاز مثبت یا منفی هر کدام را نیز مشخص کنید. اکنون همه چیز آمده است.



شما می توانید حضور غیاب را همین جا انجام دهید. کدام دانش‌‌آموزان تاخیر داشته است و کدام زودتر کلاس را ترک کرده است؟ کدام دانش‌آموز غیبت داشته است؟ همه این موارد در قسمت Attendance قابل ثبت است.
در صفحه‌‌ای که دانش‌‌آموزان کلاس مشخص است، می توانید در قسمت Groups گروه‌‌های از پیش مشخص شده را تعیین کنید و سپس با چند کلیک ساده نمره مثبت یا منفی دهید به اشخاص یا گروه‌‌ها برای هر یک از شاخص‌‌ها بدهید. در این حال تمام موارد ثبت شده را می‌‌توانید در قالب یک فایل اکسل دریافت کنید.



همچنین با استفاده از کدهایی که در قسمت Setting، سیستم در اختیار شما می‌‌گذارد می‌‌توانید با دعوت والدین دانش‌‌آموزان امکان دسترسی به اطلاعات عمومی کلاس و همچنین اطلاعات اختصاصی فرزندشان بدهید.
شما می توانید هر روز در قسمت Stories به صورت انفرادی، کلاسی و یا مدرسه‌‌ای عکس یا فیلم در برنامه بگذارید تا معلمین و اولیایی که از اجازه ورود دریافت کرده‌‌اند در جریان کارهای روزانه کلاس قرار گیرند و اینگونه یک کلاس شیشه ای داشته باشید. همچنین می‌‌توانید در قسمت Messages برای دانش‌‌آموزان به صورت انفرادی، کلاسی و یا مدرسه ای پیام یا فایل ارسال کنید.


در این حال امکان ارتباط با مدارس داخل و خارج از کشور و دعوت از سایر معلمان مدرسه برای حضور در فضای نرم‌‌افزاری کلاس و همرسانی تجارب وجود دارد. در پایان سال نیز می‌‌توانید کلاس خود را آرشیو کنید و همچنین در صورت نیاز اطلاعات مندرج در آن را به معلم سال بعد بدهید.
این نرم افزار علاوه بر تحت وب بودن، اپلیکشن هم دارد که حتی offline هم کار می کند و هر موقع online شدید به طور خودکار خود را update می کند. به عبارتی گوشی تلفن همراه هر معلم ریموت کلاس اوست.
معلم می‌‌تواند از اولیا بخواهد این نرم افزار را نصب کنند و با ثبت هر پیام اولیا آن را در گوشی خود ببینند یا در سایت مربوطه مشاهده نمایند. در این حال مثلاً وقتی به یکی از دانش آموزانتان مثبت می دهید گوشی تلفن همراه اولیا پیام می‌‌دهد که واقعه‌‌ی جدید برای فرزنداشان ثبت شده است.



شما همچنین می‌‌توانید در صحن کلاس درس از جعبه ابزار این نرم افزار بهره ببرید. در این جعبه ابزار امکان استفاده از تایمر (Timer) وجود دارد که به صورت ثانیه معکوس، از مدت زمانی که شما مشخص کرده اید به صورت تمام صفحه به کار می‌‌افتد و در انتها با صدای زنگی اعلام پایان مدت می-کند. در این حال امکان مشخص کردن تصادفی (Random) هر یک از دانش‌‌آموزان برای پرسش وجود دارد. همچنین با استفاده از دکمه Group Maker امکان تشکیل گروه‌‌های تصادفی به تعدادی که شما مشخص کنید وجود دارد.


قابلیت ویژه‌‌ای که در این جعبه ابزار وجود دارد، اندازه‌‌گیر سروصدای محیط است (Noise Meter) که حساسیت آن قابل تنظیم است. بدین ترتیب معلم ابزاری را برای خودتنظیمی دانش‌‌آموزان در اختیار ایشان قرار می‌‌دهد تا میزان شلوغی فعالیت‌‌های گروهی خود را شناسایی کرده و به تذکرات معلم شرطی نشوند. بالاخره با استفاده از ردیف دوم این جعبه ابزار امکان نمایش نوشته‌‌هایی برای ترتیب فعالیت‌‌های کلاس یا سوال‌‌هایی که قرار است مبنای فعالیت گروهی قرار گیرد وجود دارد. همچنین دکمه پخش موزیک که ممکن است به عنوان زمینه صوتی کار در کلاس در نظر گرفته شود.



در آخر شما می‌‌توانید مطابق تصویر ذیل گزارش‌‌هایی را در بازه‌‌های زمانی خاص به صورت نموداری در مورد افراد یا کل کلاس دریافت کرده و در ارزشیابی خود مورد استفاده قرار دهید.



فیلم ذیل را جناب آقای کریمان به منظور معرفی این برنامه تدوین کرده اند که توجه شما را به دیدن آن جلب می کنم.

لینک فیلم آموزش برنامه ClassDojo




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




با اتمام آزمون های نیم سال اول و بعد از برگزاری آزمون گزینه دو و اردوی بازدید از مناطق دفاع مقدس دانش آموزان پایه یازدهم، عملاً تدریس نیمه دوم کتاب درس آغاز شد.
البته برخلاف نیمسال نخست که فیلم ها را در تابستان قبل از سال تحصیلی آماده کرده بودم در اینجا باید قبل از تدریس هر درس فیلم را آماده کنم و آن را در اختیار بچه‌ها قرار دهم.
از آنجا که در هر یک از دو کلاس به خاطر یک دانش آموز که در انجام تکالیف کوتاهی می کردند و نمره مستمر آنها را  منوط به نتایج  آزمونها کرده بودم و ذهن و روانم مکدر شده بود، تصمیم گرفتم در اولین جلسه تذکراتی را به عموم دانش آموزان بدهم. بدین منظور موارد زیر را به آنها گوشزد کردم:
نخست آنکه هدف ما یادگیری دانش آموزان است و یادگیری نیازمند تعامل است. تعامل معلم با دانش آموزان در قالب پرسش و پاسخ و تعامل بچه ها با یکدیگر در قالب کار گروهی. اجرای اثربخش تعامل همتراز دانش‌آموزان، مستلزم دیدن فیلم و انجام شایسته تکالیف است که تثبیت و تسلط ایشان را در پی خواهد داشت.
 به آنها عرض کردم که بنده ارائه طریق می کنم و راهنمایی من از جنس ایصال الی مطلوب نیست و این دانش آموزان هستند که باید مسئولیت‌پذیر باشند و وظایف خود را به شایستگی انجام دهند. به آنها خاطر نشان کردم که تعداد قابل توجهی از دانش آموزانی که صرفاً با انضباط و الزام بیرونی به انجام کار درسی پرداخته اند در ترم های نخست دانشگاه مشروط می‌شدند.
عرض کردم اکنون در مواجهه با ایشان ایده خوراندن داروی تلخ را برای شفای درسی لازم نمی بینم، بلکه می خواهم هر کسی نتیجه عمل خود را مشاهده کند و من در تعارض بین نتیجه و شأن و شخصیت دانش آموزان، دومی را برمی‌گزینم و حاضر نیستم با تهدید و تنبیه و تحقیر کسی را وادار به درس خواندن بکنم تا با اصلاح و بهبود نتیجه او نتیجه خود را نمایان کنم.
سعی کردم آنها را به هدف های به افق های بالاتر توصیه کنم و از گرمای اردوی جنوب استفاده نموده و انگیزه‌های عالی در جهت خدمت به اسلام و مسلمین را با احراز نتایج ممتاز و طی تحصیلات شایسته در مراحل عالی سوق دهم و آنان را در این مسیر به صبوری دعوت کنم.
خوشبختانه نتیجه آزمون گزینه دو دانش آموزان نیز بار دیگر در درس حسابان دارای ترازی ممتاز و متفاوت از سایر دروس شد اگرچه به طور کلی با افت عمومی ایشان مواجه بودیم. گفتی که فکر می کنم هم به خاطر حضور رقبای شایسته در این آزمون و هم به خاطر حال و هوای اردو بود و اینکه آنها یک روز قبل از روز جمعه آزمون برگزار کردند و بلافاصله رهسپار خوزستان شدند این افت را شاهد بودیم.


اسامی خاطره انگیز بچه ها و مثبت هایی که دریافت کرده بودند و در مستمر ایشان لحاظ گردیده است.





نوع مطلب : کلاس حسابان1 سال تحصیلی 97-96، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






در دانشگاه آزاد اسلامشهر کلاس آمار توصیفی که با دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی داشتم، به شیوه معکوس انجام شد. این کار تجربه ای متفاوت بود و قرار است که واکاوی آن پایان نامه خانم جنتی از دانشجویان دانشگاه خاتم شود. آزمون این درس هم برگزار شد و دانشجویان عملا سوالاتی را که در کلاس تجربه کرده بودند مشاهده نمودند. در این کلاس هم نیمی از نمره به آزمون اختصاص داده شده بود و نیمی دیگر مربوط به حضور و فعالیت ایشان در کلاس بود که پیشتر آنها نسبت به نتیجه کلاسی خود در قالب امتیازهایی که با استفاده از اپ کلاس دوجو داده بودم مطلع شدند.



درج این تصویر نام دانشجویان کلاس را در ذهن آقامعلم ماندگار می کند. آنها به همین آواتارها راضی بودند و بنابراین من آنها را تغییر ندادم. خوشبختانه نظرسنجی که دانشگاه از در مورد استادان هر کلاس انجام میدهد در اختیار اساتید نیز قرار می گیرد. اظهاراتی که دانشجویان کرده اند دلالت بر این دارد که آنها از کلاس رضایت داشتند.


نکته قابل توجهی که رخ داده بود این است که برخی از دانشجویان شیطنت کرده بودند و نتیجه نهایی خود را به اشتباه به دیگر همکلاسی های خود اظهار کرده بودند و همین امر موجب سوء تفاهم و دلخوری برای برخی ایجاد کرده بود. با این وصف اظهاراتی که برخی از دانشجویان بعد از آزمون داشتند امیدبخش بود:

سلام وقتتون بخیر. دیروز امتحان داشتیم تا الان همه چیز خوب بوده من دیشب نمره ام رو دیدم ولی اكثر دوستان همه راضی وخوشحال بودند ازنمراتشون.
همه اینها به خاطر زحمات وآرامشی بوده كه درطول ترم وقبل از امتحان ازجانب شما داشتیم.متشكرم
آقای دكتر خداوند یارویاور شما درتمام مراحل زندگیتون باشه كه این آرامش وجودی خودتون رو كه از الطاف خداوند هست رو به دانشجویان ودانش آموزان خود می دهید . امنیت روانی ودوری از استرس وهمچنین فراگیری درس بصورت مطلوب وماندگار، از فواید حضور دركلاسهای شما می باشد كه هنوز درجای دیگر مشاهده نكردم وبه نوبه خود بی نظیر است.

استاد گرامی من روز اول خدمتتان صادقانه عرض کردم که هیچی نمیدانم. ولی الان خیلی خیلی روی مسایل آمار تسلط پیدا کرده ام و همه را مرهون لطف وکمکم ها ومحبت های شما میدانم.
 من همیشه دعا گوی شما خواهم بود واز خداوند می خواهم که مثل همیشه پر توان وشاداب باشید وبه امر تدریس بپردازید ممنون وسپاس فراوان

سلام شب خوش استاد .ببخشید مزاحمتون میشم .می خواستم خدمتتون عرض كنم اگر من و دیگر دوستان رشته تحقیقات آموزشی خواسته یا ناخواسته باعث مكدر شدن خاطر شما شدیم من به نوبه خود از طرف خودم وبچه های دیگه پوزش می طلبم.اگر كوتاهی وقصوری بوده به حساب كمی تجربه دانشجویانتون بزارید.




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





روز28 دیماه با برگزاری آزمون پایان ترم دانشجویان دانشگاه خاتم عملا دفتر کلاس برنامه ریزی درسی در آموزش عالی آنها بسته شد. عکس فوق هم بعد از برگزاری آزمون گرفته شد. کلاس های بسیار خوبی با این دوستان سپری کردیم و به واقع دانشجویان خوبی بودند. برخی از آنها نیز اظهار لطفشان همچنان بعد از برگزاری آزمون ادامه یافت. تجربه جالبی که از شیوه متفاوت ارزشیابی

داشتند و خاطراتی که از روزهای چهارشنبه در ذهن آنها بود و ایشان در نخستین چهارشنبه بعد از پایان ترم آن را یادآور شدند همه دلالت بر کلاسی خاطره انگیز و به یادماندنی داشت که آثار خوبی را بر جای گذاشت و این نبود جز لطف پروردگار.
من هم در کانالی که با ایشان داشتیم و برای کلاسمان ترتیب داده بودیم پیامی را همراه با ترانه خداحافظ و تصویر یکی از تابلوهای خوشنویسی ام ارسال کردم. پیام بنده چنین بود:

همراهان گرامی و دوستان عزیز و دانشجویان بزرگوار
بهترین سلام ها و درود ها را نثارتان می‌کنم.
از اینکه جلساتی خاطره انگیز و به یاد ماندنی را با شما سپری کردم بسیار خوشحالم و از اینکه توفیق دیدار را از دست داده‌ام ناخشنود.

لیکن این سنت روزگار است که هر سلام و وصالی به وداع و هجران می انجامد و فقط خدا و خوبی هاست که بر جای می ماند.

امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی سربلند و پیروز باشید و قصورات اینجانب را حلال بفرمایید.

در ارزشیابی نهایی هم سعی می کنم انصاف و عدالت را پیشه کنم و اگر کاستی و خطایی در این باب به طور سهو رخ دهد امیدوارم شما به دیده خطاپوش از آن در گذرید.

ترانه زیر راه تقدیم به همه شما گرامیان می کنم و از همه شما طلب دعای خیر دارم.


و آخر دعوینا ان الحمد لله رب العالمین

پیامهای ذیل یادداشت های این دانشجویان است.

سلام استاد صبح شما بخیر
سپاس از ترانه زیبایی که فرستادید ما هم واقعا سخت برامون که دیگر نمی توانیم از حضور اساتید محترمی چون شما بهره ببریم
شما هم کوتاهی از ما دیدید حلال کنید ببخشید اگر نتوانستیم ان طور که باید جبران زحمات شما را بکنیم. سلام .شبتون بخیر.

خواستم

یک تشکر ویژه داشته باشم به خاطر نحوه ارزشیابی که مثل همیشه توام با

ابتکار بود تمام مطالب را خواندیم وامتحان دادیم بدون دغدغه واسترس.
اما

دلتنگی ما با تموم شدن ترم وخداحافظی از شما با متن پراز احساس شما دوصد

چندان شد ولی این اطمینان خاطر را به شما بدهم که ما به این راحتی دست از

سر شما بر نمیداریم ومثل همیشه اسباب زحمت شما را فراهم خواهیم کرد.
باز هم از زحمات شما بی نهایت سپاسگزارم وامیدوارم درپناه خداوند ودر کنار خانواده محترم شاد وپیروز وسلامت باشید.


سلام دكتر
خوب هستین ؟؟
چهارشنبه است و فرصتی برای یادگیری
البته

همیشه این فرصت هست ولی چهارشنبه ها دیگه به اوج خودش می رسه.

همیشه اسم شما استاد گرانقدر ورد زبان من هست ، بسیار آموختم. امیدوارم مثل شما متعهد و پاسخگو باشم.


سلام استاد

وقت بخیر و خدا قوت. ممنون خدا رو شکر همه چی خوبه. پخش زنده آون روز خیلی

کمک کرد ممنون و به لطف خدا بچه های کلاس هم مثل همیشه هوای همدیگر رو

دارند.


سلام استاد
مرسی بابت این غزل زیباتون كه در كانال قرار دادید
به شدت دلتنگ كلاس و دانشگاه و شما واساتید شدیم
قدر ندونستیم و واقعا من به شخصه دارم حسرت میخورم حتا اگه لحظه ای رو در جوار شما و باقیه اساتید از دست داده باشم.
هیچ وقت تو زندگیم فراموشتون نمیكنم
و همیشه از منشتون، تواضعتون و دانشتون به خوبی یاد میكنم و واسم خیلی ارزشمند بودید و هستید.
اساتیدی

كه واقعا مثال زدنی شدید تو هر لحظه واسم و خیلی درسها ازتون یادگرفتم چون

نه تنها تو كلامتون بلكه تو رفتار و منشتون تمام درسایی كه بهمون اموزش

دادید رو دیدم .كاش همه اساتید و جامعه اموزشی مانند شما و دیگر اساتید

دوره تحصیلی ما بودند تا لذت یادگیری و اموزش و ... براشون طعم دیگری

میگرفت.
ارزو میكنم همیشه سلامت باشید و سبز و مانا.


با سلام و عرض احترام و ارادت خدمت دکتر نیرو بزرگوار
در سرزمین خاطره ها آنان که خوبند همیشه سبزند
و آنان که محبت ها و دوستی ها را بر قلبشان برافراشتند همیشه به یاد می مانند
بابت همه خاطرات خوبمان و همه چیزهای خوبی که آموختیم ممنون و سپاس

واقعا این همه لطف ومحبت جنابعالی رو نمیتوانم و نمی دانم چطور میشه جبران کرد
بله

دقیقا من از دیروز تا همین آلان بقدری منقلب و متالم تر از قبل شده ام و

اشک امانم را بریده هم بابت مصیبتی (فوت یکی از بستگان) که داشتیم هم بابت

اتمام کلاس که غمم را مضاف کرده از همدردی و این همه ابراز لطف شما ممنونم.
دیروز (اولین چهارشنبه بعد از ترم) برای من و دوستانم واقعا شام غریبانی بود.


استادفرهیخته وارجمند؛جناب دکتر نیرو!
دراین بازه زمانی-کوتاه-از و در کنارشما اموختم انچه که از اهداف اشکار وچه بسا بسیارتر؛انچه که ازاهداف پنهان اموزش عالی بود.
تلاشم،شاگردی کردن بود وخوشه چینی درمحضرشمابزرگوار!
یقینا انچه به عنوان سند نوشتاری ارائه گردیده-که بسیار الکن وناچیز می نماید-سوای آموزه های معتبرتر دیگر ازکلاس درس شما می باشد.
کاش توان آن بود که برسنت تلخ روزگار،فائق می امدیم واموراتی که به زعممان صحیح است وتمایل به انجامشان داشتیم را؛رقم میزدیم.
دراین

میان انچه آرامش بخش وجودمان است؛جزاین کلام حضرت حق نیست که:"چه بسا انچه

که خوشایندشمانیست اما خیرتان دران نهاده شده است."؛ناچار به تسلیم هستیم و

چون ادعاداریم که ازمتوکلان به حضرتش هستیم؛رضا به داده می دهیم وازجبین

گره می گشاییم.

ازحضرت دوست برای جنابتان بهترین های ممکنه روزگار را صمیمانه آرزومندم.

همیشه سبزوپرتوان؛پیروز وشاد باشید.


این روش باعث شده بصورت هدفمند و پژوهشی درس بخونیم و درگیر موضوع بشیم.


خدا خیرتون بده

در طول ترم چیزای جدید و جالبی از شما یاد گرفتیم.


یکی از دانشجویان در ذیل برگه خود در مورد برنامه درسی پنهان در کلاس درس ما چنین مواردی را یادداشت کرد:

روابط استاد با دانشجویان دوستانه و همیارانه بود درک بسیار بالایی از دانشجویان داشتند. شاید بتوان گفت تفاوتهای فردی ما را می‌دانستند. بهترین یادگیری در محیطی اتفاق خواهد افتاد که رابطه بین استاد و دانشجو از لحاظ عاطفی خوب باشد.

ما همه با آرامش و علاقه سر کلاس حاضر می شدیم .استفاده از فناوری روز، یاددهی مواردی که برای یک دانشجو لازم بود از جمله تشویق و مساعدت در ارائه مقاله ها و فصول کتاب درسی، استفاده از اپلیکیشن و نرم افزارها همچنین ایجاد مهارت تجربه و تحلیل وبلاگ، بررسی دانشجو، نکته سنجی و ژرف اندیشی، خوب دیدن و خوب شنیدن، مهارت بیان و مدیریت زمان، ارائه ها.

حتی در مورد آزمون با دیگر اساتید و روش هایشان متفاوت بودند. با ارائه سوالات از قبل از آزمون ما را به نقد بررسی تجزیه و تحلیل وادار کردند. اما در مورد ارائه ها، ای کاش زمان بیشتری برای نقد گفتگو و بحث در مورد هر کدام از این الگو ها وجود داشت، هرچند قرار بود پیش مطالعه‌ای باشد ولی کافی نبود.

روش ارزشیابی بسیار عالی است که تمام نمره به پایان ترم منتقل نشود. کتاب معرفی شده در عین کم حجمی و سبکی ولی کمی پیچیده و گنگ و بدون مثال بود. محیط فیزیکی کلاس بسیار خوب بود که ما می توانستیم به راحتی مشارکت گروهی و یا حتی جیگ ساو داشته باشیم.

قوانین و مقررات وضع شده عیناً اجرا شد. استاد از قبل بیان می داشتند و ما نیز خود را برای آن آماده می‌کردیم. در کل اگر بخواهم بگویم تجربیاتی که ما در کلاس کسب کردیم پیامدهای مثبت زیادی داشت و هر چه فکر می کنم پیامد منفی نمی توانم برای آن در نظر بگیرم. رفتار استاد نه تنها برای من که خانواده دوستان و اطرافیان من از طریق من نیز موثر بوده است. اینکه در انجام پروژه حقیر همیار و حامی بنده بوده و هستند و همچنین باعث شناخت یکی دیگر از علائق بنده شده‌اند. من فکر نمی‌کردم بتوانم تجزیه و تحلیل کنم و یا حتی نوشتن مطلب در وبلاگ که چه آثار مثبتی به همراه داشت.


دانشجوی دیگر چنین نوشت:

در کلاس درس برنامه ریزی درسی در آموزش عالی این برنامه درسی (پنهان) به طور کامل قابل لمس برای همه ما دانشجویان بود. کلاسی که به ظاهر در پی آشناسازی ما با برنامه‌های درسی الگوها و فرهنگ های متفاوت آن و در پنهان، حساس شدن به کلمات، بالا رفتن اطلاعات نرم افزاری (استاد با معرفی نرم افزارهای مختلف دانشجویان را آماده برای ارائه های خود می کردند)، نمایش فیلم های متفاوت برای درک بیشتر مطالب، ورود به دنیای شعر و شاعری و احادیث برای مصداق دادن، الگو شدن استاد به عنوان فردی کنجکاو و محقق و انتقال این روحیه به دانشجویان، موضوع Time management (مدیریت زمان)، مباحثه در موارد مختلف، حتی تاثیرپذیری خود استاد از دانشجویان در به کار بردن کلمات ساده تر و کاربردی تر به جای کلمات ثقیل و عربی که خود ایشان نیز این تغییر را اظهار کردند.

و از همه مهمتر ورود به دنیای نوشتار: برای همه ما دانشجویان بسیار سخت بود وقتی شروع به نوشتن و جهت دادن یک مطلب به سمت آموزش عالی کردیم ولی با صبر و آموزش های استاد، هم جملات شکیل تر و هم ربط آن به آموزش عالی در نوشته‌ها پیدا شد.

نحوه یادگیری مشارکتی: چیدمان صندلی ها حتی برای یک جلسه که خود آزمون شیرین بود.

بالا بودن تسلط علمی استاد، به چالش کشیدن دانشجویان و کمک به ایشان در رسیدن به یک نتیجه همگانی همه از مصادیق برنامه درسی پنهان و فرصتی برای یادگیری بود که شاید کمتر و یا هرگز در کلاس های دیگر انجام نشده بود.


در آخرین جلسه از کلاس درس نیز برای دانشجویان قطعه شعری را خواندم که بخشی از آن توسط یکی از دانشجویان با گوشی موبایل ضبط شد و حسن ختام و ماندگار گردید.

[http://www.aparat.com/v/kLMSU]





نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :