یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 15 اسفند 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
اصول پنجگانه ای که آقایان جانسون در مورد اجرای رویکرد مشارکتی مورد تاکید دارند در تصویر زیر موجود است.



ما به تعداد معلمان می توانیم مدل برای اجرای یادگیری مشارکتی داشته باشیم مشروط به آنکه این اصول یا ویژگی های پنجگانه در آن لحاظ شده باشد.
برخی از مدلهای پیاده شده در خارج از کشور با توضیح سرکار خانم علیخانی در زیر آمده است.

بنده علیخانی هستم و با معرفی برخی از تکنیک های برجسته در یادگیری مشارکتی در خدمت شما هستم.

همه 5 اصل یادگیری مشارکتی در این تکنیک ها نهفته است و حضور همه آن ها الزامی است. البته همه ما می توانیم با استفاده از این اصول، تکنیک های نوآورانه دیگری نیز خلق کنیم.

تکنیک 1: فکر کن؛ جفت شو؛ تسهیم کن (think pair-share)


1) فکر کردن: به دانش آموز فرصت داده میشود تا در مورد سوال/مسئله فکر کند و پاسخ فردی خود را آماده کند. زمان مطلوب برای فکر کردن، بین 10 ثانیه تا 5 دقیقه است.
2) جفت شدن: دانش آموز با همکلاسی خود هم گروه می شود و درباره پاسخ یکدیگر بحث می کنند.
3) تسهیم کردن: اطلاعات حاصل از بحث ها در مرحله دوم، برای سایر دانش آموزان نیز به اشتراک گذاشته می شود.

این تکنیک مناسب سنین پایین تر (پیش دبستان و ابتدایی) است.

[http://www.aparat.com/v/NJFXz]


تکنیک 2: گروه های پازلی (jigsaw group)


گام اول: تعریف یک سوال/ مسئله یا وظیفه
گام دوم: تقسیم کردن سوال یا وظیفه به تعداد اعضای گروه
گام سوم: تشکیل گروه های 5 یا 6 نفره (گروه جیگسا) که هر عضو گروه باید مسئولیت پاسخگویی به یک قسمت از مسئله را به عهده بگیرد.
گام چهارم: بحث و تبادل نظر اعضا در خصوص سوال و پاسخ مربوط به خودشان.
گام پنجم: تشکیل گروه های تخصصی (کنار هم قرار گرفتن اعضایی که مسئولیت پاسخگویی به یک سوال مشترک را بر عهده داشته اند)
گام ششم: بحث و تبادل نظر گروه های تخصصی
گام هفتم: بازگشتن اعضای گروه های تخصصی به گروه های جیگسا و جمع بندی مطالب و مباحث
گام هشتم: ارائه های انتقادی و نهایی

[http://www.aparat.com/v/7dsNM]


تکنیک 3: دایره های داخلی و خارجی (inside-outside circle)

1.ابتدا دو دایره درونی و بیرونی تشکیل دهید (بگونه ای که در سمت چپ تصویر قابل ملاحظه است)؛ تعداد دانش آموزان در هر دو دایره باید برابر باشد.
2.معلم یک سوال یا مسئله مطرح میکند. دانش آموزانی که در دایره درونی قرار دارند اطلاعات، افکار و ایده هایشان را در خصوص سوال و مسئله مورد نظر با دانش آموزان مقابلشان در دایره بیرونی تبادل می کنند.
3.در فرایند تبادل افکار و ایده ها، دایره دوم بطور مداوم چرخش دارد. بعنوان مثال دانش آموزش A از دایره درونی با دانش آموز A از دایره بیرونی بحث و تبادل نظر می کند. بعد از اتمام زمان درنظر گرفته شده، دایره دوم می چرخد و دانش آموز A از دایره درونی با دانش آموز B از دایره بیرونی بحث و تبادل نظر می کند. (همانگونه که سمت راست تصویر قابل ملاحظه است)
4.این چرخش تا زمانی ادامه پیدا می کند که دایره بیرونی به تناسب تعداد اعضایش چرخیده باشد.
5.در این فرایند معلم می تواند در مرکز دایره بایستد.

[http://www.aparat.com/v/gRNqT]


تکنیک 4: میز گرد یا میز گردان (rally table)


1.ابتدا دانش آموزان گروه بندی می شوند.
2.معلم سوال یا مسئله ای را مطرح میکند که می تواند چند پاسخ داشته باشد.
3.از دانش آموزان خواسته می شود تا برای سوال یا تکلیف مربوطه یک پاسخ (این پاسخ می تواند یک متن نوشتاری یا حتی یک داستان پردازی باشد) بنویسند و برگه پاسخ را بین سایر اعضای تیم نیز بپرخانند (همانطور که در تصویر قابل ملاحظه است).
4.در گام بعدی، از هر گروه یک نفر بصورت تصادفی انتخاب و به ارائه نظرات اعضای گروهش می پردازد.

[http://www.aparat.com/v/ctnDJ]


تکنیک 5: تدریس متقابل (reciprocal teaching)

1.قرار دادن دانش آموزان در گروه های 4 نفره
2.دادن یک نقش (خلاصه نویسی-پرسشگری- روشنگری- پیش بینی) به هر یک از اعضای گروه
3.دادن یک موضوع یا متن به هر گروه
4.هر عضو باید نقشی را که به او سپرده شده در مدت زمانی که توسط معلم تعیین می شود انجام دهد
5.چرخش نقش ها بین اعضای گروه
6.ارائه نهایی

[http://www.aparat.com/v/BMkX7]


5 تکنیک مذکور، بسیار کاربردی و برجسته هستند. شما حتی می توانید با حفظ 5 اصل پایه، این تکنیک ها را با یکدیگر نیز ترکیب نمایید. امید آنکه، محیط های یادگیری فردی و رقابتی را به یادگیری مشارکتی تبدیل نماییم.





نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نخستین همایش گروه تلگرامی آموزش‏ پژوهی صلحا، روز جمعه چهارم اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگی – آموزشی صلحا با حضور مدیران مدارس و اعضای منتخب این گروه که از جای جای ایران اسلامی به تهران آمده‏ بودند، برگزار شد.



گروه آموزش‏ پژوهی صلحا که در شهریورماه 1394 راه ‏اندازی شد، در ابتدا با هدف دانش‏ افزایی کادر همکاران مجتمع شکل گرفت و پس از موافقت هیأت مدیره مجتمع در آذرماه همان سال پذیرای دیگر همکاران علاقه‏ مند از مدارس دیگر گردید.
از آغاز شکل‏ گیری گروه و به منظور سامان‏دهی آن، ضمن تشکیل اتاق فکر، قواعد و مقرّراتی تنظیم شد که تاکنون نیز پابرجاست؛ به عنوان مثال عموم اعضای محترم گروه تنها در روزهای جمعه مجاز به درج مطالب خود در گروه هستند که تمامی مطالب مندرج نیز در حیطه تخصصی و حرفه‏ ای تعلیم و تربیت می باشد.
از ابتدای فعالیت گروه تا پایان نیمه دوم سال 1394 مطالب درج‏ شده به طور منظم و هدفمند صرفاً از سوی
دکتر محمد نیرو، مدیر گروه ارائه می‏ شد که در نیمه نخست سال 1395 با هماهنگی قبلی، تعدادی از مدارس به گزارش تجارب و عملکرد خود با همراهی برخی از مستندات، تصاویر و فیلم‏ ها اقدام کردند.
در این دوره 24 مدرسه فعالیت‏ های خود را ارائه نمودند. در کنار این امر هر هفته یکی از متخصصان و کارشناسان پیرامون موضوعات از قبل تعیین شده پاسخگوی سؤال ‏ها و نیازهای احتمالی اعضا با همراهی مدیر گروه بودند.
از نیمه دوم سال 1395 هر هفته یکی از افراد مجرّب یا صاحب‏نظر با رایزنی و هماهنگی صورت گرفته، مطالب تخصّصی حرفه معلمی را در گروه ارائه می ‏نمود که در نیمه دوم سال 1396 هم‏زمان با فرارسیدن سومین سال فعالیت گروه، طرح موضوعات تخصصی در حیطه فرآیند "یاددهی – یادگیری" در دستور کار گروه قرار گرفت. این رویه با تبیین نظریه "هوش‏های چندگانه" و کاربست آن در مدرسه آغاز شد که از آن تاریخ تا پایان سال تحصیلی جاری نکاتی کاربردی را در زمینه "یادگیری تعاملی" مطرح نموده‏ ایم.

[http://www.aparat.com/v/Cq4g9]




گزارش زیر توسط آقای سید امیرعلی صدرنیا،معاون آموزشی دبیرستان صلحا دوره دوم نگاشته شده است.

نخستین نشست گروه تلگرامی؛ هم‏نشینی همکاران فرهنگی و مدیران مجتمع‏های آموزشی

این نشست طبق برنامه از پیش اعلام شده رأس ساعت 9:30 بامداد روز جمعه چهارم اسفندماه با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری بین‏ المللی رستمی و پخش سرود جمهوری اسلامی به‏ طور رسمی افتتاح شد.



در ابتدا دکتر محمد نیرو، معاون پژوهشی مجتمع آموزشی صلحا و مدیر گروه تلگرامی و دبیر این همایش به ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه راه‏ اندازی گروه آموزش ‏پژوهی و نحوه شکل‏ گیری گروه تلگرامی آموزش‏ پژوهی پرداخت.



سپس آقای حافظی‏ نژاد به عنوان یکی از اعضای گروه تلگرامی آموزش‏پژوهی مقاله خود را با عنوان "سه دام که در زمان تدریس نباید گرفتارشان شویم" در جمع حاضران در جلسه ارائه کرد که از سوی همکاران مورد توجه قرار گرفت.


پس از این ارائه، کلیپی از مرحوم علامه علی‏اصغر کرباسچیان، مؤسس دبیرستان علوی که در آن به تبیین حدیث شریف "لَئِن یهدِی الله بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ" که از سوی نبی مکرّم اسلام (ص) خطاب به امیرالمؤمنین علی (ع) در خصوص اهمیت و ارزش انسان‏ سازی بیان شده بود، پخش گردید.


پس از پخش این کلیپ خانم دکتر سلیمی ‏نمین به "نقش مدرسه در پرورش مهارت‏های کشف و حلّ مسأله دانش ‏آموزان" اشاره کرد و با تشریح این موضوع به اهمیت و ارزش این نقش مدرسه، بیش از پیش تأکید نمود.
پس از این سخنرانی زمان پخش کلیپی از فرمایشات مقام معظم رهبری (دام عزه) فرا رسید که معظم له در خصوص اهمیت علم و تعلیم و معلم بیاناتی را مطرح نمودند.


آخرین سخنران این جلسه، مهندس سیدمحمدحسین میرهادی، مدیر مجتمع فرهنگی – آموزشی صلحا بود که پیرامون "رهبری آموزشی پارادوکسی" با حاضران سخن گفت و باب جدیدی را در مباحث تعلیم و تربیت برای حاضران گشود.


در پایان این مراسم از پنجاه تن از اعضای منتخب گروه تلگرامی که یا به عنوان ارائه‏ دهندگان مقالات تخصصی فعال بوده‏ اند و یا به عنوان کارشناسان و همیاران که در پیشبرد فعالیت ‏های این گروه ایفای نقش کرده‏اند با اهدای لوح یادبود این نشست تقدیر و تشکر شد و از سوی حاضران مورد تشویق قرا گرفتند.
عکس یادگاری جمعی با ارائه ‏دهندگان مقالات و کارشناسان پایان‏ بخش این مراسم بود.






نوع مطلب : گروه تلگرامی آموزش پژوهی صلحا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :