یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 26 تیر 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
همکاران دبیرستان صلحا در طی چهارجلسه جلد سیزدهم از مجموعه بینش مطهر با عنوان تربیت و رشد اسلامی است که در آن به دیدگاه های شهید مطهری در موضوع تعلیم و تربیت پرداخته است را با حضور آقای دکتر هاشمی گلپایگانی بررسی می کنند. پیش از برگزاری جلسه، همکاران بخش های مربوط از کتاب را آزمون داده و در حلقه های مباحثه شرکت می کنند.



[http://www.aparat.com/v/dWtKC]


[http://www.aparat.com/v/bmOgy]


[http://www.aparat.com/v/Dm7Ce]

در دبیرستان صلحا، موضوع بینش مطهر به عنوان یک طرح در نظر گرفته شده است.






نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


















اظهار نظر سرکار خانم حاجیلو دبیر ادبیات و مجری کلاس معکوس

استاد گرامی جناب آقای دکتر نیرو

با ســــــــــــــلام
 دلسوزی ، تلاش و کوشش حضرتعالی در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه با دانش آموزان و ایجاد فضائی دلنشین برای کسب علم و  دانش و درک شرایط آنها حقیقتاً قابل ستایش است.

 شرکت در همایش روز چهارشنبه توفیقی بود که بتوانیم از نزدیک با روش تدریس حضرتعالی آشنا شویم وبارها وبارها تکرار کنیم که؛ خواستن توانستن است.
 چه زیبا بود وقتی که فیلم های آموزشی درس ریاضی ،نحوه کلاسداری ،طراحی آموزشی هنرمندانه ،گروههای بندی های تخصصی که به تجربه به آنها رسیده بودید، شور وشوق به یا دادن ویاد گرفتن به درسی که از زبان همکاران بارها شنیده بودم که می گفتند در درس ریاضی نمی توان از این روش تدریس استفاده کرد را دیدم برخودبالیدم که چگونه همه چیز شدنی است.

نمی دانم که از کدام بخش جذاب وآموختنی روش تدریس حضرتعالی بگویم وتنها این جمله را می گوییم که کاش همه عزیزان در آن جمع حضور داشتند وزیباترین کلاس به نمایش درآمده را می دیدند.

 اینجانب بر خود وظیفه میدانم در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات ارزشمند شما استاد گرانقدر تقدیر و تشکر نمایم.

از خداوند متعال برایتان سلامتی ، موفقیت و همواره یاد دادن را مسئلت دارم.




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




وقتی از طرف مدرسه دعوت شدیم برای همایش ارتقا دانش معلم ها اصلا علاقه ایی به شرکت نداشتم و فقط برای انجام وظیفه از طرف کل همکارهای بخش زبان انگلیسی شرکت کردم. از حجم کلاس ها و تنوع کلاس ها تعجب کردم و تنها یک کلاس بود که توجه منو یکمی به خودش جمع کرد: "آموزش مشارکتی". فکر کردم خوب همینو میرم. اما قطعا اینم مثل همه کلاس هایی که قبلا رفتم قراره فقط حرفای خوشگل بشنوم و یه ناهاری هم بخورم و برگردم خونه و الکی کلی از روزم تلف بشه.
اما اما اما
این کلاس یه تفاوتی داشت با همه کلاس هایی که رفتم. اول از همه این که سخنران فقط سخران نبود. خودشون تمام چیز هایی که می‌گفتن رو تجربه کرده بودن و این باعث شد بیشتر مشتاق بشم و جالب تر اینکه تک تک سوالام رو تا آخر جلسه پاسخ دادن و مهم تر از همه اینکه حرف ها از دل بر میومد و به دل می‌نشست.
متاسفانه بعد از اون جلسه من فقط یک جلسه کلاس تو هر مدرسه ایی داشتم و بعد از اون بچه ها وارد فصل امتحانات میشدن. اما با خودم گفتم یک جلسه هم بهتر از هیچیه.
این بود که رفتم سر کلاس و سعی کردم تا جایی که میشه از نکاتی که یاد گرفته بودم استفاده کنم. برای من تغییر فیزیکی کلاس اصلا امکان پذیر نبود و از طرفی هم دائما دل شوره داشتم که کلاس سر و صدا بشه و کسی از بیرون بهم تذکر بده. اما باید این کا رو انجام میدادم.
این بود که شروع کردم
از اونجایی که آخرین جلسه بود و کل کتاب متاسفانه با روش سنتی و کسالت بار تمام شده بود، برای بچه‌ها فقط کاربرگ برده بودم.
بچه ها توی هر میز دونفر نشسته بودن به توصیه استاد با توجه به شناختی که داشتم چند تایی رو جابجا کردم و کاربرگ ها رو بینشون پخش کردم و ازشون خواستم با هم انجامش بدن ( در حالی که همیشه می‌گفتم تنها این کارها را انجام دهند و اگر حرفی هم یواشکی با هم میزدن مجبورشون می کردم به سکوت که مبادا معلمی باشم که توانایی کنترل کلاس رو نداره). بچه ها شروع کردند به انجام دادن. البته که کلاس کمی همهمه شد و من بینشون راه میرفتم و چند تایی سوال که پرسیده شد رو جواب دادم و مجبور به توضیح یه نکته خیلی کوتاه برای کل کلاس شدم.
برعکس هر جلسه که قبل از شنیدن صدای زنگ همه با کیف جلو در ردیف بودن، اون جلسه همه از خوردن زنگ تعجب کردن و کیمیا که هیچ وقت یادم نمیاد انگیزه و علاقه ایی به درس داشته باشه و یه دقیقه آروم بشینه گفتش خانم امروز بهترین کلاس زبانمون بود اصلا حوصلم سر نرفت.
من از انرژی بچه ها حسابی سرحال بودم و خوشحال از اینکه این روش فقط برای درس ریاضی و فیزیک شیمی جواب نمیده و برای درس هایی مثل زبان و ادبیات هم میتونه مفید باشه و کلاس رو از اون حالت کسالت بار سنتی بیرون بیاره.
الان واقعا برای شروع ترم تابستون مدرسه لحظه شماری می‌کنم و امیدوارم بتونم از این روش بیشتر استفاده کنم.
واقعا از استاد نیرو ممنونم که بی منت و چشم داشتی این روش رو دارن به همه آموزش میدن تا شاید نسلی که قرار تو کلاس های ما تربیت بشن بهترین این کشور و مرز و بوم باشن و ما هم نقش کوچیک اما مفیدی برای ایران داشته باشیم
با سپاس 




نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 13 تیر 1396 :: نویسنده : محمد نیرو
اطلاعیه ای که در کانال تلگرامی کتابخانه ملی درج شده بود در زیر آمده است.
سومین نشست از سلسله نشستهای معرفی آثار اعضاء پژوهشگر سازمان: " یادگیری تعاملی: کاربرد نظریه اجتماعی-فرهنگی در فرایند یاددهی-یادگیری" سخنران دکتر محمد نیرو
etelaresaniiran@





نوع مطلب : تجربه زیسته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که سال تحصیلی به انتها رسیده است و مطالب گوناگونی را در طی ۷۰ پست گذشته تقدیم همکاران عزیز کرده ام فکر می‌کنم که بد نباشد یک‌بار دیگر سیر کلی کلاس درس را بازگو کنم؛ شاید زمینه و یا انگیزه ای برای اجرای آن توسط سایر معلمان میهنم قرار گیرد.
سال تحصیلی ۹۶-۹۵ را در حالی آغاز کردم که تجربه ثبت و تحلیل شده سه سال گذشته‌اش را در مورد بخش مهمی از رویکرد حاضر با خود همراه داشتم. این امر به من بسیار کمک کرد که کاستی‌های گذشته را در سال تحصیلی جاری تکرار نکنم. این هم از میوه‌های مبارک تجربه‌نگاری و مستندسازی و همچنین ارزیابی و تحلیل آنهاست.

بقیه در ادامه مطلب همین پست


ادامه مطلب


نوع مطلب : كلاس ریاضی سال تحصیلی 96-95، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :