یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

[http://www.aparat.com/v/41o0U]





گزارش سرکار خانم رازقی از شرکت کنندگان در کارگاه:

بسیار منظم و طبق زمان بندی از پیش تعیین شده اجرا شد.

محتوای آموزشی بسیار پر بار ، غنی و کاربردی بود. به نظرم هر آنچه در کتب دانشگاهی به صورت تئوری خوانده بودم در این کارگاه به مرحله اجرا در آمد.
تجربه این روش ها برایم بسیار جذاب و جالب بود، بدون استرس و ایمان به یادگیری داشتم.

از اینکه با عنوان کردن تجربیاتم از کارگاه قبلی توانستم یاری گر آموزگاری باشم که سالها از این حرفه فاصله گرفته بود و اکنون به قصد بازگشت به کارش با انگیزه تر شده بود خوشحالم.
حضور او در کارگاه یادگیری تعاملی باعث خرسندی من بود. و اینها را مدیون آموزش های شما در کارگاه هوش های چندگانه می دانم.

با داشتن ۱۵ سال تجربه با دانش آموزان به حقیقت می توانم بگویم از موثر ترین کلاس هایی ست که طی این چند سال شرکت کرده بودم. تغییر در نگرش خودم اولین اتفاق جالبی بود که در حرفه ام دریافت کردم.
نگرش متفاوت به شغلم و مسئولیت هایی که با آگاهی از این روش ها به عهده ام گذاشته شد.

امیدواری به یادگیری بهتر و عمیق تر دانش آموزانم و این خودباوری در من با اجرای این روش ها حس خوشحالی دیگر من است که در مناطق روستا نشین هم می توان بچه ها را از این روش ها غنی کرد.

با اهدا بهترین آرزوها..















نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مرحله دیگر از برگزاری کارگاه دیکوم در دبیرستان صلحا سپری شد. در این مرحله قرار بود مشاغلی غیر از معلم راهنمایی که قبلا این مرحله را سپری کنند وارد این جریان شوند. آقای جوراستی از فارغ التحصیلان مدرسه که اکنون به عنوان همکار و دستیار معاون آموزشی دبیرستان دوره دوم مشغول به کار هستند چنین گزارش کردند:


باسمه تعالی

جلسه‌ی پیرامون روش دیکوم

جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر داودی آغاز شد، صحبت‌هایی که خیلی طولانی نبودند ولی به صورت جسته گریخته موضوع جلسه را روشن کردند و مشخص شد که قرار است مسئولین مربوط به هر بخش با چالشی جدی روبرو شوند.
با ورود دکتر نیرو به بحث، معلمین و مربیان با اصل موضوع دیکوم و جزئیات آن به صورت دقیق‌تری آشنا شدند. پیش از آن به این مهم دست یافتیم که در شغل معلمی، دانش و مهارت که اصلی‌ترین جایگاه را دارد قابل ارتقاست و در صورتیکه این ارتقا مطابق نیاز‌های جامعه آموزشی نباشد به تدریج موجب حذف افرادی می‌شود که گامی در راستای این ارتقا برنمی‌دارند.

اما دیکوم.
یکی از روش‌های ارتقای مهارت روش دیکوم است.
روشی که شاید اسم پیچیده‌ای داشته باشد اما قطعاً همه در فعالیتی به یک شکلی و به یک اسم دیگری از آن استفاده کرده‌اند. یکی از مهمترین چیزهایی که در دیکوم می‌بینیم، آشنایی مجدد و مرور وظایف اصلی و فرعی هر بخش از مجموعه است که هر چقدر بیشتر به داخل آن نفوذ کنیم به وظایفی پی خواهیم برد که شاید مسئول آن بخش هرگز اقدامی در آن چارچوب نکرده باشد.
افراد طبق وظایفی که در طول سال بر عهده دارند به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند که به آن‌‌ها رسته گویند. مانند: رسته سمعی و بصری _ رسته آموزش _ رسته پرورشی _ و...
با آغاز بخش اصلی جلسه و روند پیاده سازی دیکوم ابتدا به وظایف اصلی هر رسته اشاره خواهد شد.
در این میان افرادی به نام تسهیل‌گر که بخشی از دوره‌ی دیکوم را پیموده‌اند و آشنایی کافی با موضوع را دارند، در اجرای این فعالیت برای هر رسته یاری‌دهنده هستند و به نوعی در اجرای امور این روش نقش کاتالیزگر را اجرا می‌کنند. در ادامه بخش اصلی و مشخص شدن وظایف اصلی هر رسته به چالشی بر می‌خوریم که شاید بخشی از وظایف مطرح شده با یکدیگر هم‌پوشانی دارند؛ اما کاری که باید انجام داد آن است که وظایف اصلی باید تا جای امکان با یکدیگر تلفیق شوند تا بعد‌ها به چند دسته‌ی فرعی تقسیم شوند. وظایف اصلی شامل وظایفی می‌شود که امورات اصلی هر رسته پیرامون آن وظایف می‌گذرد.
اما وظایف فرعی، وظایفی هستند که زیر شاخه‌هایی از وظایف اصلی هستند؛ هر کدام شامل فعالیت‌هایی می‌باشند که به فراخور اتفاقاتی که در طول سال می‌افتد به زیر گروهی از وظایف اصلی تبدیل می‌شوند.
برای مثال در رسته آموزش یکی از وظایف اصلی، تعامل با مدیریت می‌باشد که در طول سال با توجه به فعالیت‌ها و اتفاقاتی که در مجتمع رخ می‌دهد مسئولین واحد آموزش موظف به ارائه گزارش آن رخداد به مدیریت هستند که این بخش یعنی "ارائه گزارش به مدیریت" از وظایف فرعی و زیر مجموعه وظیفه "تعامل با مدیریت" می‌باشد.
در انتها و پس از مشخص شدن وظایف فرعی و اصلی و ارتباطشان با یکدیگر باید همین روند برای وظایف فرعی نیز طی شود.
برای مثال در رسته آموزش در بخش "تعامل با مدیریت" یکی از زیر شاخه‌ها "ارائه گزارش به مدیریت" می‌باشد، حال خودِ بخش ارائه گزارش به چند دسته تقسیم می‌شود. مانند: ارائه گزارش آزمون‌های سراسری هر مقطع، گزارش عملکرد معلمین پاره وقت و ...
اما در جلسه‌ای که گذشت قرار بر این بود فقط تا پایان بخش مشخص کردن وظایف اصلی و فرعی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر جلو برویم تا در جلسات آینده به تفصیل به زیر شاخه‌های آن‌ها نیز پرداخته شود.
یکی از نکات خوب این جلسه آن بود که در میانه‌ی جلسه زمان استراحتی داده شد تا هم نفس‌ها تازه شود و هم افراد هر رسته از فعالیت‌های دیگر رسته‌ها نیز استفاده کنند که نکته‌ی مثبتی در راستای آشنایی بیشتر افراد هر گروه با سیر اجرایی دیکوم بود.
در پایان جلسه و پس از مشخص شدن وظایف فرعی و اصلی و اتمام کار، عکس یادگاری‌ توسط اعضای هر رسته، تسهیل‌گر و جناب آقای دکتر نیرو گرفته شد تا حاصل زحمات آن جلسه ثبت گردد.

به امید ارتقای دانش و مهارت
برای مجموعه‌ای جوان‌تر با دانشی جوان‌تر














نوع مطلب : معاونت آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




روزهای 12 و 13 تیرماه در خدمت آموزگاران و معلمان ابتدایی سفیران در منطقه 8 تهران بودم. معلمان باانگیزه و پرانرژی ابتدایی معمولا همراهی بیشتری دارند و صاحب سخن را بر سر ذوق بیشتری می آورند. اشتیاق یادگیری بیشتر آنها به یادگیری فرصت مغتنمی را برای تغییر ایجاد می کند. به ویژه که در پایان از یک یک آنها به اختیار قول گرفتم که این شیوه را در کلاس های درسشان پیاده کنند. خروجی کارهای آنها که بر روی مقواهایی ترسیم و ارائه می شد قابل تحسین و الهام بخش بوده است. اظهارات معاون آموزشی آنجا سرکار خانم احمدی نیز انرژی بخش بود:
هر چند از نظر بنده محتوا بسیار غنی و کاربردی ارائه گردید.

1- کارگاه بسیار دقیق و منظم برگزار گردید که در جای خود ستودنی است.

2- تنظیم پیام و ذکر ملزومات مورد نیازتان قبل از شروع کارگاه بسیار مدبرانه و آگاهانه بود فقط در صورت صلاحدید اگر نحوه توزیع کاربرگ ها را مانند بقیه نکات در پیام ذکر بفرمایید بسیار خوب می شود تا طبق برنامه ریزی مد نظرتان کاربرگ ها آماده و توزیع گردد.

3- اگر امکانش باشد که فیلم های ایرانی و بومی را جایگزین فیلم های خارجی کنید که خیلی عالی میشه.
که در پاسخ به مطلب آخر ایشان عرض کردم که به دلیل عدم دسترسی به فیلمهایی از کلاس درس مدارس ایران با الگوهایی که در یادگیری همیارانه است ناچار از فیلمهای کلاس های درس خارج از کشور استفاده شد. امید آنکه این کاستی نیز اصلاح شود.

















نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




31 سال گذشته من به میاندوآب رفتم. آنجا به اقتضای دوران دفاع مقدس و برای حضور در جبهه بدانجا اعزام شدم. در روزهای 5 تا 7 تیرماه دوباره به این شهر عزیمت کردم. ولی اینبار به قصد خدمت به معلمان ارزشمند و قرآنی دبستان ثقلین و به دعوت از ایشان. در این کارگاه که سه نیمروز به طول انجامید با بزرگوارانی آشنا شدم که انگیزه های سرشاری را در آنها مشاهده کردم و امیدهای زیادی را به درخشش و تعالی مدرسه ایجاد می کردند. آنچنانکه حتی میزهای در کارگاه را برای این منظور خریداری کرده بودند. خوشبختانه این کارگاه دو سه روز قبل از برگزاری کلاس های تابستانی آنجا بود و آنها می توانستند آموزه های مربوطه را در بوته آزمایش این دوره محدود قرار دهند و با آمادگی بیشتری سال تحصیلی را آغاز کنند. یکی از معلمان گرانقدر نیز چنین کرد و طرح درس و عکس های کلاسش را در اولین روز برایم ارسال کرد و در تهران من مشاهده کرده و لذت بردم. کلیپ ذیل را هم سرکار خانم شلوندی بلافاصله بعد از برگزاری کارگاه تهیه و برای بنده ارسال کردند که از پی گیری و هماهنگی ایشان سپاسگزارم. ایشان همچنین گزارش ذیل را زحمت کشیدند. در این حال تصاویر مربوطه در قسمت ادامه مطلب قابل مشاهده است.

[http://www.aparat.com/v/jH2zJ]







ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




امروز توفیق داشتم در خدمت معلمان ابتدایی از 4 مدرسه برجسته شهر اهواز باشم. مدارس شهید ابراهیمی، شهید گلچین، شایستگان و ستارگان علم. در این جمع اغلب معلمان خانم حضور داشتند. بسیاری از ایشان از معلمان برجسته شهر و حتی استان بودند از جمله سرکار خانم سبیلی که معلم نمونه استان خوزستان و آموزگار پایه اول بودند و خود مدرس دوره هایی برای دیگر معلمان است. برای بنده فرصت ارزشمندی بود که با این سرمایه های استان کارگاه یک روزه ای داشته باشم. سرکار خانم مشعلی که مدیر دبستان ستارگان علم هستند زحمت هماهنگی این نشست را کشیدند که جا دارد از ایشان و تمام مدیران و معلمان مربوطه صمیمانه تشکر کنم.
آنچه برای بنده بسیار ارزشمند بود و خستگی سفر و کارگاه را زدود این بود که معلم نمونه استان از حضور در این کارگاه احساس خوبی داشت و یادداشتی را برایم ارسال کرد که برایم گرانقدر است و خدای بزرگ را به خاطر این توفیق سپاسگزارم.














نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




همکاران علاقمندی که مایل به شرکت در این همایش رایگان هستند، کافیست که برای ثبت نام با دبیرستان سبحان به شماره 22640038 تماس بگیرند.


گزارش تصویری













نوع مطلب : اطلاعیه‌ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :