یادداشت‌های آقا معلم
تجربیات زیسته كلاس درس
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ محفلی است كه دل‌نوشته‌ها، برداشت‌ها و گزارش‌های كلاس درس و مدرسه‌ام را به منظور آگاهی همكاران، والدین و دانش‌آموزان عزیزم درج كرده و ضمن به اشتراك‌گذاری، آنها را به بوته نقد و نظر قرار می‌دهم. همچنین با درج تجارب زیسته كلاس، امكان بازنگری و تحلیل كار معلمی‌ام را مهیا كرده تا در نهایت زمینه رشد جمعی و بهره‌وری فرایند آموزش را به ارمغان آورد.
(تلگرام mniroo@)
مدیر وبلاگ : محمد نیرو
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گزارشگر: سرکار خانم اسماعیلی
گزارش جلسه پنجم کلاس روشها و فنون تدریس: 
در ابتدا استاد مروری بر مطالب جلسات گذشته با طرح سوال و پاسخ گرفتن از بچه ها داشتند بعد راجع به نحوه خلاصه کردن توضیحاتی را ارائه کردند و قرار شد فایلی که مربوط به خلاصه کردن به روش درختی است را در گروه بارگذاری کنند تا همه با آن آشنا شده و مطالب برنامه درسی پنهان را با روش درختی خلاصه کرده و بیاورند.


 در مرحله بعد استاد گروه های ۴ نفره تشکیل دادند و اینکه گروه ها مشغول به بحث و صحبت راجع به برنامه درسی پنهان شدند و بعد از پایان بحث به هر گروهی پنج دقیقه فرصت دادند تا در رابطه با برنامه درسی پنهانی که در کلاس روشها و فنون تدریس و در دانشگاه علوم و تحقیقات وجود دارد صحبت شود و در انتها هر گروهی یک نمونه از این موارد را ذکر کرد و قرار شد هر کسی تا پایان ترم جاری یک مجلد از این بحث تهیه کرده و به استاد تحویل دهد.
 در ادامه راجع به یادگیری معکوس صحبت کردند که منظور از کلاس معکوس این است که جای کلاس درس با تکلیف در منزل عوض می شود یعنی به جای اینکه دانش آموز در کلاس بیاموزد و تکالیف را در منزل پاسخ دهد معلم با ساختن فیلم های آموزشی و ارائه آن به بچه ها این فرصت را برای دانش آموز به وجود آورد که درس را در منزل بیاموزد و در کلاس فقط به رفع اشکال آن پرداخته شود و اینکه استاد نرم افزاری راجع به ساختن فیلم های آموزشی معرفی کردند و قرار شد تا هفته آینده هم فایل آن را در گروه بارگذاری کنند هم فلش برده و فایل آن را برای بچه ها بریزند تا با نحوه ساخت فیلم آشنا شوند. از طرفی دو کتاب راجع به یادگیری معکوس معرفی کردند از جمله کتاب یادگیری معکوس اثربرگمن انتشارات مرات و کتاب یادگیری معکوس در دوره ابتدایی ترجمه محمود امانی انتشارات تیک و قرار شد به روش یادگیری معکوس مطالب گذاشته شده در گروه با موضوع کلاس معکوس را در منزل مطالعه کرده وهفته آینده در کلاس راجع به آن بحث شود.


 در ادامه گروه های هفت نفره با استفاده از برنامه کلاس دوجو تشکیل دادند و به هر نفر از گروه یک قسمت از کتاب مدرسه نامرئی محول شد و مدت ۱۷ دقیقه زمان داده شد تا هر کسی روی قسمت خودش مسلط شود بعد در گروه های تخصصی که شامل ۳ نفر از افراد مشترک در قسمت مربوطه بودن بحث و تبادل نظر شد تا آن قسمت به خوبی درک شود و به هر نفر در گروه ۳ دقیقه فرصت داده شد تا مطلب مربوط به قسمت خودش را برای هم گروهی هایش توضیح دهد و آنها را در جریان آن قسمت قرار دهد ( روش جیک ساگو در گروه بندی ) و در نتیجه با این روش یک کتاب در مدت زمان ۳۰ دقیقه در کلاس توسط افراد مطالعه شد و همه افراد کلاس در جریان موضوع کتاب قرار گرفتند و قرار شد تا هفته آینده گروه‌های تخصصی سوالات مربوط به قسمت خودشان را که استاد در گروه قرار می دهند جواب داده و آن را در گروه برای اطلاع بقیه افراد بگذارند.


بعد استاد دو سایت راجع به پیدا کردن مقالات معرفی کردند از جمله  SID.ir و بانک magiran و قرار شد تا هفته آینده هر کسی یک مقاله راجع به برنامه درسی پنهان پیدا کرده و آن را پرینت گرفته و مطالعه کند و هفته آینده به مدت ۵ دقیقه آن را در کلاس ارائه دهد و اینکه فایل pdf آن را برای جلوگیری از تکراری بودن در گروه بارگذاری کنند تا همه در جریان موضوع مقاله انتخاب شده قرار بگیرند. از طرفی توضیحاتی راجع به گرفتن مقاله به روش رایگان از بانک magiran ارائه کردند و با توجه به اینکه این بانک مقالات را به صورت پولی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند با مراجعه به سایت تخصصی آن مقاله می توان از آن مقاله به صورت رایگان استفاده کرد .
در انتها قرار شد برای هفته آینده فیلم مشق شب توسط همه افراد دیده شده و نفرات گروه 2 تحلیل آن را نوشته و در گروه بارگذاری کنند.




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :











نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نویسنده: خانم بابامرادی

جلسه هفتم 12/ ۸ /97

برنامه درسی پنهان :
برنامه ای می باشد که از قبل هیچ گونه برنامه ریزی یا فکری راجع به آن موضوع نکرده باشیم و در لحظه اتفاق می افتد.
در کل تمام تجربه های قصد شده از گذشته تا به حال می باشد ولی اگر در مرحله اجرا باشد دیگر معنی پنهان نمی‌دهد.


در کلاس های سنتی معلم گوینده و  دانش‌آموزان شنونده میباشند ، بعد میروند خانه و محتوای تدریس شده را میخوانند و به حل تمرین میپردازند .


در کلاس های معکوس مدرس خودش وجود ندارد ولی در فیلم آموزشی حضور دارد ، دانش آموز فیلم آموزشی را قبل از شروع کلاس میبیند.
در اینجا دانش آموز با اطلاعات وارد کلاس میشود و در کلاس میتوان روی مطالب بیشتری کار کرد ‌
نیازی نیست معلم در جلوی کلاس حضور داشته باشد میتواند در کنار دانش آموز بصورت کمک در آنجا باشد.


هر چیزی به ضدش شناخته میشود.


در یادگیری مستقیم گل کار در کلاس انجام میشود ولی در تدریس معکوس گل کار در کلاس انجام میشود.


در تدریسی که خود دانش آموزان مشارکت داشته باشند بیشترین یادگیری حاصل میشود.
در تدریسی که خود دانش آموزان مشارکت داشته باشند بیشترین یادگیری حاصل میشود.

نقش معلم در روش سنتی همش در فکر یاددهی و پیدا کردن مطلب برای گفتن است  . (معلم به مصداق معلم است همش درحال فکر کردن است مطلب پیدا کند برای گفتن).

در یادگیری معکوس معلم در فکر یادگیری دانش آموز میباشد که چگونه چگونه بهتر یاد میگیرد . (معلم نقش تحصیل گری دارد)
کارش طراحی کردن فعالیت میباشد .



در تدریس سنتی مکان تدریس کلاس درس میباشد ولی در معکوس میتواند همه جا باشد .


در تدریس سنتی ارائه مطالب یکسان میباشد و تعامل وجود ندارد .
 ولی در یادگیری معکوس لازم نیست مطالب یکسانی ارائه شود. میتوان بنا به نیازهای فردی مطالب گفته شود وتعامل وجود دارد .


در روش سنتی تمام محتوا تدریس میشود و توجهی به یادگیری دانش آموز نمیشود .
ولی در یادگیری معکوس بیشتر به یادگیری توجه میشود و این خود باعث یادگیری بیشتر دانش آموزان میشود .


دلیل بهتر بودن یاگیری معکوس چیست؟
۱- عدم آمادگی ذهنی، جسمی و روانی برخی از دانش آموزان .
۲- خجالت و ترس از تقاضای تکرار تدریس از سوی برخی از دانش آموزان .
۳- ایجاد کاهش در تعامل گروهی دانش آموزان با صرف زمان تدریس معلم
۴- عقب ماندگی غائبینو بخثه تبع آن اختلال در روند پیشرفت عمومی تدریس
۵- حجم زیاد مطالب کتاب هاو زمان محدود در اختیار


راه حل برای کاهش این مشکلات اجرای کلاس معکوس با استفاده از فیلم های آموزشی که معلم خودش میسازد میباشد .


فواید کلاس معکوس :
۱- صرفه جویی در زمان تدریس
۲- امکان بازبینی برای دانش آموزان و بهره مندی غائبین
۳- حرکت در بهره جویی از رسانه های پرشمار
۴- سهولت در ایجاد بازنمایی های مختلف مفاهیم 
۵- رفع عوارض عدم تمرکز و آمادگی
۶-گشایش زمان کلاس برای ایجاد تعامل
۷- ایجاد تسلط محتوایی معلم
۸- مقبولیت و محبوبیت معلم نزد دانش آموزان
۹- پویایی و رشد معلم
۱۰ - مطالبه و قضاوت دانش آموزان بعداز دریافت تجربه قبلی 
پایان




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نویسنده: خانم بابامرادی

جلسه ششم ۵/ ۸ /۹۷
یادگیری معکوس 
به کمک نرم افزار بحث مورد نظر را که برای تدریس لازم داریم آماده کرده و به دست دانش آموزان می رسانیم. دانش آموزان این فیلم را در منزل نگاه کرده تا جایی که به قدر کافی به موضوع درس تسلط پیدا کنند و آماده وارد کلاس شوند. در کلاس ایرادهای خود را از معلم خود پرسیده و رفع اشکال میکنند و تایم کلاس را بیشتر به حل مسائل می پردازند.
مراد از برنامه درسی در اینجا ناظر بر نقشه و عمل استاد همه تتجربه هایی ست که دانشجو در ارتباط با دانشگاه کسب می کند.

انواع برنامه ریزی درسی
 آشکار :‌همین برنامه درسی می‌شود که معلمان سر کلاس از آنها استفاده می کند. پنهان :برنامه ای می باشد در هنگام تدریس پیش می آید .
خنثی :چه باشد و چه نباشد در تدریس تاثیری ندارد ولی باعث بالا بردن اطلاعات می شود.
برنامه ریزی درسی را می توان از چند حیث مورد بررسی قرارداد :
۱ _ از حیث سطوح 
۲ _ از حیث سطوح 
۳ _ ازحیث جهت‌گیری 
۴ _ از حیث عناصر 
۵ _از حیث ساختار 
۶ - از حیث تولید
تعاریف مختلف برنامه ریزی درسی از حیث ماهیت:
۱_ برنامه درسی به عنوان درس یا دروس، محتوای دروس،فعالیت های یادگیری برنامه ریزی شده،بازتولید فرهنگی،مجموعه ای از صلاحیت ها،عامل بازسازی اجتماعی
۲_ از حیث سطوح:برنامه درسی در سطح،آرمانی یا توصیه شده،مکتوب،حمایت شده،انتخاب شده، آزمون شده
۳- از حیث جهت گیری: موضوع محور بودن برنامه درسی،فراگیر محور بودن برنامه درسی،جامعه محور بودن برنامه درسی
۴_ از حیث عناصر:فراوانی هر یک از عناصر در بیست و یک تعریف،اهداف،محتوا سازماندهی روش ها، ارزشیابی مواد و وسایل،اثبات استدلال و مدلل ساختن هدف ها
۵_  از حیث ساختار :متمرکز،نیمه متمرکز و نامتمرکز
۶_ از حیث تولید:سهم مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان و دیگر ذینفعان،مراحل تولید برنامه درسی

اون چیزی که ما می خواهیم روش متمرکز شویم و کار کنیم سه سطر برنامه ریزی درسی می باشد.
۱ -برنامه درسی قصد شده 
۲ -برنامه درسی اجرا شده
۳- برنامه درسی  کسب شده

این سطوح چند ناحیه دار ؟ ۷ ناحیه 
ناحیه۱ بهترین ناحیه می باشد چون هم قصد میشه هم اجرا میشه و هم کسب می شود.

ناحیه ۲ :
ممکن است هدف های آموزشی برنامه درسی قصد شده توسط استاد اجرا می شود، تحت تاثیر عوامل گوناگونی به نحو مطلوب در فراگیران محقق نشود . دو مدرس با ۲ رفتار متفاوت با یک نوع برنامه درسی ممکن است نتایج یادگیری متفاوتی را ایجاد کند ، سابقه تدریس و کاری استاد ، رتبه دانشگاهی او ، تسلط علمی مدرس بر مطلب مورد تدریس ، تحصیلات رسمی ، درک دانشجو و تعامل صحیح و توجه استاد به تفاوت های فردی دانشجویان ، ارتباط اخلاقی و عاطفی او با دانشجویان تاثیر گذار است.

ناحیه ۳ :
اهداف وزارت علوم تحقیقات و فناوری
 ۱ - توسعه علوم تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و ترویج فکر خلاق و ارتقاء سطح فرهنگ و علوم در جامعه
 ۲ - اعتلای موقعیت آموزشی علمی و فنی کشور 
۳ - تعمیر و گسترش علوم معارف ارزش های انسانی و اسلامی و اعتلای جلوه های هنر و زیبایی شناسی و میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی
 ۴- تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور
 ۵ - ارتقای سطح دانش و مهارت های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه 
۶ - حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاه ها مراکز علمی و تحقیقاتی

ناحیه ۴:
 اگر یک درس دو واحدی باشد حدود دو جلسه را استاد نمی‌آید و حدود دو جلسه را دانشجویان تعطیل می کنند و یک جلسه هم استاد می‌آید کنفرانس را مشخص میکند و بقیه هم یک دانشجو می آید کنفرانس میدهد که بقیه بچه ها هم گوش نمی کنند ؛ استاد هم هیچی نمیگه نه بحثی و نه نقدی؛ تا اینکه دانشجو صحبتش تمام بشه و بیاید پایین و بعد دستی

ناحیه ۵:
نقل یکی از دانشجویان رشته برق:
 من اول که می آیم احساس می کنم که در دانشگاه بر خلاف مدرسه باید درس بخوانم. حتی دانشجو روز اول که وارد میشود برای یک درس می خواهد که کتاب های اضافی بخرد؛ اما استاد جزوه ای دارد که اصلاً دارد پاره میشود و معلوم می شود که مال بیست سال قبل است.

ناحیه ۶:
وجود برخی ساختارها ، قوانین ، مقررات ، فضا و فرهنگ حاکم در دانشگاه موجب ایجاد برخی از اهداف آموزش عالی از جمله کمک به تحقق هدف های اجتماعی ،  پرورش مهارتهای لازم در دنیای کار و برقراری ارتباط اجتماعی در افراد ، پرورش شهروندان متعهد و مسئول ، کمک به حفظ ارزش های انسانی ،  آزادی و استقلال ، تقویت نگرش نقادانه 
تقویت حس علم دوستی با حضور در فضاهای کتابخانه ، آزمایشگاه ، جلسات دفاع و معماری خاص دانشگاه ، همچنین مفهوم طبقات اجتماعی ، نظم و ترتیب در کار ، مشروعیت سلسله مراتب، عنصر قدرت تقویت می‌شود.
جدا از تحویل راهنمای تحصیلی دانشجو مشتمل بر اطلاعات و مقررات آموزشی ، دانشجویی و انضباطی و بعضاً ریز واحدها ؛ در اختیار ندادن غایات و انتظارات به طور تخصصی و متناسب با هر رشته به گونه ای مدون موجب کاهش هویت علمی دانشجویان می شود.

ناحیه ۷:
تاثیر روابط بین فردی دانشجویان و فشار گروه ایشان برهم رنگ شدن دانشجویان بی تاثیر نیست.
مورد توجه قرار دادن نظر دانشجویان ترمهای بالاتر در انتخاب شیوه مطالعه و برخورد با جنبه های علمی نیز از جمله مواردی است که دانشجویان را از حیث هویت علمی و از همان بدو ورود محیط دانشگاه تحت تاثیر قرار می دهد .
پایان




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نویسنده: خانم بابامرادی


جلسه ی پنجم ۹۷/۸/۵
ما معلم ها به کلاس درس میرویم و با هدف یادگیری دانش آموزان تدریس میکنیم. اما همیشه با ۲مساله مواجه میشویم.
مساله ی اول اینه که گاهی برخی از دانش آموزان درس را بخوبی یاد نمیگیرند و این بار ناکامی یادگیری را با خودشان به منزل میبرند؛ احتمالا به خودشان وعده میدهند که دو مرتبه جزوه را بخوانند یا کتاب را مطالعه کنند تا شاید جبران این کاستی صورت بگیرد.
البته بعضی وقت ها عوارضی متوجه آنها میشد گاهی وقت ها ممکن بود خودباوریشون ، احساس توانمندیشون به مخاطره بیوفته.
مساله ی دیگه ای که باهاش مواجه بودم این هست که خیلی از دانش آموزان و میدیدم که از مهارت های اجتماعی به شایستگی برخوردار نیستند. در یک ارتباط کلامی خوب عمل نمیکنند یا اینکه مثلا بتوانند یک گفتگوی منطقی را داشته باشند.این امر یکی از مهمترین امکاناتی میباشد که بچه ها بیشتر از درس بهش نیاز دارند که متاسفانه از این موضوع کم بهره هستن.


تقریبا" حدود سه سال گذشته با یکی از نظریه های یادگیری آشنا شدم نظریه اجتماعی فرهنگی،در این نظریه دریافتم که یادگیری اساسا" در گرو تعامل هستش و حتی دانش-بینش و رفتارهای افراد را در تعاملات اجتماعی بین آنها تحول پیدا  میکند.در این اساس بود که یک رویکردی را در کلاس درسم تنظیم کردم و نام آنرا یادگیری تعاملی گذاشتم.
البته ظهور آن عمدتا" در قالب کارهای گروهی که اکثرا" باهاش آشنا هستید صورت گرفت .


وقتی این کار را انجام دادم پیامدهای شگرفی را مشاهده کردم.مثلا" دانش آموزان در آزمون های برون مدرسه ای که در یک جامعه ی آماری بزرگی بود و صدها مدرسه در آن شرکت میکردند تقریبا" توی درس ریاضی رتبه یک بودن و نسبت به سایر درس ها و حتی بین مدارس مختلف هم رتبه های برتر بودند.
نکته ی جالبش این بود که حتی دانش آموزانی که رشته ی تجربی بودند و درس اصلیشون ریاضی نبود معمولا" تراز بالاتری نسبت به درس های دیگری داشتند.


البته نتایج دیگری برام مشهود بود. بچه ها در اظهار نظراشون در پایان سال بیان میداشتند که ما اولین کلاسی بود که تجربه میکردیم که مطلب را داخل کلاس یاد میگرفتیم و وقتی میرفتیم خونه با مشکل مواجه نمیشدیم. 
یکی دیگر می گفت من از ریاضی خوشم نمیومد ولی الان به ریاضی علاقمند شدم؛نگرش های آنها تغییر کرد،حتی بعضی از آنها به واسطه ی احساس ناتوانی نسبت به درس ریاضی میخواستن تغییر رشته بدن در پایان سال گفتند که ما نظرمون برگشت و میخواهیم همین رشته ی ریاضی را ادامه بدهیم.
تو این کلاس استرس و ترس را تجربه نکردند و همچنین مهارت های کلامی،قدرت فن بیان آنها تقویت پیدا کرد.


اما از این پیامدها مهمتر که برای اکثر معلم ها آشناست،مهمتر فرآیند این قصه هست چرا؟
معمولا" توی کتاب ها و منابع به اصول کلی اشاره میشه اما اون جزئیاتی که معلم در کف کلاس باهاش مواجه میشه کمتر حرفی بی میون آمده.
بعضی از همکاران فکر میکنند کار گروهی یک امر آسان و روشنی است. خیلی نکات ویژه و برنامه ریزی خاصی نمیخواد.
بعضی ها تصور میکنند همین که چندتا دانش آموز را گرد هم جمع کنند و یک فعالیت مشترکی را برای آنها تعریف کنند لزوما" کار گروهی شکل میگیرد و اون فواید خاص خودش را دربر خواهد داشت.


تعامل من با دانش آموزان بصورت پرسش و پاسخ و گفت و گو شکل میگرفت.این موضوع فرصت هایی را ایجاد میکرد همینکه معلم از تک گویی خارج میشه و گفت و گو صورت میگرفت همین باعث میشد برای دانش آموزان خستگی کمتر صورت گیرد.
نکته ی دیگر این بود که دانش آموزان مورد پرسش قرار میگرفتند و میخواستند اظهار نظر کنند و به تفکر واداشته میشدند،ذهنشون به کار گرفتار میشد.در این میان ما متوجه شدیم بعضی از بچه ها مطالب را در چه سطحی یادگرفته اند یا چه مفاهیمی را عمیقا" یادگرفته اند.
خیلی وقت ها نیز مهارتهای کلامی آنها در این بین آشکار میشد،یعنی کسانی که اندیشه و احساسشان را در قالب کلام منتقل کنند.البته در اینجا مشاهده کردیم که باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم. 
معمولا" این نوع تعاملات در آغاز یک درس شکل میگرفت.
به نکته ی قابل توجه ای برخورد کردم که بچه های دبیرستان نوبت دوم مایل بودند که تدریس بصورت معلم محور شکل بگیرد.چراکه فکر میکردند تثبیت مهارتها و یادگیریهایشان بصورت انجام تمرینهای متفاوت شکل میگیرد،انتظار داشتند از طریق معلم به این مفاهیم زودتر دسترسی پیدا کنند.


در تعاملات به این نکته رسیدیم که معلم به اطلاعات بیشتر از اطلاعات کتاب نیازمند است.
دوم اینکه باید از یک شکیبایی ویژه ای برخوردار باشد.کلاسی که به این سمت و سو میخواهد برود یک صبوری بیشتری را می طلبه سوم اینکه بایست یک ارتباط ایمن و اثر بخش برای بچه ها محیا کند که دانش آموزان بدون حراس به پاسخ اشتباه بتونه اظهار نظر کند و در سوی دیگر معلم باید یک احاطه داشته باشد که این جریان از دستش خارج نشه.
اما در این میان آفت هایی هم مشاهده میکردیم.


اما در این میان آفت هایی هم مشاهده میکردیم.یکی اینکه منکه دست راست هستم وقتی برمیگردم حواسم فقط به قسمت چپ کلاس است در موقع پرسش و پاسخ فقط بچه های اون سمت رو مورد پرسش و پاسخ قرار میدادم و دوم اینکه یک سری از بچه ها هستند که توی گفت و گو مشارکت نمیکنند و خاموش هستند ترجیح میدن مشارکت نداشته باشند برخی ها هم هستن دلشان میخواهد مطرح شن و دیده شوند.


گروه بندی:
بعضی از همکارهای ما گروه های همگن تشکیل میدهند و گروه های هم سطح را باهم قرار میدهند.
ما گفتیم در اکثر تدریس ها گروه های ناهمگن را تشکیل بدهیم که دانش آموزان ضعیف،متوسط و قوی در هر گروه قرار داشته باشند،احساس کردیم اینجوری ارزش افزوده به گروه ها بیشتر میشه و بچه ها معمولا در یک ارزشیابی های واحد قرار میگیرند.اینها هم کرایششون نسبت به هم بیشتر و نزدیکتر میشه ضمن اینکه با همدیگه رشد میکنن.
گروه بندی را بصورت انتخابی برمیگزینیم،دانش آموزان قوی را جدا و سرگروه خودش هم گروهیاشو انتخاب میکنه.زمانی کار گروهی اثر بخش بود که وابستگی به توانمندی سرگروها داشت برای همین ترجیح دادیم برای سال دوم با سرگروه ها یک جلسه ی توجیهی گذاشتیم و بابت گروه بندی اطلاعاتی برایشان بازگو کردیم.

توجیه و همراهی سرگروه ها:
۱- ارج نهادن و هویت بخشی
۲- اعتماد زایی و رفع بدفهمی 
۳- خیرخواهی بجای خودخواهی
۴- مهارت های تعاملی 
و دیگر نکته ای که به آن دست یافتیم این بود که هرچه سن دانش آموزان کمتر بود تعداد اعضای گروه هم کمتر باشه تا کنترلشان راحتر باشد.


اجرای کار گروهی:
۱- تغییر  ساختار مکان آموزش
۲- مکان یادگیری:میتواند در فضای دیگری کلاس تشکیل شود .
۳- محتوای آموزشی
۴- تکالیف
۵- ارزشیابی
۶- حمایت از معلم


حمایت از معلم:
۱- سرو صداها طبیعی
۲- توجیه و پشتیبانی قاطع
۳- اختیار در گروه بندی
فواید این روش:
۱- گشایش زمان
۲- رفع هدر رفت زمان
۳- توجه به تفاوت های فردی 
پایان




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نویسنده: خانم بابامرادی

۹۷/۷/۲۵ جلسه ی سوم 
نقش معلم در روش نوین :
در این جلسه روش نوین و سنتی را از جهات  مختلف بررسی و مقایسه کردیم . در یک نمونه مثلا" اگر در یک کلاس ، درس به شکلی داده شود که فقط معلم محور باشد و دانش آموزان هیچ مشارکتی در بحث تدریس نداشته باشند در اینجا نه تنها درصد یادگیری دانش آموزان پایین می آید بلکه باعث خواب آلودگی و خستگی دانش آموزان می شود و برعکس اگر عمل تدریس در کلاس دیگر به صورت گروهی باشد و شاگردان هم نقش موثر در امر تدریس داشته باشند و معلم فقط به عنوان راهنما در کنار دانش آموزان باشد و سوال دانش آموزان را با سوال جواب دهد نه تنها درصد یادگیری بالا میرود بلکه دانش آموزان سرکلاس درس احساس خستگی نمیکنند.


در روش سنتی همیشه معلم خود وسیله ای است برای رساندن مطلب بطور مستقیم به دانش آموزان ، ولی در روش نوین معلم حکم پلکان ، مسیر درست و یا کمک برای دست پیدا کردن به هدف و یادگیری صحیح و بهتر برای دانش آموزان است .

مقایسه روشهای سنتی و نوین 
۱_ روش سنتی (غیرفعال):
فراگیران مفاهیم ، تجربه ها و قوانین را می خوانند و حفظ می کنند و می کوشند که بخاطر بسپارند .
_ روش نوین (فعال):
فراگیران ضمن انجام فعالیت ها و با کسب تجربه ، در تولید مفاهیم شرکت دارند و بطور مستقیم نتایج هر تجربه را بدست می آورند .

۲_ روش سنتی (غیرفعال): 
فراگیران هرچه بطور امانت ، به ذهن خود سپرده اند ، پس میدهند و هنگام آزمون ، امانت های دریافتی را مسترد می دارند . 
_ روشهای نوین (فعال) : 
فراگیران با تمام افراد گروه به بحث و گفت و گو می پردازند ، باهم کار میکنند، نظرات خودرا با یکدیگر مقایسه و به تصحیح اشتباهات خود میپردازند و به فراگیری دانش یاری میرسانتد .

۳_ روش سنتی (غیرفعال):
معلم اغلب با روش سخنرانی تدریس میکند و نقش حل مسائل را ایفا میکند(تمرین میدهد به حل تمرینها کمک میکند ، با مثال مسائل را توجیه میکند .)
_ روشهای نوین (فعال): معلم راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسشها ، میکوشد تا با پرسشهای متعدد از فراگیران ، آنها را به پاسخهای صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن ترغیب کند .

۴_ روش سنتی (غیرفعال):
معلم در صحنه ی آموزش کاملا" فعال است و فراگیران ساکت هستند .
_ روشهای نوین (فعال): 
فراگیران در صحنه ی آموزش فعالیت میکنند و معلم ، راهنمای فعالیت های آنها است .

۵_روش سنتی (غیرفعال): 
هدف یاد دادن است و تکیه بر محفوظات و کسب دانستنی های ضروری و غیر ضروری.
_ روش های نوین (فعال): 
هدف یادگیری است . فراگیران به یادگیرندههای مادام العمر تبدیل میشوند .


یادگیری مشارکتی بر ۵ستون استوار است :
۱_ وابستگی مثبت
۲_ مسئولیت پذیری فردی
۳_ تعاملات هم افزاینده
۴_ مهارت های بین فردی 
۵_ فرآیندهای گروهی

تایلر : 
فراگیران آن چیزی را خوب یاد میگیرند که تجربه کرده اند .



سطوح شناختی : 
۱_ دانستن
۲_ فهمیدن 
۳_ کاربرد 
۴_ تجزیه و تحلیل 
۵_ ارزشگذاری
۶_ خلق کردن


جلسه ی چهارم ۹۷/۸/۲ ادامه ی جلسه سوم
هدف از تدریس یادگیری می باشد. شاید یکی از راه های شناخت یادگیری باشد ، زیرا امام علی ع  می فرمایند : هر حرکتی که شما می کنید نیازمند شناخت می باشد. یکی از مصادیق یادگیری این است که ما بفهمیم فراگیران چطوری یاد میگیرند .
_ بچه ها چطور یاد میگیرند؟ این سوالی است که یک خط بیشتر نیست ولی پاسخش یک دریاست .


در مورد یادگیری نظریه های مختلفی گفته شده است که میخواهیم یک مورد را مورد بررسی قرار دهیم .
- نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی


کلیدواژه ترین این نظریه تعامل است. 
 رشد شناختی دانش آموزان به تعامل وابسته می باشد .
رشد شناختی دانش آموزان به آدمای دنیای پیرامون ، جایی که زندگی می کنند وابستگی متقابل دارد حتی دانش ، نگرش وکارکردهای اجتماعی هر کسی بستگی به محیط پیرامونش دارد .


این نظریه میگوید یادگیری که ما دنبالش هستیم اساسا" گرو تعامل میباشد .
بچه ها با تعامل یاد میگیرند و یادگیری همیارانه اینجا مورد تاکید است .
۱- وابستگی مثبت 
۲- مسئولیت پذیری فردی
۳- تعاملات هم افزاینده
۴- مهارت های بین فردی 
۵- فرآیندهای گروهی
- اسم دیگر یادکیری همیارانه ، یادگیری مشارکتی میباشد .

پرسش های هدایت گر اینجا خیلی مورد تاکید است . 
تعامل بین دانش آموز و معلم و یا هم گروهیش این همیاری میتواند خیلی سهم بیشتری در یادگیری داشته باشد . 
خاصیت کلاس های مشارکتی این است که همه از هم یاد میگیرند .


یک مفهوم بسیار مهمی است که خاص این نظریه میباشد بنام دامنه ی تقریبی رشد .
ویگوتسکی روی این دامنه خیلی تاکید دارد . 
میگوید یادگیری در این منطقه حاصل میشود .
-دایره مرکزی که شعاع کمتری دارد میگوید اون چیزایی که میتوانم انجام بدهم و چیزایی که بلد هستم در حیطه ی فعالیت باالفعل من  است .
یک ناحیه ی دیگری هم هست که نشان دهنده ی این میباشد نه بلد هستم و نه می توانم انجام دهم ، مال شرایط کنونی من نیست .
بطور طبیعی چیزهایی که نمیدانیم از چیزهایی که میدانیم در این ناحیه بیشتر میباشد . 
- ویگوتسکی میگوید یادگیری بین این ۲ناحیه صورت میگیرد در ( دامنه ی تقریبی رشد )
در جعبه ابزار یادگیری زبان یکی از ابزارهای بسیار مهم میباشد.
رو دیالوگ خیلی تاکید هست ولی روی مونولوگ تاکید نیست .
- کلا مهم حامل پیام است هم عامل تفکر و اندیشه میباشد ، کلام عامل تفکر ، اندیشه و اندیشیدن است بخاطر همین است برخی از صاحب نظران تفکر کردن را هیچ چیز جز سخن گفتن بی صدا و کلام درونی نمیدانند.


و در آخر پرداختیم به خودارزیابی 
- تحقیق : گفت و گو با گفتمان چه فرقی دارد؟




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نویسنده: خانم بابامرادی
سلام دوستان ۱۱ مهر اولین جلسه برنامه ریزی درسی در آموزش عالی با استاد آقای دکتر نیرو بود.
در این جلسه استاد یک سری کلیپ آموزنده به همراه عکس و توضیحات کامل کننده ارائه دادن یه چند جمله زیبا نیز در آن ها نهفته بود  که در جزوه به دوستان ارائه خواهم داد. یکی از آموزشهای استاد این بود که چطور بتوانیم با استفاده از گوشیمون نگارش کنیم که برای من و دوستان خیلی جالب بود یکی دیگر از آموزش ها قرار همه دوستان یک برنامه را از بازار دانلود کرده تا  به کمک استاد کارایی این برنامه را یاد گرفته و استفاده کنیم من دوست داشتم مراحل نصب این برنامه را براتون بگذارم ولی متاسفانه در تبلت من اجرا نمی شود انشاالله در کلاس برای دوستانی که نبودند نصب خواهیم کرد و دیگر اینکه قرار است هر یک از دوستان در یک روز از هفته خاطره ی خود را از تدریس به صورت نگارش در گروه قرار دهند که استاد نیز در این در این خاطره نویسی همراهیمان می کنند.
روز خوبی برایتان آرزو می کنم به امید دیدار

این هم کتابی هستش که استاد معرفی کردن برای این درس ، من برای تمام دوستان تهیه میکنم و همراه خودم میارم سرکلاس نگران کتاب نباشین.

برنامه خاطره نویسی از یکشنبه
 یکشنبه خانوم گودرزی 
 دوشنبه خانوم صفی پور 
سه شنبه خانوم فولادی
 چهارشنبه خانم یعقوبیان 
پنج شنبه آقای دکتر نیرو 
دوستان عزیز من هم قراره هر هفته گزارش کلاس را ارائه دهم .


۱۸ مهر ۱۳۹۷ دومین جلسه کلاس ها بود.
 آقای دکتر نیرو پیشنهاد دادند که ساعتی از  کلاس را به دیدن دفاع یکی از بچه های سال گذشته برویم و تجربه کسب کنیم تمام دوستان این پیشنهاد را قبول کردند و به همراهی آقای دکتر صفری به دیدن دفاع دوست عزیزمان رفتیم.
اولین باری بود که در دفاع دانشجویی شرکت میکردم. در سالونی که دوست عزیزمون قرار بود از پایان نامه خود دفاع کند چند نفر از دوستان و استادان حضور داشتند دوستی که قرار بود از پایان نامه خود دفاع کند جلوی استادان پشت تریبون ایستاده بود و توضیحاتی راجع به
 پایان نامه اش می داد، بعد از پایان توضیحاتی راجع به پایان نامه اش داورها سوالاتی راجع به پایان نامه از ایشان پرسیدند بعد از سوال و جواب ها استادان داور از دانشجویان خواستند از سالن خارج شوند تا راجع به نمره دانشجو با یکدیگر مشورت کنند. 
بعد از اتمام جلسه کوتاهی که داشتند دوباره دانشجویان را به داخل سالن دعوت کردند و نمره دانشجو را اعلام و سپس جلسه دفاع به پایان رسید. من و دیگر دوستان به همراه آقای دکتر نیرو به کلاس درس خود بازگشتیم و با تشکیل دو گروه سه نفری کار گروهی انجام دادیم و نتیجه کار خود را به یکدیگر توضیح دادیم با جمع بندی و نتیجه گیری جلسه دوم کلاس نیز به پایان رسید.




نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :







[http://www.aparat.com/v/D40pJ]



















نوع مطلب : تجارب دانشگاهی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




[http://www.aparat.com/v/VPFK9]












نوع مطلب : پراكنده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :